Rijles op het paard waar ik zo bang voor ben...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Rijles op het paard waar ik zo bang voor ben...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 22:52

Ik ben een jaar geleden van een paard van de manege gegooid en nogal rot op mijn rug terecht gekomen. Ik heb er nu nog steeds last van en durf niet meer op dat paard... Huilen Moest ik verdorie vanavond op hem rijden! Zónder zadel ivm drukplekken!!!! Toen ik dat hoorde stond ik meteen te trillen op mijn benen en zat ik met een brok in mijn keel op dat paard. Belachelijk gewoon,want voor die val was het mijn favoriet. Uiteindelijk ging het redelijk, alleen durfde ik te weinig met hem te doen waardoor hij zich ging vervelen en vervelend ging doen. Werd ik dus nog banger... Frusty En mijn instructrice had dat moeten zien en had moeten zeggen dat ik meer met hem moest gaan doen en me meer bijstaan daarbij, maar nee, die zat druk te telefoneren met haar jaloerse ex waar ze ruzie mee had!!! Echt, ik ben zo boos! Stom mens. Nou ja, alles bij elkaar was het een gespannen lesje en ben ik blij dat het weer achter de rug is.

Wat vinden jullie? Als er nou één paard op de manege is waar je écht niet op durft: moet je het dan juist wel doen of kan je het ook gewoon zo laten? Ik vroeg namelijk of ik er echt op moest en mijn instructrice vond van wel.

Groetjes!


Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:55

Ik vind dat als je instructrice weet dat je schrik hebt op dat ene paardje je ook extra bij had moeten staan. Ik bedoel, lesgeven en telefoneren tegelijkertijd, dat kan gewoon niet!

Jola

If you stick your head in the sand, you'll get your rear kicked.

prompter

Berichten: 10916
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:58

Het kan helpen je angsten te overwinnen door toch op dat paard te moeten rijden, meestal is het je na afloop reuze meegevallen en heb je weer een kleine overwinning op jezelf behaald. Bij een manege waar de instructrice staat te telefoneren ipv les te geven zou ik zelf niet willen rijden!

Extremely rare and Beyond Compare

Samantha_

Berichten: 10780
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:59

als ik t echt niet zou durven zou ik t dus ook niet doen! dan kunen ze hoog of laag springen maar dan krijg je mij er echt niet op! (maar goed ik ben ook een 1e klas schijterd) Schijnheilig maar het is wel zo dat je nu je angst voor dat paard hebt overwonnen! (toch?) of een gedeelte ervan dan?
wat raar dat je instructrice zit te bellen als je les hebt trouwens! daar betaal je dan voor! Frusty heb t laatst ook gehad, het paard waar ik op reed ging bijna op z'n muil (op z'n knieen in t zand), en dat mens wat dus les aan het geven was (poging tot) zag t niet eens!

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 23:12

Probleem is dus dat ik nu niet over mijn angst heen ben omdat ik eigenlijk alleen dat uurtje uitgezeten heb en niks bijzonders gedaan heb... Er liep een andere instructeur rond en die zag het en heeft de laatste 5 minuten wat les gegeven. Die was ook echt heel pissig, dus er zal zéker wel over gepraat worden bij de volgende vergadering. Maar inderdaad: echt belachelijk! Aan de ene kant snap ik best dat er iets uitgesproken moet worden, maar doe dat even op een ander moment!! Ik had het tijdens de les niet zo door (was veels te veel bezig met dat paard..) maar nu achteraf ben ik er echt kwaad over!

Groetjes!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:15

Nou ja zeg!! Hoezo LES? Frusty
Ik vind het trouwens ook raar dat je er zonder zadel op moet. Ik neem aan dat de rest wel gewoon MET zadel reed? Heb ik nog nooit meegemaakt bij een manege (of ervan gehoord), hoogstens van even uitstappen zonder zadel. Maar een hele les?
En als je niet durft dan zou ik het gewoon weigeren.

Ik was vroeger elke week benauwd als ik weer les had, want ik moest voor mijn gevoel altijd op de vervelende pony's. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de manege (of instructeur/instructrice) om voor veiligheid te zorgen, dus voor juiste combinaties. Maar daar was nooit geen sprake van. Ik vind achteraf dat ik soms gewoon had moeten weigeren om aan die les deel te nemen, maar ja, hoe oud ben je dan helemaal...
Er was ook een "gevaarlijk" paard op die manege waar mijn moeder een keer op moest, omdat alle anderen van dat groepje er ook al een keer op gezeten hadden. Dat is dus wel haar allerlaatste keer op een paard geweest omdat hij haar eraf gebokt had, en zij een half jaar op bed gelegen heeft en met krukken gelopen enzo.
"Grappig" is wel dat het beest een paar maand later gewoon in de beginnerslessen kon lopen, echt een schatje, maar op dat moment, toen dat nog niet kon, had de instructeur haar er niet op mogen zetten!

Ok, dit verhaal dwaalt een beetje af, want ik krijg de indruk dat dat paard waar jij op zat best mak was maar dat jij gewoon pech had om eraf te vallen, maar ik vind dat er vaak te weinig naar de lessers wordt geluisterd.

Ben je nu trouwens wel wat over je angst heengekomen met dat paard?

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 23:28

De rest reed ook zonder zadel, dus we deden het heel rustig aan, maar voor Lancelot was dat dus te rustig, die gaat zich dan vervelen. Hij is best lief hoor, voor de juiste persoon. En niet voor mij. Aan de ene kant wilde ik er niet op, maar aan de andere kant wil ik die angst juist kwijt! Dus ik weiger in principe nooit. En als zij gewoon les had gegeven en haar gedachten ook echt bij de les had gehad, dan was er geen probleem, want ze is écht goed. Maar nu... Verder wil ik die manege absoluut niet omlaag halen hier, want het is echt een manege die het beste voor heeft met de paarden. Het is een kleine manege, de paarden hebben grote stallen, krijgen elke dag een bijna volledig uitgemeste verse stal, ze leren je goed met de paarden om te gaan, voor en na het rijden poetsen, zadelen van te voren en afzadelen na afloop, benen afspuiten, tuig netjes opbergen etc etc. Dus niks geen slechts over die manege. Maar die instructrice had zich beter ziek kunnen melden! GRRR

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:37

O, dan valt het allemaal weer een beetje mee... Maar inderdaad, ga ergens anders staan bellen! Boos!

Ik heb met Amy een keer les gehad op de manege, terwijl ik eigenlijk best wel een beetje heel erg bang was, omdat ze de vorige keer de hele boel op stelten had gezet, en zelfs zo erg dat mij gevraagd werd of ik met Amy de bak wou verlaten... voor de veiligheid van de overige ruiters... Lips are sealed
Maar goed, de week daarna zat Amy nog steeds te kloten in die ene hoek waar dat HELE enge hek stond, met die wel ERG oranje pion eronder *zucht*. Frusty Frusty En ik zat dus mee te kloten (had niet echt veel zelfvertrouwen). Maar zolang we in de ene helft van de bak bleven ging het nog wel een heel klein beetje.
Zegt die instructeur: "en nu zoeken jullie allemaal een eigen plekje op in de bak, waar je gaat oefenen op een kleine volte", dus ik snel op de "goeie" helft van de bak een plekje zoeken om mezelf "veilig" te stellen, Schijnheilig zegt ie: "en dan zoek je DIE plek op, waar je het MINST graag wilt zijn...." Frusty

Weg zelfvertrouwen... Lips are sealed

Maar aan het eind van de les was het gekloot wel over... Voorbeeldje van een instructeur die zich er GOED mee bemoeit heeft.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 23:43

Hahaha, en zó hoort het! Schijnheilig
Nou, ik heb een héle tijd geleden (wel na die val trouwens) een keertje op Lancelot gereden omdat we een paard uit moesten kiezen waar je eigenlijk niet op wilde. Dus dat heb ik gedaan, maar ja, toen ging hij er dus ook vandoor. Echt hoor, dat paard vóelt het gewoon aan! Extreme duivel
Daarom wil ik liever niet op hem en juist daarom moet ik wel op hem. Ik moet me verdorie toch gewoon kunnen ontspannen op dat paard!!!
Nou ja, volgende keer weer beter (én een ander paard!)

Doei!


Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 23:48

Ik weet niet hoor, of dat een goed idee is om van je angst af te komen. Het is misschien wel goed om aan je angst te werken, maar bang zijn en er toch op gaan? Dat voelt het paard inderdaad (nou ja, er zijn ook wel uitzonderingen hoor), dus dan zou ik het niet doen.
Niet onder die omstandigheden in elk geval. Met Amy ben ik er in een priveles overheengekomen, eerder durfde ik er niet weer heen zeg maar. Daar ben ik best wel door gegroeid heb ik het idee (plus een leerzame les gehad! ) Maar in de groep tussen al die paarden? Daar had ik eeuwig mee door kunnen gaan zonder over mijn angst heen te komen. Ik heb in zo'n geval heel veel aandacht en rust nodig. Als ik onder druk sta lukt het niet, en dat gevoel had ik in de groep wel.

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 23:59

Vroeger was ik altijd heel stoer op een paard. Haha! Ik was nog jong natuurlijk en dacht niet echt na over evt gevolgen van een val. De tweede les op deze manege lag ik er dus af omdat het paard wegschoot en ik nog te kort reed om er echt goed op te kunnen reageren. Daarna werd ik steeds banger, tot de toenmalige instructeur wegging en we een andere kregen (de huidige). De vorige instructeur was te makkelijk voor me, wilde ik niet in galop? Prima, dan ga je toch niet. Blijkbaar was dat niet de juiste tactiek, want uiteindelijk durfde ik niks meer. Nu gaat dat echt stukken beter, galop is zelfs weer leuk geworden! Dus ik denk dat het bij mij beter is als ik het gewoon doe in plaats van steeds ontwijken. Maar dat geldt voor iedereen weer anders. Doei!

Shiloh

Berichten: 19775
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 00:15

Jeetje, telefoneren! zelfs onze instructeur is nog niet zo erg, die gaat wel met alle mensen aan de rand staan kletsen, maar goed....

Ik denk dat je het wel had moeten doen, maar wel meer bijstand van intstructrice moeten krijgen... Ik denk dat als zij goed op jou had gelet en jou had geholpen, dat je van je angst af kan komen.... Ik denk dat je het gewoon vaker moet proberen eignelijk, vertrouwen kost tijd, maar is wel belangrijk!

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 08:01

Dat van dat telefoneren kan dus ECHT niet! Ze moet hebben gezien dat jij angst had, je hebt niet voor niets gevraagd of je er wel echt op moest. Jammer is dat, als je lekker wilt rijden, maar je moet het zonder assistentie en met je angst doen. Juist op zo'n moment had je wat van je angst afgeholpen kunnen worden. Succes de volgende keer en rijden hoor!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 09:43

Dat je instructrice jou op een paard zet waarvan ze weet dat je dat erg eng vind, is op zich geen verkeerde keuze. Maar dan moet ze zich wel met jou bezighouden en niet de hele les gaan telefoneren!
Ik denk dat dat iets is waar je best over mag klagen, hoor.

* To Belg, or not to Belg *

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 12:04

iid zeker gaan klagen. Dit kan niet, je betaalt genoeg om les te krijgen!
Er was op mijn vorige manege ook zn pony waar ik als de dood voor was. Het was een beginnerspony maar mij kreeg hij er elke keer af, terwijl hij altijd sloom was. Gelukkig moesten we niet als we het echt niet wouden, ten minste er waren ook van die ruiters die alleen op hun lieveling wouden, maar dat gaat natuurlijk ook niet...

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:04

Het is misschien wel goed dat ze je verplicht om op dat paard te gaan (zolang ze zeker weet dat het verantwoord is). maar dan moet ze wel op dat moment haar volle aandacht geven en je even wat extra begeleiden. Zodat je over je angst heen kan komen, heeft ze niet haar aandacht bij de les, dan moet ze je ook niet op dat paard zetten.

Een ongeluk zit in een klein hoekje - Dan blijft er nog heel veel ruimte over voor geluk

Emeandor

Berichten: 200
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 19:10

Die keer dat ik op dat paard reed toen hij me eraf gooide had ik les van echt een hele goeie instructeur. Dat paard deed al raar (achteraf weet ik wat ik fout deed, maar dan is het al te laat..) maar die instructeur riep naar mij: meid, je zit echt hartstikke goed!!! Twee tellen later lag ik op de grond en ik ik niet meer overeind komen. Dat paard was me namelijk eerst enorm aan het testen en toen ik niet 'slaagde' heeft ie me er echt vanaf gegooid! Niet eens een bokje van frisheid of plezier of wat dan ook. Nee, hij wilde me er echt af hebben! Nou ja, zo voelt het voor mij. Om deze reden heb ik gewoon geen vertrouwen meer in hem, ik vind hem gewoon gemeen! (zielig ben ik he, hahaha) Dus aan de ene kant ben ik boos op mijn instructrice die zat te bellen. Maar aan de andere kant, die andere instructeur is echt goed en die lette wel goed op. En tóch lag ik ernaast. Hoe kan ik er nou voor zorgen dat ik dat paard weer ga vertrouwen?? Wat moet ik juist wel en wat moet ik juist niet doen??

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:11

Ik vind dat altijd zo achterlijk, je betaald voor die lessen en dan zetten ze je nog op een paard dat niet leuk vind! Het is wel goed om je angst te verwinnen maar verder... als je niet wil dan wil je niet! Lachen

nicolientje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:08

w een tut je gaat toch niet tijdens een les bellen! en dan ook nog eens met d'r ex! maarrre ik vind dat je het beste er dan toch op kan gaan!

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:13

Als het jou er om te doen is om weer vertrouwen in dat paard te krijgen (vraag me af of dat mogelijk is, want je zegt zelf dat je hem gemeen vindt), dan zou ik priveles nemen, op dat paard. Dan krijg je in elk geval alle aandacht en kun je het in je eigen tempo doen. Bijvoorbeeld eerst aan longeerlijn ofzo? Ik noem maar wat. Of in elk geval een situatie creeren waarbij de kans groter is dat die knol zich rustig houdt. Als je tijdens die situatie weer vertrouwen in hem kunt krijgen, is het misschien later in een andere situatie ook makkelijker.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:18

Ik heb het zelf ook een keer meegemaakt dat ik zo bang van een paard op de manege geworden was dat ik er eigenlijk niet meer op durfde. Ik ben echter toch doorgegaan, en doordat mijn instructrice met mijn angst rekening hield heb ik toch mijn vertrouwen in dat paard weer terug gekregen. Het dus wel degelijk goed om door te rijden op een paard waar je eigenlijk bang voor bent, maar dan moet je wel goede begeleiding hebben en niet iemand die de hele tijd staat te bellen!!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Mark0919, meniekske, Sanet, Vagabondo en 33 bezoekers