spray tegen dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 20:50

Is er iemand op de lijst die een middel heeft ontdekt wat echt goed helpt om dazen weg te houden van paarden als je buiten rijdt? Wij hebben al Veerust en een citronellamengsel geprobeerd maar met weinig resultaat.

Ik wil graag naar buiten met Hickory maar de dazen zijn op dit moment zo erg...

Groetjes,

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown


Sprite

Berichten: 608
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 21:03

Wij hebben van alles uitgeprobeert en maar 1 middel gevonden dat redelijk helpt. Nou weet ik niet meer precies hoe het heet, ik dacht 'Vlieg vrij' maar misschien is het wel 'Vlieg weg' of 'Vlieg op' of zo. In ieder geval zit het in zo'n platte plastic sprayfles en die is knalgeel (soms tegelijk aangeboden met een soort vliegenstick). Het is wat duurder dan de andere middelen, nl 39,95 maar dat is het me waard. Het stinkt wel heel vies, namelijk naar een asbak met oude sigarettenpeuken die niet geleegd werd *LOL*
Maar het helpt aardig.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 22:14

Er heeft niet zo lang geleden bij vraag maar raak een bericht van Petrakolen gestaan dat coopertix (verkrijgbaar bij boerenbond) echt fantastisch helpt tegen dazen!!! Ik ken het zelf niet, maar volgens haar hielp het wonderbaarlijk goed. Haha! Als je rechtsboven zoeken aankilkt en dan als trefwoord dazen (alle forums, auteur niet nodig Schijnheilig ) dan kan je terecht komen bij dat bericht...succes!


Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 09:06

Heb gister wat nieuws geprobeerd omdat Tinka weer acrobatisch bezig was om die steekdingen weg te krijgen. Plantenspuit 3/4 vullen met water, 12 druppels teatree olie erdoor, heel goed schudden, sprayen EN HET WERKT!!! Daasjes, horzels of hoe die steekdingen ook heten bleven boven Tinki hangen en landden niet meer!

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:52

Geweldig! Dat ga ik ook proberen. Ik ben niet zo voor al die chemische troep.

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 13:18

Dat had ik dus ook, gebruikte veerust, maar kreeg daar zelf gigantische last van mijn keel van, en allebei de paardjes hadden ineens een rare hoest, koeien en paarden van de buren ook (gebruiken ook allemaal die chemische troep), weet niet of het daar aan ligt, maar in ieder geval er mee gestopt en advies gevraagd bij een standje op de markt bij schaapscheerdersfeest en die gaf me deze tip. Het werkt bij mij, en heb in ieder geval het gevoel dat ik "gezonder" bezig ben.

Geen paarden meer, ook niet meer rijden, veel andere bezigheden maar bokt blijft leuk af en toe

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 13:23

Ik ben zeer dankbaar voor alle tips. Als eerste ga ik de tip van Von uitproberen.

Het liefst werk ik met zo min mogelijk chemische middelen (soms kan het echt niet anders). De tea trea oil klinkt veelbelovend en ik ga het onmiddelijk proberen.
Bedankt Von!

Groetjes, Gisela

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 13:50

pas maar op, want onze dazen zijn al teatree olie proof Boos!
maar je kunt het verder voor van alles en nog wat gebruiken dus zo'n flesje is altijd handig is je poetsdoos.
Wondenkoning Lois wordt er ook altijd mee ingesmeerd. Helpt ook goed tegen van die vervelende eiwitbultjes.

Niets zo charmant als een paard in her land.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 15:16

Ik gebruik altijd het 'ouderwetse' middel van 1 deel water, 1 deel azijn en citronella olie. Werkt ook goed maar ik moet zeggen hier in de polder valt het gelukkig ontzettend mee met vliegen/dazen etc. In een uurtje zitten er hooguit 4 of 5 op mijn paard. (zonder vliegenspray) Maar ik was laatst op de veluwe aan het rijden, jeeeeeeeetje, wat een steekdingen daar zeg.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 15:28

hier in brabant is het gewoon een ramp. Bij ons op stal wordt van alles gespoten en niets helpt meer. De eerste "lichting" is nog te bestrijden met citroenspray en teatreeolie,maar nu werkt er echt niets meer. Lois loopt nu met zo'n banketstaaf petje met sliertjes en een nekdeken van fijn gaas om z'n nek (bruidssluier Knipoog ) geen gezicht, maar hij heeft geen dazen op z'n nek. Wat dat betreft kijk ik al naar de herfst uit Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 15:35

Vraagje: wat gebruiken jullie om vliegen uit de ogen weg te houden? Ik heb ergens gelezen dat je vaseline rond de ogen kunt smeren om insecten weg te houden. Heeft iemand daar ervaring mee?

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 18:02

Om vliegen weg te houden gebruik ik wel bright eye en ik heb ook een vliegenmasker voor om het hoofd...maar dat heb ik in het weiland nog niet gebruikt, lijkt me zonde als het andere paard het sloopt...hoewel dat waarschijnlijk niet gebeurt...denk niet dat Escala Dylara zo dichtbij laat komen... Haha! Maar het vliegenmasker ga ik pas gebruiken als ze van die mega erge soepogen krijgt, tot die tijd alleen bright eye... Schijnheilig

Paultje
Berichten: 5
Geregistreerd: 23-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 17:05

he gizela. Pling

wat je het beste kan doen is gewoon naar capellen aan den ijssel te verhuizen daar heb je geen daazen.
geen gezuur met allerlij spulletjes die je moet op spuiten als je naar buite gaat. Haha!

groetjes de meijertjes *LOL*

Gisela
Berichten: 1513
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 09:37

Niet te geloven..... Paultje, wat leuk je hier aan te treffen.

Effe verhuizen naar Capelle??? Nee vriendje, heb het hier teveel naar mijn zin in het Brabantse, op de dazen na dan. Maar ach, het brabantse moet jou toch ook trekken, je bent er toch regelmatig.

Ik ben allang blij met al deze tips, ik ga maar eens kijken of de dazen bij ons in de buurt al bestendig zijn tegen al deze middelen of dat ze inderdaad weg blijven. Binnen rijden zorgt voor een leeg paard in 10 minuten en zelf een rooie kop met het zweet op het lijf.

Groetjes aan alle andere Meijertjes! (en een hele fijne vakantie als ik je voor die tijd niet meer spreek)

Groetjes,

Gisela & Paulus, http://www.galaxyquarterhorses.com"
Quarter Horses: Dutchs Peppy Flash, Peppy Dun It Chex, Miss Wimpy Hollywood, Customized Whiz, Cee U In Tinseltown

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 10:54

wat bij ons heel goed werkt is net zoiets als Von heeft maar dan nog een aantal olieen erbij:

3/4 water, teatree (12 druppels), Lavendel (10), Geranium(10), Eucalypthus (10) en Lemongrass (10).
Ruiken ze ook lekker fris van en het werkt super. De paarden gaan zelfs klaarstaan om gesprayed te worden, het lijkt wel of ze merken dat het werkt. ook even een beetje in hun staart sprayen want dan verspreiden ze de geur ook om hen heen.
Dit alles, en vooral nog veel meer, is ook terug te vinden in de boeken van Margreeth Dudok van Heel. Hele interessante informatie als je je paard op een natuurlijke wijze gezond wilt houden.

Let horses whisper in your ear and breathe on your heart

Jolande

Berichten: 1835
Geregistreerd: 05-04-01
Woonplaats: Dichtbij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 11:44

Ik kreeg van Desiree de tip om een 1/3 deel water, 1/3 deel azijn en 1/3 deel dettol te mengen om dazen te verjagen. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar het schijnt goed te werken! Ik kan er me iets bij voorstellen want het zal wel ongelofelijk stinken!! Haha!

Groetjes,
Jolande

Stop N BullionBrandy, al weer vijf jaar oud!

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 13:26

Ergens las ik 1/2 sterke thee en 1/2 azijn. Ga het over een half uurtje uitproberen.

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 13:28

lekker hoor en zeker met een beetje cederolie stink je het bos uit. Ik heb er maandag een bosrit mee gemaakt en gisteren in de bak gereden en nergens last van gehad. De ultieme test komt morgen want dan heb ik om 4 uur les. Normaal stikt het dan van de insecten dus dan kan ik kijken of het echt goed werkt en de andere keren geen toeval waren Knipoog

Niets zo charmant als een paard in her land.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-01 17:29

Half thee/azijn werkt in ieder geval niet tegen de vliegen. Of het tegen de dazen werkt, weet ik nog niet. Het kan zijn dat het werkt of dat er vandaag weinig dazen waren.

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 10:39

Vera? Waar haal jij al die oliƫn vandaan?
Kan ik die gewoon bij de bloemenwinkel halen ofzo?
-Alice-

Nieuwschierig over wat ik heb beleeft in 2 jaar Australiƫ?
Bekijk m'n profiel!!
Of bezoek http://alice23.waarbenjij.nu

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 10:43

olietjes kun je bij De Tuinen kopen of bij grote Blokkers/Marskramers of bij esotherische winkeltjes.

Niets zo charmant als een paard in her land.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-01 12:40

Ik haal al mijn olietjes bij de DA

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 10:05

wat ik nu doe si als volgt:

een gewone fles slaolie. daarin 20 druppels knoflookolie. 10 druppels citronella olie. 13 druppels lavendel en 5 druppels geranium. en bij carina tegen de jeuk nog een busje metholpoeder voor volwassenen .

werkt echt super!

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-01 12:46

Spuit je olie op je paard? Wordt dat niet vies kleffig dan???


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers