Wat je allemaal meemaakt op een boerderij...

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 23:06

Ik kom dus net pas thuis! Ik begin even bij het begin, bij de gewone dingen! Lachen

Ik ging vanavond om 8 uur naar stal. Paarden binnen gehaald en gevoerd. Daarna ben ik Razinda gaan toiletteren. Haar manen hangen half naar links en half naar rechts, en ik heb ze naar rechts gekamd en toen met een mesje gesneden zodat ze nu wat korter zijn en mooier gelijk. Daarna ben ik gaan longeren. Ze was super braaf!! Niet bokken, niet er vandoor gaan! Ze was zelfs een beetje lui, ze had natuurlijk de hele dag in het land gestaan. maar ondanks dat, of juist dankzij, liep ze met grote, ruime passen. Ik liet haar middendraf doen en dat ging heel gaaf!! Ze kan toch wel strekken!! Kwijl

Ik ben niet te lang doorgegaan, want het ging zo goed, daarna nog laten rollen en naverzorgen en toen was Jur aan de beurt. Ook haar manen even gedaan, en toen ben ik gaan rijden. Ze was heel stug en sloom en al snel begon te te kuchen, dus ik ben gestopt want morgen komt toch de dierenarts. Toen ik net klaar was, zag ik een aantal mensen bij de sloot aan de weg staan. Toen kwam er iemand op de fiets naar me toe, bleek de overbuurman, en die vertelde dat er een koe in de sloot zat. Maar de hele familie was niet thuis, het is namelijk Beemster feestweek en ze waren allemaal naar de kermis! De buren en overbuurman wilde de koe uit de sloot proberen te halen, ik scheurde even naar de kermis om de familie te zoeken. Maar ik was wel in mijn rijbroek dus dat vond ik niet zo geslaagd... Haha! Ook al zijn het allemaal boeren daar!

Maar net voor de kermis kwam ik 1 van de dochters tegen en die zou het wel zeggen als ze haar ouders vond. Dus ik weer terg gescheurd en ondertussen hadden ze de koe een heel eind verder gedreven, naar een stuk waar ze eruit kon. Maar ze was zo uitgeput dat ze haar koppie liet hangen en niet meer wilde. Ook met een touw lukte het niet. Toen hebben ze de trekker ervoor gezet en toen leek het te gaan. Ze krabbelde uit de sloot, maar verloor haar evenwicht en viel weer, bijna terug in de sloot. Haar uier was ook ontzettend groot, dat moet ook erg zwaar geweest zijn. Toen gaf ze het echt op en hebben ze haar met een touw om haar nek uit de sloot getrokken. Ik vond het echt een gruwelijk gezicht! Toen bleef ze liggen en ik dacht dat ze dood was! Maar uiteindelijk kregen ze haar overeind. Het was al pikkedonker en toen hebben we de koe in de paardenstal gezet want er was 1 box leeg. De pony blijft namelijk dag en nacht buiten nu het mooi weer is. Nou je had die paarden moeten zien kijken, met van die gekrulde halzen en maar knorren! *LOL*

De arme koe had een beetje een bloedneus en ze zat onder de modder. We hebben haar hooi gegeven en toen zijn de buren weer naar huis gegaan. Arm dier... Ik ben nog een tijdje blijven kijken of alles goed ging en toen kon ik eindelijk naar huis!

Ik heb trouwens heel vaak al meegemaakt dat er paarden in de sloot zaten, en bij paarden vind ik het eigenlijk nog aangrijpender dan bij koeien. Een keer op een vorige boerderij, zag ik bij toeval belletjes in het water en toen ik even bleef kijken zag ik opeens een neusje uit het water komen, lag de hengst van de eigenaren helemaal kopje onder in de sloot. Dat was echt gruwelijk!! En op diezelfde boerderij was een veulen een keer te water geraakt. Ik moest de moeder in bedwang zien te houden, een hele grote Wolfgang merrie. En ze zijn sterk als ze naar hun kind willen!

En de Fjord van mijn exvriend was ook een keer in de sloot gekomen, toen zijn we zelfs nog op tv geweest, op AT5!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 07:00

Ik weet precies wat je meegemaakt hebt. Wij hebben ook regelmatig koeien uit het water moeten trekken. Helaas is het met de meeste koeien slecht afgelopen. Daardoor heb ik vorig jaar 2 kalfjes met de fles groot moeten brengen. En die boer had nog mazzel dat ze daarna kon lopen. Dat was bij ons vaak het probleem, ze willen dan gewoon niet meer opstaan. Of eerlijk gezegd, ze kunnen dan niet meer opstaan. Of we vonden de koeien al dood in het water. Ze hebben dan opgegeven door uitputting.
Je maakt altijd wel wat mee als je beesten hebt. En jammergenoeg ook minder leuke dingen. Geef die koe maar een dikke knuffel en zeg maar tegen haar dat ze dat niet meer moet doen *LOL*

groetjes.

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 07:56

Daar schrik je altijd van. Pablo is toen hij 1 dag oud was al in de vaart gesprongen Verward Gelukkig hebben we hem er snel uit kunnen vissen.
Een keer is een lammetje verdronken toen ik langs een wei reed. Dat lammetje schrok zo van het feit dat er een pony langskwam dat ze zo achteruit de sloot in sprong. Ik kon dat beestje er niet meteen uithalen omdat ik op de weg stapte en ik kon mijn pony daar nergens vastbinden. Het was vlakbij de manege dus ik ben heel snel naar stal gedraafd en die pony in haar boks geduwd en geroepen of iemand kon helpen. We zijn toen met een groep er heen gerend. Een meisje is de sloot ingesprongen en zo hadden we het lammetje er uit gehaald. Het lammetje ademde al niet meer en toen heeft mijn instructrice het lammetje nog mond op neus beademing gegeven, midden op de weg. Maar dat mocht niet baten. Was zoooooo zielig Huilen

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 07:59

he bah arme koe!
Ik ben echt blij dat hier alleen een ondiep beekje is waar behalve dat er draad omheen staat het onmogelijk is om als ze erin willen liggen ,vast komen te zitten.

Hoop trouwens dat het niet iets ergs is met Jur.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 08:51

Inderdaad wel fijn dat het met die koe goed afgelopen is, maar hoe was het dan met die hengst onder water afgelopen?

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 09:44

Zielig altijd, zo'n koe in de sloot. Wij hebben regelmatig ook koeien in de sloot. Maar soms zie je het best laat, omdat het land zo ontzettend groot is. Mijn shet lag vorig jaar nog in de plomp, en er was niemand thuis! Ik kreeg hem er niet uit, dus de brandweer geroepen. Was wel weer een belevenis, 20 mannen voor zo'n puk. Wel gezellig voor je paarden, een koe erbij!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 10:47

he bah.gelukkig hebben jullie haar nog gered,
sorry dat ik het zeg maar ik ben blij dat ik in de achterhoek woon.hier hebben we bijna geen sloten en als er een sloot is dan zit er nooit water in(gelukkig)............dus paarden en koeien in de sloot komt hier niet voor.pfiewwwww

soms is het beter om te zwijgen

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 12:47

Met die hengst was het ook goed afgelopen, dat was echt een wonder. Die hebben we er ook met een trekker uitgetrokken en toen hij op de kant was werd hij helemaal gek maar hij zat nog aan de trekker vast met een touw dus dat was wel eng.

Met de koe ik alles goed, ik heb haar gisteren ook nog een tijd staan aaien. Ze heeft gewoon weer melk gegeven vanmorgen! Maar als ik zie hoe ze een koe eruit trekken, aan het hoofd, dat moeten ze bij een paard toch niet doen, die kan je wegbrengen. Ook hoor je weleens dat ze een paard aan de benen eruit trekken, ook erg gevaarlijk. Ik ben altijd bang dat zoiets een keer gebeurd met mijn paarden en dat ik er niet bij ben. En dat ie dan verkeerd eruit wordt getrokken en dat je je paard dan weg kan brengen omdat alles kapot is! Verdrietig

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 12:56

Achter de oude manege zat een achterlijke boer en die trok zijn pony's gewoon met een touw om de nek met zijn tractor uit de sloot. Dat zag er afschuwelijk uit maar gelukkig overleefde die pony's het altijd zonder schade maar het moet haast wel een keer fout gaan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 11:15

Brrrr afschuwelijk zeg...

Maar bij koeien schijnt dat dus wel gewoon te kunnen. Bij paarden kan je beter het touw achter de kont doen, als dat lukt. Ik ga nog liever zelf de sloot helemaal in dan dat mijn paard op een verkeerde manier eruit wordt getrokken!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:18

ja, dat soort beelden moet je idd maar niet te vaak zien.. heb zelf 1 keer een shet-veulen in de sloot 'ontdekt', maar ik was helaas te laat.. echt een drama Verdrietig Verdrietig
pas is toevallig ( 2 dagen voor wayorna's geboorte) ook weer een net geboren shetveulen verdronken, de eigenaren vonden 's ochtends alleen een doorgedraaide merrtie en de nageboorte in de wei..
*bbbrr...* maar ook * &^%$#@#$%@ Boos! Boos! *

Weet nog goed dat wij door de plattelanders hier op Flakkee raar werden aangekeken, dat wij onze wei ook gewoon lieten omheinen langs de sloot
( best breed en ook diep genoeg om te verzuipen..)
" er is toch al een omheining..?? Zonde van het geld".. etc.

ach..

* Ellen *

Berichten: 1672
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Ommen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 16:54

wat een ervaring

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 22:29

Ik vind het juist heel goed dat je de sloot hebt laten omheinen! Ik hou er dus ook niet van als paarden uit de sloot moeten drinken. Razinda is dat wel gewend maar ik blijf het eng vinden! Gelukkig hoeven ze dat bij ons niet.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jet, pluklief, SunnyHorse, tienus63 en 42 bezoekers