Erdoor rijden of tot 10 tellen bij te heet worden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Erdoor rijden of tot 10 tellen bij te heet worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 07:53

*lang verhaal*

Ik zit op het moment even in een twijfel situatie met Pablo. Hij kan nogal heet worden en dan lijkt hij te gaan koken.
Wat bedoel ik: meneer kan nogal opgefokt worden, vooral in een volte bak met veel paarden of als hij iets moet doen wat hij moeilijk vindt.

Gisteravond ook weer, ik wilde een overgang maken van stap naar draf maar wel een "gereden"overgang, door mij bepaald en niet "jippie we gaan een versnelling hoger ik ga in een uitgestrekte draf weg en Katrien zoekt maar uit hoe ze er achteraan komt". gewoon een ontspannen overgang met voldoende achterhand gebruik en naar een arbeidsdraf tempo dus, dat is wat ik wilde.

Maar dat ging dus niet, hij ging helemaal scheef lopen en net doen of hij wat ging steigeren. Toen heb ik mijn teugels lang geven en heb tot 10 geteld en hem even door zijn manen gestreeld, dan kalmeert hij wel weer. En dit is wat ik van mijn instructeur eigenlijk moet doen: weer terug naar de rust en dan weer opppakken (soms aait die hem en wacht ik gewoon en dan geeft Pablo soms een diepe zucht en dan kunnen we weeer verder).

Even later probeerde ik toch weer die overgang te maken, weer hetzelfde verhaal maar omdat ik nu geen zin had om weer te stoppen maar ik gewoon hier door heen wilde (het is al een tijdje dat ik als hij zo oververhit gaat reageren, ik hem lange teugel geef en ga stappen). Omdat ik nu dus door probeerde te rijden ging meneer nog meer uit zijn dakje: beetje onbestuurbaar, dwars door mijn linkerbeen heen lopen, vol achteruit en steeds hoger omhoog (nog niet gevaarlijk hoog), ik lach er om en probeer niet nijdig te worden maar gewoon door te rijden. Maar omdat we met meer paarden in de bak waren moest ik daar wel rekening mee houden en proberen niet te onbestuurbaar te worden.

Opeens waren we er door heen en draafde hij gewoon aan. Alleen was hij hier na nog wel erg heet en dan komt hij gauw achter de loodlijn omdat hij zich dan opkropt en het lukte me niet goed om hem langer te maken. Ik heb wel gewoon afgesloten met halsstrekken want dat kon gelukkig nog wel.

Maar mijn vraag is wat jullie nou hier van denken. Mijn instructeur heeft gelijk als hij zegt dat Pablo dan te heet is en je je oefeningen juist vanuit een ontspanning moet kunnen rijden. Van hem moet ik op zo'n moment dus desnoods door even stil te staan en met hem te kroelen hem weer laten ontspannen. dan mag ik hem weer oppakken en eerst wat andere ontspannen oefeningen doen zoals wat lager instellen en gewoon lichtrijden op een grote volte. Ik denk ook zeker dat ontspanning heel belangrijk is. Anders houdt Pablo zich helemaal vast, in heel zijn lichaam en dat is iets wat ik niet wil. Maar waar ik nu bang voor ben is, is dat pablo zodra hij iets moeilijk vindt zich inde strijd gooit. het lijkt er voor mij op dat hij dat nu begint te doen. Hij is ook niet gek natuurlijk en merkt dat als hij zo reageert mag stappen. En daarbij zou ik toch wel graag willen dat hij het gewon doet, hij mag het best moeilijk vinden en hoeft het niet perfect te doen maar ik wil wel dat iets doet. Pablo is een paard die heel veel dingen heel leuk vind met rijden. Hij vindt dressuur eigenlijk best grappig volgens mij en hij werkt over het algemeen dus heel erg mee maar zodra hij iets niet wil gooit hij zijn kont tegen de krib.

Het liefst zou ik hem gewoon een keer er goed door heen rijden als hij zo reageert en ik alleen in de bak ben en iemand omver kan rijden (ja, op zo'n moment heeft hij maling aan elk paard in de bak). Maar is dat wel verstandig? (ik bedoel dus niet dat ik hem mega op zijn flikker ga slaan, maar dat ik gewoon door blijf rijden ipv van stop)
Overigens is hij als het goed is helemaal gezond. (hij is een tijdje geleden behandeld door een osteopate vanwege extreem reageren op hulpen voor een rechterbuiging en nu voelt hij goed aan, en buigt wel fijn naar rechts) En het zadel ligt ook goed (ook gecheckt door dierenarts en osteopate).


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:10

heb ooit in 'bit' hetzelfde verhaal gelezen.

het ging over de saint urus olympe (waarschijnlijk niet goed getypt hoor),
je kent hem wel, die vos met z'n smalle bles.

wel, dus die had ook hetzelfde probleem: te heet worden.

de ruiter liet ook de opgebouwde spanning afvloeien. fout zei de instructeur: vanaf het moeilijk wordt geef je hem z'n zin.

je moet de opgebouwde spanning omzetten, naar arbeid, je profijt eruit halen. nou, gemakkelijk gezegd, denk ik.

als je wil zoek ik het wel even op . pb me dan maar! Haha!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:15

Ben het met bovenstaande helemaal eens. Barbiano's verhaal is precies hetzelfde als hij wat moet doen wat moeilijker is wordt hij ook ontzettend heet. Dan heb je echt het gevoel op een bommetje te zitten. Het voordeel dat ik dan weer heb is dat ik weet dat Barbiano nooit zal bokken of steigeren oid. Ik maak er juist gebruik van als hij extra heet wordt, dan wordt hij nog mooier en vindt hij zichzelf ook erg stoer. Dus omzetten in arbeid is mijn advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:31

Ok, dat denk ik dus eigenlijk ook. Het is dan wel een bommetje maar hij gebruikt die inspanning maar om nog beter te lopen Haha! En dan heel erg super belonen als hij het goed doet want dan groeit hij enorm.
Vanmiddag dus maar cappie op en gaan met die banaan.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:34

juist! gàààààààn met die banàààààn !

gewoon doorzetten en kalm blijven. en hou hem aan het werk!

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:23

Ik denk dat als je hem gaat kroelen en met lange teugel laat stappen, je hem juist beloont voor zijn "opgefokte gedrag". Waarschijnlijk denkt Pablo dan dat dit precies de bedoeling is... je bereikt dan inderdaad een tegenovergesteld effect.

Net doen alsof je neus bloedt is denk ik beter, en misschien moet je de overgang stap-arbeidsdraf eerst een paar keer met een wat vw-nw tendens proberen? Dus wel de overgangen rijden zoals JIJ die wilt, maar iets meer vanuit de ontspanning en met een iets langere teugel. Zo is het min of meer een compromis tussen (bloed)paard en ruiter! Ik heb zelf een hele volbloed gehad, ik begrijp je problemen dus heel goed.... ga je ermee vechten slaan ze compleet door, geef je ze teveel hun zin gaat het ook niet goed. Ik heb daarvan geleerd om net te doen alsof ik haar haar zin gaf, maar er dan toch zo'n draai aan te geven dat ze MIJN zin deed (zonder dat ze daar echt erg in had).

Veel succes met Pablo!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:33

Probeer ervoor te zorgen dat hij eerst goed aan je been is. Heb het gevoel alsof hij VOOR je blijft lopen, niet dat hij als het ware onder je of achter je blijft, qua tempo. Let op: vóór je lopen hoeft niet per definitie hard lopen te zijn. Hou het gevoel dat je elk moment zou kunnen aandraven/galopperen in je hoofd. Draaft hij eenmaal braaf, beloon hem dan met je stem of een klopje.
Voordat je gaat halthouden, zorg je dat hij goed het bit loslaat. Dan even kort halt (hou het gevoel drang naar voren te hebben) en draaf weer aan. Je kan hetzelfde in stap doen. Als dit goed gaat, zorg je dat de overgangen langer duren. Maar hou-het-voorwaartse-gevoel vast. Alsof je zijn achterbenen onder je vandaan voelt lopen. Daarom moet hij ook goed door de kaak zijn, anders loopt ie met je weg. Het moet ondeer controle blijven.
Je instructeur heeft wel gelijk om dit uit ontspanning te doen: blijf rustig en consequent. Maar hou hem ten alle tijde vóór je. Als hij goed reageert op je hulp. Bellon dan uitvoerig door braaf te roepen of uiteindelijk even stilstaan en een klopje of klontje te geven.
Vergeet dit niet consequent elke dag te doen!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:35

excuses voor de typfouten.....
Knipoog Haha! Knipoog Haha!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:26

Het is juist erg prettig wanneer een paard heet wordt, mits je dat maar voor je kunt laten werken!
Als je twijfelt of je hem wel aan kunt pakken moet je geen risico gaan nemen maar gewoon lange teugel geven. Als je denkt dat je voldoende overwicht hebt kun je best wat doortastender optreden. Ik weet zeker dat hij daarna een heel stuk beter sjouwt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:47

Goede begeleiding hierbij is natuurlijk onontbeerlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:51

Als Kawa heet word op een bepaalde oefening, moet ik niet die oefening x keer proberen te doen, totdat hij goed is, want dat gaat dan toch niet.
Hij word dan alleen nerveuzer.

Ik ga dan ff iets makkelijkers doen, maar hou hem wel aan het werk.
Als ik daarin de rust weer heb, ga ik weer naar dat moeilijkere punt.

Maar ga zeker geen gevecht aan.
Dat win je nooit, je paard word alleen nerveuzer en uiteindelijk lukt zelfs iets simpels niet meer.

Probeer zelf ook ontspannen te blijven in je hele lijf.
Word niet kwaad, want dat werk averrechts.
Maar probeer op een rustige beeheerste manier je doel weer te bereiken.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 15:05

Mijn ruin is ook zo'n hete bliksem. Constant het tempo overnemen, steigeren, omhoog springen, schrikken en ga zo nog maar even door. Ik vond dat in het begin heel frustrerend en werd zelf nerveus van zijn gedrag waardoor het rijden alleen maar slechter ging. Nu ben ik in staat, met de hulp van mijn instructrice, om die heetheid te 'negeren' en hem daarin voor me te laten werken. Ik neem hem juist niet terug als hij heet wordt maar ga gewoon door en doe net of ik gek ben.
En hij maakt er soms ook een potje van; door mijn handen heen lopen, mij uit het zadel proberen te trekken, tegen mijn been aan hangen, scheef gaan lopen en noem maar op.
Vooral rustig en ontspannen door gaan en meteen belonen als hij het wel goed doet en bij je blijft.
Laat je niet gek maken, je wint het toch niet.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:55



Hoe herkenbaar allemaal. Well said all!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:00

Marca is ook zo een heethoofd, Als zij flipt ga ik altijd terug naar de basis en dat werkt voor ons het beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 09:30

Gistermiddag ging het rijden heel fijn..tot dat we alleen over bleven in de buitenbak. Daarvoor was hij helemaal niet overdreven heet maar nu gooide hij zich wel opeens in de strijd. Nu dus niet omdat hij een oefening moeilijk vond maar omdat hij niet alleen wilde over blijven.
Ik heb gedaan alsof ik niks merkte en hte heel gewoon vond dat hij omhoog kwam en tegen het schoot op liep, zich op zijn liet vallen en tussendoor wegsjeesde en gewoon geprobeerd door te rijden. Het heeft even geduurd maar opeens hield hij er mee op en kon weer gewoon de bak door. Hierna was hij wel weer zo heet dat ik mijn benen er amper aan kon houden (dan hoef je maar per ongeluk 1 been iets meer aan te leggen en dan gaat hij al opzij).
Maar goed ik denk ik als hij zo gaat hupsellen goed moet proberen te realiseren of hij het doet omdat hij te heet wordt omdat hij te moeilijk vind of of dat hij het doet omdat hij ondeugend is.
Bij gewone ondeugd probeer ik hem er door te rijden maar als hij te heet wordt door een moeilijke oefening ga ik een stapje terug.
Eens kijken of we er zo door komen.

Levita

Berichten: 1408
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:34

Zwelgje schreef:
Ik neem hem juist niet terug als hij heet wordt maar ga gewoon door en doe net of ik gek ben.
En hij maakt er soms ook een potje van; door mijn handen heen lopen, mij uit het zadel proberen te trekken, tegen mijn been aan hangen, scheef gaan lopen en noem maar op.
Vooral rustig en ontspannen door gaan en meteen belonen als hij het wel goed doet en bij je blijft.
Laat je niet gek maken, je wint het toch niet.


Dat heb ik nog niet geprobeerd. Als Levita heet wordt, ben ik snel geneigd te gaan stappen en haar weer te laten ontspannen. Dan ga ik pas verder. Op de rem trekken, hoef ik al helemaal niet te proberen. Want als ze dan verder gaat, gaat ze nog harder.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 14:58

Soms is even tot 10 tellen juist wel goed vind ik. Als ik alleen maar met eenvoudige galopwissels of changementen bezig ben word ze erg heet. Als ze echt verschrikkelijk heet is kan je wel doorgaan, maar dat heeft dan lang niet altijd nut.

Meestal ga ik dan even een paar minuten stappen, keerwendingen rijden ofzo. Daarna weer even een drafje. En als die oefeningen waar ik mee bezig was nog echt even moeten dan nog even rijden.

Dat werkt vaak wel. En dan loopt Magic ze netjes en is ze klaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers