wel of niet vroeg castreren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

wel of niet vroeg castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 22:16

hoi

ik heb een shetlandhengstje van bijna 10 maanden en hij word eind van de maand gecastreerd.
wie kan mij de voordelen en de nadelen van vroeg castreren vertellen?
mijn shet moet vroeg geholpen worden omdat hij anders niet bij onze 3 merries kan lopen.



Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:53

Vroeg omdat hij dan niet zo'n hengstengedrag krijgt en veel makker wordt.
Later omdat hij dan een mooiere hals en bouw krijgt. Maar een nadeel hiervan is dat ze zich vaak nog wel een beetje hengst voelen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 08:51

Ik vind casteren met 10 maanden wel erg jong, hoor.
Ik castreer liever wat later, om een paard wat meer "uitdrukking" mee te geven.

* To Belg, or not to Belg *

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:51

Hoe later, hoe beter voor het paardje, liever eigenlijk helemaal niet. Soms heb je echter geen keuze.
We hebben ooit een Fjord met 9mnd gecastreerd, hoewel we er niet blij mee waren heb ik nooit de indruk gehad dat het nadelig voor hem geweest is.
Als de keuze is alleen staande hengst of in de kudde als ruin, dan heeft dat laatste absoluut de voorkeur.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:31

Ik denk dat dit een hele goede keuze is gezien jouw situatie!

Ineke2

Berichten: 33096
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:16

Levi is met 1 jaar gecastreert, want het was een uitbreker en wist dat hij hengst was...probeerde altijd bij de merries van de buren te komen Haha!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:12

Bij ons op de boerderij is er een hengstje gecastereerd toen hij nog bij de moeder was. Hij heeft niets van hengstenmanieren. Hij is ondertussen al 7 jaar. En nog steeds toont hij geen hengstemanieren. Er is ook een paard aan zijn vier jaar gecastereerd en die heeft wel de typische hengstenmanieren zoals bijten bv. Maar hij wel veel schoner gebouwd. Er zijn dus wel voor- en nadelen aan vroeg castereren.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:16

Steftje schreef:
Bij ons op de boerderij is er een hengstje gecastereerd toen hij nog bij de moeder was. Hij heeft niets van hengstenmanieren. Hij is ondertussen al 7 jaar. En nog steeds toont hij geen hengstemanieren. Er is ook een paard aan zijn vier jaar gecastereerd en die heeft wel de typische hengstenmanieren zoals bijten bv. Maar hij wel veel schoner gebouwd. Er zijn dus wel voor- en nadelen aan vroeg castereren.


En zie je dan ook kwa bouw, dat die vroeg gecasterreerde paardje veel smaller is ofsow?

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:20

Hij is inderdaad wel smaller gebouwd en zijn nek is niet zo gespierd. Maar hij wordt wel enkel gebruikt om recreatief te rijden. Terwijl die andere getraind wordt voor jumping. Maar die kan wel niet met andere paarden in de wei. Daarvoor is hij nog veel te veel hengst. Hij is al veel gekalmeerd. Maar op de camion en af en toe tijdens het rijden kan hij hem wel stellen als hij een merrie ziet. En hij valt andere ruinen aan.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:15

Ik zou castratie toch zo lang mogelijk uitstellen. Als je 'm persé op de wei wil hebben zoek dan een stuk waar hengsten mogen. Het is niet alleen lichamelijk dat ze er mooier op worden maar vergeet niet dat een castratie geestelijk ook zeker wat met paarden doet!! Dat is iets wat een hoop mensen vergeten....

Leetje

Berichten: 1228
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Strijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:34

Aragorn schreef:
Ik zou castratie toch zo lang mogelijk uitstellen. Als je 'm persé op de wei wil hebben zoek dan een stuk waar hengsten mogen. Het is niet alleen lichamelijk dat ze er mooier op worden maar vergeet niet dat een castratie geestelijk ook zeker wat met paarden doet!! Dat is iets wat een hoop mensen vergeten....


Maar dan zou je het juist vroeg moeten doen ( naar mijn mening dan) want dan voelen ze zich minder hengst en het is een kleine ingreep. Als je hengst 3 jaar of ouder is en zeker als ie al gedekt heeft is het geestelijk nog zwaarder denk ik.

Cum Laude afgestudeerd klassiek homeopaat voor dieren
http://www.leonienoordhoek.nl
http://www.facebook.com/dierenhomeopathie

Steftje
Berichten: 43
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: West-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:19

Dat is juist. De ingreep wordt zwaarder naarmate ze ouder worden.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde
maar komen ze te sterven dan valt er niets te erven!!!

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 14:47

bedankt voor jullie reactie's.
helaas word flinstone morgen toch gecastreerd,omdat hij eind april weg moet bij de vorige eigenaars en het nog een maand duurt voordat hij niet meer vruchtbaar is.

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:10

Leetje schreef:
Maar dan zou je het juist vroeg moeten doen ( naar mijn mening dan) want dan voelen ze zich minder hengst en het is een kleine ingreep. Als je hengst 3 jaar of ouder is en zeker als ie al gedekt heeft is het geestelijk nog zwaarder denk ik.


Das zeker waar en helemaal als een hengst eenmaal gedekt heeft telt dat nog zwaarder. Ik heb het over hengsten zonder hengstenneigingen en het gedrag wat daarbij hoort. Die worden vaak vroeg gecastreerd terwijl dat in mijn ogen niet nodig hoeft te zijn .(omdat een ruin zo lekker makkelijk is) Juist die mensen vergeten dan wat zo'n operatie met de psyche doet....

Ik ben het helemaal met je eens als je zo'n echte lekkere hengst met al zijn gedragingen erbij dat het dan beter is het te doen voordat het uit de hand loopt.

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:44

Ze zeggen weleens dat de plasbuis dan niet voldoende kan groeien. Maar ik weet niet wat hiervan waar is. Dan zouden ze als ze ouder worden niet meer goed kunnen plassen Verward.
Ik zou mijn paard nooit laten crasteren als het niet zou hoeven. Maar ja bij zo'n shetje die de wei op gaat misschien wel ja.
Volgens mij ligt het ook aan het paard of ie hengstenstreken vertoont of niet. Er zijn toch ook superlieve hengsten of krengerige merries... ligt denk ik eerder aan de genen en opvoeding. Lachen


AltijdLente
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:19

mijne is op zijn 4e of 5e gecastreerd en die kan behoorlijk hengst doen. bijten en klieren en dominant doen..met loslaten komt ie gewoon op je af en zo lekker uitdagen. maakt ie zich nog groter alsof die nog niet groot genoeg is..Lachen
ligt een beetje aan het karakter hoe het eruit komt..bij ons staat ook een hengst die niet helemaal door heeft wat zijn taak is..

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:25

Ik zit zelf ook met het dilema. Of bij m'n merrie houden en za(a)kje eraf, of hengst houden en m'n merrie'jaarling alleen plaatsen. Voorlopig weet ie nog niet voor wat hij "henst" is, dus ik krijg nog even uistel ... ik vind het ook een héél moeilijke keuze. Hij is al vrij breed (het is een tinker), maar toch zou ik het liever aanzien tot ie twee jaar geweest is ...

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

nokemi
Berichten: 1881
Geregistreerd: 03-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 13:21

flinstone is inmiddels gecastreerd en hij heeft er bijzonder weinig last van,s'avonds toen ik weer naar hem ging lkijken kon hij alweer lekker bokken en weg hollen.
heb hem al een aantal keer afgespoten en het gaat lekker met mijn ventje.
ik hoop niet dat hij al te gefrustreerd is maar het lijkt mee te vallen hihihihi.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, jazzejam, Jet, Ninalotte en 96 bezoekers