Is een populaire hengst ook altijd bewezen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Is een populaire hengst ook altijd bewezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 09:24

Hmm, interessante vraag. Ik ken het antwoord wel in de Welsh en neem aan dat de menselijke psychologie niet anders werkt in andere rassen, hoewel er bij de Welsh geen sprake is van financieel gewin. Maar goed, leuke discussie, voortbordurend op een andere..

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:34

een populaire hengst heeft zich lang niet altijd bewezen, heeft ook nog niet altijd de kans gehad om zich te bewijzen (indien hij nog jong is). MAar ze krijgen wel de KANS om zich te bewijzen. Maar vorig jaar was Osmium hot, dit jaar Rousseau. We zullen ongetwijfeld te weten komen hoe deze dieren fokken.

Ik denk trouwens wel dat populariteit ook een beetje samen gaat met de sport: Ferro loopt in de internationale top en er wordt ontzettend veel met hem gefokt. Ook Krack is zeer populair, en Gribaldi. En die lopen ook allebei onder zeer goede ruiters.

De hond is de betere mens

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:24

nou,

goede ruiters die hoge punten scoren op wedstrijden , daar komen altijd vele fans op af!

tja, en met jonge en populaire hengsten fokken zoals rousseau:

die moeten zich nog bewijzen (op hoger niveau in sport én op nakomelingen) dat kan enkel de tijd uitwijzen.

Party!!

hoeveel goede paarden met minder bekende ruiters zouden er zo niet verloren gaan? bonfire is zo ook bijna vergaan...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:27

kattebeest schreef:
hoeveel goede paarden met minder bekende ruiters zouden er zo niet verloren gaan? bonfire is zo ook bijna vergaan...

O kijk! en dat bedoel ik maar!

De hond is de betere mens

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:41

Desiree"]
[quote="kattebeest schreef:
hoeveel goede paarden met minder bekende ruiters zouden er zo niet verloren gaan? bonfire is zo ook bijna vergaan...

O kijk! en dat bedoel ik maar!
[/quote]

Ja maar dat is toch niets nieuws onder de zon??? Gaaaap


WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:48

In de drafsport gaat het natuurlijk wel om het financiele gedeelte Haha! Vorig jaar was General November geloof ik nogal populair. Vaak zijn de populairste hengsten nog maar net in de fokkerij, maar hebben ze zelf al wel een heleboel gepresteerd (goed winsom, goed record), maar zijn er nog niet zoveel nakomelingen. Of je hebt maar een klein aantal nakomelingen die het goed doen, en vervolgens wil iedereen die hengst...
Incredible Crafts is een vrij jonge hengst nog, maar die heeft zeer zeker gepresteerd. Hij heeft er zelf een koerscarriere op zitten en hij heeft een heleboel nakomelingen die goed presteren en veel in het geld lopen. Keller Lobell is ook zo (al ben ik daar zelf niet zo weg van.). Wij hebben zelf twee dravers van Incredible.
Ik vind het verder nogal moeilijk, omdat er zoveel buitenlandse hengsten aangeboden worden. In Nederland kan je het nog wel een beetje bijhouden, maar een buitenlander (amerikaans, zweeds, frans) is wat moeilijker te beoordelen op carriere en afstammelingen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:19

Nederland is een handelsland, er gaan dagelijks ladingen goede en minder goede paarden naar het buitenland. Ik ben er ook een paar kwijtgeraakt die door bekende handelaars verkocht zijn. Dan heb je een hiaat in je stam waar nog steeds geen modus voor gevonden is om die op te lossen, misschien als alles gechipt is???.

Maar.....misschien is het zelfs zo dat hengsten die hier heel veel presterende kinderen hebben niet de beste verervers zijn omdat de meeste goede hier nooit blijven

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Anoukie

Berichten: 12609
Geregistreerd: 01-08-02
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:03

sarabande schreef:
Maar.....misschien is het zelfs zo dat hengsten die hier heel veel presterende kinderen hebben niet de beste verervers zijn omdat de meeste goede hier nooit blijven


Good point made,...

Denk aan een Contango, als ik me niet vergis???

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:18

Nee ik denk aan kinderen van hengsten die in het buitenland heel populair zijn. Het eerste en belangrijkste voorbeeld was Luckey Boy XX, na de eerste successen van zijn kinderen gingen er heel veel de plas over. Van de Trakehner hengst Chronos zijn ook heel veel kinderen geexporteerd en zo zijn er wel meer die hier daarna dus niet hoog op de indexen komen.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:27

Nog een paar vb van hengsten die in het buitenland dekken en daar veel nakomelingen hebben die hetgoed doen.

Candyboy (Lucky Box xx B x Huzaar) Clear Water Farm, Cedar Rapids,
Consul (Nimmerdor x Purioso) Iron Spring Farm, Coatesville, PA
Contango (Contender x Kronprinz) Iron Spring Farm, Coatesville, PA
Da Vinci (Democraat x Goldlack) Cornell University, Ithica, NY
Dublin (Ulft x Lucky Boy) Woodhaven & Crooked Creek Farms , Neepawa, MB, Can
Fairplay (Ulft x Fresco) Kellie K. Paige, Ashburnham, MA
Grand Star (Nabuur x Le Val Blanc) El Campeon Farm, Hidden Valley, CA
Hamar (Mytens xx BB x Lucky Boy xx B) Chado Farms, Neshanic Station, NJ
Hierarch (Cocktail x Amor) DBNA, Spofford, NH
Hitchcock (Amethist x Le Faquin xx BB) Malibu Vista Ranch, Malibu, CA
Hofnar (Rex Magna xx BB x Amor) Fairwind Farm, Santa Rosa, CA
Idocus (Equador x Zonneglans) Christine McCarthy, NY
Ijsselmeer Ikepono (Vosmaer x Taxateur) Deborah P. Harrison, San Juan Bautista, CA
Inferno (Oredo de Paulstra x Heros de Cavron) Rocky Mountain Warmbloods, Rancho Santa Fe, CA
Iroko (Pilot x Bengale) DBNA, Spofford, NH
Jacardo (ElCaro x Marinier) Legends Farm, Cedar Valley, Ontario, Can
Judgement (Consul x Akteur) Iron Spring Farm, Coatesville, PA
Juventus (Dublin x Principaal) Iron Spring Farm, Coatesville, PA
Karlstad (G. Ramiro Z x Lucky Boy xx) Lionshare Farm, Greenwich, CT
Kevekko (Wellington x Zevenster) Knollwood Farm, Battle Creek, MI
Le Bijou P (Darmiro B x Apple King xx BB) Foals Paradise Farm, Ephrata, PA
Nairobi (Lauriston x Burggraaf) Kyle Ranch, Whitesboro, TX
Nassau (Indoctro x Sovereign Bill xx) Quailhurst Studs, Sherwood, OR
Navarone (Jus de Pomme x Armstrong) Majestic Gaits, Brookline, NH
Neostan (Florestan I x Debutant) Pineland Farms Inc,
New Gloucester, ME
Pyriet (Ferro x G Ramiro Z) Christine R. McCarthy
Rampal (G Ramiro Z x Natron) Iron Spring Farm, Coatesville, PA
Rousseau (Ferro x Roemer) Hilltop Farm, Colora, MD
Sandor Jane (Inspekteur) DG Bar Ranch, Hanford, CA
Usselo (Onyx x Le Faquin xx BB) Caballo's Escondido, Bandera, TX
Vergilius (Pioneer x Rigoletto) Hollandtown Farm, Holmen, WI
Victorie (Lucky Boy x Formateur) Seahorse Enterprises, Lake Worth, FL

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:37

Ik had het over hengsten die hier dekken en wiens in Nederland geboren kinderen door hun talenten massaal naar het buitenland geexporteerd worden.
Laatst bijgewerkt door sarabande op 14-03-03 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

blup

Berichten: 194
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:40

En ik heb het over hengsten die in Nederland niet gewaardeerd werden omdat hun nakomelingen niet aan de verwachtingen voldeden en ge-exporteerd werden. En dus in het buitenland wel tot hun recht kwamen.

Als mensen weten wie ik ben......ik weet het zelf ook Lachen dus bespaar je een pb.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers