Don't shoot me: Ik heb met slof gereden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Don't shoot me: Ik heb met slof gereden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 21:05

Ik ga nu waarschijnlijk half of heel bokt over me heen krijgen, maar ik heb tiek vandaag dus met slof gereden.

De dressuur gaat stuk lekkerder, maar helaas alleen in de binnenmanege. Bij mij op stal in de buitenbak, blijft hij vervelend doen, tegen de hand zijn, niet op mij letten ed. Door de vogelpest kan ik momenteel niet naar de binnenbak...maar wil toch lekker verder trainen.

Vandaag de slof, op aanraden, erom gehangen. na hem gewoon, zonder slof dus, warm te hebben gereden, wilde ik echt aan het werk gaan. En ja....toen heb ik de slof erom gedaan, heel losjes, voor het laatste stukje. Tis niks lichamelijks, tis niet dat het geen gewenning is, want ik rij vaak zat in de buitenbak. Bovendien is de bodem wel is waar niet zo goed als die in de binnenbak, maar nu wel goed te rijden.

Na zo'n 20 minuutjes met slof, welis waar erg losjes, gereden te hebben, want na een tijdje heel lekker ging, de slof er weer af gehaald. En ja hoor doel bereikt Lachen Hij liep behoorlijk, en richtte zich iig op mij, werd lekker meegaand en wilde ook in de buitenbak wat meer voor me werken.

Ik ben niet van plan dit dagelijs te doen, maar wilde tiek ff duidelijk maken dat werken, en op mij letten, ook in de buitenbak kan.

Ok...brand los..hoe dom ben ik geweest?

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:25

hahaha, ik heb niks tegen een slof behalve als het onverstandig word gebruikt!
jij bent niet van plan om er voortaan altijd een slof om te hangen en hij liep er lekkerder door!
ik vind het niet dom hoor Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:00

Tiko schreef:
Ok...brand los..hoe dom ben ik geweest?
ligt eraan of je er wat van geleerd hebt (als je dat uberhaupt al wilde). je kan ook bij jezelf nagaan waarom het wel met slof lukt en waarom niet zonder.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:01

he als je er goed mee omgaat kan ie geen kwaad dus.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:07

naar mijn mening: Super gedaan!
Je hebt je doel bereikt, en de slof goed gebruikt, niks mis mee. Als je het nu ook zonder kan, prima, daar is de slof toch voor?
Nu krijg ik vast veel commetaar, maar ik vind dat het zo prima is.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:17

Ik zie ook het probleem erniet van. De meeste mensen in mijn omgeving die ik ermee zie rijden, gaan er wel verstandig mee om. En die enkeling die het niet doet, kan ik me niet druk om maken...

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 22:56

SuperPepeijn"]
[quote="Tiko schreef:
Ok...brand los..hoe dom ben ik geweest?
ligt eraan of je er wat van geleerd hebt (als je dat uberhaupt al wilde). je kan ook bij jezelf nagaan waarom het wel met slof lukt en waarom niet zonder.
[/quote]

Ik denk dat de reden dat het wel lukte met slof, dat er iets meer dwang achter zat. ik hoop dat 1 keer rijden met slof dus tot gevolg heeft, dat hij door heeft dat ook bij ons in de buitenbak gewoon gewerkt, en op mij gelet kan worden. kijk...gaat het morgen, overmorgen of desnoods over ee nweek weer zo dat hij niet op mij wil letten, dan ben ik neit van plan weer de slof erom te hangen, maar ik vond het wel het proberen waard.

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 22:57

Verder bedankt voor alle positieve reacties, had ik eerlijk gezegd niet verwacht, gezien de meestal nog al felle reacties richting slof gebruik.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:50

Ik ben ook niet voor het gebruik van een slof, omdat hij vaak op de verkeerde manier wordt gebruikt! maar als je de slof op de goede manier gebruikt en niet te vaak, zie ik er ook geen probleem in. Ik doe het zelf nooit, maar heb er af en toe wel de neiging toe. Ik denk ook dat je de slof op de manier zoals jij hem gebruikt als een goed hulpmiddel kan zien.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:32

Ik ben niet voor de slof maar ook ik heb vorige week de slof er even aangehad. Inderdaad, even doorwerken op dat punt waar ik zonder begeleiding niet goed door heen kom. Later die week, bij mijn instructrice liep hij precies zoals ik dat eerder met de slof voor elkaar had gekregen, maar dan zonder.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:50

Toevallig heb ik met Meagan bijna hetzelfde probleem in de buitenbak. Dat wil zeggen in de bak van 40 bij 60, de kleine 20-40 bak is geen probleem Verward .
Ik kan vertellen dat ik maandagmiddag het snelheidsrecord in de grote bak verpletterd heb, toen er een paar paarden langs kwamen wandelen waar mevrouw achteraan wilde en spontaan vergat dat ik op haar rug zat... Nu kan ik daar in principe nog wel mee leven ware het niet dat ze daarna niet helemaal controleerbaar meer was en steeds onder me vandaan brak, wat ik ook deed. Bovendien vergat ze uiteraard alles wat betreft stelling en buiging. Kortom, ze lette op alles, behalve op mij!
Aangezien ik een paar weken terug hetzelfde probleem had en ik daarna een week bezig ben geweest om alles weer in het gareel te krijgen, besloot ik maandag om voor het eerst sinds anderhalf jaar maar weer eens de slof te gebruiken. In dit geval om twee redenen: een stukje extra controle (de reden waarom ik hem liever niet gebruik) en als extra hulpmiddel om even door te kunnen vragen wat betreft stelling en buiging.
Dat hielp gelukkig goed en al snel had ik de controle er weer op en besloot ze toch maar weer op mij te gaan letten.
Ik baalde flink dat ik de slof nodig had, maar een andere oplossing was er op dit moment echt even niet...

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:42

als ik zomers priveles heb dan komen tijdens mijn les 25 ponys op een meter afstand langs gegaloppeerd (van land naar stal). dan hou ik mijn paard nog steeds bij me door hem aan het werk te houden. juist op een plek waar het spannend is, moet hij iets extra's doen: overgang, verruimen, etc. zou hou je de aandacht van het paard bij jou. dat is ook iets wat hij (naar mijn mening) moet leren voor buiten de bak. ik ken jou en jouw paard natuurlijk niet, maar zou het misschien kunnen dat je onbewust zelf meer ging ontspannen door die slof en dat doorwerkte op je paard?

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:50

Enerzijds heb je gelijk wat betreft ontspanning enzo, anderzijds is het zo dat Meagan 'gewoon' gaat en daarbij ook lekker het bit vastpakt waardoor je niets meer in te brengen hebt. Aan het werk zetten is er dan echt niet meer bij op dat moment. Als ik in de kleine bak rijd en er komt een kudde pony's langs vanaf het weiland, dan boeit het haar totaal niet. Zet haar in de grote bak en het feest begint. Maakt niet uit of het hoogzomer is of hartje winter, dag of avond, licht of donker. Heel vreemd maar erg onhandig. Doordat ik net even meer in te brengen heb, dus iets scherper in kan werken, kon ik haar wel bij me houden en ook nog aan het werk zetten en daardoor kreeg ik haar weer bij de les.

Buiten is er niets aan de hand, dan let ze altijd erg goed op en zal ze niet dit soort rare fratsen uithalen. Gekke griet!

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:26

SuperPepeijn schreef:
ik ken jou en jouw paard natuurlijk niet, maar zou het misschien kunnen dat je onbewust zelf meer ging ontspannen door die slof en dat doorwerkte op je paard?


Dat zou zeker kunnen, ik heb mijn vorige haflinger een poosje met slof gereden om dezelfde reden. Het was een jonge (naja, 4/5 jaar toen) eigenzinnige merrie en ik had haar nog niet zo gek veel ervaring (wel 7 jr manege oid, maar dit was mijn eerste eigen pony.. Knipoog). Mevrouw had snel door hoe ze onder het werk uit kon komen; van achter uit de bak in rengalop naar voren (bak= 65x25) en dan richting stal. Resultaat was dat ik er na 2 keer dat kunstje niet meer opdurfde. Ik had toen nog niet de ervaring en kracht om haar bij me te houden/om te trekken/op volte te zetten. Uiteindelijk moest ik er toch weer op van mijn toenmalige instructrice, maar dan met slof. Door die slof voelde ik me zekerder en de pony had dat door. Na een paar keer met slof kon hij eraf en toen was alles weer goed Lachen. *nouja, in dat opzicht dan.. zal je verdere details besparen Knipoog*

Ik denk dat jij ook zekerder bent door die slof, en dan net wat meer durft te rijden. Opzich is daar zo te lezen niet zoveel mis mee, omdat je hem (voor zover ik dat kan beoordelen vanachter een pc'tje Clown ) er bewust mee rijdt. (niet alleen op de slof rijdt dus, maar oplet hoe kort je hem neemt ed)
Misschien kan je het slofgebruik gewoon afbouwen, ook dat je er eerst een half uurtje mee rijdt en daarna zonder. En dan precies hetzelfde blijven rijden als je doet met slof .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:28

SHOOT SHOOT SHOOT! Hahaha, nee grapje. het lijkt me niet dat je het verkeerd doet. Ik zal ook niet het rijden met slof per definitie veroordelen, als het jou en je paard verder helpt is het prima. Daarbij krijg ik sterk de indruk bij jou dat je het slechts tijdelijk wilt gebruiken. En zo hoort het ook.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:45

je lijkt me wel verstandig genoeg om te zien wanneer je de slof gaat gebruiken, hoe je hem gebruikt en hoelang.

zolang het niet het effect heeft als nicotine (eenmaal gebruikt, blijvend gebruiker en moeilijk om ermee te stoppen)

heb ik der niets op tegen! Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:58

laat ik heb even met een voorbeeld uitleggen. mijn paard "schrikt" af en toe van iets. en dan bedoel ik dus "ik doe net of iets eng is, want dan hoef ik lekker niet aan het werk". als ik hem dan naar datgene ga trekken of op een andere manier ga forceren, of langzaam laat kijken daarheen dan denk het paard: "hey mijn baas reageert anders erop, dus zal er inderdaad wel iets zijn". ik ga hier spelenderwijs en al werkend weer naar toe, en als de aandacht verslapt, extra daar aan het werk zetten. daarom denk ik dat als je iets gaat veranderen, zoals een slof erom, of extra gespannen gaat zitten, vasthouden, etc. een paard gaat denken dat er inderdaad bijzonders en spannends gaat gebeuren. daarom volgens mij, beter niets te veranderen, alleen te reageren op wat je paard doet. en geen aandacht? werken.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:20

Ik snap wat je bedoelt SP toch heb ik paarden die ik op die manier erg fijn aan het werk kan krijgen maar het komt ook voor dat ik een slof gebruik om daar dat punt heen te komen (shame on me) Juist door de slof kan ik ze leren aan het werk te gaan en onheroepelijk op mijn te letten. Ligt dus wat mij betreft ook een beetje aan het paard, aangezien ik het paardje van Tiko niet ken kan ik niet beoordelen of het ook makkelijk zonder slof gekunt had.
Persoonlijk zou ik wel de slof er gelijk aan het begin aan doen omdat je dan het paard leert om gelijk aan het werk te gaan en als je dat bereikt hebt kun je hem er weer afhalen.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:26

Katja schreef:
Persoonlijk zou ik wel de slof er gelijk aan het begin aan doen omdat je dan het paard leert om gelijk aan het werk te gaan en als je dat bereikt hebt kun je hem er weer afhalen.

Hier ben ik eht wel mee eens. Slof er gelijk aan. als je vermoed dat je tegen problemen aan gaat lopen die je niet zelf of niet voldoende goed kunt oplossen dan gelijk is het beter om de slof er al aan te hebben dan dat je tijdens je gevecht moet stoppen omdat je de slof er aan moet binden omdat je er zonder niet doorheen komt.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:41

Er is niets mis met het gebruiken van een slof, als je hem maar op de juiste manier gebruikt. Iedere hulpteugel is een martelwerktuig in verkeerde handen.

Zo te horen heb jij hem alleen gebruikt als het nodig was en zodra het niet meer nodig was heb je hem losser gedaan. Zolang je maar niet de hele tijd met dat ding je paard in de krul trekt, is er niets aan de hand. Ik raad je wel aan om niet iedere keer met slof te rijden, op een gegeven moment weet ie niet anders meer.

O ja, ik ben het ermee eens dat je de slof er gelijk aan het begin aan moet doen.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 15:46

Nou dat heb je hartstikke goed gedaan. Je hebt je doel bereikt en de slof er weer vanf gehaald. Je had ook voor het gemak lekker verder kunnen rijden met slof. Dus waarom zouden we je doodschieten Knipoog.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 23:05

Kijk je wel uit voor motorrijders in de buurt van Amsterdam? Misschien zit er daar ook wel een tussen die niet van een slof houdt.... (flauw grapje)

Heb zelf ook een slof achterin de kast hangen voor noodgevallen... Is soms net iets makkelijker... Alleen moet ik hem tegenwoordig afstoffen als ik hem wil gebruiken en daar heb ik een hekel aan...

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 14:43

Ik wilde met Baduh van de week voor het eerst naar buiten, en die liep zo te eikelen dat ik (als anti-sloffer) heel hard riep "haal een slof!please!" Ben toen niet naar buiten gegaan trouwens, eerst het vertrouwen voor die enge wereld buiten het hek kweken. Maar ik vind jouw voorbeeld een voorbeeld van hoe het wél moet. Haha!

Lobke98
Berichten: 430
Geregistreerd: 13-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 22:55

Goed gedaan hoor!!! Ik ben zelf een voorstander van zo min mogelijk hulpteugels e.d. maar ook ik heb vorig jaar Lobbes met een slof gereden. Niet zo zeer om die kop naar beneden te krijgen (wat sommige mensen dus willen bereiken met een slof) maar ze brak steeds uit als de andere paarden op stal stonden en ik met haar reed. Ze was gewoon veel te sterk en met een slof had ik net iets meer te vertellen. Goed dat 1 of 2 keer gedaan en dan kan je weer verder!!!
Waarom dat ding niet gebruiken als het wonderen kan verrichten??????

xxcynthiaxx
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:28

hallo, ik raad een slof niet aan, maar ook niet af. als je een slof gebruikt en nog nooit eerder mee hebt gereden dan zou ik iemand laten helpen die er wel verstand van heeft, want als je de slof verkeerd gebruikt dan kan je daar erge problemen met je paard mee krijgen. dus kijk aub uit met wat je doet. groetjes cynthia