Akhal teke's in NL

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Akhal teke's in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 23:14

Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar mensen die net zo gek zijn op Akhal-teke's als ik! Wij hebben er zelf twee. Foto's op www.dutch-akhal-teke.com Groetjes, Jessy

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:23

Ik vind dat geweldige paarden!
Ze zijn zo mooi!
Je hebt ze in goud zilver en brons.
Ik had laatst in de Clubpenny(pennymeissie Haha!) er wat overgelezen.
Goud vind ik het mooist, maar dan moetten ze geen maanogen hebben.
Leuke site trouwens! Knipoog

Nathalie1981

Berichten: 4219
Geregistreerd: 13-12-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:35

Akhalteke schreef:
Hoi allemaal!

Ik ben op zoek naar mensen die net zo gek zijn op Akhal-teke's als ik! Wij hebben er zelf twee. Foto's op www.dutch-akhal-teke.com Groetjes, Jessy


Hallo Jessy,

Van mij is het al bekend he!!!!!!!!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:10

heb eens gekeken naar de site. bijzondere paarden! best prijzig denk ik? rij je ook gewoon dressuur? spring je der ook mee?

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 22:26

Hoi!!!

Akhal-teke's zijn helemaal niet zo prijzig als mensen altijd denken!!!! Ze komen qua prijs overheen met bv een PRE of een Andalucier.
Onze oudste hengst is nu net een week onder het zadel, dus wat we precies met hem gaan doen weten we nog niet.... Ze staan wel bekend om hun uithoudingsvermogen, misschien dat sgw of endurance iets is..... tijd zal het leren.. Er zijn wel een aantal bekende Akhal-teke's die het heel goed deden in de dressuur (Absent die in 1960, Olympische Spelen goud won) en veel in Duitsland. Ik ben alleen bang dat we in Nederland niet zo ver zullen komen omdat men hier koste wat het kost laag en rond wil rijden, en dat is niet mogelijk met een Akhal-teke.....
Hoiii

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:42

Wat hebben die dieren toch een kleur om van te kwijlen...
Wou dat ze die kleur ook in andere rassen hadden, zou echt een gat in de markt zijn.

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 22:43

De gouden glans wordt geerfd door de nakomelingen, maakt niet uit van welk ras dit is!!!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:49

Dus als je zou mixen blijft die kleur bestaan? Ik dacht dat die dan na 3 keer verder fokken er al uit zou zijn.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 08:39

Haha en is net als een rode trui in de wasmachine + nog een witte trui.
Wat krijg je dan?
Een roze hmm Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 08:48

Akhalteke schreef:
Er zijn wel een aantal bekende Akhal-teke's die het heel goed deden in de dressuur (Absent die in 1960, Olympische Spelen goud won) en veel in Duitsland. Ik ben alleen bang dat we in Nederland niet zo ver zullen komen omdat men hier koste wat het kost laag en rond wil rijden, en dat is niet mogelijk met een Akhal-teke.....
Hoiii
Elk paard hoort in de ring gewoon opgericht te lopen,
dat een Akhalteke niet ver zal kunnen komen heeft daar helemaal niets mee te maken.

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 12:40

Elk paard hoort in de ring gewoon opgericht te lopen,
dat een Akhalteke niet ver zal kunnen komen heeft daar helemaal niets mee te maken

Mij ervaring is toch anders, ik heb het idee dat de juryleden vaak erg bekrompen zijn... als de bouw van je paard ze niet aanstaat zijn je punten daar ook naar. Ze zien het liefst een rond, vol paard en dat is precies wat een AT niet is. Ik heb wel mooie foto's van duitse AT's die prachtig lopen, maar ik weet niet hoe ik die hier kan plaatsen....
Over de gouden glans en fokken, de intensiteit van de glans wordt wel minder, maar als je een ander ras met een zuivere AT dekt zal de nakomeling altijd een diepe glans hebben.... Zelfs de schimmels of zwarte paarden hebben dit!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:18

Interessant, dat van die kleur, maar ik zou me toch meer op de kwaliteiten richten. In het ras waar ik thuishoor, komen die kleuren ook evengoed voor. Ik zou er zelfs niet van te kijken als de voorouders van de AT daar iets mee van doen hebben. Overigens is de populatie van AT wel erg klein, hoe komt dat eigenlijk?

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 13:22

De populatie AT's is zo klein omdat in de periode dat het zo slecht ging met Rusland (tone nog de Ussr) bijna de hele populatie naar de slacht is gebracht. ....Vreselijk zonde!! Daar komt nog bij dat in Turkmenistan een uitvoer verbod heerst voor AT's, je kunt er alleen een mee krijgen als je toestemming hebt van de president...

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 13:24

maar ik zou me toch meer op de kwaliteiten richten.

Akhal teke's zijn juist zo bekend om hun preststies!!! De bekende race van Moscow naar Ashgabad door de woestijn is met AT's, half AT's en met Engelse volbloeden gereden. Bij aankomst waren de zuivere AT's in prima staat, wat niet te zeggen was voor de Engelse Volbloeden........
Het zijn juist hele harde, gezonde paarden die prima presteren in alle takken van sport.....

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:29

Akhalteke schreef:
Mij ervaring is toch anders, ik heb het idee dat de juryleden vaak erg bekrompen zijn... als de bouw van je paard ze niet aanstaat zijn je punten daar ook naar. Ze zien het liefst een rond, vol paard en dat is precies wat een AT niet is. Ik heb wel mooie foto's van duitse AT's die prachtig lopen, maar ik weet niet hoe ik die hier kan plaatsen....

Ik denk dat jij iets door elkaar haalt...
'Jouw' ras heeft specifieke raskenmerken welke grote beperkingen geeft op dressuurtechnisch gebied. Dat heeft verder niets te maken met persoonlijke voorkeur van een jury.
Als een Akhalteke door zijn lichamelijke beperkingen geen correcte verzamelde galop kan laten zien (om maar iets te noemen) zal hij daar vanzelfsprekend erg lage punten voor krijgen, ook al vind jij het persoonlijk prachtig en rastypisch.

Ik heb nog geen foto's gezien van een dressuurmatig goedlopende Akhalteke.
Als je ze hebt kan je ze me mailen, zet ik ze er wel op.

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 10:54

Hierbij wat foto's van dressuur Akhal teke's
Afbeelding

Akhalteke
Berichten: 42
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 10:54

nu heb ik ff hulp nodig denk ik.......