zouden jullie een pony van 15 kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

zouden jullie een pony van 15 kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 14:47

ik heb de mogelijkheid om favorietje te kopen, alleen is zij al 15 jaar.
Is het dan wel een goede beslissing om haar dan nog te kopen?
Ik ben erg gek op haar en wil haar voor geen goud meer kwijt, maar aan de andere kant wil ik mischien ook wel een jongere pony kopen....
Wat vinden jullie gezien haar leeftijd beter?
Liefs maaike

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:51

Ja hoor
En zo te horen ken je haar al langer.
Dan weet je ook hoe haar gezondheid is.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat je met haar wilt gaan doen.
Nu kan ze misschien nog erg fit zijn, maar je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat ze over een paar jaar minder fit is en dat ze dan nog geschikt is voor rekreatie, maar niet meer voor de sport.

Dus bedenk wel, wat jij in de toekomst verwacht te gaan doen/willen

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:51

Moeilijke vraag !! Toen ik 15 was heb ik een pony gekregen van 14 jaar oud. Iedereen had commentaar, en iedereen wist het beter, en ik had een jonge pony moeten kopen, bla bla bla. Ondertussen heb ik heel veel geleerd van die pony, ze was M2 dressuur en M springen, en alle knopjes zaten erop. Andere meisjes van de manege hadden een jonge pony gekocht en kwamen iedere week wel 1 keer huilend thuis, omdat ze eraf gevallen waren, omdat de pony iedere schrok, of een keer uithaalde.
Als de pony die je wil kopen al veel ervaring heeft of heel geschikt is voor wat jij ermee wilt doen, zou ik hem goed laten keuren en er gewoon voor gaan !! Waarschijnlijk heb je er dan nog wel 10 jaar plezier van.

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 14:57

Mm haar gezondheid is op zich prima, ze heeft wel een aantal jaar geleden een been gebroken en ik/we weten niet of ze hier op latere leeftijd nog last van zou kunnen krijgen!
Verder is het een super pony kan met gemak z rijden(alleen nu ik nog) dus ik kan veel van haar leren!!!
Maar ja dan zit ik te denken van ze gaat zoveel geld kosten en ik raak haar natuurlijk dan niet meer kwijt! Ik bedoel ik kan haar niet meer verkopen als ze 25 is om dan een jongere pony te kopen.
Ik ken haar nu 2 jaar ongeveer!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:01

tja, mss een beetje gruwelijk, maarre, je ziet deze pony eerder als een leerpony. goed, zo kan je later gerust een goede start nemen met een jonger pony. als je ze wil verkopen op 25 jarige leeftijd kan je er vast niet veel van krijgen. velen brengen hun pony dan naar de slacht, of onrechtstreeks; vrkopen aan een handelaar die ze naar de slacht brengt. dit is natuurlijk een zeer zware moeilijke beslissing.

weet niet of jij het zou doen?

Billy

Berichten: 20709
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:01

Als dat been weer goed is, moet dat geen probleem zijn.
Maar het ligt eraan watje ermee wilt doen.
Als recreatiepony kanze nog wel 10 jaar mee normaal gesproken, als wedstrijdpony waarschijnlijk minder.
Aan de andere kant betaal je voor een 15-jarige normaal gesproken ook minder dan voor een 5 jarige pony

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 15:07

ik wil wel gaan trainen en gewoon wat leuke spring/dresuur wedstrijdjes gaan doen. Maar om echt de sport in te gaan nee, ik train wel elke dag met haar( dresuurmatig).
ik zou het niet kunnen om haar aan de slacht te verkopen, ik dacht meer aan een plaatsjes bij de dierenboerderij(beetje te idealistisch mischien Haha! )!
Ik kan gewoon erg veel van haar leren, en het probleem is ook, ze aan faf eens verkopen want nu zit zijn andere eigenaar er aan vast( ookal betaal ik alles)!
tis gewoon best moeilijk!

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:11

Als ze gewoon 100% gezond is zou ik d'r gewoon kopen als dit echt je droom pony is. Zeker omdat je haar al ken. Ik zou me er niet door tegen laten houden.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:21

Ik ben eens een paard voor iemand gaan rijden die toen 18 was. Van tevoren zag ik het niet zo zitten vanwege de leeftijd. Ik heb er 4 jaar veel plezier aan beleeft, uiteindelijk ben ik ermee gestopt vanwege verhuizing. Het paard is inmiddels 30 en wordt nog steeds bereden (en kan ook nog steeds alles). Van een ouder paard kun je een heleboel leren, en ook een paardje van 7 kan iets krijgen waardoor je niet meer mag rijden....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:24

Ik zou het gewoon doen. Je kent de pony dus je weet wat je koopt.

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:45

Ik kocht mijn pony toen ze 14 was, nu is ze 24. Op het moment rijd ik haar niet veel, maar als ik haar rijd dan heb ik mijn handen er vol aan.

Ze is veel fanatieker dan mijn paard van 4. Haha!

Ik zou het dus gewoon doen.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:06

Imo. ligt het er helemaal aan wat je met haar wilt gaan doen.
Je hebt hierboven al geschreven dat je geen echte wedstrijdambities hebt, als ik het goed begrijp wil je gewoon lekker rijden, veel leren, en zo af en toe een leuke wedstrijd meepikken.
Als dat je uitgangspunt is, dan zou ik de pony gerust kopen.

15 jaar klinkt misschien niet piepjong meer, maar er zijn meer dan genoeg ponies van die leeftijd en ouder die nog jaren goed mee kunnen; je moet er dus een beetje geluk mee hebben, maar een 15-jarige pony is normaal gesproken zeker nog niet afgeschreven.

Wel zou ik nog even nadenken over de toekomst zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.
Wat bijvoorbeeld als je pech hebt en je kunt je pony niet meer berijden ?
Kinderboerderij klinkt leuk maar is natuurlijk lang niet altijd realistisch Knipoog
Ook een kinderboerderij wil niet al te veel risico's lopen door ponies te nemen die niet meer helemaal gezond zijn.
Zelf kun je ook voor de nodige medische kosten komen te staan.
Dat risico loop je ook bij een jongere pony, maar met een 15-jarige is dat risico toch weer wat hoger.

Wat als je pony niet meer bereden kan worden ?
Verkopen wordt dan nagenoeg onmogelijk, weggeven klinkt ook makkelijker gezegd dan gedaan want er staan echt geen rijen dik mensen te wachten om een oudere pony (evt. met gebreken) over te nemen.
Heb je het er bijv. voor over om je pony 10 jaar lang te verzorgen zonder dat er iets tegenover staat (in de vorm van rijden ed.) ?
Kun je het je financieel veroorloven om al die tijd een pony te onderhouden ?
Het klinkt misschien een beetje als een doem-scenario, maar zo is het absoluut niet bedoeld.
Het gaat erom dat je nu een goede overweging kunt maken en alle voors- en tegens mee kunt wegen.
Veel succes met je beslissing !

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:27

Een paar jaar geleden heb ik een 16-jarige pony gekocht voor mijn dochter dus ja, ik zou het wel doen.

15 jaar is nog niet zo verschrikkelijk oud, als het goed gaat kan je nog jarenlang plezier van haar hebben.

Nadeel is waar je haar laat als je over gaat op de paarden maar dat is ook weer niet zo'n enorm nadeel.
Vooropgesteld dat ze gezond blijft kan jij straks wel bepalen waar en of ze haar pensioen gaat doorbrengen. Verkoop je een 15-jarige dan leg je die keus bij een ander aan het eind van de rit. Wel gemakkelijk maar niet altijd leuk.

Ik neem aan dat de vraagprijs dusdanig is dat je de opbrengst van de pony straks niet meer nodig hebt maar eerder nu uitspaart. Ze zal namelijk vast stukken goedkoper zijn dan een zesjarige bijv. Dat geld wat je nu niet uitgeeft kan je vastzetten en dan heb je straks, zonder verkoop van de pony, een leuk startbedrag voor je paard.

En wat is er nu mooier dan een pony te hebben waar je zo gek op bent?

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:01

Goede pony\s leveren zeker nog veel geld op hoor. Het is niet al een afgedanke knol je kunt er nog jaren mee vooruit. Als je achttien bent dan verkoop je haar weer aan een ander klein ruitertje om te leren. Er zijn altijd wel mensen die dat willen alleen zal ze dan zeker niet veel meer opbrengen.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:17

Het ligt er echt aan wat je wilt en kunt. Als jij denkt dat je hem over 10 jaar een fijne oudedag kan geven zou ik het zeker doen.
Ik rijd nu ook af en toe een pony van 19 en die kan ik amper aan, hij is echt supersnel en eigenwijs.
Als je geld of ruimte hebt om hem met pensioen te doen is er niets aan de hand.

Biertabje
Berichten: 9637
Geregistreerd: 26-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:30

mijn 2e pony die ik kreeg was ook 14! alleen kon dat beest alleen bokken en racen. dus ik moest leren en de pony ook! uiteindelijk werd ze als 18/19 jarige verkocht en was ik M springen(3e van Ned) L SGW en L dressuur. nu loopt ie nog steeds op B dress en L springen en B SGW

kan best dus!!!! ligt er natuurlijk aan wat je wil!
ik had hierna een 7 jarige gekocht en ben nu van plan een 5 jarige te kopen

gamble
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-01-02
Woonplaats: ledeacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:02

Het ligt er een beetje aan wat je wilt doen maar een pony van 15 heeft nog een hele toekomst voor zich hoor. Ik heb net een paard gekocht van 15 om dezelfde reden, ik wilde hem niet kwijt. Ik was de bijrijder en reed hem een jaar, ik weet wat ik aan hem heb qua karakter en gezondheid. En in de toekomst kijken kan niemand. Volg je gevoel.
Groetjes

AMSAMSAMS
Berichten: 400
Geregistreerd: 15-04-02
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:02

Ik zou het ook gewoon doen. Je kent haar tenslotte al 2 jaar, dan weet je inmiddels wel wat je van haar kan verwachten. Als haar been inmiddels weer helemaal in orde is en ze er nu ook geen last meer van heeft, denk ik niet dat ze hier op latere leeftijd alsnog last van krijgt. Als ze wat ouder is kan ze natuurlijk wel wat stijver worden, maar als je regelmatig met haar rijdt, blijft ze voldoende in conditie lijkt me. In ieder geval kan je onder normale omstandigheden nog jarenlang actief van haar genieten denk ik!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:19

ik zou het gewoon doen!!! En je heb er echt nog jaren plezier van...
een jonge pony kan ook ineens doodgaan, of iets krijgen!

Als ze op een gegeven moment echt oud is, en niet meer kan lopen kan je der misschien gewoon lekker in de wei zetten, is voor het paardje ook fijn!!

Nou ja ik bedoel je moet je er nu niet druk om maken, want je hebt er no zoveel jaren plezier van!!
Als je die pony leuk vind zal ik het gewoon doen!!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 19:38

Citaat:
Heb je het er bijv. voor over om je pony 10 jaar lang te verzorgen zonder dat er iets tegenover staat (in de vorm van rijden ed.) ?
Kun je het je financieel veroorloven om al die tijd een pony te onderhouden ?


Kijk nu heb ik het geld maar ik kan niet in de toekomst kijken, ik neem aan van wel. ik verzorg faf gewoon totodat ze dood gat al kan ik niet meer op haar rijden maar leuk zou ik dat niet vinden denk ik, het rijden vind ik toch ook wel heel belangrijk.
Maar als het goed is verdien ik dan iets meer en kan ik best wel 2 paarden betalen hoop ik, ik ben alleen zo bang dat ze iets krijgt waardoor ik krom moet liggen voor de kosten van een d.a etc.
Ik kan haar niet meer verzekeren omdat ze 15 is en die kan je niet meer verzekere.

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:58

Bij iedereen ligt het weer anders welke pony/ paard ze kopen en van welke leeftijd.
Ik heb mijn haffi vanaf veulen. Met 8 jaar heb ik hem gekregen en zelf later ingereden met 12 jaar (in 1996). Zo nu en dan was het best moeilijk, omdat ik nog niet sterk genoeg voor hem was. Een ander meisje wat toen 16 jaar was had me daar nog mee geholpen. Het ervanaf donderen viel best wel mee. Alleen had hij me toch af en toe van die nukken. Hij wordt nu 15 maart 10 jaar oud. Ik ben hardstikke blij achteraf dat ik hem al vanaf veulen heb. Ik heb al zoveel met hem meegemaakt en ik ken hem door en door .

Als ik weer opnieuw een pony of paard zou kopen, zou ik waarschijnlijk weer met een veulen beginnen. Nu zou het inrijden ook wat gemakkelijker gaan, dan toen ik 12 jaar was. Haha! Maar het is altijd weer een uitdaging Knipoog .

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:01

Ik zag dat je 19 jaar bent nu.
Je wilt dus met deze pony bij de paarden wedstrijden rijden?

Wat betreft 2 paarden onderhouden:
Maar weinig mensen hebben het geld om meer dan 1 paard te onderhouden.
Dus als je behalve deze pony later nog een paard erbij wilt kopen...
Dan zou ik toch nog even goed nadenken of je deze pony wilt kopen, of niet liever meteen een (jong) ander paard.

Heel veel sterkte met je beslissing! Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:09

15 is nog niet zo oud hoor! maar mag ik vragen hoe ze eruit ziet?beetje rare vraag misschien maar ik heb zo'n 5 jaar geleden een grote e-pony gereden die favoriet heet, van zelfde niveau en die is verkocht en weer doorverkocht jouw kant op en is nu ook 15/16 jaar...als het die pony is zou ik zeggen: kopen!haha

maar we hebben 1,5 jaar geleden een 16 jarig paard voor mn moeder gekocht, die wordt nu 18 en is nog hardstikke fit en rijd wat wedstrijdjes in de B(paard is zelf Z1 niveau)
dus als de pony gezond is zou ik haar kopen, en dan nu alvast wat geld opzij zetten om over een aantal jaren een jonger paard te kopen!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:14

Als je gek op de pony bent en zij doet wat je wil (blijkbaar kan ze nu meer dan jij) waarom zou je haar niet kopen? 15 jaar is niet oud, ze kan wel 30 worden als het meezit. Bonfire liep met 18 of zo nog top wedstrijden en zo zijn er wel meer voorbeelden. Mocht blijken dat ze over een aantal jaren niet meer meekan zou je kunnen overwegen met haar te gaan fokken, of verkopen voor de fokkerij. Een paard kopen houdt altijd risico in, ik weet niet of ze verzekerd is en of je die kunt overnemen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:15

heb in je profiel gekeken, ze lijkt er een beetje op maar is het niet!wel een hele leuke pony!heb je toevallig ergens rijfoto's staan?