[NH] Wie heeft een cursus freestyle gedaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

[NH] Wie heeft een cursus freestyle gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 17:45

Ik wil met mn paard een cursus freestyle ofzo gaan doen. Emiel Voest lijkt mij t beste, maar die is zo duur en voor mij is t ver weg. Ook mag je daar maar met 1 persoon mee doen en er mag niemand kijken of filmen.
Dus wat ik eigenlijk van jullie wil weten als je zoiets hebt gedaan is waar heb je t gedaan, hoe lang duurde t, hoe duur was het, wat heb je gedaan tijdens de cursus, heeft t ook echt iets geholpen, enz. Alle info is welkom! Lachen

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:51

Net terug van een weekendje cursus. Wieke Huisman weer eens van dichtbij bekeken, hhmmm best weer het nodige gezien en geleerd.
Weekend koste me 145 euro all-in, plus lidmaatschap van de NVVR.
Zie ook www.recreatieruiter.nl yep daar is ie weer, maar dat is dan ook veel goedkoper en leerzamer dan welke free-style trainer ook. Bovendien mag je bij ons video's en foto's maken, graag en veel als het kan en als je het tevoren overlegd zijn een-daagse kijkers ook welkom, voor een kleine vergoeding zelfs inkl. maaltijd.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 00:39

Ik heb geen cursus gedaan, maar stage gelopen bij een IJslanderfokkerij, waar ze freestyle trainen met de paarden (pony's eigenlijk dus). Ik ben daar 4 maand in de leer geweest, en REKEN maar dat ik er op vooruit gegaan ben! Zo goed als alle problemen die ik had mijn mijn pony heb ik door die methode overwonnen! Ik heb het gevoel dat ik met mijn schat de hele wereld aankan. Het ging niet om 1 bepaalde methode, maar een mengelmoesje van alle stijlen die paardetaal gebruiken.
Eh... als ik je vraag nog even teruglees, dan denk ik dat je weinig aan deze info hebt... Behalve dat ik denk dat een paar-daagse cursus veel te kort is!
Heel veel succes

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 09:34

November 2002 ben ik samen met Marieke (Naisven op bokt) naar de basiscursus van Emiel Voest gegaan.

Filmen en foto's maken was daar geen probleem. Ze willen geen "kijkers" omdat je het hele weekend heel intensief met je paard bezig bent, samen met mensen die er net zoveel van afweten als jij. Als er dus iets niet helemaal lukt, kun je om elkaar lachen bijvoorbeeld. Wanneer er publiek bij zou zijn, dan zou het kunnen dat mensen daar onzeker van worden.

In het weekend maak je eerst uitgebreid kennis met het grondwerk. Naast dat je het uit gaat proberen met je eigen paard, krijg je tussendoor een heleboel theorie. Zodat je dus ook begrijpt wat je aan het doen bent.

Vanuit het grondwerk, ga je je met je paard allerlei oefeningen doen, zoals volgen, stoppen enzovoort. Verder ga je ook een soort hindernis parcours doen, dat helemaal gebasseerd is op het vertrouwen tussen jou en je paard. Denk hierbij aan wapperende vlaggetjes, een brug, een wip, een trailer, een zeil enzovoort.

Daarna ga je stap voor stap het vertrouwde rijden (dressuur bijv) "ombouwen" naar het freestyle rijden. Eerst ga je zonder hoofdstel rijden (met een freestyle halster) maar nog wel met zadel, daarna ga je zonder zadel rijden maar nog wel met hoofdstel. De volgende stap is zonder zadel en met een freestyle halster.

Ik heb van dat weekend echt enorm veel geleerd. Ik vond het het geld echt waard Haha!

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 09:42

Ik ben van de zomer bij Emiel Voest geweest, ook voor een drie daagse basiscursus. Ben het helemaal met Saar eens, ik vond het absoluut de moeite waard!

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:36

Hoi, zoals Saar al schreef zijn wij samen geweest en het was absoluut iedere cent waard. Ik heb het als heel leerzaam ervaren en vind het een absolute aanrader!

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:49

heb zelf les van iemand die level 1 heeft van Pat Parelli...

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 20:39

klinkt heel leuk allemaal! Ik denk dat ik toch wel bij emiel voest wil gaan...

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:34

Hallo xxx4ya

Ik ga deze zomer ook een cursus bij emiel voest volgen.
Mischien kun je op de zelfde datum als mij gaan,dan ken je daar al iemand!
Ik ga van 7juni tot 12 juni,maar je kunt korter van 7 juni tot 9 juni.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 19:45

Ik zit toch weer een beetje te twijfelen... Emiel voest is voor mij met trailer iets van 2,5 uur rijden.
Misschien weet iemand nog iets anders??

Rocco

Berichten: 830
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:24

Ik heb twee keer een cursus gedaan van Emiel Voest, bij een steunpunt van hem. Ik vond het toen erg leuk. Ik ben nu weer zo'n twee jaar verder, en ik vind dat Terra Natura/Pieter Baalbergen meer te bieden heeft dan Emiel Voest. Het is wat meer down to earth zeg maar. Maar als kennis making met NH is Emiel ook zeker prima, en ik heb er ook geen spijt van dat ik het heb gedaan.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 21:48

Bij terra natura had ik ook al gekeken maar dat is meer gericht op t rijden toch? Ik wil liever veel grondwerk doen..

Biepmiep

Berichten: 3275
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 08:17

Misschien kun je eerst naar een demo (zie de sites) of gewoon gaan kijken om te zien wat je meer aanspreekt....Voest heeft ook steunpunten door het hele land....

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:30

Waarom ga je niet naar een Parelli demo?
Zij geven vaak cursussen door het hele land heen (check www.parelli.nl)
Dan begin je met een goede basis in het grondwerk en komt het rijden daarna aan bod.

Persoonlijk vind ik het systeem van Parelli veel beter opgebouwd. Het niveau gaat ook veel hoger dan bij Voest.
Zo leer je in level 1 (eerste niveau) je paard zijwaarts in stap te laten gaan, level 2 zijwaarts in draf en los zijwaarts in stap en zo steeds moeilijkere en spectaculairdere oefeningen (zijwaarts in draf naar je toe!!!) helemaal los vanaf 5 meter afstand....
Da's voor mij ook een droom hoor! Maar met Parelli weet ik tenminste dat die ook bereikbaar is (al is het over 20 jaar....)

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 18:23

Ik wist niet echt dat ze van parelli ook cursussen gaven maar daar kwam ik dus gister achter, en ik las in een oud topic hier op bokt dat veel mensen parelli idd beter vinden dan voest. En ik vind t ook beter klinken allemaal! Kan je tenminste wat meer mee... Lachen

Tinkie
Berichten: 222
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:12

Groot minpunt bij parelli is dat het absurt duur is, zowel de pakketten als de bijbehorende spullen als de losse cursussen, demo's en clinics. Als je dit wilt gaan doen moet je in ieder geval zorgen voor een flinke bankrekening. Voest is goedkoper en ik vind het persoonlijk een leukere methode omdat het minder dwingend is. Je hebt met voest veel meer mogelijkheden om te experimenteren en dingen uit andere methodes te gebruiken, gewoon wat op dat moment het best bij jou en je paard past (de voestmethode is tenslotte al een mengelmoes van allerlei methodes). Bij Parelli ben je verplicht om alleen alles volgens de parellimethode te doen anders "werkt het systeem niet meer". Als je perse een "diploma" aan de muur wilt hebben moet je voor Parelli gaan, anders lekker gaan freestylen volgens voest. Zijn boeken en videos zijn mooi en duidelijk van opzet, betaalbaar en in het nederlands. Voest zelf zit redelijk centraal in nederland en daar kun je altijd voor hulp aankloppen, ook bij zijn instructeurs. Bij parelli heb je in eerste instantie alleen het (dure!) engelstalige pakket en moet je het verder zelf uitzoeken. Sinds enige tijd is er een instructeur maar die zit ergens in zeeland ofzo, is erg duur en de organisatie is slecht geregeld. Op zich is parelli een erg goede methode, jammer alleen dat er zoveel minpunten zijn.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 20:23

haha ik ga echt zitten twijfelen... Het is ook zo dat ik alleen de cursus ga doen en mn paard ook van mn vader en zusje is en ik moet t dus weer allemaal een beetje op hun gaan overbrengen... Dus denk ik weer eerder dat Voest dan beter is!
Maar Voest en Parelli zijn de meest bekende voor zover ik weet. Ik vraag me dus af of iemand nog iemand anders weet en er ervaring mee heeft?? Lachen

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:29

je moet gewoon verschillinde clinics gaan bekijken... en dan de verschillende methodes bekijken en dan zie je vanzelf wat je het meest aanspreekt!!!

prompter

Berichten: 11068
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:36

Eerst lekker overal gaan kijken, dan kan je zelf een mening vormen. Elke methode heeft zijn voors en tegens, kies wat het beste bij jou en je paard past, dan heb je er uiteindelijk het meeste plezier van. Wat de een geweldig vindt, vindt een ander weer niks. Ik denk dat je in Nederland toch bij Voest of Parelli uitkomt, zo heel veel anders met een flink cursusaanbod is in ons land (nog) niet te vinden. Hoewel Pieter Baalbergen en Piet Nibbelink ook wel aardig wat cursussen aanbieden!

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:41

Even over Parelli:

Pat Parelli heeft een goed uitgedacht systeem in elkaar gezet voor iedereen die ook werkelijk goed wil leren worden met paarden. Het is heel erg gericht op het zelf verwerven van vaardigheden en het moet ook volgens een systeem, anders kom je nooit echt verder.
Je kan gerust andere dingen tussendoor proberen, zoals TTEAM, vrijheidsdressuur, freestylen en anderen. Uiteindelijk, dus als je wat verder komt in het 'systeem' van Parelli, ontdek je dat al deze methoden in Parelli geintergreerd zijn. En op dat moment heb je ook de juiste kennis en vaardigheden waardoor al deze dingen 'ineens' lukken!

Vrijheidsdressuur blijkt niets anders dan je paard leren 'wijken voor druk' op de juiste plekken, 'loswerken' is de circling game zonder touw, maar nu veel uitgebreider en TTEAM is niets anders dan een Squeeze game met andere objecten...
Je leert bij Parelli pas echt waar al deze 'beperktere' methoden werkelijk op gebaseerd zijn.

Het pakket van Parelli is erop gericht dat je alles met zelfstudie kun doen. Als je het level 1 pakket koopt, wat ongeveer 200 euro kost, kun je daar makkelijk 50 uur mee aan de slag. Er staan veel oplossingen in de boekjes voor het geval iets niet lukt bij je paard. Daarnaast zijn er enkele internet'lijsten' waarop je vragen kunt stellen als het niet lukt.
Dat weekendje op cursus is voor korte tijd wel leerzaam, maar na een maand ben je uitgekeken op de kennis die je in dat weekend hebt opgedaan of ben je de helft vergeten. Het pakket kun je telkens opnieuw (bij een ander paard, met andere problemen bijvoorbeeld) gebruiken. Zo bekeken is het dus veel goedkoper dan een enkel weekendje cursus.

De organisatie van Parelli in Nederland is het afgelopen jaar heel sterk verbeterd. Ze hebben een echte 'office' opgezet en er zijn nu veel meer demonstraties in het jaar. Ook zijn er nu erg veel level 1 en 2 cursussen door het hele land waarbij je voor een paar tientjes de hele dag kunt komen kijken en ook vragen kunt stellen aan de instructeurs. Op www.parelli.nl staat de kalender met alle demo's.

Zoals je al kunt lezen ben ik best een grote Parelli fan. Dat pakket heb ik ook wel nodig, met 4 totaal verschillende verzorgpaardjes Lachen
pfff, wat een lang bericht

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:01

Ik ben ook een enthousiast 'Parelliaan' . Ik ben nog niet een instructeur in levende lijve tegengekomen die mij ook zo'n compleet plaatje aan kan bieden. En er is inderdaad ook een nederlandstalige mailinglijst waar je met al je vragen terecht kunt.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:46

callippo schreef:
Dat weekendje op cursus is voor korte tijd wel leerzaam, maar na een maand ben je uitgekeken op de kennis die je in dat weekend hebt opgedaan of ben je de helft vergeten.

Absoluut niet mee eens!

Ik heb geen ervaring met Parelli, dus daar kan ik (helaas) niet over meepraten.

Ik heb dus zo'n weekendcursus gedaan bij Emiel Voest. Ik ben nog helemaal niks vergeten, integendeel door de opgedane kennis kom ik iedere keer weer tot nieuwe ontdekkingen. Omdat je met acht verschillende mensen en meestal dus ook acht verschillende typen paarden de cursus doet, zie je ook hoe de methode toegepast kan worden op andermans paarden. Thuis ga je met de geleerde dingen aan de slag en je kunt als je daar behoefte aan hebt, alles nazoeken in het boek van Emiel Voest.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 10:44

Zo bedankt voor alle (lange) reacties!! Lachen

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 17:27

En ben je er al uit wat je wilt gaan doen?
Ik moet zelf ook twee en half uur rijden met trailer om bij emiel voest te komen,maar je paardje kan daar lekker uitrusten als je wat eerder komt.
je kunt er ook een dag van te voren komen!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 17:33

Nee ik weet het echt nog niet... ik denk steeds dat ik eruit ben haha maar t wil niet echt lukken. Als jij al 2,5 uur moet rijden om bij emiel voest te komen dan doe ik er de hele dag over Tong uitsteken
Ik ben nu een boek aan t lezen waarin 6 verschillende visies worden uitgelegd, o.a van Voest en Parelli. Dus misschien dat ik er daarna een beetje uit ben Knipoog