een volte in de westernsport??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

een volte in de westernsport??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 08:42

hallo ik vroeg me af hoe ik nou eigenlijk een paar dingen moest doen want het wil niet erg vlotten ik heb nml al een tijdje geen les meer gehad en heb het in het begin wel iedere keer geoefend maar omdat ik merkte dat het minder werd ben ik gestopt omdat ik mn paardje niet wil verpesten. ik ben dus niet gestopt met rijden maar met bepaalde dingen oefenen meestal rijdt ik gewoon buiten zodat ik alleen maar de wendingen hoef te rijden zoals hier in een ander topic stond en buiten gaat dat best goed ik zit al bij stap 1 en 2 van de uitleg van cornelie. alleen in de bak wil het allemaal nog niet zo makkelijk vlotten.

heeft iemand goede tips met hulpen voor het rijden van een nette volte op westernmanier Tong uitsteken? en hoe kan ik mn paardje leren achteruit te lopen want ik heb het wel een paar keer geprobeerd op de hulpen maar dan reageerd ze niet dus nu heb ik het ook een paar keer als ze in verzet reageerd de hulpen gegeven voor achteruit en met stem gezegd wat ze moet doen. (mijn hulpen zijn dan benen iets achter de singel zachtjes bumpen en het gewicht naar achteren verplaatsen en handen op dezelfde plek.) ik kan absoluut niet vragen in dr mond omdat ze geleerd heeft te steigeren op het volgende benen aan leggen en teugels iets omhoog en zactjes druk op brengen ze is er echter nogal enthousiast in en steigerd dus ook alleen op beenhulpen. en dus steigerd ze nog wel vaak ik blijf het wel proberen en beloon dr verder niet voor het steigeren. (p.s ik heb het steigeren niet aan dr geleerd)

dus goeie tips voor een volte en het achterwaarts proberen aan te leren zijn welkom ik ga wel weer les nemen maar dat kon even niet omdat mn paardje een tijdje kreupel is geweest en dus een groot veterinaire parcours heeft doorlopen en we zouden prive lessen gaan rijden bij ons op stal maar dat ging dus voorlopig even niet door ik ga nu dus binnen een maand wel weer lessen. maar ik wil wel weer graag even alles oefenen en kijken of het dan goed gaat weer een beetje.

ik hoop dat iemand tips voor me heeft

p.s hoe rijden jullie een sliding het is mij aangeleerd toendertijd
paard in galop bezig houden op het moment dat je wilt stoppen zwaar achter op de rug paard lichtjes aan de teugel vragen benen tegelijkertijd van het lichaam afhalen en dan valt ie in de stop. het lukt nog steeds wil alleen weten of het een goede manier is of niet

ik vraag wel heel veel maar ja ik vraag liever veel als dat ik het fout doe bij mn paardjes Lachen

alvast heel erg bedankt voor jullie tips die ik ongetwijfeld ga krijgen en misschien ook wel het commentaar dat ik ga krijgen maar ik doe het liever allemaal goed als fout en tja wat is goed en wat is fout dat beslist ieder voor zichzelf maar tips krijgen en hulp krijgen is altijd wel fijn.

bedankt allemaal

en tot horens

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 08:47

Achterwaarts misschien eens vanaf de grond gaan opbouwen? Dus als je er naast staat en dan op die manier wat verder gaan.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 08:50

beste cornelie

bedankt voor je reactie tuurlijk heb ik ook daaraan gedacht heb ik er alleen niet bij getypt aan de hand loopt ze gewoon naar achteren dat maakt niet uit als ik bijvoorbeeld voor dr sta dan liep ze altijd een paar passen netjes naar achteren als ik back zei ook als ik er langs loop en alleen maar back zeg loopt ze netjes naar achteren.

stom van mij dat ik het er niet bij heb gezet Boos!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:36

En met hoofdstel in als je ernaast staat? Dan kan je teugelhulpen geven en evt tegen de borst drukken oid.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:00

Wat zal ik doen Extreme duivel of Huilen nouja in elk geval Frusty


Vragen hoe je een goeie cirkel maak**dan hoe je een paard achteruit laat lopen en ff later vragen hoe wij een slidingstop doen


Het lijkt mij dat dit niet helemaal klopt.

Mijn tip gewoon eerst goed leren rijden(basis) en dan de kunstjes Cool

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:17

Blaze: Ik ben ook een beginner in westernrijden en ik wil ook graag al die hulpen weten. Niet dat ik het meteen ga proberen maar als je weet waar je naar toe werkt en hoe dat straks zal moeten dan begrijp je ook de basis hulpen beter, en waarom ze zo moeten.
Door me daar goed in te informeren vallen de muntjes beter zeg maar Haha!
Niet zo'n rare vraag dus.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:25

Bonnigje schreef:
Blaze: Ik ben ook een beginner in westernrijden en ik wil ook graag al die hulpen weten. Niet dat ik het meteen ga proberen maar als je weet waar je naar toe werkt en hoe dat straks zal moeten dan begrijp je ook de basis hulpen beter, en waarom ze zo moeten.
Door me daar goed in te informeren vallen de muntjes beter zeg maar Haha!
Niet zo'n rare vraag dus.




nee dus Cool (de muntjes) ja dus Cool (de rare vraag)

straks (als je geen beginner meer bent) zul je snappen waarom niet
nu is degene die je les geeft verantwoordelijk om je uit te leggen waarom wel of niet.

Jij wil het alleen weten maar doet er nog niets mee zeg je maar fabske probeert het al in praktijk te brengen.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:32

Waarom klopt het niet Blaze Verward
Ze vraagt volgens mij verschillenden tip in 1 topic. Niets mis mee toch?

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:45

`natuurlijk mag je vragen stellen ,maar zoals rob probeert uit te leggen,via het internet een vraag als deze beantwoorden kan NIET,WAAR OM NIET???
je zal als antwoordgever het paard moet zien lopen met de ruiter erop.
zodra de vragensteller op zichzelf gaat uit proberen,en het gaat fout,zal de trainer/instructeur dit met moeite weer kunnen herstellen,gevolg??? vaak een gefrustreerd paard en een boze ruiter,een eerlijk advies?????
neem lessen!!!!!!en vraag in de les wat en waarom en hoe!!!!!!!!!
ga niet zelf rommelen!!!!!!!!!!!!!western is geen engels rijden !!!!!!!!!!!!!!!
ook al rij je zelf al vijftig jaar engels!!!!!!!!!!!!!!!!!

rinus

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:13

Ik heb 20 jaar (fanatiek) engels gereden en ben nu sinds een jaar met western bezig, waarvan de laatset 6 maanden serieus.
Ik krijg gelukkig goed les en daar stel ik ook duizenden vragen.
Ik ben erg enthousiast over het western rijden en een sucker voor info.
Ik heb verschilldende boeken thuis waarin alles wordt uitgelegd, vinden jullie dan dat ik dat ook niet moet lezen?
Rinus, bedoel je misschien dat de hulpen voor bepaalde dingen afhankelijk zijn van ruiter en/of paard?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:53

Tuurlijk is het juist goed om veel te lezen. Net zoals het goed is (of iig kan zijn) om te zien hoe anderen bepaalde dingen doen. Maar het belangrijkste is en blijft dat je (goed) les krijgt.
Toch kan het zo zijn dat je aan bepaalde info nog niet toe bent. Bijvoorbeeld toen ik een kleine 2 jaar terug wilde gaan beginnen met westernrijden haalde ik uit de bieb het boek (was het enige wat ze hadden) Beter Westernrijden. Nou, daar snapte ik minder dan de helft nog niet van Koe . Later, toen ik eenmaal een tijd leste en wat meer had gelezen over het beginnen met westernrijden (zoals het boek van Antje Holtappel, Go West) en meer had gezien las ik hetzelfde boek nog een keer en toen snapte ik ineens wel waar alles over ging.
Maar waar het hier om ging: de vragenstelster gaf eerst aan dat het haar niet lukt om haar paard een nette cirkel te laten rijden, en dat ze problemen had met het achterwaarts gaan. Pure basisdingen dus, die nog niet in orde zijn.
Dan geeft ze later aan dat ze wil weten of de manier waarop zij een slidingstop heeft geleerd wel goed is. Maar waarom een sliding willen maken als je de basis nog niet voor elkaar hebt?
Verder heeft rinus idd gelijk als hij stelt dat je sommige vragen pas goed kunt beantwoorden als je de ruiter aan het rijden hebt gezien. Dan zie je waar het probleem kan zitten en wat de ruiter kan doen zodat het wel goed gaat.
En dan kom je dus weer uit bij.......les nemen Haha!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:36

Ja, das waar.

Ik denk wel dat de een sneller de dingen op pakt dan de ander en ze ook als zodanig kan begrijpen.
Belangrijkste is wel dat je je paard niet overvraagt.
Maar idd onder goede begeleiding zal dat (als het goed is ) niet gebeuren.

Je kan als beginner natuurlijk ook op een gevorderd paard zitten, wordt het dan anders?

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:37

natuurlijk moet je zo veel informatie zien te krijgen ook lezen is informatie vergaren.maar waar het hiet omgaat is:ik doe eens sliding maar ik wil weten of ik dat goed doe,ik rijd een cirkel maar dat gaat niet goed,backup doet mijn paard niet als ik er op zit,verwacht je dan,dat ik of een ander daar een antwoord op kan geven??????????waarom gaat dat paard niet naar achteren??? bumpen achter de singel??????gaat volgens mij je paard alleen naar voren!!! je paard weet niet meer wat je bedoeld!stop met zelf de oefeningen te doen en vraag eerst aan die geen waar je les van hebt wat voor problemen er zijn,zo te lezen inderdaad de basis.

en bonnigje ja er zijn soms hulpen die gegeven worden door de ruiter die anders zijn dan ze zelf denken,zij zien zich zelf niet zitten,en enige centimeters verschil kan bij elk paard verschillen in commando,geen ruiter geen paard gelijk.

rinus

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:04

Rinus, daar heb je gelijk in.
Maar het is goed te begrijpen voor een beginende western ruiter hoor.
Het is zelfs hetzelfde als bij engels rijden.Lips are sealed Als je namelijk gewoon zegt dat het moelijk te beoordelen is zonder het "Live" te aanschouwen vindt ik dat heel normaal

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:06

De basis verschilt volgens mij ook helemaal niet veel van elkaar. Alleen hetgeen wat daarna uit voortvloed word iets anders benaderd.

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:42

Bonnigje schreef:
Ja, das waar.


Je kan als beginner natuurlijk ook op een gevorderd paard zitten, wordt het dan anders?



Nee,als je basis er niet is dan snap je toch niet wat onder je gebeurt. Cool
BASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASISBASIS BASIS BASIS BASIS



THATS THE KEY TO ALL YOUR QUESTIONS


Dus zoek een goede trainer(zie ander topic Cool Cool )

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:56

Heb ik al Haha!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:13

Bonnigje schreef:
Heb ik al Haha!


wat??
de basis of de trainer Cool

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 20:09

Extreme duivel wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwoooooooooooooooooow je hoeft me niet zo aan te vallen blaze ten eerst heb ik de basis van de western gehad en kan ik mn andere paard wel alles laten doen ook het achterwaarts gaan omdat ie dat al kende ten tweede ben ik bezig met het grondwerk van het achterwaarts laten gaan van mijn merrie maar wil ik dat nog helemaal niet meteen in praktijk brengen ik wou gewoon weten hoe ik dat het beste zou kunnen aanpakken.

en verder vroeg ik me gewoon af wat nou de precieze hulpen zijn voor een volte in de western en dat is het enige wat ik wel direct in de praktijk zou willen proberen

teb derde heb ik ook al mn privelessen weer aangevraagd en ga ik ook pas meerdere dingen oefenen in de les en ik heb geen vijftig jaar engels gereden en ik vergelijk het niet eens met elkaar Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

het spijt me zeer dat naar info vragen bij jou al meteen verkeerd overkomt ik weet hoe ik een sliding heb aangeleerd vroeg me alleen of of anderen dat ook zo ga doen en daarom ga ik echt nog niet mijn manier veranderen.


verder cornelie ja dat heb ik ook geprobeerd met hoofdstel en het drukken tegen de borst met stemcommando's en dat doet ze allemaal super alleen als je erop zit nog niet dus vroeg ik me af of er misschien daarover nog meerdere tips over waren en nee ik heb dit niet iedere week geprobeerd blaze ik heb het gewoon een keer geprobeerd met de hulpen en ze reageerde er niet op. dus ben ik het niet verder gaan proberen juist omdat ik haar niet wil verpesten. en ik was toen alles behalve een boze ruiter!!!!!!!!!!!!!!!!!

maar goed laat maar ik zal de rest van de berichten nog even doorlezen voor goede info waar ik misschien wel iets aan heb (zonder dat ik dat meteen in de praktijk ga aanpassen zonder begeleiding vindt ik het gewoon fijn als ik wel weet of ik wel uberhaupt de goede hulpen in mn kop heb zitten) en ik snap dat je niet vanaf een verhaaltje kan vertellen of ik en mn paard wel of niet goed genoeg rijden maar goed.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 20:17

ik heb even verder gelezen het enige wat ik wel geprobeerd heb is dus de voltes maar ik heb dan zelf de neiging ze te veel om het binnenbeen te laten lopen (zoals bij het engels rijden ) ze loopt er super netjes op maar het is volgens mij niet de bedoeling en ik heb ooit maar 2 keer een sliding gemaakt toen ik les had en dat waren de hulpen die ik daarvoor gekregen heb toen ik vroeg me af of jullie die ook zo deden maar ik heb eigenlijk sinds ik geen les meer heb die dingen ook niet meer geoefend maar voornamelijk buitengereden of in de bak gestapt gedraafd en gegallopeerd op de hoefslag en de voltes zoals ik ze dan rijdt niet alleen op het binnenbeen maar wel voornamelijk en ik ben bang dat ik ze dus fout rijdt. maar ik weet ook wel dat les belangrijk is ik ben niet voor niks al weer een hele tijd op zoek geweest naar een trainer waar ik het mee kan vinden (kan vinden met zn manier met omgaan van paarden en rijmethodes bedoel ik dan) en door omstandigdheden heeft er nog geen les plaatsgevonden maar ik heb echt niet alles zelf geprobeerd kan me voorstellen dat het overkomt alsof ik nu iedere week een sliding maak of iedere week het achterwaarts gaan probeer maar dat is echt niet zo. en tuurlijk snap ik dat het gezien moet worden om goede tips te kunnen geven.
maar ik vroeg me gewoon af wat de hulpen nou waren voor de volte voornamelijk en wat de goede hulpen zijn voor het achterwaarts gaan zonder ze meteen toe te willen passen.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 20:21

heeft iemand goede tips met hulpen voor het rijden van een nette volte op westernmanier ? en hoe kan ik mn paardje leren achteruit te lopen want ik heb het wel een paar keer geprobeerd op de hulpen maar dan reageerd ze niet dus nu heb ik het ook een paar keer als ze in verzet reageerd de hulpen gegeven voor achteruit en met stem gezegd wat ze moet doen. (mijn hulpen zijn dan benen iets achter de singel zachtjes bumpen en het gewicht naar achteren verplaatsen en handen op dezelfde plek.) ik kan absoluut niet vragen in dr mond omdat ze geleerd heeft te steigeren op het volgende benen aan leggen en teugels iets omhoog en zactjes druk op brengen ze is er echter nogal enthousiast in en steigerd dus ook alleen op beenhulpen. en dus steigerd ze nog wel vaak ik blijf het wel proberen en beloon dr verder niet voor het steigeren. (p.s ik heb het steigeren niet aan dr geleerd

dit stuk tekst stpnd in mn eerste bericht die paar keer was 1 keer in de bak erop en een keer in de bak erlangs hulpen geven als ik erlangs sta om het naar achteren duidelijk te maken aan het paard dus grondwerk.

en als ze verzet toont buiten als ze bijv ergens niet langs wil loopt ze wel eens achteruit dan gaf ik wel de hulpen voor het achteruit lopen erbij (de hulpen die ik dacht dat het waren die mij verteld zijn als ik anderen om advies vroeg en met andere duid ik op een trainer waar ik nou les van ga nemen en anderen die les hebben van hem) zodat ze misschien op die manier door zou krijgen wat het was goed misschien verkeerd maar bij veel paarden wil het wel helpen.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 20:24

hallo ik vroeg me af hoe ik nou eigenlijk een paar dingen moest doen want het wil niet erg vlotten ik heb nml al een tijdje geen les meer gehad en heb het in het begin wel iedere keer geoefend maar omdat ik merkte dat het minder werd ben ik gestopt omdat ik mn paardje niet wil verpesten. ik ben dus niet gestopt met rijden maar met bepaalde dingen oefenen meestal rijdt ik gewoon buiten zodat ik alleen maar de wendingen hoef te rijden zoals hier in een ander topic stond en buiten gaat dat best goed ik zit al bij stap 1 en 2 van de uitleg van cornelie. alleen in de bak wil het allemaal nog niet zo makkelijk vlotten

deze tekst is de eerste alinea van mn allereerste tekst

geeft dus duidelijk aan dat ik gestopt ben toen ik al het idee had dat ik het misschien fout zou doen en das 2 weken na mn laatste les geweest en daarna heb ik alleen nog maar de gangen in de bak gedaan of grondwerk aan de hand vrijheidsdressuur die ze al kende of gelongeerd dingen die ik dus wel ken en wel weet hoe ze moeten dan kan ik natuurlijk nog altijd iets fout doen maar dat geldt zelfs nog voor een trainer of voor iemand die op olympisch niveau rijdt en al 60 jaar in de paardenbusiness zit voor mij part. maar er staat duidelijk dat ik gestopt was met oefenen en dat was dus al kort daarna omdat ik mn paardje niet wou verpesten.

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 20:32

het lukt nog steeds wil alleen weten of het een goede manier is of niet

dit ging over de slidingstop die heb ik nog wel een keer gedaan laatst met mn eerdere instructeur erbij die kwam toen kijken hoe het met mij en mn paardje ging. had alleen maar weinig tijd maar ik wou graag nog een keer die sliding proberen en heb de gangen gereden en de voltes hij heeft verder geen commentaar gegeven dus kan goed zijn dat ik het wel goed doe hij heeft alleen wel als tip gegeven de slidings bijv alleen te doen als ik les heb. begin als ik les krijg ook weer vanaf stap 1 zodat ik zeker weet dat ik alles nog goed doe of wat ik fout doe vanaf stap 1 anders in mn koppie wordt geprent.

ik zal zometeen wel weer een hele rits commentaar krijgen wou alleen nog even laten weten.

1 ik ga weer lessen nemen en dan doe ik pas dingen weer als slidings of stops vind het alleen fijn om er meer info over te verkrijgen. en ik lees ook de boeken en kijk ook de info videobanden encyclopedieen etc en ik heb met die info niks anders gedaan als er naar gekeken of gelezen en geprobeerd te onthouden mocht ik het ooit zelf tegenkomen maar niet om het toe te passen.
2. ik doe geen dingen die ik niet kan met mn paardje omdat het laatste wat ik wil doen mn paardje verpesten is. ik doe echt niet zomaar iets zonder goede begeleiding. ik vind het belangrijker dat ze ontspannen loopt en evenwichtig en dat mijn zit goed is en of ik haar niet teveel stoor met wiebel benen of weet ik wat. dit alles zie je alleen in een les maar goed daarom ga ik ook lesnemen.
en tot die tijd rijdt ik lekker buiten waarmee ik eigenlijk weinig fout kan doen qua westernrijden dan. want het rijden van de wendingen zit er wel goed in ook enkel beenhulpen.

bedankt in iedergeval voor de tips

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:05

Geen nood, ik leer op dit moment ook alles uit een thuisstudiepakket Haha! Ga gewoon eens lekker naar les en wat maakt het dan uit of dat misschien nog een paar dagen / weken duurt? Tot die tijd weet ik zeker dat je je ook wel kan vermaken met je paard en ga dan fijn samen aan de slag. Nog 1 klein vraagje: zou je misschien het begin en het eind van je zinnen iets duidelijker kunnen aangeven?

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 22:24

hallo cornelie

hahah ja ik moet echt beter mn zinsopbouw bestuderen.
maar in iedergeval bedankt voor je tips die waren wel hulpvol Lachen ook al was ik er zelf ook al mee bezig Lachen.

en ik ga je advies zeker wel opvolgen
groetjes fabienne