Uiteindelijk geloven we allemaal hetzelfde

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Uiteindelijk geloven we allemaal hetzelfde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 16:12

Hoe je beste man/ vrouw ook noemt; God, Allah enz. Uiteindelijk geloof je allemaal in dezelfde.

Ben je het hier mee eens??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:18

nee, niet mee eens
want ik geloof niet in God, niet in Allah enz.
Ik geloof in geen van die fanta verhalen en personen Lachen

stitch

Berichten: 3774
Geregistreerd: 14-08-02
Woonplaats: oviedo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:20

nee niet mee eens, God en Allah zijn volgensmij 2 heel verchillende personen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:21

Ten eerst ervan uitgaande dat je gelooft...........
Ik denk dat je mensen hier best mee tegen het hoofd kan stoten met deze opmerking. Het zou fijn zijn als het zo simpel zou liggen, maar ik denk niet dat dat zo is.

Ik geloof zelf niet, dus kan er niet echt een gefundamenteerde uitspraak over doen, maar even ervan uitgaande dat ik wel zou geloven denk ik niet dat ik het eens ben met deze stelling. Als dat zo zou zijn, waarom zijn er dan zoveel verschillend geloofsovertuigingen en zoveel ellende in de wereld?

Wellicht dat deep down under je wel gelijk kan hebben, maar of mensen het (willen) zien........... dat is weer een ander verhaal.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:24

Ik denk dat het deels wel klopt... al denk ik inderdaad dat mensen die een bepaald geloof hebben dat anders zullen zien. Ik zie het niet zozeer als 1 persoon opf hetzelfde... maar ik denk wel dat het in veel geloven om hetzelfde gaaf: naastenliefde, respect, vrede, etc... alleen iedereen gaat daar op een andere manier mee om...

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:25

Ik geloof ook niet, zo ben ik opgevoed. Ik moet zeggen dat ik me ook heel slecht kan voorstellen dat mensen geloven wat er allemaal in de bijbel staat. Ik kan heel moeilijk geloven dat dat allemaal gebeurt kan zijn, en dat je je hele leven daarvoor aanpast. Nog moeilijker vind ik het om te geloven dat iemand alle ellende in de wereld zou laten gebeuren. Omdat we dat zouden verdienen??
(Al moet ik zeggen dat het erg fijn zou zijn als ik zou weten wat er gebeurt als je dood gaat en waar je dan heen gaat.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:37

Hier nog een ongelovige, maar ik denk wel dat ik begrijp wat Poohbear bedoelt. Over de hele wereld zie je verschillende religies (in verschillende gedaantes), maar aan de basis is elke religie hetzelfde. De manier waarop het geloof be- en geleefd wordt kan in detail verschillen, maar de behoefte aan religie is (in welke vorm dan ook) universeel aanwezig. Oftewel, elke cultuur/leefvorm heeft wel een of meerder manieren om te geloven, in geen enkele cultuur is geloof volledig afwezig.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:37

Zoalng je gelooft wat je geloven wil maakt het niet uit hoe dat gastje heet.... Mij doen ze allebij niets. Ik geloof in mezelf Schijnheilig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:38

stitch schreef:
nee niet mee eens, God en Allah zijn volgensmij 2 heel verchillende personen.

nee, volgens mij zijn ze echt dezelfde.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:16

runningkawa schreef:
nee, niet mee eens
want ik geloof niet in God, niet in Allah enz.
Ik geloof in geen van die fanta verhalen en personen Lachen

helemaal mee eens.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 18:25

De geloven hebben idd heel veel overeenkomsten. In het boek "Turkse Troel" van Nilgün Yerli (=Turkse op Nederlands bodem) worden bij een aantal verhalen (columns) de geloven vergeleken en dat is best verhelderd.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:14

Ben ik het geheel mee eens, hetzij allemaal in een andere vorm, maar het komt wel overeen.
Ik vroeg me toen ik klein was al af waar al die heisa om werd gemaakt, was toen al van mening dat het uiteindelijk allemaal op hetzelfde neer kwam.

En tuurlijk behoud ieder geloof zijn eigen waarde, maar ik vind dat we wel mogen leren meer respect te hebben voor elkaars geloof en elkaar vrij te laten daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 19:26

runningkawa schreef:
nee, niet mee eens
want ik geloof niet in God, niet in Allah enz.
Ik geloof in geen van die fanta verhalen en personen Lachen



Amen.... .....HAHAHAHAHA

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:58

Ik geloof niet, maar ik denk dat het onzin is, de overeenkomst ligt alleen in het begin; een hogere macht.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:02

Ik snap ook niet waarom ze het pikken dat de wezens (op offerfeesten enz.) die ze 'gecreëerd' hebben voor hen worden geslacht Verward

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:22

ten 1e, god en allah zijn 1 en dezelfde god, namelijk de god van abraham.

ieder mens heeft levensvragen: wat is onze functie hier? waarom lijden we? wat is hierna? godsdienst probeert daar een antwoord op te geven. daar komt ook bij dat in vroegere tijden godsdienst de mens een reden gaf verder te kijken dan hun bestaan.

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:49

SuperPepeijn schreef:
ten 1e, god en allah zijn 1 en dezelfde god, namelijk de god van abraham.

ieder mens heeft levensvragen: wat is onze functie hier? waarom lijden we? wat is hierna? godsdienst probeert daar een antwoord op te geven. daar komt ook bij dat in vroegere tijden godsdienst de mens een reden gaf verder te kijken dan hun bestaan.


Klopt, zo heb ik geen vast geloof maar leer ik wel uit andere geloven.
Ik geloof eerder in mezelf en mijn eigen kracht, maar toch valt niet te ontkennen dat je uit andere geloven bepaalde levenslessen kan halen.
Zo pik ik van alles wat mee om mezelf te verrijken.

Zo hebben mensen die bijv atheistisch zijn en erg wetenschappelijk gericht zijn toch hun eigen geloof, tis dan wel geen godsdienst, maar wel een geloof wat ze aanhangen.
Ieder zoekt zo zijn eigen verklaringen voor bepaalde zaken om met het leven te leren omgaan.

Ik vind het wel iets heel moois, geloof, al weet ik zelf niet eens welk geloof ik heb Knipoog een samenraapsel van vanalles en voornamelijk me zelf denk Knipoog

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:06

Ik geloof ook niet ...
Zow ben ik ook niet opgevoed...
Al geloof ik wel dat er dingen zijn die wij nog niet weten ...