eieren straks heel duur door klassieke vogelpest?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

eieren straks heel duur door klassieke vogelpest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:19

zou het echt zover komen? dat door de vogelpest de eieren enorm duur gaan worden? en dat daardoor andere dingen zoals brood ook echt enorm in prijs omhoog gaan?

x yvon

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:17

heb lekker zelf kippetjes die me een scharreleitje bezorgen, is er niemand in jouw buurt die eitjes heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:25

en als jou kippetjes geruimd moeten worden?

Ik denk idd dat als het zo doorgaat alles met ei duur word.
En als er dadelijk wel weer eieren zijn, de prijs niet meer omlaag gat.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 14:36

Als het zo door gaat worden ze vast duurder. Echt een kwestie van vraag en aanbod denk ik.
Dat producten waar ei in zit enorm zullen gaan stijgen denk ik niet. Misschien ietsje.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:40

Ze zullen eerst stukken goedkoper worden ivm overschot.
Omdat de boel niet meer geexporteerd mag worden, en ze toch van de eieren af willen.
Daarna zullen ze idd duurder worden..

Het zelfde met het vlees..

althans dat is wat ik denk hoor Haha!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:09

Om het ei maak ik me nog niet eens zo druk... Maar uhm, ze zeggen wel vervoers verbod en zo, maar dat heeft toch geen zin...

Ze kunnen al die wilde vogels toch niet allemaal gaan vangen en in hokken stoppen! Of al die eenden...

Ik voorspel al weer het zelfde met de melk toen met die koeien gekte of zoiets...

Zodra de winkels open waren, ging iedereen melk in slaan...

Het komt heir trouwens nu wel akkelig dicht bij, nu het waarschijnlijk ook in poppel is ontdekt Boos!, betekend dus niet meer in de bossen rijden (mijn manege staat iets van een kilometer van poppel vandaan Boos!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:10

Shiloh schreef:
Om het ei maak ik me nog niet eens zo druk... Maar uhm, ze zeggen wel vervoers verbod en zo, maar dat heeft toch geen zin...

Ze kunnen al die wilde vogels toch niet allemaal gaan vangen en in hokken stoppen! Of al die eenden...

Ik voorspel al weer het zelfde met de melk toen met die koeien gekte of zoiets...

Zodra de winkels open waren, ging iedereen melk in slaan...

Het komt heir trouwens nu wel akkelig dicht bij, nu het waarschijnlijk ook in poppel is ontdekt Boos!, betekend dus niet meer in de bossen rijden (mijn manege staat iets van een kilometer van poppel vandaan Boos!


Wilde vogels ed. zijn imuum voor de pest ( dacht ik )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:13

LAs die hogere kostprijs voor een [groot] deel wordt gebruikt voor betere leefomstandigheden en een groter welzijn van dieren dan heb ik daar geen probleem mee.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:13

Jippie schreef:
LAs die hogere kostprijs voor een [groot] deel wordt gebruikt voor betere leefomstandigheden en een groter welzijn van dieren dan heb ik daar geen probleem mee.


Zal toch nooit gebeuren ben ik bang.. Verdrietig

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:17

Ja maar ze kunnen het wel overdragen!! Dat is nou ook het probleem!!

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:32

Miep"]
[quote="Shiloh schreef:
Om het ei maak ik me nog niet eens zo druk... Maar uhm, ze zeggen wel vervoers verbod en zo, maar dat heeft toch geen zin...

Ze kunnen al die wilde vogels toch niet allemaal gaan vangen en in hokken stoppen! Of al die eenden...

Ik voorspel al weer het zelfde met de melk toen met die koeien gekte of zoiets...

Zodra de winkels open waren, ging iedereen melk in slaan...

Het komt heir trouwens nu wel akkelig dicht bij, nu het waarschijnlijk ook in poppel is ontdekt Boos!, betekend dus niet meer in de bossen rijden (mijn manege staat iets van een kilometer van poppel vandaan Boos!


Wilde vogels ed. zijn imuum voor de pest ( dacht ik )
[/quote]

Het gaat toch om een vogel pest? Dan kunnen alle vogels het toch krijgen...

Ten minste de beekse bergen heeft vanwege de mogelijke besmetting in poppel alle gevogelte naar binnen gehaalt, zelfs de struisvogels en de pauwen...

Maar dan nog, dan kunnen die wilde vogels, toch in de besmette gebieden de bacterie op hun krijgen, om het vervolgens een paar kilometer verder weer over te dragen aan kippen...

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:34

Shiloh"]
[quote="Miep"][quote="Shiloh schreef:
Om het ei maak ik me nog niet eens zo druk... Maar uhm, ze zeggen wel vervoers verbod en zo, maar dat heeft toch geen zin...

Ze kunnen al die wilde vogels toch niet allemaal gaan vangen en in hokken stoppen! Of al die eenden...

Ik voorspel al weer het zelfde met de melk toen met die koeien gekte of zoiets...

Zodra de winkels open waren, ging iedereen melk in slaan...

Het komt heir trouwens nu wel akkelig dicht bij, nu het waarschijnlijk ook in poppel is ontdekt Boos!, betekend dus niet meer in de bossen rijden (mijn manege staat iets van een kilometer van poppel vandaan Boos!


Wilde vogels ed. zijn imuum voor de pest ( dacht ik )
[/quote]

Het gaat toch om een vogel pest? Dan kunnen alle vogels het toch krijgen...

Ten minste de beekse bergen heeft vanwege de mogelijke besmetting in poppel alle gevogelte naar binnen gehaalt, zelfs de struisvogels en de pauwen...

Maar dan nog, dan kunnen die wilde vogels, toch in de besmette gebieden de bacterie op hun krijgen, om het vervolgens een paar kilometer verder weer over te dragen aan kippen...
[/quote]

Het is geen bacterie maar een virus..geloof ik

Maar wat je zegt is idd wel een sterk punt..de vogels krijgen jet misschien niet maar dragen het misschien wel over..
Ik zal het morgen eens na vragen aan mijn docent

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:39

Ah ok, dat wist ik neit precies van die bacterie of virus... het is in ieder geval zwaar bagger... Het lijkt wel of nederland wat dieren betreft om de twee jaar wel een of andere epidemie oploopt...

Ik hoop dat het op tijd tegen kan worden gehouden, ik vind het maar niks al die dieren die zo gedood worden....

Ik snap het wel, maar vind het ook een beetje vaag, we gaan mensen toch ook niet afmaken, omdat aids zich snel verspreid....

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 16:45

Shiloh schreef:
Ah ok, dat wist ik neit precies van die bacterie of virus... het is in ieder geval zwaar bagger... Het lijkt wel of nederland wat dieren betreft om de twee jaar wel een of andere epidemie oploopt...

Ik hoop dat het op tijd tegen kan worden gehouden, ik vind het maar niks al die dieren die zo gedood worden....

Ik snap het wel, maar vind het ook een beetje vaag, we gaan mensen toch ook niet afmaken, omdat aids zich snel verspreid....


Maar tegen aids zijn medicijnen en je leeft er langer mee..
Van de vogelpest gaan de beesten toch wel dood, aleen dan wordt het snel een langzame pijnlijke dood.

Plus dat de mens ziek kan worden van het eten van besmet kippe vlees.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:21

Nee dat laatste is niet waar!! Mensen kunnen niet ziek worden van dit vlees!! Er werdt duidelijk gezegt dat er geen gevaar was voor de volksgezondheid!!
Wat er wel kan gebeuren is dat je besmet raakt door het omgaan met besmette beesten!! Maar het enige wat je dan krijgt is een onschuldige oogontsteking!! Dus dat is allemaal niet zo dramatisch!

Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:21

Snel eieren inkopen dan en ze voor 100 euro per stuk verkopen... hmmm zouden de mensen dat ervoor over hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:32

Citaat:
Het lijkt wel of nederland wat dieren betreft om de twee jaar wel een of andere epidemie oploopt...

In de tijd van de varkenspest en daarna ook bij de MKZ gingen de geruchten dat het opzettelijk in het land was gebracht.
Dus opzettelijk het virus verspreid, door het rijk.

Dit omdat ondanks vele maatregelingen, waarbij de boeren enorm protesteerde, het niet lukte om de veestapel te laten inkrimpen.

Op deze manier lukt het dus wel.
En het valt wel op dat alle sectoren zo langzamerhand aan de beurt komen.

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:46

runningkawa schreef:
Citaat:
Het lijkt wel of nederland wat dieren betreft om de twee jaar wel een of andere epidemie oploopt...

In de tijd van de varkenspest en daarna ook bij de MKZ gingen de geruchten dat het opzettelijk in het land was gebracht.
Dus opzettelijk het virus verspreid, door het rijk.

Dit omdat ondanks vele maatregelingen, waarbij de boeren enorm protesteerde, het niet lukte om de veestapel te laten inkrimpen.

Op deze manier lukt het dus wel.
En het valt wel op dat alle sectoren zo langzamerhand aan de beurt komen.


Scherp opgemerkt runningkawa... al geloof ik zelf eignelijk niet echt dat het echt opzet is...

Maar wat ik vreemd vind, voor de mensen vorm van pest hebben ze toch ook een vaccin, waarom voor de vogel dan niet?

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:55

runningkawa schreef:
Citaat:
Het lijkt wel of nederland wat dieren betreft om de twee jaar wel een of andere epidemie oploopt...

In de tijd van de varkenspest en daarna ook bij de MKZ gingen de geruchten dat het opzettelijk in het land was gebracht.
Dus opzettelijk het virus verspreid, door het rijk.

Dit omdat ondanks vele maatregelingen, waarbij de boeren enorm protesteerde, het niet lukte om de veestapel te laten inkrimpen.

Op deze manier lukt het dus wel.
En het valt wel op dat alle sectoren zo langzamerhand aan de beurt komen.


Dat heb ik ook al een keer ergens horen vallen en ik vind het ook wel erg toevallig...Verward Er gebeuren wel meer dingen in Nederland die onder tafel worden geschoven(of blijven) en die eigenlijk niet door de beugel kunnen...!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:08

Shiloh"]
[quote="runningkawa schreef:
Citaat:
Het lijkt wel of nederland wat dieren betreft om de twee jaar wel een of andere epidemie oploopt...

In de tijd van de varkenspest en daarna ook bij de MKZ gingen de geruchten dat het opzettelijk in het land was gebracht.
Dus opzettelijk het virus verspreid, door het rijk.

Dit omdat ondanks vele maatregelingen, waarbij de boeren enorm protesteerde, het niet lukte om de veestapel te laten inkrimpen.

Op deze manier lukt het dus wel.
En het valt wel op dat alle sectoren zo langzamerhand aan de beurt komen.


Scherp opgemerkt runningkawa... al geloof ik zelf eignelijk niet echt dat het echt opzet is...

Maar wat ik vreemd vind, voor de mensen vorm van pest hebben ze toch ook een vaccin, waarom voor de vogel dan niet?
[/quote]

Er zijn verschillende soorten van de pest, en daarbij komt dat de pest heel erg snel muteert.
Dus wanneer je een vaccin zou uitvinden zou je dit binnen een bepaalde ( korte ) tijd moeten toedienen en nog is er maar 50% kans dat het helpt..

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:27

Dat alle agrarische sectoren de laatste jaren verschrikkelijk epedemiƫn krijgen ligt denk ik vooral aan onze intensieve manier van dieren houden. Kippen zitten bijvoorbeeld (in intensieve veeteelt) met zijn 21 op een m2. Varkens liggen in hokken waar ze net inpassen en om de hoogste melkproductie te halen uit een koe kun je ze maar beter niet buiten laten.

Bovendien zitten alle bedrijven ook nog eens superdicht op elkaar. Natuurlijk krijg je dan ziektes dat kan niet anders.
Ook doordat dieren resistent raken tegen antibiotica door het te snel gebruiken ervan bij het minste of geringste dat de dieren hebben.
En nu begint dat zijn tol te eisen....en waar maken wij ons zorgen om of eieren duurder worden!
Als er geen ziektes waren dan denkt niemand na over de situatie waarin deze dieren zitten en hoe ze gehouden worden, aan de ene kant zijn deze ziektes wel fijn dan gaan mensen daar tenminste weer over nadenken.

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:55

memory schreef:
Dat alle agrarische sectoren de laatste jaren verschrikkelijk epedemiƫn krijgen ligt denk ik vooral aan onze intensieve manier van dieren houden. Kippen zitten bijvoorbeeld (in intensieve veeteelt) met zijn 21 op een m2. Varkens liggen in hokken waar ze net inpassen en om de hoogste melkproductie te halen uit een koe kun je ze maar beter niet buiten laten.

Bovendien zitten alle bedrijven ook nog eens superdicht op elkaar. Natuurlijk krijg je dan ziektes dat kan niet anders.
Ook doordat dieren resistent raken tegen antibiotica door het te snel gebruiken ervan bij het minste of geringste dat de dieren hebben.
En nu begint dat zijn tol te eisen....en waar maken wij ons zorgen om of eieren duurder worden!
Als er geen ziektes waren dan denkt niemand na over de situatie waarin deze dieren zitten en hoe ze gehouden worden, aan de ene kant zijn deze ziektes wel fijn dan gaan mensen daar tenminste weer over nadenken.


Nou memory en wordt wel over nagedacht hoor... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:56

Maar er zijn ook veel gemeenten die juist willen dat bv alle varkensboeren bij elkaar op een soort van daarvoor gemaakt terein komen.
En op andere delen van de gemeente ze weg te hebben.

memory

Berichten: 535
Geregistreerd: 22-02-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:07

Ja weet je dan wat je krijgt...varkensflats! Serieus..dit heeft iemand al eens ontworpen...vond ie een geweldig plan alle stages van je karbonade in 1 grote fabriek. Maar helaas is het met virussen zo, hoe groter de concentratie van dieren op 1 plek hoe beter het virus zich verspreid. Zo'n flat heeft natuurlijk ook zat voordelen wat betreft ziekte preventie, maarja denk dat de NL bevolking eens moet bedenken hoe hij zou willen dat zijn stukje vlees tot stand komt.

Hier wordt er idd wel over nagedacht ja Haha!

kojack

Berichten: 6397
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:10

Wij hebben van de week 30 eieren gekocht op de zwarte markt in vleuten, niet vanwege de vogelpest hoor.
dus gauw eieren in slaan !
Ik vind het echt sneu dat dit weer moet gebeuren !