Sun begrijpt de uitgestrekte draf niet,en ik ook niet!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 11:14

Ik ben al een hele tijd bezig om sun te trainen voor een uitgestrekte draf...wat denk je,als ik eindelijk haar aan de teugel heb gereden en de hulpen voor het strekken geef gaat ze prompt over in galop en dan is der geen houden meer aan! Ik wordt het hele weiland over gelanceerd dus dit is echt niet leuk Boos! Sindskort rijd ik haar met een hulpteugel van touwtjes die bijzonder goed werkt...maar weer als ik haar de hulpen geef om te strekken gaat ze op de plaats galloperen Verward

Wat doe ik fout? Want dit is echt niet leuk meer Misselijk Zonder hulpteugel gaat ze namelijk zodra ik haar aanspoor meteen over in...slik...rengalop!

[edit Zep]titel aangepast[edit/]
_________________
<font color="deeppink">Kijk een paard niet op zijn fouten aan,die zullen waarschijnlijk door jou komen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Zep op 2001-07-22 12:40 ]</font>


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:17

Mijn advies: hulpteugel weg en goede instructie erbij! Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:18

Kun je niet eerst een stuk van je weiland afzetten, een soort bak maken dus. Ik heb het mijn paard aangeleerd door hem goed voorwaarts te drijven in draf en dan lekker laten gaan. Je moet hem dan echter wel inhouden zodat niet in galop gaat, gaat ie toch in galop, direct op de volte. Na een tijdje ging die van mij het leuk vinden en als ik nu heel zachtjes de hulpen geef, gaat hij al uitstrekken. Ik heb het hem aangeleerd zonder aan de teugel te lopen. Later ben ik eraan gaan werken dat hij uitstrekte en aan de teugel liep, en dat werkt nu prima. Mijn advies: Oefen eerst zonder aan de teugel te lopen en als het goed gaat kun je hem wat lager in gaan stellen. Dat op de plaats galopperen komt denk ik door je hulpteugel en het naar beneden willen rijden, maar de voorwaartse hulp blokkeerd dan.

_________________
Doe eens gek, bok wat vaker.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Manon op 2001-07-22 12:19 ]</font>

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 13:11

misschien is het zo dat het probleem niet licht bij de uitgestrekte draf, maar dat jullie er nog niet aan toe zijn. uitstrekken lijkt een eenvoudige oefening, maar het vergt erg veel van je paard. uitstrekken lukt pas goed als je paard perfect verzameld is, omdat anders door het uitstrekken teveel gewicht op de voorhand komt en zo kan je je pony beschadigen. eerst goed aan de verzameling werken en de aanleuning. oefen dan wat eenvoudige tempo-overgangen. middendraf, terugnemen, bijna overgang naar stap, weer voorwaarts dat soort dingen. als je paard daar goed op reageert en zijn regelmatigheid van de passen behoud, nagevelijk blijft (zonder dat je hem in de krul trekt natuurlijk) en het belangrijkste NIET OP DE VOORHAND VALT!!!!! dan kan je oefenen aan het uitstrekken en ik denk dat het dan gewoon goed gaat. ongeduld is vergif als je met paarden werkt.
oh ja, die hulpteugel verbergt het probleem alleen maar emn lost niks op. heb je dus niks aan...
past het zadel ed wel goed trouwens of heeft je pony ergens pijn? heb je 'm wel goed los gereden, overvraag je hem niet? kijk daar ook eens goed naar. als dit niet in evenwicht is kan je ook geen evenwichtige reactie verwachten.
veel succes,
yasmeen

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 15:11

Ik denk niet dat ik teveel van Sunny vraag,
ik rijd eerst een kwartier stap om haar goed aan de teugel te krijgen (zonder hulpteugel dan hé) en zodra ze een tijdje in stap aan de teugel heeft gelopen op beide kanten ga ik is in de draf over en normaal als ik haar niet aan de teugel krijg draaft en stapt ze ontiegelijk snel maar ze ontspant zich dan echt en haar passen worden ruimer...ik verander vaak van hand en maak veel voltes en als ik na drie kwartier draven,stappen,overgangen rijden probeer te strekken wordt het een wild festijn...Verward
Ik probeer haar nu wat losser te maken door af en toe een cavalettie te nemen maar of dat werkt...Frusty
Ik zal het nog is proberen :/ Gaaaap

O ja natuurlijk rijd ik niet iedere dag met haar dressuur...Slapen maar ik maak om de dag een buitenrit van anderhalf uur stappen/draven...

Knipoog xxx shalane


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 15:39

Citaat:
Op 2001-07-22 16:11, schreef Sunnylover:
en normaal als ik haar niet aan de teugel krijg draaft en stapt ze ontiegelijk snel maar

Daar zit dus al het probleem. je moet hem ten allertijden zelf al fatsoenlijk aan de teugel krijgen, zonder hulpmiddelen. Ook in de overgangen voltes ed. Je hebt hem voor iets moeilijks als strekdraf gewoon nog niet klaar. HIj moet inderdaad goed op de achterhand lopen want loopt ie op de voorhand kan hij simpelweg niet strekken.

Maar zoals ik al vaker zeg: hier op bokt dingen vragen is heel leerzaam maar zorg eerst dat je goede instructie hebt!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 15:54

Die instructiece (weideeigenaars die hoog in de dressuur en springen was) heeft niet elke dag tijd dus ik moet zelf maar af en toe gaan uitproberen Verdrietig

Ik probeer het nu ook al zonder hulpteugel maar af en toe smokkelen kan toch ook geen kwaad? Want ik blijf gerust wel "pingelen" met mijn handen hoor zodat ze een klein beetje hulp heeft aan de losse bijteugel en verderest doe ik het zelf Haha!

Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 16:02

Ik kan hier ook maar een ding over zeggen: vergeet die uitgestrekte draf voorlopig. Het is niet iets wat je hem "even leert" en wat ie dan gewoon kan. Verruiming in alle gangen is alleen mogelijk bij een paard dat volledig in balans, op eigen benen, aan 2 teugels loopt. Niet voor niets wordt de uitgestrekte draf pas in de M2 gevraagd.
Ga eerst gewoon aan het werk met de absolute basis: je pony rond en nageeflijk en goed aan het been. Of je daar nu wel of geen hulpteugel bij gebruikt doet er niet toe. Als je dat voor elkaar hebt kun je aan andere dingen gaan denken. Maar je kunt die fase niet over slaan, en zeker niet door hem met een hulpteugel rond te houden zodat je leuk oefeningetjes kunt gaan rijden. Helaas, helaas, zo werkt het niet. Zorg eerst dat je pony netjes rond loopt en dat je nette overgangen en tempowisselingen kunt rijden. Dat kun je dan langzaam eens wat gaan uitbouwen. Succes!

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 16:08

Zal ik proberen Schijnheilig
Ik heb alle geduld van de wereld (denk nog een jaar ofzo) maar train wel heel hard eraan om haar toch zover te krijgen dat ze zonder problemen aan de teugel loopt want dat is haar helemaal niet geleeerd Boos! Frusty
Maar goed,
ik heb zoal gezegt alle geduld en tijd van de wereld...

yasmeen

Berichten: 251
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 18:42

hoe hoog rij je eigenlijk met je paard? ik bedoel L of M dressuur ofzo.
je paard leren verzamelen en aan de teugel laten lopen is al het verdere werk de eerste stap. als dat niet lukt kan je niet alleen uitgestrekte draf vergeten, maar ook wending om de achterhand, changement, appuyeren, travers ed...je moet bij de basis beginnen en als die er 100% goed inzit kabn je pas verder. als je dat niet doet loopt de training uiteindelijk dood en is de kans op blessures groot.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 18:47

Eens je pony ontspannen aan de teugel draaft, kan je schijnovergangen gaan rijden. D.w.z. je vangt de draf op d.m.v. zit en been, let wel de pony maakt dan korteren stappen maar moet meer afdrukkken, dus als het ware haar hoeven sterker afzetten op de grond. Dit doe je gedurende enkele pasjes en dan ga je lichtjes ruimer draven. Niet ineens wegjagen maar elke pas enkele millimetertjes langer laten worden door te drijven met het been en door te laten met de zit. Dit doe je weer gedurende een aantal passen. Zo blijf je dus schakelen in de beweging tot de pony leert terugkomen en leert afdrukken. Je zal merken dat je bij het verruimen telkens iets meer kan vragen en zo kom je uiteindelijk tot een "uitgestrektere" draf. Later kan je dan gaan oefenen om vanuit een arbeidsdraf dadelijk aan te trekken naar een middendraf of uitgestrekte draf.

Veel succes

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 10:04

Natuurlijk houd ik het voor mijn pony ook leuk,
's middags maken we altijd een ontspannende buitenrit van 1½ uur,waarin gestapt en gedraaft wordt.Ze gaat dan de rest van de dag op de weide en ik ga naar huis...'s Avonds ga ik nog 1x heen en
ga dan in onze grasbak rijden om dressuuroefeningen te maken.Gisteren hebben we slechts alleen maar gestapt maar het ging al aardig goed,ik had de bijzetteugel wat losser gedaan en de hulpen gegeven om aan de teugel te gaan wat ze bijzonder goed deed...Ik rijd vele overgangen en handveranderingen,voltes e.d en ik ga vandaag de draf en de stap goed oefenen.Ik heb gister ook al geprobeerd overgangen in de draf te rijden,een draf bijvoorbeeld waarvan je draaft op staptempo,dit doet ze uitermate goed.Haar gangen worden in de loop der tijd wel ruimer maar zodra ik haar iets te veel aanspoor gaat ze te snel Boos!

Als beloning mag ze een half uur uitstappen zonder de bijzetteugel.Ik rijd per dag maar een half uur met die teugel eraan dus ik denk dat dat wel goed is.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 10:36

Citaat:
Op 2001-07-22 17:02, schreef Zep:
Niet voor niets wordt de uitgestrekte draf pas in de M2 gevraagd.


Hihi, mijn paard is net B en hij vind uitgestrekte draf te gek. Hij gooit helemaal die beentjes naar voren, echt heel goed. Ik zal wel mazzel hebben ofzo, dat mijn paardje het zo leuk vindt. Hij vindt het zelfs leuker als galopperen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-01 10:56

Uitstrekken vind ik toch een van de makkelijkere dingen hoor wat mij althans vroeger met mijn 4jarige goed lukte. Als ie aan de teugel loopt en je doet je ringvinger naar voren dus van de teugel af en dan hoort ie vanzelf uit te strekken. Succes! Pling

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-01 16:02

Het gaat nu al stukken beter! Haar gangen worden steeds ruimer...

Vanmiddag heb ik met haar geoefend aan de longe,
ik heb de bijzetteugel er wel omgelaten maar heel losjes,het resulaat: Ik liet haar (aan de longe) overgangen maken zoals middendraf,arbeidsdraf,hele rustige draf en verruimde draf maar net niet gestrekt.Dit allemaal door stemhulpen..Wat ben ik toch trots op Sunny,we vorderen Haha! Pling

Ook heb ik weer even in onze grasbak gereden,
wat geweken enzo en wat overgangen gereden.
Dit was wel errug leuk en lekker rijden Haha! alleen dat klereweer hea,sjongejonge wat was het benauwd hier in NH.

Cavalettie's lopen ging perfect Schijnheilig en ik ben dan ook super de super de supertrots op haar,ik had de balkjes 3½ voet (mijn voeten maat 39) uit elkaar gelegd en gister sprong ze over de eerste drie balkjes en de laatste twee ontweek ze handig,nu draaafde ze er keurig netjes uitgestrekt overheen.
Ik natuurlijk wel in mijn super de super kwasiemodo houding (verlichte zit) *LOL*

Ook heb ik eventjes wat balkjes neergelegt,twee naast elkaar met ruimte ertussen,en zo een hoekje gemaakt (snappie Verward ) ik liet Sunny achterwaarts het bochtje omgaan wat super goed lukte ...

Ik heb mijn knol vandaag weer wat verstand bijgebracht Haha! WE VORDEREN!!!!!!!!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers