Zekerheid, Renske heeft een peesklap

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Zekerheid, Renske heeft een peesklap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 09:48

na dit topic [VvdD] Pech pech pech, Renske kreupel. wist ik dus niet zeker wat Renske had.

Nu had de rijvereniging gisteren les, en ik heb op Wjerdo mee gereden Cool Ging ook nog hartstikke goed Party!! .
Daarna moest de wandelbriogade weer aan het werk, ben dus met Renske gaan stappen.
Toen vroeg mijn instructeur wat ze had, ik vertelde dus dat de DA dat niet zeker wist, dat hij heel erg aan het twijfelen was. En dat ik over 2 weken ( van af nu ) er langzaam weer mee mocht gaan beginnen.
Mijn Instructeur kijkt ff, en zegt: " dat is zeer duidelijk een peesklap, een die vaak voorkomt, wanneer ze zonder peeskappen op de wei staan. Ze tikken met achter het voor been aan "

Ik had het toch wel een beetje verwacht, maar even goed schrik je dan toch weer Scheve mond . Volgens Nico moet het met minimaal 3 maanden rust ( heeft nu al een maand er op zitten bijna ) wel weer goed komen.
Mag er pas weer op als de verdikking op de pees weg is.

Ik vind het echt balen, gaat het net weer zo lekker.Kan ik dadelijk weer opnieuw beginnen.
Ach ja, nu ga ik maar met Youri doorstarten, das wel een pluspuntje.
Moet nu wel mijn "oude wedstrijdpony" delen met mijn zusje, maar tis wel weer mijn pony waar ik weer op mag rijden ( van mijn zusje Lachen )

Groetjes Lara

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:00

Ik zou toch zeker een andere da langs laten komen welke de juiste apparatuur heeft om de pees goed te onderzoeken.
Waarschijnlijk zal ze ook wat ondersteunende antibiotica nodig hebben en gel om erop te smeren.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:08

Ik wil je niet laten schrikken, maar 3 maanden is erg kort voor een echte peesklap... Een half jaar of meer is realistischer. Gipsy heeft "maar" een peesontsteking waarbij geen peesvezels beschadigd zijn en die is alweer bijna 3 maanden zoet en het is nog niet over.
Laat een scan maken door een goede dierenarts (ik kan Emmeloord aanraden), alleen dan heb je zekerheid hoeveel er beschadigd is in de pees. Aan de buitenkant kun je dat niet zien. Het is ook niet zo dat een pees genezen is zodra de zwelling weg is, dat kan veel langer duren.
Laat je ook niet verleiden om weer aan de gang te gaan als paard niet meer kreupel is. Pezen bevatten relatief weinig zenuwen waardoor de acute pijn vrij snel weer verdwenen is, maar de blessure er nog zit. Ga je dan aan het werk, dan kweek je een chronische blessure.

Sjuimpje, antibiotica lijkt me nogal vreemd bij een peesblessure, het is geen bacteriele infectie. Er zit wel een ontstekingsreactie, maar die heeft een andere oorzaak en wordt behandeld met ontstekingsremmers. Dexadreson, quadrisol, dat soort spul.

Nulla tenaci invia est via

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:25

Roermond - Emmeloord lijkt mij niet echt handig hoor... Tong uitsteken Er zijn bij jou in de buurt vast ook DA's met goede apparatuur om pezen te onderzoeken, die zou ik zeker even bellen. En hoe goed de instructeur is als instructeur; hij is geen DA dus ik zou daar toch niet klakkeloos naar luisteren. Voor een echte peesblessure vind ik 3 maanden ook erg aan de korte kant (als het mee zit kan het wellicht wel... maar dat zou ik dan echt van een DA willen horen die de pees uitgebreid heeft onderzocht. Veel sterkte en een knuffel voor Renske!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:25

Ik heb gelukkig nog nooit met een peesaandoening te maken gehad...
Het was ook nog vroeg, laten we het daarop houden Bloos Iig kan ze ondersteunende middelen waarschijnlijk heel goed gebruiken, mits je eerst zeker weet wat er is.
Je moet nu zeker weten waar je aan toe bent en waarschijnlijk zal je over een paar maanden weer terug moeten komen om te zien hoe het herstel vordert. Je kan hier iig niet zomaar een tijdsbestek aan vastplakken, ken er die 4 maanden gestapt hebben, maar ook iemand die dik 15 maanden heeft rondgewandeld.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 10:34

Ja dat was ook wat mijn instructeur bedoelde, minimaal 3 maanden. En daarna verder kijken. Maar even goed laat ik er wel denk ik eenscan van maken, en daar aan kunnen we altijd kijken wat te doen.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:11

Een inwendige verwonding kan helaas ook gaan ontsteken, zo snel mogelijk iets aan laten doen dus inderdaad.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:15

De "opruimreactie" (macrofagen etc.) van het lichaam op de beschadiging van weefsels noem je ook een ontsteking, maar dit is niet hetzelfde als een ontsteking door vuil van buitenaf.

Kenmerken van een ontsteking: calor, dolor, rubor en tumor
(warm, pijn, rood, zwelling)

Nulla tenaci invia est via


XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:17

Je hebt een peesklap en een peesklap, er zijn er bij mij op stal 2 die het gehad hebben, de 1 was in 6 weken weer goed (met fysiotherapie) en de ander liep een half jaar (met fysio)

Ik zou zeker even een scan laten maken om te zien wat er precies beschadigt is en hoe erg het is. Misschien heb je idd nog ondersteunende dingen nodig, en dat kan alleen je DA je vertellen.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:08

Laat gewoon een scan maken bij een goede paardenkliniek bij jou in de buurt, dan weet je het beste wat er aan de hand is. Pas dan is er iets zinnigs te zeggen over welke behandelmethode het beste is voor jouw paard. Er is meer mogelijk dan alleen maar wandelen namelijk, maar dan moet je wel weten wat er aan de hand is. Veel succes!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:23

Zep schreef:
Laat gewoon een scan maken bij een goede paardenkliniek bij jou in de buurt, dan weet je het beste wat er aan de hand is. Pas dan is er iets zinnigs te zeggen over welke behandelmethode het beste is voor jouw paard. Er is meer mogelijk dan alleen maar wandelen namelijk, maar dan moet je wel weten wat er aan de hand is. Veel succes!


Ik ga helemaal met Zep mee.
Heel veel sterkte en als je tijd en mogelijkheden hebt, kom dan even gezellig Dorine en Cerise meeten Verward
Kun je Cerise ff uitproberen... }>

Ik zal duimen dat Renske heel goed en heel snel zal herstellen! Party!!

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliƫnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:36

Heeeey Lara,

Was dierenkliniek Echt niet iets???
Daar zijn ook paardendierenartsen. Maar ja, ze zijn nu wel aan het verbouwen en dat is natuurlijk minder.

Wel fijn dat je met Youri verder kan Lachen .
Ik spreek je nog wel eens.

Groetjes Hannie

In mijn profiel staan foto's!!!

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:29

Oh jee, op mijn stal staat er eentje die al 2 jaar stilstaat vanwege een peesklap. Ik hoop dat het niet voor de jouwe geldt. Veel succes!

Galactica Wadim X Gemini

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 22:42

haffi schreef:
Heeeey Lara,

Was dierenkliniek Echt niet iets???
Daar zijn ook paardendierenartsen. Maar ja, ze zijn nu wel aan het verbouwen en dat is natuurlijk minder.

Wel fijn dat je met Youri verder kan Lachen .
Ik spreek je nog wel eens.

Groetjes Hannie


Idd Hannie, daar ben ik dus geweest. En die wisten het niet zeker,
Dus nog maar eens bellen Lachen

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:51

Hmmm, ik ken zo gauw geen goeie kliniek die hier in de buurt ligt. Volgens mij mag je een behoorlijk eindje met de trailer gaan rijden, voor je bij een (goede) kliniek aankomt Scheve mond

Heel veel sterkte iig met Renske! Als ik je ergens mee kan helpen moet je het zeggen hoor! Knipoog

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:11

Wees er maar voorzichtig mee. Die van mij heeft door een gekke beweging alleen 'maar' een peesschede ontsteking gekregen. Verder was de pees helemaal in orde na het maken van een scan.
Ik ben ondertussen ook al weer 3 maanden verder met revalideren. Mag a.s. zaterdag misschien weer beginnen met draven en dit dan weer 1 maand opbouwen. Zelf calculeer ik dan nog een maand in. Ik ben dus met deze peesschede ontsteking al dik 4 maanden zoet en dan is er nog niks geks met de pees aan de hand.
Dus ik denk niet dat je met een peesklap klaar bent binnen 3 maanden. Laat even een scan maken om de eventuele schade vast te stellen.
Paarden lopen al heel snel weer rad maar dat wil niet zeggen dat het over is. Pezen zijn een langdurige aangelegenheid en je kan beter wat langer stappen en rustig aan doen dan dat je straks 2 jaar uit de running bent.
Ik zou zeggen, laat door een goede veearts een hele goede diagnose stellen en laat hem een volledig revalidatie schema met tussentijdse controle's voor je opstellen. Zo is het ook bij mij gegaan. Ik heb elke twee weken controle bij mijn veearts over de voortgang. Ik neem geen risico's.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:12

By the way. Margreet, hoe is het nu ondertussen met Gipsy?

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 10:13

Ik was ook niet vanplan om er op te klimmen als ik geen "groen" licht van de DA heb gekregen. Daarvoor is Renske mij te dierbaar.
Liever een paar maanden langen dan een maand te kort.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:19

Ik zou vooral wel op zoek gaan naar een goede kliniek.
Een dierenarts die het niet zeker weet bij een peesblessure Verward , volgens mij kan dat alleen als er verschrikkelijke zwelling is en daardoor het been niet te onderzoeken is, maar dan laat je zo'n paard nog na een aantal dagen terugkomen voor verder onderzoek lijkt mij.
Desnoods maar wat verder met de trailer.
En zoals Zep zegt er is veel meer dan alleen stappen, bovendien helpt een goed kliniek ook met het revalidatie programma, dus hoe pakken we hem weer op als het de goede kant op gaat.
Veel succes.

Navragen is beter dan afvragen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:30

Een dierenarts die een peesblessure niet kan diagnosticeren is idd wel een beetje treurig... Zelfs ik kan dat inmiddels bijna omdat ik al zo vaak meegekeken heb Haha!

Zwelgje schreef:
By the way. Margreet, hoe is het nu ondertussen met Gipsy?


Lief dat je daar naar vraagt!

Met Gipsy kunnen we inmiddels (na 2 1/2 maand) een uurtje per dag onder de man stappen. Ze blijft gelukkig superbraaf dus we kunnen lekker de hei op (egale bodem is belangrijker dan harde bodem). Dat stappen gaat erg goed, heel langzaam opgebouwd en die pees houdt zich goed. Geen reacties in de vorm van zwelling of warmte, integendeel, hij wordt steeds strakker.
Volgende week bellen met Emmeloord en overleggen. Ergens begin april waarschijnlijk nog een keer scannen en dan eventueel wat drafwerk mee gaan pakken. Als alles dan volgens schema verloopt, dan zou ze er eind mei zo ongeveer weer moeten zijn. Ben je toch 5 maanden verder alweer.
Het plan is dan (als alles dus volgens schema verloopt, dat moet je ook maar afwachten natuurlijk) om haar de maand juni een beetje door te rijden, rustig kijken hoe alles zich houdt, dan gaat ze in juli een maand het land op. Vakantie, niks doen, bijkomen. En dan in augustus gaan we weer echt beginnen. Tegen de tijd dat alles dan weer opgebouwd is (als...) dan is het dus alweer 8 maanden verder!
Geen wedstrijden dus met haar voorlopig, heb geen zin om met hangen en wurgen in juni nog een keer te starten, kan me niks schelen eigenlijk, als ze maar weer beter wordt! Gelukkig nog wel een ander paard om te rijden (stappen op de hei kan ik geen rijden noemen Haha! ), anders zou het toch wel heel erg gaan kriebelen denk ik!

Nulla tenaci invia est via

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:04

Fijn om te lezen, je bent inderdaad al snel 4-5 maanden verder met dit soort ongein. Is natuurlijk ook afhankelijk van het paard in kwestie.
Ik heb eigenlijk zo'n beetje dezelfde instelling als jou. Ik mag morgen weer rustig het drafwerk oppakken na 6 weken te hebben gestapt incl. stalrust. Tot nog toe blijft de pees en peesschede dun en heeft het een normale temperatuur. Even afwachten hoe het zich ontwikkelt als we weer wat mogen draven. Ik ga nou ook lekker een uurtje onder het zadel stappen met mijn paard en ik geef hem weidegang aan de hand Knipoog
Je houdt wel steeds rekening met een terugval, ik ga elke dag met bonzend hart de stal in om het bewuste been te checken en elke goede dag is weer een dagje winst voor mij.
Maar we gaan een beetje off topic.
Wjerdo, laat het goed onderzoeken! Ik denk dat je aan de hand van de verhalen van Margreet en mij wel kunt opmaken hoe belangrijk een goede revalidatie is!
Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:22

Jeeeee wat balen zeg.
Maar blijf niet tobben en rij naar een echte paardenkliniek en laat daar een scan maken. Zo extreem duur is dat allemaal niet en dan weet je waar je aan toe bent.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 16:37

Jeetje wat klote......
Meestal blijf je daar wel een tijdje zoet mee hoor! Maar ga wel even naar een goede kliniek, dan weet je precies hoe erg het is, en of het echt geen ontsteking of wat dan ook is.
Een peesklap is er ook in heel wat soorten en maten; van een miniscuul scheurtje, tot (zowat) geheel doorgescheurd. Dat laatste hoop ik echt niet voor je!

Een peesklap wordt trouwens vrijwel nooit veroorzaakt door het instappen (zoals jou instructeur zei), maar meestal door overbelasting van de pees zelf. Van binnen uit dus. De pees wordt minder elastisch, en scheurt dan.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:31

Jee wat balen! Dat is best een behoorlijke tijd!

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Varekaj en 96 bezoekers