Noem een veelgebruikte hengst die je niets vind

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Noem een veelgebruikte hengst die je niets vind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 23:38

Weer eens wat anders!
Iedereen heeft er wel zoëen, een hengst die heel intensief wordt gebruikt en jij snapt maar niet waarom!

Noem die hengst en onderbouw waarom.

Dit is geen afkraak of afzeiktopic we houden het gewoon netjes, kotssmilies en frusty smilies dus maar achterwege laten.


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:41

Nou sjuimpje, bijt het spits eens af, het feit dat je dit topic start, ga ik ervan uit dat jij het wel weet!!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:42

Voor mij zou dat Ferro zijn, ik hou niet van zwart, vind Ferro zelf erg propperig, en heb een paar echte rotzakken gezien!! Dat is een hengst waar ik persoonlijk nooit naar toe zou gaan, hoe goed hij en zijn kids het ook doen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 23:48

Ferro zelf vind ik ook niet zo, er lopen hele fijne van rond maar de hengst heeft ook zo godsgruwelijk veel merries aangeboden gekregen, waaronder echt hele goede...
Vooral de ruggen spreken mij nooit zo aan.

Persoonlijk geef ik ook weinig om Burggraaf, vind ze vaak stuwen en ze missen voor mij altijd wat in uitstraling.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:55

ik heb op mijn stage twee keer op verschillende ferro's gezeten en het waren idd echt geen lieffie's..

Ik vindt Gribaldi wel goed. Haha!
Laatst bijgewerkt door LadyJane op 12-03-03 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:55

Grootste probleem van Burggraaf is dat ie absoluut geen eigen indruk achterlaat. Alle veulens aarden naar hun merriestam. Maar ik zal nog even denken over een hengst die niet zo voor de hand ligt. Haha!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

gabrycha
Berichten: 1801
Geregistreerd: 09-12-01
Woonplaats: Gehuchtje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:57

Ik heb ook ferro het spijt me te moeten zeggen maar met name het karakter van meerdere van zijn kinderen waar ik mee heb gewerkt waren absoluut vervelend! Een daarvan brak bijna mijn kaak en anderen waren aardig lui.

Mensen van mijn leeftijd hebben kinderen en ik, ik plak de stickers van de banaan op mijn hoofd...

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:59

Lancet ben ik ook niet gek van, hij zelf viel me in zwolle erg tegen, nare aanleuning/wiebelend hoofd en wat ik van zijn kids heb gezien vond ik ze te sprieterig, te jeugdig. Ik zie liever wat meer paard!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:07

Is Jazz erg afgezaagd???

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:10

Mijn probleem met Jazz is dat ie al heilig werd verklaard door het KWPN vanaf het moment dat ie goedgekeurd werd in Den Bosch. Dit jaar was ie voor de eerste keer niet in de avondshow, waar sommige hengsten nooit komen, omdat ie ziek was. Natuurlijk heeft hij ook goede kinderen, maar ik vind dat alls om Jazz heen altijd erg opgeklopt is.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:11

we hebben pas de zwarte ojazz op stal gehad en die kan wel heel fijn lopen, maar erg afgezaagd geen makkelijk paard!

Maar het zou ook niet mijn keuze hengst zijn. Ik zou ook nooit een hengst kiezen waar zo vreselijk veel mee gedekt wordt (Ferro, Jazz, krack, flemmingh)

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 01:01

Lord Sinclair, omdat ie volgens de geleerde zo een prachtige had gebracht (sir sinclair) moest ie wel top zijn!!

Sir Sinclair heeft rare voorbeenstand, rare achterbeenstand, weke middenstuk enz...

Maar ok lord is heillig, heel wat krijgen er een veulen van dit jaar, maar ik heb er een stuk of tien in duitsland gezien echt uit beste merries maar wat een drama!!! maaien in het voorbeen, schaatsend achterbeen, koehakkig enz.. de meeste gooien maar wat met de benen, maar kracht of tact is ver te zoeken...

Neuh voor mij geen Sinclair (sir of lord Knipoog )

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 09:51

Inderdaad ook ferro.. de reden is hierboven al gegeven..spreekt mij totaal niet aan, ook omdat er veel te veel mee gefokt is, en ken een aantal nakomelingen die ik ook echt niks vind..

Wat vinden jullie trouwens van het beenwerk wat Ferro vererft??
Alle ferro's die ik ken hebben problemen met het beenwerk, vaak kreupel zeer gevoelig voor hoefkatrol enz...

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:10

Mag het ook iets anders zijn dan een KWPNer?
Colijn fallaballa van de IJselhof is een 1e premie NMPRS hengst. Ik heb hem van het weekeind voor het eerst live gezien maar het was net een bijzet tafeltje, bewoog echt voor geen meter(ik kan het niet eens beschrijven, maar echt beroerd).
NFC Egyptian Kings Special Effort vind ik ook niets. Dat is 1 van de bekendste NMPRS hengstjes. En die vind ik zelf ook eigenlijk niets. Hij heeft wel 1 of 2 leuke goedgekeurde zoons die me wel wat meer aanspreken maar de meeste(hij heeft meer goedgekeurde zoons) vind ik ook niets. En dat terwijl hij wel heel populair is.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:15

Burggraaf en Calvados. Ten eerste vind ik ze absoluut niet mooi. en ten tweede zijn ze op stal alles behalve vriendelijk en geintreseert. Daar integen ben ik fan van Don primaire, Niveau, Havel en Fuchsberger.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:27

Ook voor mij is het Ferro. Maar NIET omdat ik hem niet mooi vind, ik vind het een klasse dier. Maar er worden zoveel paarden goedgekeurd van hem, het STIKT binnen het kwpn van de ferro's. En dan lees ik in de strengen doorgewezen hengsten en dan lees ik Ferro x Osmium en dat soort dingen. Vind ik waardeloos, ben ik echt niet voor. Afgelopen jaar was Rousseau hot, iedereen dekken met Rousseau. Niets mee aan de hand maar dan zou ik hem al niet meer willen. Ik HAAT trends. Ik zou zelf altijd een hengst kiezen die minder vaak gekozen wordt en die IK zelf speciaal vind, gewoon omdat hij past bij mijn merrie.

Gribaldi, nog al zo een......... niet dat ik hem niet klasse vind, maar er zijn er zoveel inmiddels van deze hengst he.

De hond is de betere mens

MissHIS

Berichten: 4220
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:33

Ik vind dat je niet mag vergeten wat die bovenstaande hengsten ons wél hebben gebracht! Zo'n hengst als Burggraaf, daar kan je toch niet meer op heen? Jazz, Flemmingh en Ferro zijn ook echte ambassadeurs voor het KWPN. Oke, het zijn ook niet mijn favorieten, maar er komen af en toe best goede paarden van, iets wat niet vergeten mag worden! Ze zijn heel belangrijk voor het KWPN/Nederland. Dan vind ik dat met Gribaldi weer wat anders, daar heb ik echt nog weinig goede van gezien. Painted Black is eigenlijk één van de enigen. Een positieve uitschieter naar mijn mening.
Bovendien vind ik het onzin om zo'n hengst als Burggraaf of Calvados te beoordelen op hun chagrijnige kop op stal. Dat heeft niets met hun kwaliteiten als fokpaard te maken, of zelfs over hun karakter. Burggraaf is heel erg vriendelijk wanneer hij uit zijn stal is. Je kan het hem toch ook niet kwalijk nemen dat hij het niet leuk vind op stal? Nogmaals, dit zegt vrij weinig over het paard zelf. Ik vind het een leuke hengst, ook met rijden. Ze kunnen natuurlijk niet allemaal zo lief zijn als Don Primaire of Freestyle. Dat hoeft ook niet.
Ik heb dit jaar hele fijne paarden gezien van Calvados op de hengstenkeuring, hij lijkt nu eindelijk eens wat succesvoller in de vaderlijn te worden. Ben benieuwd wat er wordt goedgekeurd!

Ik kies sowieso nooit voor hengsten waar iedereen al achteraan loopt (Flemmingh, Houston, Jazz, Ferro, Gribaldi), maar dat betekent niet dat ze waardeloos zijn! Flemmingh, Jazz en Ferro zijn toch wel echte ambassadeurs. Er komen best goede paarden van, alleen jammer dat iedereen hun merries (ongeacht de kwaliteit of passende combinatie met die hengst) bij zulke hengsten brengt. Zo ging dat ook met Stravinsky xx, het resultaat spreekt voor zich.

Elke hengst heeft zijn voor- en zijn tegens. Zelfs een hengst als Oscar (Wolfgang x Nabuur) waar ik slechts negatieve kippenvel van kan krijgen, heeft zijn pluspunten. Zoals het nu lijkt is dat zijn vererving. Ik zie vaak dat hengsten worden beoordeeld op een klein groepje nakomelingen, vaak door mensen die denken er verstand van te hebben. Je moet niet vergeten hoe belangrijk de rol van de merrie is (hoewel ik deze niet hoger dan 50% beschouw). De ene hengst drukt meer zijn stempel dan de ander. Maar ik vind dat je eerst een heel aantal nakomelingen (uit verschillende soorten merries!) moet zien voordat je enig beeld van zijn vererving kan hebben. En ik heb van bv. Jazz, Flemmingh, Ferro echt wel wat goede paarden gezien! Niet altijd even geschikt voor de gemiddelde ruiters, maar dat terzijde. Dat ik er zelf geen nakomeling van wil, heeft meer te maken met het feit dat ik was "exclusievers" zoek.
Laatst bijgewerkt door MissHIS op 13-03-03 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:35

Hm, ik zou persoonlijk het verhaal omdraaien. Populaire hengsten zullen er altijd zijn. Er zijn er ook altijd bij die tegenvallen. Dat is meer regel dan uitzondering, aangezien populaire hengsten ook meer matige merries dekken (ze dekken natuurlijk ook veel meer goeie merries, normaal gesproken).

Hengsten worden meestal afgerekend op de mindere afstammelingen. De goeie zijn dan "toevalstreffers".

Moeten we niet eens een topic beginnen over niet-populaire hengsten die te weinig dekken? Daar barst het namelijk van, als ik me niet vergis.

Volg de avonturen van Sumrin Saint Mary: Sumrin Saint Mary

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:42

MissHIS schreef:
Ik vind dat je niet mag vergeten wat die bovenstaande hengsten ons wél hebben gebracht! Zo'n hengst als Burggraaf, daar kan je toch niet meer op heen? Jazz, Flemmingh en Ferro zijn ook echte ambassadeurs voor het KWPN. .


De vraag was welke populaire hengst ik PERSOONLIJK niets vindt, kijk dat ik ferro niets aan vind, wil niet zeggen dat hij geen goede zaken voor het KWPN heeft gedaan. Dit was een vraag over smaak. en die verschilt!!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:48

Ambassadeurs van het KWPN zijn de meest negeerde groep binnen het KWPN de fokkers. Die hebben gezorgd dat er sportpaarden komen en dat zijn degene die zonder enig support of steun van het KWPN doorgaan KWPN paarden te fokken. Sorry ff off topic bij deze uitgekauwde reclame slogan

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:50

wat denken jullie van deze populaire hengsten:
pion
ramiro ( nou indien pion en ramiro nog beschikbaar zouden zijn)
uniform
weltmeyer
variant

ben geen fokker, (m'n paard is ruin *LOL* ) maar wil wel eens weten of jullie reeds deze populaire hengsten zouden gebruiken of niet?
Laatst bijgewerkt door caro_vt op 13-03-03 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:51

een hengst die mij veel te weinig doet is Gribaldi. Afgezien van dat het een mode-hengst is (waar ik echt aan hekel, dat is al een reden, voor mij), doet hij me gewoon niets. Ik vind zijn nafok prima om te zien, maar ik ben gewoon niet verliefd.

ik begrijp overigens helemaal bij joost niet waarom mensen hun merrie onder Lancelot zetten. Daar zie ik, anders dan een leuk velletje voor de open haard, helemaal niets in.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:54

kattebeest schreef:
wat denken jullie van deze populaire hengsten:
pion
ramiro ( nou indien pion en ramiro nog beschikbaar zouden zijn)
uniform
weltmeyer
variant

ben geen fokker, (m'n paard is ruin *LOL* ) maar wil wel eens weten of jullie reeds deze populaire hengsten zouden gebruiken of niet?


Hier nog een ruinen-eigenaar, maare ik ben een echte ramiro fan. Ik zou het liefste een mooie keurmerrie van Ramiro hebben!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 10:56

Pion ìs nog beschikbaar hoor...

Ik heb al een paar hengsten voorbij zien komen waar ik wèl van gecharmeerd ben Haha!


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:59

Ramiro heeft veel paarden gedekt en hij was een echte stempel hengst. Je kunt niet om hem heen. Er zijn ook hengsten die veel internationale toppers hebben voortgebracht en daar is Ramiro een van. Dus over Ramiro geen fout woord!

Neem nu eens Alme, werd in het begin verguisd en pas later ontdekt. En nu duikt hij heel vaak op in de bloedlijnen van goedgekeurde dekhengsten en van internationale springtoppers.

Ik hou te veel van paarden om een hengst NIKS te vinden. Ik vind ze hooguit niks als ze in de mode zijn, maar dat doet niets af aan de kwaliteit van een dier.

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 133 bezoekers