drainagetegels???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

drainagetegels???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 23:18

Wie heeft er drainagetegels of matten in z'n stal liggen en wat is jullie ervaring hiermee???

Ik denk er over om drainagetegels in m'n stal te leggen, maar aangezien dit bijna f1000,- gaat kosten, wil toch eerst weten wat de voors en tegens zijn.
Loop de zeik bijv. meteen weg of blijft het even liggen??
Ik heb namelijk een ongelovelijke zeikerd van een paard. zeikt waar hij staat en loopt het vervolgens door de hele stal heen omdat hij z'n benen niet op tild.
Ik gebruik op dit moment vlas, maar dit is toch niet de uitkomst voor hem omdat hij de zeik er door heen loopt. gebruik op dit moment zo'n 6-7 pakken per maand en nog is het eigenlijk een bende.
nu leken me die drainagetegels wel wat in combinatie met vlas of zaagsel.
als de zeik goed afgevoerd wordt, denk ik dat ik de matten er qua prijs toch snel uithaal toch??


Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:24

werkt op zich heel goed, maar je box moet wel een aflopende vloer hebben en een afvoorgootje voor de urine anders blijft het gewoon onder de tegels liggen
het nadeel van tegels(althans die kleintejs ter grote van een grote tegel die je vroeger kon kopen) is dat de paarden ze eruit kunnen lopen(1 tegel schiet los en ligt los in de box waardoor de rest ook makkelijk los gaat liggen

matten werkt denk ik beter,
maar tegenwoordig heb je vrij(hele)grote tegels die volgens mij 10 keer beter blijven liggen dan die kleintjes die je vroeger alleen kon krijgen

maar het idee werkt absoluut als je vaste stalvloer er ook geschikt voor is

sorry als mijn stukje een beetje chaotisch is

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:06

Wij hebben volgens mij ook van die tegels, redelijk groot. Mijn ervaring is er best goed mee, urine loopt vrij snel weg, het blijft een zooi maar wel minder. Je moet ze wel om een bepaalde tijd schoon spuiten.

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 03:14

Je idee is niet zo slecht.. zeker de combinatie niet lijkt me. De snelheid van weglopen is daarbij nog niet eens zo belangrijk, de mogelijkheid dat het naar onderen weg kan wel !
En ja... stalvloer ... waar blijft het uiteindelijk ... dat is natuurlijk een kwestie van je gezonde verstand de vrije loop laten. Haha!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:18

Ik heb ze in de helft van de stal (de kleintjes), en ze lopen inderdaad af en toe eentje los, vooral als ik net alles heb uitgehaald om de stal te ontsmetten en de matten te kuisen. Er verzameld er zich wel een zekere vorm van gier onder die vreselijk stinkt, maar je moet er iets voor over hebben ... de helft met de tegels blijft merkelijk langer droog dan de andere helft. En ... ik koop er zeker bij om de hele stal te doen de volgende leeghaalbeurt!

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:53

Ik heb grote (zware) tegels van 1 m3 en gebruik houtkrullen. Mijn merries zijn wel netjes opstal en maken er geen zootje van. Ik gebruik 's zomers 1 baal voor 2 stallen per 2 weken en 's winters doe ik elke week 1 baal voor 2 stallen, dan kan ik 1x per 4 weken zonder bij te vullen.
Als er niets qua vulling in de stal ligt doet de urine er een goeie 10 minuten over om helemaal weg te zakken.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 17:12

Ik heb ze ook, de grote dan. Er is er nog nooit eentje los gegaan. Ik heb ze een hele poos zonder strooisel gebruikt maar dan krijg je een ammoniaklucht en mijn pony ging daar van kuchen. Nu hebben we er hennepstro overheen.
Zonder strooisel kregen we een laag blubber er onder, in de roostermatten dan Dat stonk niet, het was gewoon zand uit het weiland wat aan de hoeven meekwam.
Nu haal ik hem iedere zomer leeg en spuit de hele stal met de stoomcleaner schoon. Zomers doe ik er ook geen strooisel in, ze staan dan alleen voor het poetsen en zadelen binnen en evt. bij heel slecht weer.
Let wel op waar je de goot maakt. Ik heb hem in het midden maar dat zou ik niet weer doen. Liever aan de achterkant van de box, in het midden gaan ze liggen en ze plassen ook naar achteren, ik heb nml merries. Maak de vloer ook schuin naar de goot toe, dan loopt de pies er naar toe.
Het grootste voordeel vind ik dat ze niet op een kale vloer liggen. Het isoleert qua warmte en geluid (stal aan huis). Je hebt minder vloerbedekking nodig ook.
Ik heb een paardje gehad dat zijn hakken stuk stootte bij het opstaan, hoe dik het stro ook was. Dat gebeurt bij de matten echt niet.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 20:43

Ik heb het er met de staleigenaar over gehad, en we gaan binnenkort bij iemand kijken die die tegels heeft liggen. Alleen bij haar staan ze zonder strooisel, maar dat wil ik niet.
Ik twijfelde eerst of ik wel van die tegels zou nemen, want het blijft natuurlijk veel geld en of het bij hem werkt???
Ik heb nu in 2,5 week al 5 pakken vlas erin moeten gooien!.
Als je in z'n stal staat komt de ammoniaklucht je te gemoet. lijkt me niet echt gezond en zoals die stal nu is en het ziet er gewoon niet uit.

Maar wat is het beste??? van die matten of bijv. die tegels die ze bij Divoza hebben?? Wie heeft deze??
En wat voor een strooisel gebruiken jullie met die tegels??

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 09:39

IK heb de matten, ze zijn 1m² groot. Ik heb ze nu al 5 jaar in m'n stal liggen. De ondergrond is inderdaad enorm belangrijk, als je geen goede afloop hebt; blijft alles gewoon liggen en gaat je stal enorm stinken!
IK heb de beste ervaring met stro als stalbedekking. Omdat houtkrullen nog teveel urine opnemen, waardoor je matten eigenlijk weinig nut hebben. Wij spuiten de matten en stal 2 maal per jaar helemaal uit met een hogedruk reiniger. We halen enkel de middelste mat eruit, en dan kan je al die kanaaltjes goed doorspuiten.
IK gebruik nu een half (klein) pak stro per dag, en in de zomer gebruik ik bijna niets.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 14:41

Ik gebruik Hemparade. Ik wil nml zo min mogelijk ammoniaklucht in de stal hebben omdat dat de luchtwegen irriteert. We raken trouwens de mest van stro ook niet kwijt hier.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:29

Klinkt allemaal erg handig maar wat ik me afvraag waar laten jullie de afvoer heen lopen. Naar een sloot of zo?

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:54

Wij hadden drainage-matten met aflopende vloer en afvoer er in. Opzich werkt het goed, maar ik had altijd het idee dat het zo allemaal "verstopt" was, waardoor het veel minder werking had. Knipoog Om een goede afvoer te hebben moet de vloer ook echt goed zijn.
We hebben ze nu niet meer en ik mis het niet Tong uitsteken. Het werkt wel goed, maar je moet het ook goed onderhouden.

De afvoer liep bij ons naar tonnen die onder de grond waren ingegraven. Moet je dus 1 keer in de zoveel tijd leeghalen.....

Paardentekoop.net, dé website voor het verkopen en kopen van paarden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, _N_, AhrefsBot, Aslien, batje, irene_sarah, NRJ, redbutton, RenateHidden, sevenofnine, StonedRomy, Trendiction, YandexBot en 135 bezoekers