Aanschafkosten van een grote pony en/of paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 11:13

Misschien ga ik binnenkort een grote pony of een paard aanschaffen en zit eventueel te denken om iets jongers te kopen. Nou vraag ik me af wat jullie indertijd betaald hebben voor de aanschaf van jullie Epony of paard. Hoe oud was deze en wat kon deze allemaal. Was deze ook gekwalificeerd in de wedstrijdsport? En was dit met of zonder toebehoren? Ik hoop dat jullie me kunnen en willen helpen. Ik hoef dus geen advertenties overal vandaan te hebben ofzo, ik wil echt alleen jullie persoonlijke ervaringen met jullie eigen Epony of paard.

_________________
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Honeybee op 2001-07-22 12:13 ]</font>


Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:17

Ik ben op zoek naar een veulen dat een verwachte stokmaat rond de 1.60m krijgt...
Ik betaal niet meer als fl 800,- ervoor (voor 1tje zonder papieren hé!)
==========
Een veulen kost denk ik de 1e twee jaren niet zoveel qua stallingskosten.Want dan zijn ze nog best klein en eten niet zoveel.
Als je met het dier wedstrijden wilt gaan rijden later moet je het geloof ik 4x ofzo per jaar in laten enten.Als het veulen niet met andere paarden in aanraking komt hoef je het niet zoveel te laten enten.De hoefsmid is erg belangrijk voor een veulen.
Ik denk dat je de eerste drie jaar (ondanks dat je niet kan rijden) een enorme band met zo'n jong dier opbouwd en het zal je dan ook gaan vertrouwen.Mijn keus gaat dus uit naar een veulen.

Veel succes nog!


Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:19

Sun, ze vraagt om de aanschafkosten, diet om de onderhoudskosten Haha!

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 11:21

Ik ben niet op zoek naar de onderhoudskosten. Die zijn me wel bekend. Ik wil dus echt enkel en alleen weten van mensen met een Epony of een paard (of Fjord of Haflinger), wat deze gekost heeft bij de aanschaf, wat deze toen kon en hoe oud deze was enz. Niet wat je er evt. voor zou willen betalen. (het komt eigenlijk hierop neer. Wat betaalde je en wat kreeg je ervoor)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:22

Toen ik mijn E-pony op de markt kocht, was hij nog groen, zonder toebehoren (alleen een halster met touw) en wij konden hem kopen voor 3500 gulden geloof ik. We wisten wel dat er waarschijnlijk papieren bij zaten (kregen we later) en het blijkt een goede afstammeling te zijn(mazzel). E-ponys zonder papieren vallen denk ik wel wat goedkoper uit, oja die van mij van 3 ongeveer toen wij hem kochten.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:25

Ik heb 2500 voor mijn veulentje betaald (wel met papier). Ze was toen 5 maanden, en heel erg ziek. DA-kosten vielen wel mee hoor, kon er zelf heel erg veel aan doen (waren vooral hele erge wormen en groeiachterstand). Ze heeft wel een heel braaf karakter, voor zover je dat bij een (nu) jaarling kunt zeggen. Verder zit ze dus goed in elkaar, geen gebreken tot nu toe (blessures kunnen altijd voorkomen).
Ben er wel erg blij mee, maar ik vind dat ik teveel heb betaald Frusty

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 11:36

Voor een E pony kan je vanaf fl 2500,- t/m fl 8000,- denk ik,aan de prijzen op de marktplaats gezien dan.Veulens zijn goedkoper als ze hengst zijn of als ze geen papiertjes hebben...van fl 500,- tot fl 3000,- voor een goede.

Fitzroy

Berichten: 25041
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 12:30

Tja, Honeybee, de prijs van een paard of pony is van zoveel dingen afhankelijk.

Wat wil je er mee, moet ie goede papieren hebben, hoe oud mag ie zijn enz enz.

Op de vraag zoals je hem nu stelt, kun je maar 1 antwoord geven: t varieert van 2.500,-tot net zo duur als je het zelf wilt maken.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 12:59

Dat is mij helemaal bekend, maar het verschilt ook nogal per soort paard pony. Sommige kopen veulens, enters en/of twenters, sommige oudere dieren, verschillende rassen enz. Ik ben mij gewoon wat aan het orienteren. Wat heb je ongeveer waarvoor? Prijzen zeggen namelijk niet alles. Sommige prijzen liggen erg hoog ivm de afstamming, terwijl het paard of de pony uiteindelijk nergens aanleg voor blijkt te hebben. Ook verschilt het nogal waar je een paard koopt en onder welke omstandigheden redenen het verkocht wordt. Ook dat bepaald de prijs. Vandaar mijn vraag, wat kostte het je indertijd en wat had je ervoor. Het gaat mij meer om de ervaringen van mensen hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 13:05

Ik zou eerst eens bij jezelf te rade gaan wat je precies zoekt. Wil je echt de sport in, of wil je gewoon ontspannen bosritjes maken? etc. Aan de hand van het paard dat je op die manier selecteert kun je richtprijzen gaan noemen. En vergeet niet dat koop een kwestie van vraag en aanbod is! Nu is het wel erg vaag namelijk.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-01 13:20

Je moet het op dit moment niet zo serieus nemen. Ik ben mijzelf alleen maar wat aan het orienteren. Dit betekend dat ik dus nog niet gericht op zoek ben. Ik ben dus (zoals ik al eerder zei) benieuwd naar ervaringen van mensen die zelf een epony of paard hebben gehad. Wat ze ervoor betaalden en wat ze ervoor hadden en of het ook was wat ze verwachtten. Ik weet wat paarden kosten, maar ik ben dus alleen op zoek naar ervaringen.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:58

IK heb een tinkermerrie (beetje in zelfde rijtje als Fjord/haflinger alleen momenteel iets prijziger) voor 4500 gekocht. ze was toen 2,5 onbeleerd en niets erbij. Bij tinekrs is het precies wat je wil. wil je een echte grote (160 of meer) of een 3kleur dan betaal je al snel wat meer. de meeste tinkers zitten tussen de 4 en 5000 en t is maar net wat je tegenkomt (particulier kan er spul bijzitten bij handelaren niet)

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 16:05

hangt af van vele factoren. Als je een haflinger of fjord koopt zonder papieren maar braaf gereden ben je denk ik 2500,- tot 3000,- kwijt. Ik denk dat dat voor alle paarden zonder papieren geldt. In deze prijsklasse moet je aardig vooruit kunnen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 16:10

Even nog over mijn bericht hierboven. Ik ben echt onwijs blij met mijn pony. Het was echt geen miskoop. Het is een spring gefokt paard, dat kan ie ook heel goed, maar ik vind dat hij voor dressuur ook veel aanleg heeft voor zover ik dat kan beoordelen.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 16:16

Ik kocht een 3 jarige E-pony Arabier met hele goede papieren en een maanoog.
IVM het stempeltje gevaarlijk konden we haar voor 1500 overnemen.
Ik heb haar als 4 jarige en netjes ingereden voor 3000 verkocht.
Lodewijk kocht ik als 2.5 jarige was verkeersmak snapte het longeren al iets en gaf netjes voetje en dat soort dingen allemaal zelf aangeleerd voor ik 'm kocht voor 2500,- dit was wel een wobbler paard.
euh als sportpaard doet ie het niet slecht totnu toe al zeg ik hezelf.
inmiddels zijn de prijzen voor jonge groningers alwel weer gestegen

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 18:22

Wanneer je een paard met papieren koopt moet je je bendeken dat het dekgeld meestal rond de 2000,- ligt. Dan duurt het nog 11 maanden voordat het veulentje is geboren. Tel eens wat de kosten zijn voor onderhoud van de merrie [11 maanden] en de medische kosten rondom de dracht en bevalling. Daarna komen er nog 3 jaren opfok en verzorging.

Als je een beetje nagaat wat de kosten zijn dan kun je aardig beredeneren wat de kostprijs moet zijn voor een GEZOND veulen of 3 jarige en alles wat er tussenin zit. Het is een heel eenvoudig rekensommetje.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 18:30

mijn pap heeft 5000 voor mijn NRPS E-pony merrie betaalt. ze was toen 9. ik had er wel het zadel(kieffer vzh), hoofdstel, winterdeken en peesbeschermers (eskadron) bij..
dit is dus een jaar geleden. wbt rijden is jino niet 1 van de makkelijkste.. oja en ik verzorgde haar al een jaar en de eigenaren hoopte eigenlijk al dat wij haar zouden kopen..


_________________
"Some memories are best forgotten"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: yor op 2001-07-22 19:35 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 36 bezoekers