Likken??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Likken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 19:59

Weet iemand of t iets betekent als je paard veel likt? Mijne likt vaak aan mn jas, handen enz... Ik heb wel s gelezen dat het een teken is van zout tekort, maar met een zoutblok doet ie weinig. Een kruiden liksteen vond ie wel lekker...
En is likken een teken van onderdanigheid of iets, of heeft t daar helemaal niks mee te maken? (bv schuren, dat mogen paarden niet bij de leider van de kudde, en als ie dat bij jou wel doet dan heeft ie minder respect voor je, is dat bij likken ook zo?)

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:01

Ik vraag me dat eigenlijk ook wel af. Mijn pony likt heel veel aan mensen. Hij heeft een gewoon zoutblok, maar deed er niets mee. Toen heb ik een mineralenblok gekocht, maar ook dat vond hij niet interessant.

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:10

Mijn paard likt nadat ze iets lekkers heeft gekregen. Echt overal aan. Handen, jassen ,hout, maakt niet uit wat. Tong uitsteken Volgens mij is dat net zoiets als luchtzuigen. Haar lik steen gebruikt ze ook gewoon, volgens mij heeft het echt niets met zoutgebrek te maken. Lachen Niet bij mijn paard ine ieder geval.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 20:25

Weet niemand verder of t iets betekent?

Aragorn

Berichten: 86
Geregistreerd: 04-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:19

Mij is ook altijd verteld dat het zoutgebrek is. Een mineralensteen in de voerbak en het was over.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:24

En een zoutsteen met een smaakje?
wat vooral likken aan handen is echt zoutgebrek, omdat in jouw handen veel zout zit...

Likken en kauwen hebben wel met onderdanigheid te maken, maar niet als ze aan jou likken... wel als ze bvoorbeeld aan het lopen zijn en dan gaan kauwen en likken dan is het een teken van dat ze je accepteren als leider en om vergeving vragen..

Tamaar leeeeeeeeeeeeeeeees dat boek nou eeens!! Haha!

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:25

Waar heb je dat zoutblok trouwens gelaten? misschien snapt die wle niet wat die ermee aan moet...
beest is natuurlijk een rus... haha niet zo slim misschien...

LBroekhuizen

Berichten: 2294
Geregistreerd: 09-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 08:35

mijn verzorgtinker likt ook wel veel,
hij heeft een zoutblok maar daar heeft hij eerst
een tijdje aan gelikt maar daarna niet meer en
nu heeft hij hem in zijn drink bak gegooid Frusty

kiszzzy lauraaaa

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:06

Mijn zoutblok heeft opgehangen, toen dat niet werkte had ik hem in zijn voerbak gegooid. Maar hij gooit hem er dan telkens uit.
Nu heeft hij een mineralenblok in een houder. Die laat ik daar hangen, ik krijg dat blok er geeneens uit.
Mijn pony likt aan mensen, maar ook aan deuren, gewoon aan alles. Maar vooral aan mensen.

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 10:33

Nou lin zo dom is ie nou ook weer niet! Die liksteen van jou was ineens van de een op andere dag verdwenen... Denk dat ie m heel snel heeft opgegeten haha.
En die zoutsteen hangt nog steeds in zn stal, in zn voerbak gooit ie m eruit, maar verder doet ie er volgens mij weinig mee!
En dat likken en kauwen tijdens lopen dat wist ik wil, daar hoef ik dat boek niet voor te lezen:P Maar goed als ik me verveel zal ik er s in verder gaan.
Maar ik bedoelde eigenlijk of likken iets te maken heeft met hoe hij tegen jou op kijkt, of dat er iets mee te maken heeft net zoals schuren. Maar dat zal wel niet... Lachen
Maar ja hij is dus niet de enige die niks met zn zoutsteen doet! Ik zal maar op zoek gaan naar een andere liksteen waar ook zout in zit ofzo...

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:12

Als een paard veel likt kan dat duiden op een mineralen tekort (gaat vaak in combinatie met het eten van mest). Inderdaad is het altijd verstandig een liksteen in de stal te hangen zodat ze daar aan kunnen likken mochten ze die behoefte hebben/krijgen.
Daarnaast kan je gedroogde zeewier bijvoeren. Dit kan je gewoon in de paardenwinkel kopen en is een voedingssupplement. Het zit vol met allerlei vitaminen en mineralen en kan dus nooit kwaad.
Succes!

Aramat

Berichten: 3169
Geregistreerd: 27-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 11:33

Ok dankjewel! Mest eet ie niet, nooit gezien tenminste... En hij likt ook niet overdreven veel. Ik ga gewoon weer een vitamine/ mineralen/ kruiden-achtig Verward liksteen kopen want die vond ie wel lekker!