de ruimte van de stal om te veulenen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

de ruimte van de stal om te veulenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 13:08

Zoals vele weten is het vorig jaar op 2,5maand mis gegaan, maar wil dit jaar graag weer gaan beginnen.
ALS mijn merrie volgend jaar op het eindje zou lopen wil ik haar overdag het land in en snachts naar stal om haar de "keus"te geven
Mijn merrie is een kleine 1.59/1.60 , een slank damespaardje(zie profiel)
Ze heeft een stal van 3,5 bij 3,5 meter
Wat vinden jullie van het formaat?
Groter is natuurlijk altijd mooier en beter, maar ik heb daar niet de mogelijkheid voor.
Zelf heb ik het idee dat ze ruimte genoeg heeft, en mocht het zover komen zal ik zeker waken.
Graag jullie mening Haha!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:37

Denk dat het wel ruim genoeg is hoor. Best van al is op de wei. Nadeel daarvan is dat ALS er iets mocht misgaan (of de VA moet er om welke reden dan ook aan te pas komen) dat je geen licht hebt en midden in de nacht buiten staat. Mijn merrie had een schuilstal (en ging terwijl het stormde en strontregende met haar kont buiten liggen Boos! ) maar das allemaal goed gegaan, veulen heeft er niets aan over gehouden (ze zijn dan ook niet van suiker hé Knipoog ).

Je zegt zelf dat groter altijd beter is, maar 3.5 op 3.5 moet kunnen (ik neem aan dat er zowiezo wordt gewaakt of een melder wordt gebruikt?)
Merries hebben overigens de voorkeur voor de nacht, kans is dus erg klein dat ze voor de weide zou kiezen in de dag.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:40

Ik vind het eerlijk gezegd nogal klein.. daarom laat ik mijn merrie dus ook op de wei bevallen, mijn stal is net zo groot. Ik heb weidelichten, dus kan makkelijk

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 15:43

er word zeker weten gewaakt.
Joy is een vrij kein, iel en lenig paardje, denk dat het anders zou zijn geweest als het een wat grovere merrie was geweest
bedankt voor jullie reactie

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:15

al is je stal nog zo groot, je merrie kan altij dtegen de wand liggen en het veulen doodpersen.
wij hebben zelf een veulenstal van ruim 3 x 5 m.
op de wei is zeker wel beter maar ook niet 100% veilig.
het zal niet de eerste keer zijn dat er een veulen langs de sloot word geboren en verdrinkt!

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:41

[naam verwijderd] moet het maar doen met een 3x3,5m. box, kan prima.
ik heb giga-grote friese merries in een kleinere box zien bevallen, dus ik zit er niet over in.
In een veel groter box kan het ook heus nog wel mis gaan...al had ik ze toch een groter box gegund, maar dat zit er gewoon niet in.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:26

Dees schreef:
Paula moet het maar doen met een 3x3,5m. box, kan prima.
ik heb giga-grote friese merries in een kleinere box zien bevallen, dus ik zit er niet over in.
In een veel groter box kan het ook heus nog wel mis gaan...al had ik ze toch een groter box gegund, maar dat zit er gewoon niet in.

Ik heb wel eens een grote tuiger in een 2,5 x 2,5 boxje zien bevallen, die mensen hadden gewoon mazzel dat het dier met zijn kont tegen de deur ging liggen.
Ik zelf vind het behoorlijk onverantwoordelijk...

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:59

De stal is groot genoeg hoor! Dat moet lukken.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:03

Sjuimpje schreef:
Ik zelf vind het behoorlijk onverantwoordelijk...


"vind" of "vond"? Nu lijkt het alsof je het onverantwoord vind om een box van 3.5 op 3.5 te gebruiken of bedoel je dat ook? Lachen

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:33

Ik vond het onverantwoordelijk en vind dat nu nog...
Ik vind dat als je geen ruimte hebt en die ruimte ook niet kunt creëren je niet aan fokken moet beginnen.
We hebben allemaal een grote mond als mensen paarden houden op plekken die daar niet voor geschikt zijn, ik vind dit hetzelfde.

Om dan vervolgens te zeggen dat het in kleinere ruimtes ook goed kan gaan slaat als een tang op een varken.
Als de 1 in de sloot springt, de ander dan ook?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:34

Hon is een shetlander, en haar box is 3x3 (ruim), zij verhuisd dus niet naar de veulenbox.
De andere drachtige paarden wel, die box is 3x6

Vasthi

Berichten: 4475
Geregistreerd: 06-02-03
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:40

Las van de week in de Hoefslag dat een kraamstal minstens 4 bij 4 moet zijn.

De wei heeft ook nadelen. Vorig jaar is er bij ons op de boerderij een veulen direct na de geboorte verdronken in de sloot. Het schijnt dat merries instinctief de schuin aflopende kant van een sloot opzoeken om te bevallen.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:48

Zoals ik al zei bevalt mijn merrie op de weide. Ik zet een stuk land af voor haar, zodat als het alarm af gaat ik weet waar ik moet zijn (anders sta ik 's nachts een heel weiland af te zoeken) maar ze kan dus ook niet bij de sloot gaan liggen, want er zit een hek tussen. Verder heb ik een birth-alarm en zijn de stallen en de wei naast huis, dus dat moet goed gaan. Mijn eigen stal is 3,5 bij 3 meter, ik vind dat dus echt te klein, ze gaat nu niet eens liggen omdat dat al krap is, dus laat staan veulenen.
Een shetlander kan wel natuurlijk in zo'n box.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:48

3 x 3.5 is voor een paard idd wel klein. Het kan er zijn kont nauwelijks keren en dat doen merries nogal tijdens het bevallen met vaak het veulen er al half uit. Als er dan te weinig ruimte is neem je wel veel risico.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:54

Wij hebben een vaste veulenbox van 4 x 5,5m voor pony's.
Voordeel is dat ik er in de winter ook meerdere veulens in kwijt kan.
Na het veulenen kan een merrie met veulen overigens best in een wat kleinere box. Ik heb ze dan vaak in een 3 x 4 box staan.

Vroeger heb ik een pony ook wel eens in een standaard 3 x 3 box gehad met veulenen.
Het ging goed, maar echt ideaal is het niet. Als er iets mis gaat, heb je erg weinig ruimte om te helpen.

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:57

IK ben het met suus eens. Als je de ruimte niet hebt en ook geen mogelijkheid hebt om die ruimte te creeren moet je niet gaan fokken.
Je neemt toch geen enkel risico het gaat hier om levende dieren niet om een stel auto's!?
Veiligheid voor merrie en veulen gaan toch voor alles?

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:28

Jullie hebben gelijk, lijkt me toch niet ruim genoeg.
Denk dat je toch maar voor de wei moet gaan, zo heb ik het ook gedaan en dat ging prima!
Zet een mooi gelijk stukje land af zonder sloten in de nabije buurt en dan lijkt dat me nog het veiligst.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 00:43

Loolapelooza schreef:
Jullie hebben gelijk, lijkt me toch niet ruim genoeg.
Denk dat je toch maar voor de wei moet gaan, zo heb ik het ook gedaan en dat ging prima!
Zet een mooi gelijk stukje land af zonder sloten in de nabije buurt en dan lijkt dat me nog het veiligst.


Dat ligt natuurlijk wel aan het jaargetijde. Vanacht vriest het b.v. nog je wilt toch niet een veulen in de kou 's nachts geboren laten worden. Daarbij zijn onze merries zo gedomisticeerd dat ze zich op stal het veiligste voelen. Gewoon een ruime afveulenstal. Anders een binnenruimte daarvoor geschikt maken, zonden openingen langs de onderkant.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:01

Raimaer staat nu in een stal van 3,5 bij 6 of zo, maar de laatste dagen gaat ze 's nachts in de binnenmanege (kunnen wij ook makkelijker kijken vanuit de kantine *LOL*)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:43

sarabande"]
3 x 3.5 is voor een paard idd wel klein. Het kan er zijn kont nauwelijks keren en dat doen merries nogal tijdens het bevallen met vaak het veulen er al half uit. Als er dan te weinig ruimte is neem je wel veel risico.
[/quote]

Mijn paard is 'slechts' 1.61m. hoog, voor haar is die stal gewoon ruim.

[quote="obsession schreef:
Als je de ruimte niet hebt en ook geen mogelijkheid hebt om die ruimte te creeren moet je niet gaan fokken.


Tuurlijk is het beter om een ruimere box te gebruiken, maar om nou te zeggen dat als je geen grotere box tot je beschikking hebt, je sowieso niet aan fokken moet denken vind ik regelrechte onzin.

Hier op Bokt doen we kennelijk alles volgens ' de regeltjes', maar in de echte wereld gebeuren veel onverantwoordelijkere dingen (ook bij 'professionele' stallen). Daarmee wil ik niet zeggen dat "als de 1 in de sloot springt" daarmee alles oke is, maar er is ruimte voor een nuance. Ik vind een 3x3,5m. box wel oke (voor mijn paardje dan, niet voor een kameel van dik 1.75m.). En het is mijn box en mijn paard en mijn veulen en ook mijn risico. Dus eh....ik doe het lekker toch.

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 11:50

ja zo denk ik er ook een beetje over dees,
Joy is zelfs NOG kleiner dan paula en heeft nog een grotere box.(3,5 bij 3,5)
Toch ben blij met jullie reacties.
bedankt

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:10

Kortom;
denken zoals het het beste in je eigen straatje past Verward

Je maakt je toch ook druk om de entingen, bekappen etc. Vervolgens redeneer je zo? Nee, ik volg het niet meer.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:20

Denken zoals het in je straatje past? Ach, sprekend voor mezelf; ik vind dat iedere paardenhouder denkt zoals het in zijn straatje past.
Oftewel, persoonlijke deformatie.
Eigenlijk geldt dat voor het hele leven....ik geloof zelfs, Sjuimpje, dat ook jij je daaraan wel eens te buiten gaat.

Laten we in dit topic iig ophouden met het vingertje te wijzen. Hier komt niemand die de wijsheid in pacht heeft. Alles is een kwestie van een persoonlijke keuze.
En in alle boekjes kan je lezen dat een grotere box beter is dan een kleinere, maar een box van meer dan 3x3m. is gewoon geen schande!

Gut, als ik me wat zou aantrekken van alle voorschriften dan had ik helemaal geen paard. Want op mijn hele manier van paardenhouden is door iemand altijd wel wat aan te merken; ik koop al de verkeerde paarden, ik rijd ze niet goed, ik voer ze verkeerd, ik poets verkeerdom, koop de foute kleur sjabrak, heb het sperriempje verkeerd om, laat de hoefsmid te laat komen....
Jeetje, als je alles je persoonlijk aan moet trekken hier op Bokt kan je gek. Daar doe ik dus niet aan mee. Mijn dieren hebben het goed, (ook al wensen ze toch vaker en vooral meer eten).

Zoals eerder gezegd; het laten werpen in een grotere box is helemaal geen garantie dat het dan wel goedgaat. Ik accepteer de risico's die een kleinere box met zich mee brengt. Ik heb dingen tegen elkaar afgewogen en de uitkomst is dat IK het wel verantwoord vind.
Daarmee denk ik misschien in mijn eigen straatje?
Ja zekers, MIJN eigen straatje.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:04

Dien is 3 jaar geleden ook in een 3,5 X 3,5 box bevallen. Dien is zelf 1.66.
Afgelopen jaar is ze overdag op het land bevallen. En net als hier boven over instinkt en sloot kanten gezegt word. Dat kan kloppen. Dien is vlak bij de sloot bevallen.
Tammy(van 89 cm) is vorig jaar in de 3,5 X 3,5 stal bevallen. Die verzoop er in maar presteerde het om toch nog een keer bijna tegen de kant te gaan liggen. Dus nog maar een keer over eind geholpen en toen ging het prima.

Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:19

mijnmerrie is 4 jaar geleden bevallen van haar laatste veulen, ze heeft dus een stal van ruim 3 x 5 en waar dacht je dat het veulen lag, vlak voor de deur.
grotere stallen geven dan ook helemaal geen garantie dat het beter zal gaan of dat er minder ongelukken zullen gebeuren hoor.

Ik ben het ook helemaal met Dees eens over wat ze over bokt zegt, dat als je jezelf alles aan zou trekken wat hier word geschreven je gek zou worden.
Dan staat er Bokt het grootste en gezelligste forum van de benelux!
grootste wil ik wel geloven, maar gezelligste? dacht het niet.
Al die bedweters, het is beter eerst eens naar jezelf te kijken en dan pas iets over een ander te verkondigen (heeft overigens niets met dit topic te maken hoor)

Zullen jullie misschien denken waarom kom je hier dan nog, nou kom er niet zo hele veel meer hoor en gelukkig zijn er nog genoeg mensen die leuk en normaal reageren op topics!