[LO]Zo snel verbetering van de rugspieren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

[LO]Zo snel verbetering van de rugspieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 18:26

Op aan raden van Cassidi logeer nu denk ik 2 weken 5x per week. Daar voor 2 weken een paar keer. Ik logeer met strotouwtje's om haar rugspieren te kweken.

Omdat ik Bunny elke dag zie zag ik geen verschil, maar nu kwam mijn vriedin mee, en die was helemaal verbaasd omdat ze zoveel verschil zag, vooral dat haar rug minder ingezakt is en meer spieren.
jeetje ik was echt super blij om dat te horen. Onder het rijden rijd ik nu nog steeds vwnw.
Maar is dat wel goed dan als ze binnen zo korte tijd al zoveel verandering plaats vind, ga ik niet te snel? En waneer weet ik of ik weer kan oppakken.
Oja en dan heb ik nog een longeer probleem met die touwtje's. In galop lukt het haar gewoon niet om een rondje te galopperen of ze gaat ze hard rechtdoor dat er geen rondje meer mogelijk is, of ze gaat over in draf of ze stop kijkt e aan }> en gaat de andere kant op....


Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:50

Kan je niet met de touwtjes de ene kant iets korter maken en de andere kant iets langer, zodat ie iets stelling moet geven? Als het goed is zal de volte daardoor ook wat makkelijker zijn...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 18:55

Okee badankt ik zal het wel proberen, zonder touwtje's lukt die volte in galop trouwens ook niet, vind ze zo moeilijk.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 08:12

En hoe doet ze een volte in galop onder het zadel?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 08:17

Je moet niet te veel stelling vragen hoor...
Ze hoort met name op het buitenste touwtje aanleuning te nemen, hoe heb je je longeerlijn vastgemaakt?

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:33

Avanti schreef:
Op aan raden van Cassidi logeer nu denk ik 2 weken 5x per week. Daar voor 2 weken een paar keer. Ik logeer met strotouwtje's om haar rugspieren te kweken.

Ik ben ook geinteresseerd in het trainen van de rugspieren. Hoe en waar maak je de touwtjes vast, en kan iemand mij ook het idee erachter (dus waarom dat zou helpen) uitleggen? Ik hou er niet zo van om domweg dingen te doen, wil graag begrijpen WAT ik doe.
Ik train nu al een jaar met Amy, (ze is nu bijna 5 jaar), en ik heb niet het idee dat ze haar rug wegduwt voor mij, maar als ik er zonder zadel opzit voelt het allemaal zo zacht, alsof ze daar amper spieren heeft. Of is dat juist deugd, dus dat ze eigenlijk haar rug ontspant? Dit is dus echt iets waar ik helaas nog veel te weinig inzicht in heb.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:35

Avanti, wil je er de volgende keer op letten dat je [LO] voorin de titel zet?
Alvast bedankt Lachen.

Groetjes Kim, Moderator AR & LN

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 18:33

Lieke schreef:
En hoe doet ze een volte in galop onder het zadel?


Nou dat had ik pas weer gedaan weer op het grasveld rijden, ik galop ging ze er vandoor, maar na een tijdje niet meer. Maar ze was nog wel snel dus het lukte niet erg ze ging zelfs erg verveld doen stoppen en de ander kant op, jammer geneog had ik geen zweep, maar het ging toen echt zo slecht mischien lag het ook aan het weer en ik had een tijd niet meer dresseur (figuren) met haar gereden.
Daarvoor heb ik het vaak met haar geoefend omdat ze het nog niet kon en na een tijdje ging het wel goed Lachen Alleen viel en valt ze aan 1 kant naar binnen ook in de draf.

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 18:38

Trixy"]
[quote="Avanti schreef:
Op aan raden van Cassidi logeer nu denk ik 2 weken 5x per week. Daar voor 2 weken een paar keer. Ik logeer met strotouwtje's om haar rugspieren te kweken.

Ik ben ook geinteresseerd in het trainen van de rugspieren. Hoe en waar maak je de touwtjes vast, en kan iemand mij ook het idee erachter (dus waarom dat zou helpen) uitleggen? Ik hou er niet zo van om domweg dingen te doen, wil graag begrijpen WAT ik doe.
Ik train nu al een jaar met Amy, (ze is nu bijna 5 jaar), en ik heb niet het idee dat ze haar rug wegduwt voor mij, maar als ik er zonder zadel opzit voelt het allemaal zo zacht, alsof ze daar amper spieren heeft. Of is dat juist deugd, dus dat ze eigenlijk haar rug ontspant? Dit is dus echt iets waar ik helaas nog veel te weinig inzicht in heb.
[/quote]

Logeren kan nooit kwaad, als ze amper spieren heeft moet ze leren haar rug te gebruiken, tijdens vwnw word de rug ook erg goed gebruikt.
Je kan gewone strotouwtje's gebruiken, je het zo longeer singel en daar maak je een touwtje aan vast aan die zijkant en aan de onderkant.
Ze zal met haar hoofd aar beneden gaan lopen om de druk te ontwijken en haar rug bol dus dan worden de spieren aan gespannen (worden dan dus gerekt).

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 18:42

Sjuimpje schreef:
Je moet niet te veel stelling vragen hoor...
Ze hoort met name op het buitenste touwtje aanleuning te nemen, hoe heb je je longeerlijn vastgemaakt?


Sorry voor alle quotes Scheve mond maar ik weet nou nog steeds niet hoe je ze allemaal in 1 doet...
Ik doe de longeer lijn door de botringen heen dus het eind aan de buitenste en door de binneste.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:40

Avanti schreef:
Ze zal met haar hoofd aar beneden gaan lopen om de druk te ontwijken en haar rug bol dus dan worden de spieren aan gespannen (worden dan dus gerekt).

Dat klinkt alsof spieren die gerekt worden, tegelijk ook getraind worden, klopt dat?
Vwnw lopen doet ze wel, ook in draf (als dat tenminste gewoon lopen met het hoofd naar beneden is), in hoeverre is het tempo daarbij van belang?

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 07:08

Dat zou ik niet weten, ik denk gewoon voorwaarts en tempo wisselingen rijden, maar dat weet ik niet zeker.

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:23

Het tempo is wel belangrijk hiervoor, ze moet goed in tempo door lopen.
En tempowisselingen zijn idd altijd prima.
Als je die touwtjes gaat vast maken kan je ze op verschillende manieren vastmaken: je kan ze van de op 1 na bovenste ring door het bit naar tussen de benen doen of naar de onderste ring aan de zijkant.
Bij het vastzetten moet de neus op de loodlijn liggen of ietsje erachter dat ligt aan het paard.
Stelling vragen is wel goed,je moet zorgen dat er op beide touwtjes druk is en dan de binnenste iets meer(als je rijdt vraag je op een volte ook stelling van je paard).
Als ze moeite heeft met stelling naar binnen dan doe je de longeerlijn niet tot het bit maar erdoor naar de longeerlijn en maak je tijdens het longeren kleine ophoudingen en zo vraag je het paard om stelling(als ze toegeeft moet je ook toestaan dus ontspannen)
Maar ik vindt 5 x per week longeren erg veel maar dat is aan jezelf.
Hoe lang longeer je dan per keer?
Ik vindt het erg moeilijk om allemaal uit te leggen als je het niet snapt zeg je het maar.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:35

lissyjd schreef:
Het tempo is wel belangrijk hiervoor, ze moet goed in tempo door lopen.
En tempowisselingen zijn idd altijd prima.
Als je die touwtjes gaat vast maken kan je ze op verschillende manieren vastmaken: je kan ze van de op 1 na bovenste ring door het bit naar tussen de benen doen of naar de onderste ring aan de zijkant.
Bij het vastzetten moet de neus op de loodlijn liggen of ietsje erachter dat ligt aan het paard.
Stelling vragen is wel goed,je moet zorgen dat er op beide touwtjes druk is en dan de binnenste iets meer(als je rijdt vraag je op een volte ook stelling van je paard).
Als ze moeite heeft met stelling naar binnen dan doe je de longeerlijn niet tot het bit maar erdoor naar de longeerlijn en maak je tijdens het longeren kleine ophoudingen en zo vraag je het paard om stelling(als ze toegeeft moet je ook toestaan dus ontspannen)
Maar ik vindt 5 x per week longeren erg veel maar dat is aan jezelf.
Hoe lang longeer je dan per keer?
Ik vindt het erg moeilijk om allemaal uit te leggen als je het niet snapt zeg je het maar.


Eh... lissyjd, was dat tegen avanti of tegen mij?
Ik longeer in elk geval niet, ik laat Amy gewoon om mij heen lopen (freestyle in principe dus). Ik doe dat een aantal keren per week, ook om de conditie wat op te bouwen. Meestal een half uurtje, met veel afwisseling, veel draf en galop en wat halthoud-oefeningen.
Het vastmaken van die touwtjes: wat is dan beter voor ontwikkeling van de rugspieren: hoog vast zetten (dus bovenste ring - bit- bovenste ring) of laag (laagste ring- bit - onderaan de singel)? Welk effect hebben beide situaties?

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:35

lissyjd schreef:
Het tempo is wel belangrijk hiervoor, ze moet goed in tempo door lopen.
En tempowisselingen zijn idd altijd prima.
Als je die touwtjes gaat vast maken kan je ze op verschillende manieren vastmaken: je kan ze van de op 1 na bovenste ring door het bit naar tussen de benen doen of naar de onderste ring aan de zijkant.
Bij het vastzetten moet de neus op de loodlijn liggen of ietsje erachter dat ligt aan het paard.
Stelling vragen is wel goed,je moet zorgen dat er op beide touwtjes druk is en dan de binnenste iets meer(als je rijdt vraag je op een volte ook stelling van je paard).
Als ze moeite heeft met stelling naar binnen dan doe je de longeerlijn niet tot het bit maar erdoor naar de longeerlijn en maak je tijdens het longeren kleine ophoudingen en zo vraag je het paard om stelling(als ze toegeeft moet je ook toestaan dus ontspannen)
Maar ik vindt 5 x per week longeren erg veel maar dat is aan jezelf.
Hoe lang longeer je dan per keer?
Ik vindt het erg moeilijk om allemaal uit te leggen als je het niet snapt zeg je het maar.


Eh... lissyjd, was dat tegen avanti of tegen mij?
Ik longeer in elk geval niet, ik laat Amy gewoon om mij heen lopen (freestyle in principe dus). Ik doe dat een aantal keren per week, ook om de conditie wat op te bouwen. Meestal een half uurtje, met veel afwisseling, veel draf en galop en wat halthoud-oefeningen.
Het vastmaken van die touwtjes: wat is dan beter voor ontwikkeling van de rugspieren: hoog vast zetten (dus bovenste ring - bit- bovenste ring) of laag (laagste ring- bit - onderaan de singel)? Welk effect hebben beide situaties?

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:42

Eeeuuh... eigenlijk in het algemeen als reactie op dit topic.
Het gaat hier over longeren met touwtjes en had niet begrepen dat je aan freestyle deed want daar heb ik geen ervaringen mee.(maar lijkt me ook interresant)
Hoog vastzetten heb ik anders bedoelt bovenste ring aan longeersingel - bit- laagste ring zijkant longeersingel = als het paard vwnw is dan is dit goed en train je ook de rugspieren.
Als een paard niet vwnw wil doe je hem naar de onderste ringen tussen de benen en train je dan ook de rugspieren(als die het hoofd bv. achter de loodlijn houdt of als die gewoon er tegen indrukt en niet ontspand).
Maar dat freestyle dan laat je hem om je heen lopen zonder longeerlijn en singel maar heb je er wel een longeerzweep bij om hem voorwaarts te laten gaan ?


Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:42

lissyjd schreef:
Maar dat freestyle dan laat je hem om je heen lopen zonder longeerlijn en singel maar heb je er wel een longeerzweep bij om hem voorwaarts te laten gaan ?


eh... Hoe bedoel je zonder longeerlijn en singel? Zonder longeerlijn wel inderdaad ja. Maar als ik bijzetteugels gebruik, dan gebruik ik ook een longeersingel, anders gaat het moeilijk hihi.
Ik gebruik wel eens een longeerzweep, maar meestal loopt ze zo ook wel, alleen zonder zweep heeft ze al heel gauw geen zin meer, en "smokkelt" ze zichzelf heel gauw naar het midden... Haha!
Eigenlijk doe ik gewoon precies hetzelfde als iemand die zijn paard longeert, alleen ontbreekt het longeertouw! Heb ik wel het voordeel dat de bak die wij gebruiken precies de grootte heeft van een volte waar je normaalgesproken op longeert. Maar als ik in een grote bak zou longeren (met touw dus) dan zou ik haar niet houden, trekt ze zich gewoon los. Dus geef mij freestyle longeren maar. Bovendien heb ik dan veel meer controle, dat touw zit me (mijn lichaamstaal dus) alleen maar in de weg.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers