D-Day oftewel aanpassing regel J 227 mbt cremellos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

D-Day oftewel aanpassing regel J 227 mbt cremellos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 12:51

Zoals iedereen weet is op dit moment de 2003 Convention gaande. Ik (en velen met mij) zijn natuurlijk razend benieuwd naar welke beslissing er genomen gaat worden.
Helaas is er op dit moment nog niets bekend, maar ik houd iedereen op de hoogte. Haha!
Citaat:
We are here at the AQHA Convention right now, as soon as we have results we will post them.
Greetings,
Wendy B and TexasPam in Anaheim, CA

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:02

Hee, TexasPam... die ken ik... Haha! Ben benieuwd... ik denk eigenlijk dat 'ie er wel door komt.

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:13

Francis schreef:
Hee, TexasPam... die ken ik... Haha! Ben benieuwd... ik denk eigenlijk dat 'ie er wel door komt.


Henhouse............ Haha!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 18:01

Laatste nieuws:
Citaat:
They are not meeting on that till 1 PM on Sunday..supposed to be a 2 hr meeting BUT...


Nog even geduld dus.

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:09

ik ben ooit blond geweest suger,wat is die regel? wat houdt die regel in??

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 20:39

Rinus: Dat je als superblondje opgenomen mag worden in het stamboek Clown
2 ouders die elk het palomino-gen doorgeven (CR) krijgen een double-dilute veulen oftewel een cremello of perlino. Na jaren getouwtrek waarin de AQHA volhield in haar standpunt dat deze veulens albino's waren en wetenschappers die zeiden dat CRCR ook een kleur is, dus geen albino.
Hier gaat nu over gestemd worden om ze toegelaten te krijgen.
Dit is erg interessan voor 'kleur'fokkers en o.a. voor Cl@audia want dan kan Rebel in het AQHA-stamboek komen.
Lees deze topics er eens op na:
[WN] disucssie: AQHA rule 227 j zin of onzin?
[WN] CREMELLO / PERLINO

naiomi
Berichten: 310
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:46

oh ben benieuwd!! kennen jullie de perlino hengst Invest In Rodeo?? die vind ik Kwijl echt super gespierd!!
Afbeelding kunt meer van hem zien en lezen op www.investinrodeo.com

westernworld

Berichten: 1285
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:25

dat was een leerzaam stuk sugar.
heb direct wat site bekeken met cremmelo's vind en vond ze altijd heel mooi.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 09:40

Ja...die Invest in rodeo....gaaf paardje hoor! Als ik me goed herinner is er om dat paard nogal wat commotie om geweest. Hadden ze niet papieren voor dat paard aangevraagd waar als kleur buckskin op stond? En ze zijn de eigenaren niet naar een show toegeweest met dat paard en werden zijn papieren toen niet teruggetrokken door de AQHA? Kan me zoiets vaag herinneren. Klopte van geen kanten toen. Wat de eigenaar heeft gedaan bedoel ik. Het is en blijft een gaaf paard. Maar de AQHA kon op dat moment niet anders dan het toepassen van zijn (zo onzinnige het als mag zijn) kleurregel.

Ik hoop echt dat de nieuwe regel doorkomt. En dat ook met terugwerkende kracht paarden zoals Invest in Rodeo weer gewone AQHA papieren mogen aanvragen.
Cl@udia hier op bokt had toch ook een Cremello?

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:37

Een fokzuiver albino paard is genetisch onmogelijk omdat dat in de baarmoeder direct afsterft en dus nooit geboren kan worden.
Een cremello of perlino is dus wel een kleur met een dubbel verblekingsgen. (cremello is een vos en perlino een bruine als ze maar één verblekingsgen zouden hebben zouden ze een palomino of buckskin worden)
Lethal white is ook geen albino. Deze worden tenslotte wel geboren, maar missen een aantal zenuwknopen waardoor de darmen niet functioneren en het veulen binnen 48 uur sterft.
Dit is wat we op school (deurne) geleerd hebben over kleurvererving.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 18:50

PeppySan schreef:
Een fokzuiver albino paard is genetisch onmogelijk omdat dat in de baarmoeder direct afsterft en dus nooit geboren kan worden.

Of dat zo is wist ik niet, maar wel dat albinisme bij paarden niet voor kan komen.

Even een kopietje gemaakt van de UC.Davis colorchart:

Citaat:
Alleles and Actions of Horse Coat Color Genes
Gene Alleles Observed Effect of Alleles in Homozygous and Heterozygous Condition
W=White
WW: Lethal
Ww: Horse typically lacks pigment in skin, hair and eyes and appears to be white.
ww: Horse is fully pigmented.

PeppySan

Berichten: 3088
Geregistreerd: 19-11-02
Woonplaats: Gieterveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:19

Een boel lastige engelse termen, maar als ik het goed begrijp is WW dus een albino. Oftewel een pigmentloos paard mer rode ogen (zou het moeten worden en heeft het paard bij Ww toch pigment al komt dat niet tot uiting. Appears betekent toch lijkt of verschijnt als?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-03 21:52

PeppySan: klopt. WW = abino en omdat die geen overlevingskans hebben komt het dus niet voor. Ww is een wit paard met roze huid, maar waar toch een beetje kleur in zit. Dit is zo weinig dat het paard geheel wit lijkt. Vaak zijn de ogen lichtblauw, wat op zich al kleur is.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 09:59

Ik ben heel benieuwd of de nieuwe witregel er door komt. Wordt dat ook nu besproken, SM?

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:12

Mac schreef:
Ik ben heel benieuwd of de nieuwe witregel er door komt. Wordt dat ook nu besproken, SM?


Ja, dat is een en dezelfde regel.

Voor diegene die niet weten waar het over gaat: de AQHA ging ook vergaderen over of crop outs (een gevlekte Quarter uit twee effen Quarters, zoals Gunner) toegestaan zouden moeten worden tot het stamboek.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:19

Ja leuk... krijg je straks bonte Quarters en effen Paints... da's om het makkelijk te maken... Frusty
Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje te ver gaan... Paints zijn ontstaan door crop outs, en nu zouden het ineens wél Quarters mogen zijn, ze gaan zo de hele Quarter geschiedenis terugdraaien...
En hoe zit het dan... mogen die crop outs ook dubbel gerergistreerd worden? Dan vind ik dat 'onze' solids ook als Quarter geregistreerd moeten kunnen worden...
... Amerikanen.... Verward

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 01:11

SM ik ben helemaal niet nieuwsgierig Schijnheilig ...maar is er al wat bekend?
Ik hoop echt dat de nieuwe regel erdoor komt. Dan ben ik bij de keuze voor een eventuele dekhengst voor mijn merrieveulen niet zo beperkt...Haha!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:51

Francis schreef:
Dan vind ik dat 'onze' solids ook als Quarter geregistreerd moeten kunnen worden...

Ja, die argumentatie had ik ook al voor mezelf gemaakt. Zou leuk wezen, maar ik denk niet dat ze daar intrappen ... Het zou wel een opsteker zijn voor al die zwaar ondergewaardeerde solids!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 10:59

Nee ik heb nog geen nieuws. Er zo toch zo langzamerhand wel iets bekend moeten zijn.
Verder heb ik begrepen dat er van dubbele registratie dan geen sprake meer kan zijn. Dus de paarden die onder de nieuwe regel gaan vallen kunnen niet meer dubbel geregistreerd worden. Diegene die al 'Paint' zijn zullen niet meer verwijderd worden.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 14:51

YES YES YES

Hey All! TexasPam and Wendy B reporting from the AQHA convention, the board of directors today DID approve the removal of rule227i which means that cremello and perlino Quarter Horses are now eligible to be registered. When AQHA posts the official news on their site we'll post a link to it.

The rule227c regarding excessive whites will remain the same for now, the vote was close it only lost by 9 votes


Cl@udia: gefeliciteerd, je hebt er een officiele quarter bij Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:01

HEEEL GAAAAF, zo zie je maar weer, de aanhouder wint! Maarre.....Cl@udia's paard is toch al geregistreerd als Paint? En dan kan hij toch niet meer bij de quarters geregistreerd worden?

En 227c...dat is over de crop outs?

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 15:08

Vanaf nu mag er niet meer dubbel geregistreerd worden, de 'oude' Paint-registraties mogen wel als Quarter geregistreerd worden.
Overigens kon er in het verleden met 'breeding' stock ook dubbel geregistreerd worden. Teveel wit was bij een Quarter een 'non-breeding' stock en bij de Paints een 'breeding-stock'.

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:18

Sugarmiss"]
Overigens kon er in het verleden met 'breeding' stock ook dubbel geregistreerd worden.
[/quote]
Er kon zelfs met Quarters dubbel geregistreerd worden. Knipoog

[quote="Sugarmiss schreef:
Teveel wit was bij een Quarter een 'non-breeding' stock en bij de Paints een 'breeding-stock'.

Dat hoeft niet. Ik heb ook hele mooie Overo Crop-Outs gezien.

Wel gaaf wat de Cremello's en Perlino's betreft! Dat van de vlekken vind ik terecht.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 15:20

Ik bedoelde iid de Quarters Lachen

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:24

Ha! Mooi! Perlino en cremello zijn immers gewoon kleuren, dus niet meer dan logisch dat ze dan bij het AQHA geregistreerd kunnen worden. Goeie zet, dus. Ook het behoud van de witregel vind ik een goede zet. Ik denk dat de gevolgen niet te overzien zouden zijn als die ineens drastisch werd versoepeld. Daarmee heb je ook ineens een enorme invloed op een ander stamboek (lees: APHA), dus naar mijn mening is een onderling overleg vantevoren wel het minste wat ze aan voorbereiding zouden kunnen doen. Als ze het samen nou op één lijn zouden kunnen gaan zitten over witregels en de wederzijdse opname van "non qualifieds", dan zaten wij niet zo met onze handen in het haar over dat gemier van teveel of te weinig wit. In a perfect world .... Haha!