Daaleman, ± 40 (!) jaar oud, waar op letten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Daaleman, ± 40 (!) jaar oud, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 21:41

Heb de smaak van het springen toch wel een beetje te pakken gekregen:
[ITP] Springen met Nescio!
Dus het ligt in de planning om dat toch af en toe eens te gaan doen. Cool

Op een dressuurzadel gaat dat toch niet echt optimaal en het geld groeit me niet op m'n rug, dus het oude zadel van mijn moeder gaat in ere hersteld worden! (Mits het past).

Een oerdegelijke Daaleman van zo'n 35 a 40 jaar oud.

Weet iemand waar je op moet letten bij zo'n oud zadel?

De boom is iig nog heel en het leer is nog verbazend soepel, net een lik vet er op gesmeerd en dat is weer als nieuw! (Mooi donkerbruin!).
1 los stikseltje, meer niet.
Singelstoten, zien er op zich nog ok uit, soepel ook nog, maar hoe of de staat is waar ze aan de boom vastzitten is niet te zien. Is dat voor een zadelmaker eenvoudig te controleren, of moet dan het hele zadel uit elkaar?
Ik denk dat ik die stoten wel vervangen wil hebben, is toch vrij essentieel, plus dat ik het idee heb dat ze heel erg uitgerekt zijn, ze komen onder het zweetblad uit en de gaatjes zitten niet echt lekker gelijk meer. Wat kost zoiets ongeveer?
Hoe lang is de levensduur van de vulling? Die is vrij hard, maar ik voel geen duidelijke klonten ofzo. Toch maar een gelpad eronder denk ik.
Beugelriem haken zijn niet verroest en de scharniertjes gaan ook nog redelijk soepel.

Weet iemand een goede zadelmaker omgeving 't Gooi? Ik heb zoiets nog nooit bij de hand gehad, ken alleen Fugers in Soest en Bakker in Hilversum. Het beste is natuurlijk naar Daaleman zelf, maar dat is me toch net even wat te ver denk ik.

Het gaat om dit zadel, valt niet tegen he, voor zo'n oud beestje! Kwaliteitje!

Afbeelding

Nulla tenaci invia est via


Charaz

Berichten: 24256
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:50

sow, dat ziet er echt nog mooi uit!!!

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:59

Ik zou gewoon kijken of hij past, en als dat het geval is, lekker mee gaan rijden. Zelf heb ik ooit een daaleman van 25 jaar oud gekocht, deze was 3 maanden gebruikt en zag eruit als nieuw, voor weinig gekocht, en voor veel verkocht. Destijds wilde ik het zadel door Daaleman laten nakijken, ik woonde erg dichtbij namelijk, en die zei direct al, is niets mee gewoon lekker mee gaan rijden.

Kijk gewoon even na of het niet teveel is uitgedroogd het leer, en als dat niet het geval is, zou ik gewoon gaan sturen!!!!!!!!! ( en springen)

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:22

Wij hebben er ook zo een gehad, stond nog een driecijferig tel.nr. op het flapje van de singelstoten. Zadel was echt oerdegelijk, heb hem een tijdje op Maxie gebruikt.

Some people look for a beautiful place, others make a place beautiful

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 22:37

Concorde schreef:
stond nog een driecijferig tel.nr. op het flapje van de singelstoten


Bij deze ook!
Grappig zeg, dat moet echt wel lang geleden zijn!

Dit zadel is ooit gemaakt voor een vriend van mijn moeder en die heeft er military's mee gereden, degelijk is het dus vast wel!

Nulla tenaci invia est via

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:43

Tja, of je nou een half uurtje of een uurtje in de auto zit, je scheurt zo de A1 over voorbij Apeldoorn eraf en voor je het weet ben je er.
Desnoods stuur je hem op.
En anders Fugers, maar die vind ik wat reparaties aan zadels betreft niet zo fijn meer nadat hij van mijn Passier zo een stukje leer afsneed nadat ik hem vroeg wat er het beste mee gedaan kon worden Boos!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:23

Goed kijken of de stiksels niet verteerd zijn en kijk eens of de kussens misschien opgevuld moeten worden. Ik zou hem voor de zekerheid even laten checken door een zadelmaker. Succes ermee!

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:20

Ik zal hem toch even na laten kijken als ik jou was. De ergste gebreken zie je juist niet. Je kunt het ook vragen bij de ruitersportzaak. Bij ons op de manege komt hij eens in de zoveel tijd langs. Wij zadelen de paarden dan op en hij controleert alles. Na de tijd controleert hij de zadels ook zonder paard eronder.

Ook bekend als Kim20!

Saar4
Berichten: 2345
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:08

Ik zou als ik jou was toch even langs Daaleman zelf rijden. Het is een behoorlijk eind, maar dan heb je in ieder geval wel zekerheid. Ik heb zelf een Daaleman van 16 jaar oud. De boom is wel vervangen, maar verder is ie nog als nieuw! Helaas past ie niet meer. Ik ken overigens geen goede zadelmakers in 't Gooi, maar wie ik zelf wel goed vind is Koch uit Utrecht.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131826
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:34

So he, dat ziet er nog goed uit !
Daar kun je nog een prima zadel aan hebben hoor, het zal springen zal vast fijner gaan dan met je dressuurzadel.

Een zadelmaker kan vrij eenvoudig controleren of de singelstoten nog goed vast zitten.
Je kunt het zelf ook controleren, het is een kwestie van kracht zetten en er zo hard mogelijk aan trekken.
Evt. de stoten (1 per keer) vastzetten in de bankschroef en er wat grof geweld op loslaten.
Breken ze dan heb je pech, blijft alles gewoon zitten dan kun je er ook wel vanuit gaan dat ze het rijden kunnen doorstaan.
Het vervangen van singelstoten is trouwens niet zo erg duur, voor 4 stoten zal het zo'n 30 a 40 euro zijn, dus dat valt nog wel mee.

In 't Gooi weet ik geen goede zadelmaker, maar in hier in de buurt ken ik er wel eentje.
Is ongeveer 20 minuutjes rijden vanaf Daan, misschien is dat iets ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:55

Het vervangen van de singelstoten die je zo onder je zweetblad ziet, is volgens mij ook niet zo duur. Het vervangen van de hele singelstoten is wat kostbaarder omdat het zadel daar volledig voor uit elkaar moet, heb ik altijd begrepen en dat maakt het wat duurder. Even informeren en je weet het Lachen.

tessa3009
Berichten: 233
Geregistreerd: 25-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:37

Ik heb precies hetzelfde zadel thuisliggen, ook al 20 jaar oud, en nog in prima staat! het is dat het te smal is voor mijn huidige paard, anders had ik er nog steeds mee gereden!!

All people smile in the same language....

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 11:41

Gisteren gepast en het past niet... Boos!

Maar ik heb wel goede hoop dat er met opvullen nog wat van te maken is, de breedte was op zich goed, dus toch maar een bezoekje brengen aan Daaleman denk ik. Kunnen ze 'm gelijk helemaal nakijken.

Nulla tenaci invia est via

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:34

Margreet schreef:
Het gaat om dit zadel, valt niet tegen he, voor zo'n oud beestje! Kwaliteitje!


Geweldig, hoe jij dat soort dingen altijd opschrijft *LOL*

Maargoed, ziet er inderdaad nog erg goed uit voor zo'n oud beestje Ik hoop dat hij nog een beetje zit, en dat het niet een doorgezeten zitting heeft. Anders kun je dat ook meteen op laten vullen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 12:39

De zitting is gewoon ouderwets keihard Haha!
Maar het zou in principe alleen voor het springen zijn (als het passend te maken is), dus dat is wel te overzien. Verder nog helemaal heel.
Maar eens een keer bij Daaleman langs.

Nulla tenaci invia est via

germie

Berichten: 25878
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:39

Tja, opvullen kan lastig worden als het zadel kussens heeft met vilt. Dan kan het niet. Maar met wollen kussens kan eht wel, er kan dan zelfs keil in.
EN dan lekker springen hoor Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne77 en 8 bezoekers