Achterwaarts?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nemesis

Berichten: 265
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Vught

Achterwaarts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 19:44

Ik heb al veel geprobeert, maar ik krijg Nemesis niet achterwaarts.

Hebben jullie nog tips?

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 19:54

Misschien is het handig als je verteld wat je al geprobeerd hebt. Anders worden er dingen verteld die je al geprobeert hebt.

nemesis

Berichten: 265
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 20:43

Tigger schreef:
Misschien is het handig als je verteld wat je al geprobeerd hebt. Anders worden er dingen verteld die je al geprobeert hebt.


Ik heb het op de normale manier geprobeert (gewoon erop) Maar dan wil ze alleen voorwaarts.
Met de lange lijnen, maar dan komt ze omhoog.
En gewoon met hoofdstel om en met behulp van de teugels geprobeert haar achterwaarts te krijgen, maar dat lukt ook niet.

Het lukt alleen als ik haar achteruit duw, maar dat kun je ook niet doen als je erop zit.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:45

Als je hulp vnaf de grond hebt kan je het wel zo aanleren. Je hebt iemand die vanaf de grond de hulp geeft (duwen), daarbij geef jij de hulpen voor het achterwaarts. Als dit goed gaat gaat diegene die duwt steeds minder duwen en moet ze het dus steeds meer opjouw hulpen doen.
En vooral: VEEL BELONEN!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:55

vanaf de grond en dan al duidelijk het komando terug erbij.
De 1e keren laat je iemand ff meehelpen en zeg er dan ook duidelijk terug bij.
En als ze 1 klein aarzelstapje naar achter zet beloon je haar of je de GP gewonnen hebt Haha!

nemesis

Berichten: 265
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-03 21:11

Dat heb ik allebei ook al een keer geprobeert, (sorry ben ik vergeten erbij te zetten ) maar dan zet ze een pas terug en daarna vertikt ze het. Zelfs als ik erop zit en er staat iemand voor om haar naar achteren te duwen komt ze omhoog.

Maar in ieder geval bedankt voor de tips, ik zal het nog eens proberen.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 02:01

Wat noem jij de normale manier, hier kunnen namelijk wel wat misverstandjes in zijn?! verder moet je eerst zorgen dat je paard goed voorwaarts is. rijd je hem voorwaarts neerwaarts en is hij soepel dus op twee kanten gelijk. draag je in beiden handen, weinig maar evenveel gewicht. heeft hij een actieve achterhand en voldoende lengtebuiging. dan pas kun je je paard achteruit-stellen. zorg dat hij vierkant staat als je wilt beginnen en doe dan niks. als hij dan stil staat kun je hem achteruit zetten. dus niet aan de teugels gaan strekken. gewoon been eraan en een lichte ophouding. voldoet hij aan alle punten en geef je de juiste hulp en zij snapt het nog steeds niet. kun je hulp van de grond gebruiken. er zijn verschillende methodes. je kan 2 hindernisbalken verticaal naast je paard leggen en in de breedte een daarover heen. je zorgt dan weer dat je vierkant staat en je paard nageefelijk etc. is en een persoon op de grond rolt de balk langzaam richting je paard. niet onverwacht en als hij in paniek gaat niet het vertrouwen forceren. als hij achteruit gaat belonen en meteen voorwaarts gaan. daarna nog 1 of 2 x herhalen. ligt eraan hoe snel je paard het leert en dan de dag erna of een paar dagen daarna de oefening oppakken. en na een tijdje zonder de balk terug te rollen en als hij helemaal de hulpen begrijpt zonder balken. je kan ook iemand met een zweepje op zijn knieën ZACHTJES aan laten tikken terwijl je de hulpen geeft. dan hoort ze normaal achteruit te gaan. Het kan ook nog met een aansteker hem/haar naar achter dwingen maar die vind ik persoonlijk minder goed. ik hoop dat je er iets aan hebt maar zorg ervoor dat zowel jij als je paard er klaar voor zijn. dus voldoen aan de punten hierboven. het wordt niet voor niks pas in L2 gevraagd. anders kun je eventueel iets forceren. Succes en laat me wat horen of het is gelukt. groetjes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 02:04

dr_jacksel schreef:
Als je hulp vnaf de grond hebt kan je het wel zo aanleren. Je hebt iemand die vanaf de grond de hulp geeft (duwen), daarbij geef jij de hulpen voor het achterwaarts. Als dit goed gaat gaat diegene die duwt steeds minder duwen en moet ze het dus steeds meer opjouw hulpen doen.
En vooral: VEEL BELONEN!


ik wil even iets hieraan 'toevoegen'.. duwen heeft 9 van de 10 keer geen zin. het paard begrijpt het mééstal niet en gaat terug duwen. hij/zij is dan niet geconcentreerd op de hulp die gegeven word, maar op het duwen. dit is dan ook vaker een methode die wat langer duurt. let wel, niet in alle gevallen. verder alleen belonen als hij achteruit gaat op jóú hulp. neem genoegen met kleine beetjes in het begin. ga naderhand meer vragen.

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 02:07

Ik bergijp wat je zegt Okkie 1, maar frappant is dat mijn tink die niet achteruit te branden was met welek methode dan ook, nu juist wel op de duw methode ( in combinatie met andere dingen) de link legde.!

Alieska

Berichten: 610
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Kapellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:46

De methodes zijn hier duidelijk beschreven. Toch wil ik er nog één aan toevoegen, die bijna niemand kent. Bij mijn rijpony was hij wel effectief. Maar het kan zijn dat het bij de anderen niets uithaalt: Zorg dat het paard alert staat op je hulpen. Eerst vraag je op de normale manier achteruit te gaan. Lukt dit niet, steek dan je benen eens helemaal vooruit en leun wat achteruit. Bij veel paarden lokt dit de reactie uit om instinctief achteruit te lopen. Doet je pony dit, belonen en direct weer normaal zitten. Rij dan weer gewoon voorwaarts. Doet het na een minuutje nog eens. En verwerf het door je oefeningen. Maar zoals ik al zei: bij veel paarden helpt dit niet, toch kun je het alleen maar eens proberen hé! Succes

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:48

je hebt vooral tijd en geduld nodig.
niets is zo plezant als een paard dat gewillig naar achter gaat als je het vraagt!

oefen eerst 'op de grond'.

duw hem naar achter, als ie gevoelig is zal je niet echt hoeven te 'duwen' , het mag geen krachtmeting worden!

of neem een snoepje hou het onder z'n neus en beweeg het naar z'n borst. als ie achteruit gaat, geef je het hem + beloon!

wees blij met een klein stapje achterwaarts. gebruik steeds hetzelfde commando: bvb 'achteruit'. uiteindelijk moet het ook lukken zonder snoep, enkel op commando. (wel belonen)

als dat eenmaal goed lukt, (je kan het zien als een trukje, hoe snel leer je niet aan een paard , dat ie eerst z'n hoef moet optillen alvorens een snoepje te krijgen, jij leert dan enkele passen achterwaarts te gaan alvorens het snoepje te geven) , ga je derop zitten.

geef hulpen om achterwaarts te gaan, zeg je achteruit en terwijl een begeleider 'je truc met de snoep doet'.

als dit eenmaal goed lukt kan je de begeleider weglaten en enkel volstaan met stemcommando en hulpen,
tot het lukt met enkel hulpen, zonder de stem!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:12

dapperdier schreef:
Ik bergijp wat je zegt Okkie 1, maar frappant is dat mijn tink die niet achteruit te branden was met welek methode dan ook, nu juist wel op de duw methode ( in combinatie met andere dingen) de link legde.!


dat kan best. ik zei ook in de meeste gevallen Haha! . ik zelf heb et echter nog neit meegemaakt maar wel gehoord idd. maar ja elk paard is anders he (gelukkig ) groetjes

nemesis

Berichten: 265
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 21:14

Bedankt voor de tips, ik zal het allemaal een keer proberen Haha!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 00:01

heel veel succes dan en hopelijk horen we nog wat en hoe het gelukt is Haha! hoie

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:25

die tip van okkie wilde ik ook gaan noemen, het heeft voor Raimaer echt perfect gewerkt, binnen een week was het achterwaarts bevestigd.

lein

Berichten: 1577
Geregistreerd: 02-07-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:31

Mijn Tink had het ook snel door, eerst vaak op de grond geoefend met het commando "back" en een duwtje tegen zijn borst. Tot hij begreep dat back naar achteren betekende. Toen heeft mijn instructrice hem vanaf de grond een duwtje gegeven, en ik commando back en de juiste hulpen. Nou eerst was dat dus maar 1 stapje dan goed belonen en dan kun je steeds meer vragen, maar meneertje doet het nu erg braaf op mijn hulpen.