hodgkin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
__l__

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-02-03

hodgkin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 22:28

Wie weet er hier wat van hodgkin?Ik ben bang dat ik die ziekte heb.
Ik durf niet zo goed naar de dokter,om persoonlijke redenen,
maar als het vermoeden groter word ga ik er wel heen.
Ik wilde graag eerst hier even vragen.
Ik heb al een half jaar steeds pijn bij mijn lymfeklieren in m'n keel,keelpijn,vaak keelontsteking,soms pijn met slikken.
Ook voel ik knobbels,maar ik weet niet of dat gewoon de klieren zijn of knobbels die daar niet horen.
Wie weet hier meer van?


Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:31

Ik heb ook wat knobbeltjes in nek en onder de kin, maar volgens de dokter zijn dat gewoon talgknobbeltjes.

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:01

kan ook gewoon ziekte van Pfeifer zijn, zou maar eens naar de dokter gaan


femmigje
Berichten: 292
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:06

Hoi,

Ik zou als ik jouw was gewoon naar de dokter gaan. Ik weet het, het is errug moeilijk om deze stap te zetten maar stel dat het niets is en je hebt last van iets wat helemaal geen kwaad kan dan heb je je dus druk gemaakt voor niks. Is het wel iets dan kan je dokter je doorsturen en krijg je de juiste behandeling ervoor!
Veel sterkte en groetjes
Femke

Astrida

Berichten: 147
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:07

Ben je ook snel moe?
Misschien heb je de ziekte van pfeifer...
Laat in ieder geval je bloed nakijken...die onzekerheid doet je ook geen goed.
Je kan maar beter weten wat er met je is...kan best heel erg meevallen...

sterkte hoor...
Laatst bijgewerkt door Astrida op 11-03-03 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Vriendschap is een mengsel van liefde en begrip.

femmigje
Berichten: 292
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:07

Hoi,

Ik zou als ik jouw was gewoon naar de dokter gaan. Ik weet het, het is errug moeilijk om deze stap te zetten maar stel dat het niets is en je hebt last van iets wat helemaal geen kwaad kan dan heb je je dus druk gemaakt voor niks. Is het wel iets dan kan je dokter je doorsturen en krijg je de juiste behandeling ervoor! Wij zijn tenslotte geen artsen en kunnen zo geen diagnose stellen.
Veel sterkte en groetjes
Femke

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:08

mijn opa(van mn vaders kant) had ziekte van Hodgkin, is helaas overleden mn oma(van mn moeders kant) had de ziekte van non-hodgkin en leeft nog(dankzij chemo enzo)

je hebt echt niet zomaar ziekte van hodgkin hoor!denk dat je eerder een flinke keelontsteking of angina hebt, of eerder nog Pfeiffer, dan heb je nml hetzelfde als wat jij omschrijft! de enige die je zekerheid kan geven is de dokter!

als je nix aan pfeiffer doet kan het heeeeeel lang duren voor het helemaal over is, en heb je steeds dezelfde symptomen als jij

en mocht je toch hodgkin hebben(wat me onwaarschijnlijk lijkt) dan had je beter halfjaar geleden al bij de dokter gestaan ipv een halfjaar afwachten! dan was je er tenminste optijd bij! en dat geldt trouwens ook voor als je pfeiffer ofzo hebt, hoe eerder je erbij bent hoe beter!maar ga niet zelf doktertje spelen en bedenken wat je allemaal kan hebben, ga gewoon naar de dokter toe!

succes

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:12

Als je alleen dikke klieren hebt kan het net zo goed een griepje zijn. Hodgkin heeft nl hele belangrijke secundaire symptomen. Dus niet miepen, maar laat je nakijken Knipoog

Goedgekeurd onderschrift :)

__l__

Berichten: 31
Geregistreerd: 23-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 23:19

Renske20 schreef:
je hebt echt niet zomaar ziekte van hodgkin hoor!denk dat je eerder een flinke keelontsteking of angina hebt, of eerder nog Pfeiffer, dan heb je nml hetzelfde als wat jij omschrijft! de enige die je zekerheid kan geven is de dokter!

als je nix aan pfeiffer doet kan het heeeeeel lang duren voor het helemaal over is, en heb je steeds dezelfde symptomen als jij

en mocht je toch hodgkin hebben(wat me onwaarschijnlijk lijkt) dan had je beter halfjaar geleden al bij de dokter gestaan ipv een halfjaar afwachten! dan was je er tenminste optijd bij! en dat geldt trouwens ook voor als je pfeiffer ofzo hebt, hoe eerder je erbij bent hoe beter!maar ga niet zelf doktertje spelen en bedenken wat je allemaal kan hebben, ga gewoon naar de dokter toe!

succes



Ik heb me een paar maand geleden op pfeiffer laten testen en dat was het niet.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:20

wat heeft de dokter toen gezegd?heeft die je niet doorverwezen toen het geen pfeiffer was?of zei ie dat het vanzekf overging?want waarom ben je toen wel bij de dokter geweest en wil je er nu niet heen?

btw, mn opa&oma deden echt ongeveer nix toen ze hodgkin&non-hodgkin hadden, dus dat je iig nog kan bokken is een goed teken Haha!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:23

Dan zou ik, als ik jou was, toch maar even bij de dokter langs gaan!
Ik weet niet hoe zwaar jouw persoonlijke redenen zijn Verward om niet te gaan, maar een arts heeft een beroepsgeheim en buiten hem (en misschien z´n assistente Knipoog ) zal niemand iets te weten komen als jij dat niet wilt ! Sterkte!

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:24

http://www.diagnose-kanker.nl/FOLDERS/hodgkin.htm
http://www.diagnose-kanker.nl/FOLDERS/non-hodgkin.htm

Ziekte van Hodgkin.
Ziekte van Hodgkin (lymphogranuloma malignum) werd het eerst beschreven door geneesheer Thomas Hodgkin (1798-1866) in 1832. Het is een bepaalde vorm van lymfeklierkanker waarbij één type lymfekliercel (lymfocyt) een abnormale celgroei vertoont. Het is deze kenmerkende Hodgkincel die de ziekte onderscheidt van de andere soorten lymfeklierkanker. Deze andere soorten hebben de verzamelnaam Non-Hodgkin lymfoom.

De abnormale celgroei veroorzaakt vergrote lymfeklieren, waardoor de lymfocyten niet meer optimaal kunnen functioneren. Hierdoor verliest het lichaam een deel van zijn afweer tegen virussen en bacteriën. De ziekte ontstaat meestal in een lymfeklier. Soms ontstaat de ziekte in een ander deel van het lymfeklierstelsel, bv. in de milt, lever of in het beenmerg.

Het ontstaan is vooralsnog een raadsel, maar er zijn wel enkele wetenschappers die beweren dat het te maken heeft met een kankerverwekkend virus, die op een moment van verlaagde weerstand toe zou weten te slaan. Ook blijkt de kans op de ziekte groter als een ander familielid deze ziekte ook heeft gehad. De ontwikkeling binnen de geneeskunde hebben gezorgd voor een standaardbehandeling die bij tijdige ontdekking een goede geneeskans geven.

Symptomen: (Het kan natuurlijk ook wat anders zijn !!)
De ziekte van Hodgkin valt op te merken als men een goed voelbare zwelling in één of meer lymfeklieren voelt. Over het algemeen zijn deze zwellingen niet pijnlijk. Daarnaast zijn er nog een aantal verschijnselen waardoor de ziekte kan worden opgemerkt.

Een sterk wisselende temperatuur. Dan koud, dan warm. Deze perioden van koorts worden afgewisseld met de normale temperatuur.

Gewichtsverlies (dit kan wel heel onopgemerkt gaan) en gebrek aan eetlust.

Extreme vermoeidheid zonder aanwijsbare reden. Een eenvoudig karweitje resulteerd in zwaar hijgen.

Hevige transpiratie, vooral 's nachts. Deze is zo extreem dat verschoning van pyjama of ondergoed nodig is.

Een vervelende jeuk over het gehele lichaam, of in een bepaald gebied.

Pijn bij het drinken van alcohol.

Bloedbezinksel meer dan 50. (Hiervoor moet bloed geprikt worden)

Sommige patiënten zullen bovengenoemde verschijnselen nooit vertonen, maar bij anderen treden deze verschijnselen al op bij het begin van de ziekte. Enkele van de verschijnselen zouden ook op kunnen treden in geval van koorts o.i.d. maar dan zullen ze na verloop van tijd weer verdwijnen. Opletten dus! Info : Hans krol site

De ziekte is in te delen in de volgende stadia:

Stadium 1: De ziekte beperkt zich tot één lymfekliergebied, bijvoorbeeld de lymfeklieren in de hals, of tot één orgaan. Overlevingskans na 10 jaar is ongeveer 90%.
Stadium 2: De ziekte beperkt zich tot twee of meer kliergebieden aan dezelfde kant van het middenrif, of bevindt zich in één orgaan en één of meer kliergebieden, eveneens aan dezelfde kant van het middenrif. Kans op overleving na 10 jaar 90%.
Stadium 3: De ziekte bevindt zich in kliergebieden aan beide kanten van het middenrif, en soms ook in de milt en/of een ander orgaan. Overlevingspercentage ligt rond de 50%.
Stadium 4: De ziekte heeft zich verspreid naar andere organen, zoals de longen, de lever, het beenmerg of de huid. Na tien jaar is het overlevingspercentage zo'n 50%.

Patiëntenverenigingen voor Hodgkinpatiënten.

Hodgkin Contactgroep
Adres: Heunpark 1211
Plaats: 5261 WB Vught
Inlichtingen: 073 - 65 70 492

Voor vragen over kanker en kankerbestrijding heeft de Nederlandse Kankerbestrijding een gratis Hulp- en Informatielijn: 0800 - 022 66 22. Deze lijn is open op werkdagen van 10.00 - 12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur. Via een zogeheten voice response systeem krijgen patienten en hun naasten voorrang. U kunt ons ook op werkdagen van 9.00 uur - 17.00 uur in het Voorlichtingscentrum op de Sophialaan 8 te Amsterdam bezoeken.

Voorlichtings Centrum NKI/AvL Antonie van leeuwenhoek ziekenhuis 020- 5122991
Geopend maandag / vrijdag van 9:00 / 12:00 en van 13:00 tot 16:30
Woensdag van 9:00 tot 14:00

Bron: http://www.diagnose-kanker.nl/soorten/Hodgkin.htm

Nulla tenaci invia est via

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:24

Inderdaad, beetje raar dat ze je niet verder onderzoeken als het geen pfeiffer was en als het niet vanzelf over zou gaan... maargoed, sterkte ermee meid.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: afkepieteke, Akshay, Ceffyl, Froukje, GoogleAdsense, Hootje, MaanNaam, Majestic-12, manonnevot, mvdende, YandexBot en 143 bezoekers