licht in de hand = gewicht op achterhand?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

licht in de hand = gewicht op achterhand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 12:38

Mijn paard loopt graag laag met zijn hoofd. Tijdens het losrijden met compleet losse teugels loopt hij altijd te stofzuigen. Zodra ik hem iets oppak loopt hij met een zeer nette hoofd/halshouding en is hij super licht op het bit. Hij loopt dan nog steeds vrij laag met zijn hoofd/hals maar wel netjes op de loodlijn. Omdat hij in die laagte zo licht is kan je dan zeggen dat het meeste gewicht op de achterhand gezet is of moet je beide dingen (licht/gewicht) los zien van elkaar?

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:55

soms wel, soms niet.
Jou paard heeft van nature al een hele lichte verbinding (als er wel al sprake is van verbinding, de teugel mag niet los in een boogje hangen).
Je moet het paard met je beenhulpen tegen de teugel aan drijven. Het moet zoveel voorwaarts hebben dat jij het net kan begrenzen emt je hand. En die begrenzing moet dus heel licht zijn.

Jou paard heeft kennelijk een laag aangezette hals, want dat zijn paarden die graag met loss teugel lopen te stofzuigen. Dat is niet hetzelfde dan los in de rug. Immers, dan zou grazen ook training zijn.
ik vermoed dat je paard niet direct met het achterbeen onder de massa loopt, en dat hij dus gewoon een heel gevoelige mond heeft.
Wat voor reactie krijg je als je hem hoger ingesteld wilt rijden? Is die dan nog licht in de hand, wordt ie rennerig, gaat die juist staken, of doet ie dat braaf?

Alleen iemand die jullie werkelijk heeft zien rijden kan zeggen heo jouw paard loopt met jouw ruiterhulpen. Wat zegt je instructeur?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:58

Hangt er een beetje vanaf 'hoe' licht. Ik heb een nieuwe instructrice die graag wat beeldend verwoord:
- vier pakken suiker is te zwaar
- twee lege plastic colaflesjes is te licht
Idealiter zo ongeveer een halfvol flesje cola in elke hand.

Bij mijn paard had ik ongeveer niets (lege flesjes) in mn hand. Paard loopt wel mooi op de loodlijn, maar kan zn achterhand veel meer gebruiken. Licht/gewicht staan in dit geval dus los van elkaar.
Met mn instructrice ben ik nu dus bezig om aan de voorkant meer gewicht op te zoeken (de half volle flesjes cola) dmv van veel been en tempo-wisselingen. Echt van achter naar voor rijden dus. Heb ik dan aan de voorkant wat meer gewicht, dan heb ik aan de achterkant ook wat meer de achterhand eronder.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:00

sterker nog, Pablo wordt pas 'zwaar' op mijn hand (lees: geeft voldoende aanleuning) als hij er achter onder komt. Hij wil van nature heel weinig gewicht in zijn mond hebben, en pas als ik hem er achter voldoende bij krijg wordt de aanleuning beter. Valt dus weinig van te zeggen zo.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 13:03

Zodra ik uiteraard naast het opnemen van de teugels ook wat been bijgeef heb ik wel het gevoel dat hij wat in elkaar schuift en zie ik voor het zadel de spieren wat 'omhoog' komen. Ook zit hij dan ontzettend lekker. Het contact is licht maar niet los. Ook kruipt hij niet achter het bit oid. Misschien even een idee ja, even mezelf op video opnemen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik de laatste tijd met grondoefeningen zijn lenigheid e.d. aan het trainen ben. Ik merk hierdoor ook tijdens het rijden dat hij steeds rechter gaat lopen en nog zelden een schouder laat 'vallen' . Ik heb nog nooit een paard verder gereden dan zadelmak maken dus sommige gevoelszaken zijn voor mij ook nog nieuw. Het voelt goed, maar ja, dat zegt ook niet altijd alles natuurlijk. Maar buiten dit, als ik het zo lees begrijp ik dat het 1 dus wel los kan staan van het ander toch Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:08

Er is inderdaad verschil tussen licht en licht. Je kunt niets in je hand hebben maar wat je nodig hebt is een paard dat lichtjes aan je hand wil trekken. Zonder dat is er geen verbinding met de achterhand. Een paard kan zich gemakkelijk alle kanten op krullen zonder zijn achterhand te gebruiken en dan is hij super licht in de mond maar niet functioneel bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:32

Lielle schreef:
sterker nog, Pablo wordt pas 'zwaar' op mijn hand (lees: geeft voldoende aanleuning) als hij er achter onder komt. Hij wil van nature heel weinig gewicht in zijn mond hebben, en pas als ik hem er achter voldoende bij krijg wordt de aanleuning beter. Valt dus weinig van te zeggen zo.

idem met Kawa
die loopt ook graag te licht.
Ik heb wel verbinding en kan ook sturen, maar dat is dan ook alles.
Pas als hij van achter werkt krijg ik de goede aanleuning en word hij weer iets zwaarder.
En als het me dan lukt om hem nog verder op het achterbeen te krijgen, word hij weer lichter.

Snap je 'm nog Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:57

runningkawa schreef:
[idem met Kawa
die loopt ook graag te licht.
Ik heb wel verbinding en kan ook sturen, maar dat is dan ook alles.
Pas als hij van achter werkt krijg ik de goede aanleuning en word hij weer iets zwaarder.
En als het me dan lukt om hem nog verder op het achterbeen te krijgen, word hij weer lichter.

Snap je 'm nog Lachen
[/quote]

Yep, idem met iones: ik wil hem achter activeren en hij vindt het veel gemakkelijker om dan voor onder me uit te lopen, dus omzetten in snelheid/ontsnappen. Zo kan ik hem dus niet tegen mijn hand op rijden. Ik moet hem dan met mijn buitenteugel opvangen en hetzelfde tempo dus zien te behouden. valt niet mee: hij wordt dan effe heel zwaar in mijn handen hoor. MAar dan moet ik effe door werken, en voor op blijven vangen ZONDER mijn hand vast te zetten en kracht te gebruiken. Als hij die achterhand er eenmaal goed bij heeft, wordt hij inderdaad weer lichter in de mond.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:45

Andrew is ook zo'n type, maar bij hem gaat al snel de handrem erop als je hem te veel opneemt, dan is hij niet meer vooruit te branden en wordt zwaar. Ik kan hem daar ook niet makkelijk doorheen rijden (anderen die beter rijden soms wel) voor mij is het dus oefenen om hem licht genoeg te houden en steeds iets meer die kont eronder proberen te rijden...
Doe ik het andersom dan loopt hij alleen maar met de neus in de lucht en als je hem dan dwingt is het een en al spanning en wordt hij stug. Dat heeft helemaal geen nut in mijn ogen...
Vandaar dus bij ons eerst ontspanning (en licht contact) en dan die kont erbij proberen te rijden

(ik trek hem dus ook niet in de krul, hij komt vanzelf als je hem eerst de ruimte geeft en voorwaarts rijd, dus in mijn ogen rijd ik hem dan niet van voor naar achter ipv van achter naar voor)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:05

joyce B schreef:
Andrew is ook zo'n type, maar bij hem gaat al snel de handrem erop als je hem te veel opneemt, dan is hij niet meer vooruit te branden en wordt zwaar. Ik kan hem daar ook niet makkelijk doorheen rijden (anderen die beter rijden soms wel) voor mij is het dus oefenen om hem licht genoeg te houden en steeds iets meer die kont eronder proberen te rijden...)


waarschijnlijk ben je te traag in je handen en hou je net iets te lang vast. Proberen sneller te zijn .MAar ja, dat is niet zo gemakkelijk.... zit met hetzelfde hoor.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:18

Lichte aaanleuning is alleen goed als hij niet op de kop loopt. En dat zie ik regelmatig en het gebeurt me ook regelmatig.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 19:36

Hmm, in elk geval weer genoeg stof om eens over na te denken. Ik ga morgen eens even de video installeren en met een hopelijk kritisch oog kijken. Bedankt voor jullie antwoorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:37

Een lichte aanleuning en correct ondertreden hoeven niet met elkaar in verbinding te staan.
In tegenstelling tot de meesten hier streef ik er wel naar om geen druk op mijn teugels te zetten. Ik wil met een boogje in mijn teugels kunnen rijden waarbij maar paard actief onder moet blijven treden. Als ik mijn paard licht opvang met mijn zit en hand en hij heeft het juiste tempo dan laat ik hem los van voren [in het ultieme geval met een boogje in de teugels] waarbij mijn paard zelf de halshouding en het tempo moet blijven vasthouden. Net zo als dat ik 1 keer been geef waarop hij moet vertrekken vang ik ook 1 keer op met mijn hand waarop hij na moet geven.
Soms probeert Lois wel eens onder het werk uit te komen door heel licht in de aanleuning te blijven maar traag te worden met het achterbeen. Op die manier draait hij zich dan mooi onder het werk uit Haha!
Echte verzameling herken je aan de krachtige ruime passen en de vloeiende beweging. En als het echt goed gaat voel je dat alles aan je paard en je eigen lichaam mee schud [tot in je tenen] omdat je paard dan zijn lichaam goed los laat en de energie van de beweging door zijn [en ook jou] hele lichaam vloeit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:36

jippie, ff ter verduidelijking.
Ik streef ook naar het lichte, maar dan zal hij er wel van achter onder moeten, zolang dat niet is, en het lichte vals is, daarmee bedoel ik achter de teugel, probeer ik hem er wel eerst naar de hand toe te rijden, wat op dat moment toch gewicht veroorzaakt.
Maar daar probeer ik dan weer doorheen te rijden, naar het zeer lichte.
Dus nog meer op die achterhand.
En in de galop krijg ik hem voortaan steeds vaker zo, maar in draf nog niet (als dat ooit gaat komen Lachen )

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:16

Jippie,
Zo ver ben ik nog niet. Op dit moment werk ik er juist naar toe dat Pablo zwaarder in mijn hand wordt omdat hij nu juist die aanleuning ontwijkt om zo zijn rug niet te hoeven aanspannen. Dat heeft te maken met een gebrek aan impuls afkomstig uit slapte en blessures de laatste maanden. Pas als die constante verbinding van achter naar voren er is kan ik er aan werken om die weer lichter te maken. Als ik dat nu zou doen en zou doorgaan met de huidige lichtheid mis ik de impuls en gedragenheid en loopt hij dus achter mijn hulpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:54

Dat klopt helemaal Lielle.

Het maakt niet uit volgens welk systeem of welke methode je rijdt: een paard wordt altijd van achter naar voren gereden. Pas wanneer een paard voorwaarts is [en dat is iets anders dan loperig of vliegerig] pas dan kun je verder gaan werken aan aanleuning.

Over hoe ver je gaat in die lichtheid van de aanleuning zit wel veel verschil, afhankelijk van welke methode je toepast [en ook het paard dat je rijdt]. Volgens de klassieke methode hou je altijd contact met de mond van het paard en ondersteun je altijd met een been.
Als je LDR rijdt geef je alleen been als het nodig is en hand wanneer dat nodig is. Het paard moet zo voorwaarts en nageeflijk zijn dat je zonder hand en zonder been kunt rijden.

Ik wil hier alleen mee aangeven dat er verschillende visies zijn over hoe de aanleuning moet zijn.
Ik wil het er hier nadrukkelijk niet over gaan hebben wat nu goed, fout, beter of slechter zou zijn, want dat moet ieder voor zichzelf [en zijn paard] maar bepalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:15

Ik denk idd ook dat daar geen goed of fout in bestaat.
maar dat het uiteindelijk doel hetzelfde is en dat je er voor moet kiezen wat bij jou en je paard het beste moet passen.

Voor mij is dat aanleuning als hij nog niet genoeg er van achter bij is.
Maar als het me lukt hem er van achter echt goed onder te hebben, dan merk ik ook dat ik van voren bijna niets meer heb.
Maar dat op een prettige manier.
Op dat moment merk ik ook dat ik dan bijna alles op de zit kan doen, omdat hij me dan ook echt draagt en echt laat zitten.
Heerlijk!! Kwijl
En dat is voor mij het echte ultieme gevoel.
Nu dat nog in de draf voor elkaar zien te krijgen

Maar het kan best zijn dat een ander dat dus als niet fijn ervaart. Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:12

Jippie, volgens mij zijn we het weer helemaal eens, maar ben jij iets verder dan ik Haha! net als Kawa trouwens *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:25

Lielle schreef:
Jippie, volgens mij zijn we het weer helemaal eens, maar ben jij iets verder dan ik Haha! net als Kawa trouwens *LOL*

daar sluit ik me bij aan Lachen

germie

Berichten: 25939
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:32

en het gewicht in je handen verschilt ook nog eens per paard. Sommigen hebben ecth steun nodig om uiteindelijk in balans te lopen. Het mag alleen geen hangen zijn. En dat onderscheid moet je wel maken.
Een groot paard dat van nature geen baletdanser is, is vaak wat zwaarder dan een kleiner paardje met van nature soepele gewrichten e.d.

MAar met goed rijden kun je veel beinvloeden.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 08:20

een paard kan zijn gewicht niet op de achterhand dragen, alleen als hij steigert... Wel kan het gewicht gelijk verdeeld worden. Als je dr even over nadenkt is het nog logisch ook..