[AR] Rondjes draaien. Hoe afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

[AR] Rondjes draaien. Hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 21:04

Mijn pony gaat rondjes draaien als ik ga oefenen in de mennen zonder kar...

Hoe leer je dit af?
Door gewoonweg te gaan meppen?

Marieke_456
Berichten: 4608
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:58

hmmmm.... Daar had ik eerst ook veel last van. Erg vervelend, maar ik heb het zo opgelost.

Hij bleef maar draaien en toen werd ik zo kwaad dat ik hem een flinke tik heb gegeven. Elke keer al wil hij zich omdraaien gewoon goed voorwaards vragen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:01

Met meppen los je over het algemeen weinig op. Blijkbaar heeft je pony ergens last van of begrijpt hij een bepaalde hulp niet. Ik kan helaas niet door het scherm heen zien wat het probleem is. Doet je pony het alleen met dat nieuwe bit of deed ie het daarvoor ook al? Probeer het iig voorwaarts op te lossen en ga niet extra in zitten houden.

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:20

Hoelang oefen je het 'erachter' lopen al met je pony?
Als je dat nog niet zolang doet, dan snapt de pony misschien niet wat je bedoelt (je loopt er opeens achter in plaats van ernaast)

Misschien kan de eerste paar keren een vriendin ofzo meehelpen. Je vriendin of jij loopt naast de pony zijn hoofd mee en de ander erachter. Degene die erachter loopt geeft de commando's...
Als het goed gaat, dan gaat degene die ernaast loopt eerst steeds verder bij de pony vandaan lopen (naast de pony nog steeds) en zo ga je verder totdat de persoon ernaast niet meer nodig is.

Succes

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 03:01

Eliesje schreef:
Mijn pony gaat rondjes draaien als ik ga oefenen in de mennen zonder kar...

Hoe leer je dit af?
Door gewoonweg te gaan meppen?


Met meppen zul je weinig verder komen, maar eerlijk gezegd begrijp ik de vraag niet zo best.
Hoe dan ook zul je je altijd eerst moeten afvragen of de pony wel begrijpt wat je bedoelt.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:10

Ehmmm... goed sturen?!
Als je erachter loopt en je pony draait zich de hele tijd om, dan snapt ie gewoon niet dat jij er nu achter hoort ipv ernaast.
Niet meppen, dat is een kwestie van wennen als ik het zo lees.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:06

Ja dat had ik ook, maar ik ging gewoon door met voorwaarts vragen en elke keer als hij ging draaien, dan ging ik zorgen dat ik acter zijn kont BLEEF staan. Dus toen zag hij in dat het draaien geen zin had.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 17:29

Celinde, dat is de bij mijn pony niet mogelijk. Zodra ik weer achter haar wil komen, draait ze verder...
Met een gewoon bit doet ze dit ook.
Het gaat al wel beter, het is denk ik gewoon een kwestie van wennen.

Ik oefen het erachter lopen nu 4 maanden... Ongeveer.

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:47

Als je er achter loopt "te mennen" doe dan de leidsels door de lichtogen dan wordt het omdraaien vast minder.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:47

Eliesje schreef:
Celinde, dat is de bij mijn pony niet mogelijk. Zodra ik weer achter haar wil komen, draait ze verder...
Met een gewoon bit doet ze dit ook.
Het gaat al wel beter, het is denk ik gewoon een kwestie van wennen.

Ik oefen het erachter lopen nu 4 maanden... Ongeveer.


Blijkbaar snapt je pony het nog niet helemaal. Rustig blijven proberen en absoluut niet gaan slaan. Roep anders eens de hulp in van een wat ervarener persoon.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:50

1 persoon erachter, 1 persoon ernaast

Rietje_oud

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Meppel, in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:56

Hallo allemaal,

Ik ben ook bezig met mijn pony mennen leren en moet zeggen dat ook zij dit doet, maar alleen als ik een halt vraag. Omdat zij dus oogkleppen heeft denk ik dat ze graag wil zien waar ik mij bevind, dit duidt dus op onzekerheid.

Zolang dit er nog is, nog niet voor de kar doen en oefening baart kunst, de één doet er alleen 1 dag over en de ander een half jaar :0))

Gr

maaikysammy
Berichten: 765
Geregistreerd: 13-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:38

je moet iemand vragen om naast het hoofd van je paardje te lopen, die van mij wil ook errug graag achter me aan, maar dit had ik al aan zien komen, dus heb iemand gevraagd om er naast te lopen. om een beetje bij te sturen dus!

ik heb nu al een aantal keer geoefend met slepen van de bak, en in het begin loopt er iemand gewoon een rondje naast, daarna heb ik nergens last meer van!

je moet niet zelf naast z'n hoofd gaan lopen, want het kan zijn dat hij het geoon een beetje eng vind en bij JOU steun zoekt, dus. hij moet leren dat jij erachter loopt en dat hij niet achter jou aan moet lopen!!

veel succes ermee!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:33

kleine toevoeging. laat de persoon die ernaast loopt zijn mond houden.
JIJ geeft de commando's (de persoon die er achter loopt dus)

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:18

Eliesje schreef:
Celinde, dat is de bij mijn pony niet mogelijk. Zodra ik weer achter haar wil komen, draait ze verder...
Met een gewoon bit doet ze dit ook.
Het gaat al wel beter, het is denk ik gewoon een kwestie van wennen.

Ik oefen het erachter lopen nu 4 maanden... Ongeveer.


Dat deed radetsky ook. erachter BLIJVEN staan. RAdetsky ging uiteindelijk bijna spinnen, en ik maar rennen en druk geven op de buiten teugel, en toen had hij door, hoe hard hij ook rende...ik bleef erachter.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 19:11

Als je pony normaal op teugelhulpen reageert onder het zadel en op stemcommandos aan de longe, jij de tijd neemt om hem te leren dat hij niet mee hoeft te lopen als jij wegloopt (naar achteren dus) lijkt mij het probleem opgelost. Geduld zou ik zeggen, maar meppen helpt vast ook prima Verward
Kan je hem met een dubbele longe longeren? En zo omdraaien aan de longe. Volgens mij ben je dan al een heel eind. Succes!