Tranquigel?wie kent het!(soort Sedalin)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Tranquigel?wie kent het!(soort Sedalin)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 21:23

ik heb van mn hoefsmid Tranquigel gehad voor Quentin, ik heb vandaag samen met Iris (Destinietje) Quentin zn voetjes, oortjes en zijkant staart geschoren,begonnen met voetjes, met praam op(op aanraden van vorige eigenaar en ivm mn ervaringen met quentin) hij kreeg genoeg van die praam en die haalde ik toen van zn neus, hij bleef heel goed stilstaan, toen met zn oortjes hebben we de praam er weer opgedaan, maar hij vind die praam echt heel erg vervelend en gaat dan met zn hoofd gooien en dat is zo irritant!(Iris heeeel erg bedankt want Q ziet er weer super uit )

nu moet ik dus nog zn neusharen en zn haren onder bij zn kaken/keel weghalen, heeft ie van die lange haren zitten, knip ik normaal weg maar wil ze nu wegscheren, neusharen gaan niet met schaar, gooit ie ook met zn hoofd, dus dat is ook geen succes

en ik moet nog manen trekken, dat doe ik zo'n 3x per jaar en da heeeeel dun, zodat ik dan maanden lang alleen ff hoef bij te knippen

maar manen trekken moet met 3 mensen, 1tje houdt praam vast 1tje houd hooefd stil 1tje trekt de manen, en dan moet jr snel zijn want hij wordt echt kwaad anders!

met zn 2en lukt ook wel maar hij gooit met zn hoofd en dan is het lastig om in je 1tje praam&halstertouw vast te houden, mn smid gaf me Tranquigel, werkt net als Sedalin, dat ga ik dus geven om manen te trekken, heb geen zin om hem weer zo te moeten vervelen met die praam, dat gaat zo rampzalig!en er is niemand hier die hem vast kan/wil/durft te houden!en t is voor Quentin gewoon heel vervelend dat gedoe met praam enz bij manen trekken!normaal trek ik zn manen aan t begin van t zomerseizoen, dan heb ik altijd een periode van 3 of 4 mnd dat ik 3x per mnd wedstrijd heb, dus dan moet ik veel invlechten, verder knip ik zn haren bij, tot ik weer een periode met veel wedstrijden heb, verder val ik hem niet lastig met manen trekken!

maar kent iemand Tranquigel, ervaringen ermee?daar ben ik nml benieuwd naar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 21:25

geen idee hoe het werkt
maar fff over de praam
die vouw je voor het gemak toch achter het halster.
hoeft niemand die vast te houden Lachen

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:22

Graag gedaan hoor renske! Hij heeft zich voorbeeeeldig gedragen! (op wat kleine dingen na:-P) Even ontopic: ik was net op stal, en een stalgenoot van me gebruikt het ook. Ik zal haar morgen eens vragen of het bevalt enzo!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:29

Met trekken doen veel paarden lastig, maar met een mesje is het vaak een stuk minder!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 22:29

ik heb zo'n ijzeren praa die een DA gebruikt weleens aant halster vastgemaakt, zit speciaal haakje aan das heel makkelijk, maar hij gaat zo hard staan gooien&schudden met zn hoofd dat die eraf ging!
toen heeft mn instructeur, toen ik daar op stal stond, een gewone praam aan t halster vastgemaakt, dat ging een kwartier goed toen ging ook die los Boos!

hij gaat echt staan stuiteren en ronddraaien en zeker als ie dan ergens tegenaanstoot is praam geijk los, zet je hem vast dan gaat ie zitten!tot er iets breekt!

heb 45 min geleden spuit Tranquigel gegeven, ga over halfuur kijken hoe rustig ie is!dan ff neushaartjes enzo eraf, en dan manen trekken! ga ik niet heel netjes doen maar gewoon heeeel erg uitdunnen! of het mooi gelijk is zi je toch niet met knotjes in!en heb om mn werk geoefend met manen trekken en ging steeds in 20 min ofzo, dus dat houdt Quentin wel vol!

tot hoe lang nadat je dat spul hebt gegeven mag ie niet eten?
met sedalin was dat 2 of 4 uur ofzo?

er staat nml nix over in gebruiksaanwijzing!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 22:32

ja klopt, maar ik ben handiger met manen trekken dan met een mesje!met mesje snijd je het dunner, heb zo'n trek kammetje/schaartje daar dun je ook mee uit, maar dan krijg je snel losse piekjes, van de plukjes die je dus kort afsnijd!

vandaag op t werk 3 jonge paarden voor t eerst manen getrokken, 2 vd 3 waren lief 1tje ging ronddraaien en als ie vaststond ging ie hangen maar die had een kort nekje en wening manen dus was zo klaar! Q heeft lange nek&veel manen dat duurt dus ff!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 22:36

Ik ken het spul, het werk het zelfde als sedalin.
Ze worden na ongeveer een half uur slaperig en het werkt dan anderhalf uur goed. Dan worden ze weer langzaam aan wakker. Het kan wel lang duren voordat ze weer helemaal de oude zijn, dus niet gebruiken een dag voor de wedstijd.

en over het scheren van zijn neus, je kunt de praan ook op het oor zetten, Je moet het dan iets minder strak draaien als op de neus, maar het wekt wel.
En je kunt idd zoals runningkawa zegt, de praam achter het halster doen, heb je lekker niemand nodig...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 22:45

weet je ook na hoelang ze weer wat mogen eten(hooi ofzo)

hij hoeft morgenavond pas weer te rijden, morgen overdag lekker in de wei dus dan zal t wel goed komen!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:09

sorry dat ik zo laat reageer, je zal dus wel uit hebben gevonden dat het na ruim een dag is uitgewrkt!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 23:03

ja ik ging dus manen trekken toen het 1,5 uur had ingewerkt, hij deed nix dan steigeren&schoppen! heb er toen ook nog een praam op gezet, toen werd ie redelijk rustig! heeft nu superdunnen manen van 5 a 6 cm lang! dus voorlopig is beetje bijknippen voldoende Haha!

heb toen tot half 12 buiten wat gestapt(dus 3 uur nadat ie t spul had gehad) toen werd ie weer wakkerder, niet meer zo slap en liep rechtuit ipv slingeren!toen kon ik met een gerust hart gaan slapen! hij is beetje koliekgevoelig, dus was bang dat ie ergens last van zou krijgen 's nachts, maar t ging helaam goed, de ohtend erna stond ie even driftig&ongeduldig op zn voer te wachten!en in de wei ging ie daarna meteen de andere2 opjagen!

maar t viel me beetje tegen dat ie na een volle spuit nog zo agressief deed!wilde nml liever geen praam gebruiken omdat ie daar echt een hekel aan heeft, nu had ik dus toch die praam er nog bij nodig!