Wat zou dit kunnen zijn?? (foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shiloh

Berichten: 19776
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Wat zou dit kunnen zijn?? (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 20:15

De pony waar ik op rijd op de manege heeft sinds 2 weken ongeveer een soort schimmel achtige plekken op der hoofd. Ik denk niet dat het schimmel is, dit hebben we een tijdje geleden op de manege gehad, en weet hoe dat eruit ziet, ik denk niet dat dit het is. Zover dat ik weet is er 1 andere pony die het ook heeft, dat is een eigenpony, en die heeft het op de hals...

Het zijn zeg maar korst achtige plekken, netalsof ze geschuurt heeft, en er beetje slechte korsten op zitten. Ik heb een foto van afgelopen zaterdag even opgeblazen, zodat je ongeveer kunt zien hoe het eruit ziet... heeft iemand enig idee???

Afbeelding

Ik dacht zelf aan een soort exeem of zo, maar toch ook weer niet?

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


boemel

Berichten: 8273
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 07:26

Het lijkt verdacht veel op schimmel.
Schimmel kan er op verschillende manieren uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:25

mijn ouwetje had rainrot ziet er ook gelijkmatig uit... (als het dit is goed wassen met imaverol en insmeren met zalf , anders heb je in de kortste tijd een kaal paard)

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:24

het heeft weinig zin imaverol en daarna zalf!! Ik zou het ff wassen met betadine scrub en dan met citroensap doen dit na 2 a 3 dagen herhalen en dat een paar keer doen dan een paar keer alleen citroensap, werkt dit niet dan alleen nog met imaverol proberen. succes ermee

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

DubbelFun

Berichten: 88483
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:45

shaneen schreef:
Ik zou het ff wassen met betadine scrub en dan met citroensap doen dit na 2 a 3 dagen herhalen en dat een paar keer doen dan een paar keer alleen citroensap, werkt dit niet dan alleen nog met imaverol proberen. succes ermee


Eerst scrubben en daarna citroensap op een open wond Verward Lijkt me geen goed idee, ik denk ook niet dat je paard dit leuk gaat vinden.
Haal gewoon bij de DA een tubbetje eczeemcreme, dat lijkt me een veiliger oplossing.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:14

Even goed wassen met betadine scrub oid, dan lekker laten, dit kan je een paar keer herhalen, dus wassen met 2/3 dagen ertussen.
Wordt het niet beter dan zou ik een DA even laten kijken.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:52

het lijkt niet echt op schimmel mijn paard heeft ook een schimmel gehad en die had echt van die grote lelijke plekken ik denk dat het beter is om imaverol te gebruiken en dan moet het zo weg zijn

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:11

heeft het paard jeuk, kan het schurft zijn?

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:20

maar op dit moment heerst er veel paardenluis dus misschien moet je dat ff controleren anders zit heel de manege strax onder

boefjelover
Berichten: 95
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: de Goorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:30

Bel de dierenarts zouw ik zeggen:P weet je meteen de oorzaak, en/of het besmettelijk is!

heeej mensjus!!!!!
i love boefje 4 evahh

shaneen
Berichten: 976
Geregistreerd: 15-09-02
Woonplaats: een leuk klein plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:08

voor sugarmiss: ik weet het klinkt raar maar werkt super en het is geen open wond waar je het in spuit!!

Behandel je paard alsof het een mens is en negen van de tien keer komt het dan echt wel goed!! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 08:31

shaneen schreef:
het heeft weinig zin imaverol en daarna zalf!!


Ik spreek uit jaren ervaring geloof mij nou maar dat t echt werkt...

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:28

hoi, mijn dancer heeft zoiets (teminste lijkt er heeeeel erg op) op zijn achterbenen. Ik heb dit in de kliniek in Emmeloord laten zien en het is toch een soort van exzeem. Ik heb er een antibiotica kuur voor gekregen en ook exzeemzalf. Ik ben nu een ruim een week bezig met de medicijnen en eindelijk wordt het een stuk minder. De korsten bereiden zich uit en kruipen bij Dancer helemaal naar boven tot in zijn lies. Oja, wat Dancer heeft is zeker besmelltelijk! Dus ik zal als ik jou was toch even de DA erbij halen! Suc6

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:56

Als ik jou was zou ik gewoon even naar de DA gaan en vragen wat hij adviseert. Stel dat je zelf iets verkeerds er op doet en het gaat ontsteken ofz Scheve mond

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:02

wenny schreef:
maar op dit moment heerst er veel paardenluis dus misschien moet je dat ff controleren anders zit heel de manege strax onder
luis zit vaak onder de manen, dus zou die bij z'n voorpluk echt wonden hebben van het schuren, op de hals ook vaak en de staart schuren ze vaak kappot(zelf gezien, het beestje werd behandeld en z'n vacht begon gewoon weer te groeien)

het ziet er wel uit als een schurftje, maar goed ik ben geen kenner, ik ben al stil voor ik dingen roep die ik enkel een keertje gehoord heb Knipoog

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies


_Tanja_

Berichten: 5860
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:50

ik weet ook niet wat het is maar het is denk ik geen schimmel, want anders hadden andere
paarden het ook gehad en dat is helemaal niet. Alleen dundee en britney hebben het maar de rest niet. En iedereen raakt
haar aan en dan raken ze ook andere paarden en pony's aan alleen die hebben niks Verward

Dancer_Valou

Berichten: 359
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:30

Bij ons op de manege hebben heel veel paarden het, teminste, dat wat ik beschreef bij Dancer. Er zijn nu ongeveer 6 paarden die het hebben en die paarden staat allemaal ver uit elkaar. Dus misschien verspreid het door iets anders?

Hdoortjez
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:59

Skippie heeft dit ook gehad. steeds na de winter zo rond deze tijd. hij heeft het nu al 4 jaar rond deze tijd. op precies dezelfde plek ook onder het oog etc. idd eerst wassen met betadine-shampo en daarna behandelen met imaverol. bij mij was het na 2 weken weg. kijk uit voor zjn ogen als je met imaverol bezig bent. hij staat met 60 paarden op een pensionstal en geen van de andere paard heeft het. of het bsmettelijk is weet ik dus niet.

ik heb ook ergens gehoord dat teershampo wel wil helpen, dit heb ik nooit uitgeprobeerd omdat imaverol goed werkt bij skippie.

succes er mee!!!

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:27

een paard bij ons op de manege heeft ook dit soort schimmel gehad, voor verdere info moet je LMwinetou ffe proberen zij reed de pony die dit heeft gehad!
suc6 ermee

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 16:34

Lijkt wel schimmelachtig. Als één van onze paarden zo'n soort plekje heeft spuit ik het in met tea tree olie. Verkrijgbaar in reformwinkel/kruidenwinkel. Werkt perfect en is homeopatisch. Tevens niet zo kostbaar als b.v. imaverol. Let op de weerstand van je paard. Meestal als die omlaag gaat krijg je dit soort problemen. Om de weerstand te verhogen kun je knoflook, rozebottels of echinace druppels geven.

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 17:47

Misschien een huidbacterie..een van onze paarden heeft dat ook! WAssen met betadine scrub kan wel eens helpen

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

Offereins

Berichten: 153
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: Meerssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:26

Schimmel staat met stip bovenaan. 4 x wassen met Imaverol (warm) om de 3 dagen. Als je er een dierenarst bijhaalt kweek laten doen.
Meest kenmerkend van schimmel; haren die je makkelijk lostrekt met een soort stof aan de haarwortel

Shiloh

Berichten: 19776
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-03-03 17:55

Tja, een dierenarts erbij halen, kan ik niet echt doen, het is en blijft een manege pony... Het duurt intussen al iets van drie weken, ik morgen zie ik haar weer,

Ik was eignelijk gewoon benieuwd wat jullie dachten, en als daar dan echt iets alarmerends uit zou komen, dan zou ik het tegen de manege eigenaar zeggen. Zoals we al eerder hadden gezegd, een aantal maanden geleden hebben we schimmel op de manege gehad...

Iedereen kreeg de instructie hun borstels te wassen in soda, en ze de komende weken maar op 1 pony te gebruiken, er werd flink acrtie ondernomen, het was echt een ellende, ik denk dat als dit schimmel was, dat ze daar na 3 weken allang achter zouden moeten zijn, en dat er dus allang weer actie ondernomen was... Maar niemand weet of hoort iets, en geen enkele andere pony geeft deze verschijnselen, weet dus eignelijk wel zeker dat het geen schimmel is...

toch bredankt voor jullie reacties, zla er morgen is met eigenaar over hebben, kijken wat die er van zegt....

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:56

Persoonlijk denk ik dat het schurft is... ik heb al aardig wat paarden gezien die dit hadden...
Schurft is ontzettend besmettelijk dat zou dus een antwoord kunnen zijn op de vraag waarom dr nu ineens allerlij pony's het hebben!

Allerliefste Kasper en Mick, Ik zal jullie NOOIT vergeten

Shiloh

Berichten: 19776
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 13:45

'jah maar het punt is... het duur nu drie weken.... en britney kreeg het een paar maanden geleden al, en dundee nu ook... VERDER NIEMAND!

Dus ik denk niet dat het echt besmettelijk is.. want het is ook nog eens een manege pony, die iedereen aanraakt, iedereen poetst, ook met diezelfde borstels andere poetsen, die samen met de andere op de wei staat, etc etc.... en na al die weken (en voor britney maandan) zijn hun de enige twee...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Jet, Katyatje, othelloster, Phen, senna21, Trendiction, ual_95 en 13 bezoekers