Tegen been in gaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Tegen been in gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 20:15

Ik rijd een ponietje die goed voorwaarts is in draf en een prima loopt, maar zodra je d'r opdrijft om d'r bv. omlaag te vragen of een middendrafje gaat ze gigantisch tegen je benen in

Ze gaat stilstaan en draait zich vervolgens 180 graden en wacht gewoon tot ze een tik krijgt met de zweep om vervolgens een gigantische bok te geven, maar verder geen pas te verzetten. Dit werkt dus gewoon niet, in het begin kreeg ik het advies om d'r aan te blijven tikken tot ze erop reageerde en er niet meer tegen in gaat, maar dat is gaan doen en oogt zelfs als paardenmishandeling Frusty

Maar goed middendraf zit er dus niet in, het eerste rondje galoperen meestal wel, maar dan staat ze ineens stil en dan moet je niet denken verder te kunnen gaan, ze weet dat ze een tik krijgt met de zweep, want vaak geeft ze al een bok voordat dit zweep d'r raakt en het doet d'r echt HE LE MAAL niks!!!!

Heeft iemand misschien ook een pony die zo erg tegen het been in gaat of kan iemand mij een goed advies geven?

Avast betankt


spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:45

met de zweep is het zo.......dat hij een beetje "boos" is omdat jij hem een tik geeft. Mijn pony geeft af en toe ook weleens een bokje als ik hem een tikje geef........maar dan geef ik hem gewoon nog een tik totdat hij ophoudt want zoiets mag hij niet........ik denk dat je dat probleem eerst moet oplossen maar zoals ik het zo lees heeft jouw pony eigenlijk niet zo veel respect voor jou..zoiets ongeveer ken ik ook met mijn pony, want soms rijdt er een vriendin van mij op maar die rijd nog neit zo lang en veel te lief.......en soms loopt hij te vervelen en dan luistert hij gewoon niet maar als ik of mijn zus erop ga zitten is ie kei lief...... Ik weet dat een tik geven moeilijk is maar je moet je niet laten drijven door wat de mensen denken want zo zielig is het niet en als jij er iets om blijft geven wat de mensen dan denken dan luistert je pony straks helemaal niet meer en dan heb jij een grooot probleem......ik weet dat het moeilijk is om door te gaan met tikken maar dat hoef je maar 1x te doen en daarna heb je gewonnen.......dus gewoon idd gewoon doorgaan met je pony een tik met de zweep te geven totdat hij er neit meer tegenin gaat, dit is beter dan schoppen ofzow want met schoppen bereik je alleen maar dat z`n buik ongevoelig word. En hierna gewoon als je pony niet reageert op je been gewoon een tikje achter de kuit geven....... oh ja, nog 1 tipje als je je pony een tik geeft en je weet dat ze gaat bokken moet je van te voren goed naar achter zitten (dus goed stevig in het zadel gaan zitten) en dan met je overgebleven hand (waar je de teugels mee vast hebt) gewoon het zadel vast houden. en gewoon niet opgeven! jouw pony geeft waarschijnlijk eerder op dan jij als jij blijft volhouden

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:23

Je pony is jou helemaal de baas. Hij doet lekker wat ie zelf wil en jij mag als je geluk hebt meeliften. Schop hem maar eens alle hoeken van de bak door en ga niet eerder terug naar draf als JIJ dat wilt. Zo gauw je merkt dat ie terug komt voorwaarts rijden, eerst met been maar als ie daar niet onmiddelijk op reageert gelijk met de zweep erachteraan komen. Hij heeft totaal geen respect voor jou. Als ie 23 uur per dag mag doen wat ie zelf wil kan ie het best wachten om een uur per dag gewoon hard te werken. Dus voorwaarts met die hap en desnoods eerst beginnen aan de longereerlijn en hem daar ook al goed achter de broek aan zitten. Doorzetten en niet je pony zijn zin geven.

Kadans
Berichten: 193
Geregistreerd: 12-07-01
Woonplaats: silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:08

ik sluit aan bij annegti laat hem maar alle hoeken van de bak zien desnoods sporen om


sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:55

sluit ik mij ook bij aan. Enne sporen zou ik ook zeker doen. Zodra hij weer reageert die dingen weer afdoen, anders stompt ie af, en dan ben je verder van huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:03

minka schreef:
Ik rijd een ponietje die goed voorwaarts is in draf en een prima loopt, maar zodra je d'r opdrijft om d'r bv. omlaag te vragen of een middendrafje gaat ze gigantisch tegen je benen in


We kunnen hier wel gaan roepen dat je je pony harder moet aanpakken maar ik denk dat het probleem bij jou ligt.
ik vraag me af of jij wel soepel genoeg in je hand bent wanneer je naar voren rijdt. Wanneer je te stug in je hand bent kunen sommige paarden daar heel scherp op reageren door direct af te slaan.
Wanneer je naar voren rijdt oefen je dat eerst naar eens aan een licht contactteugeltje waarbij je je hand opend wanneer je been geeft. Geef voorzichtig been. Blijf niet douwen maar geef een klein tikje met je kuit. Bij uitblijven van een reactie mag je iets grover inkomen.
Dus been geven en hand openen!

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 19:00

Bedankt voor de reacties en we rijden er al met sporen op maar wel met hele korte knopjes, want we willen d'r niet ongevoelig maken in d'r buik en ze is ook echt niet sloom ofzo, ze reageert gewoon niet op je been. Dat is ook het geval als je d'r bijvoorbeeld op zij wilt zetten als ik dan met m'n linkerbeen duw, gaat mevrouw stug naar rechts! Het gaat d'r gewoon om het dwars ertegenin gaan...

Ze was dus nooit zo en ik rijd d'r al 4 jaar en ze is nooit zo geweest. Ze was juist heel erg gevoelig en kon alleen maar denken aan scheuren, dat is nu ook nog wel zo, maar niet op je been.

En ik ben heel zacht met m;n hand en zeker als ik drijf geef ik d'r voldoende teugel om te kunnen lopen, ik gooi ze niet los, maar ik geen geen druk.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:25

Je pony is niet voor je been zeg je.
Als hij tegen je been in komt geef hem dan meteen een schop en blijf schoppen totdat hij weer naar voren gaat. Als je nl met de zweep gaat meppen, en hij luisterd daar dan naar, dat betekend nog niet dat hij voor het been is, maar eerder voor de zweep. je kunt gerust een keer grotere sporen gebruiken om hem gehoorzaam te maken (laat de boze reacties maar komen), als je die daarna maar weer verwisseld voor je kleintjes.
Je pony heeft duidelijk geen gespekt voor je, en dat moet hij maar gewoon krijgen...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:29

Als ze nooit zo is geweest en dan in ene dit gedrag gaat vertonen zou ik ook eens op gaan letten of het dier niet ergens last van heeft,waardoor dit gedrag wordt veroorzaakt.

Het kan best zijn dat bepaalde oefeningen pijnlijk zijn of ongemak geven bij het dier.
Het kan ook onbegrip zijn(zijn er oefeningen veranderd).
Het kan eentonigheid zijn(veel afwisseling is belangrijk).

Eerst eens op onderzoek uitgaan waarom het gedrag zo is geworden bij het dier voordat je hem alle hoeken doorschopt zoals aangeraden wordt! Verward

Pas als je zeker weet dat het dwarsheid is(laat daarbij ook eens iemand meekijken,die niet gelijk het dier de hoek door wilt schoppen!)
Kan je daaraan gaan werken.

Succes Smousje Knipoog

Een goede ruiter hoort zijn paard praten,
Een hele goede ruiter hoort zijn paard zelfs fluisteren,
Een slechte ruiter hoort zijn paard niet eens schreeuwen!!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 21:54

Maar zoals het hier boven word uitgelegt heeft het weinig met pijn te maken. Als ze been geeft en de pony komt terug ipv vooruit heeft dat gewoon te maken met dwars zijn en merrie-achtig doen...

Instagram: @bianca.schoenmakers
Facebook: Bianca Schoenmakers Equestrian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 07:45

Toch wil ik er op wijzen heel terughoudend te zijn in adviezen als grotere sporen en harder schoppen. Wij beoordelen dit vanachter een computer en hebben Minka niet in actie gezien. Vooral omdat Minka dit gedrag nu plotseling na 4 jaar gaat vertonen [zonder duidelijke aanleiding] is dit een reden voor extra voorzichtigheid.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 07:59

Ik geloof ook niet dat grotere sporen of langere zweep hier een oplossing zou kunnen bieden,
dit diertje sluit zich schijnbaar af en dan kan je er een veeprikker op zetten zonder dat ze nog een voet verzetten.

Ik denk ook dat het probleem bij jou vandaan komt, kijk eens in de buurt of je niet ergens anders een ker een les kan rijden, en frisse kijk op de zaak doet vaak wonderen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:25

schoentje schreef:
Maar zoals het hier boven word uitgelegt heeft het weinig met pijn te maken. Als ze been geeft en de pony komt terug ipv vooruit heeft dat gewoon te maken met dwars zijn en merrie-achtig doen...


Hoho mijn merrie heeft dit ook een tijdje gehad en voornamelijk tijdens de les. Nu ben ik gestopt met lessen bij mijn instrukteur en terug gegaan naar de basis. Het probleem bleek achteraf dat ze het niet meer begreep. Marca is een heel onzeker paard die als ze het niet meer weet liever stil gaat staan en apathisch voor zich uit gaat staren ( en dan kan je slaan, schoppen maakt niet uit) dan dat ze het verkeerd doet. Het kan idd dwarsigheid zijn maar het kan ook gewoonweg niet snappen zijn. Als je een gevoellig paard hebt kan dit een reactie zijn. Ik moet zeggen dat ik dat toevallig van haar weet en in eerste instantie heb ik natuurlijk ook naar voren geschopt maar als je als ruiter merkt dat je daar niet het probleem mee oplost dan is het wel eens verstandiger om eerst gewoon helemaal terug te gaan naar de basis.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:30

Dat dier heeft duidelijk geen lol in z'n werk en met grotere zwepen en scherpere sporen maak je dat echt niet beter...
Krijgt ze wel afwisseling genoeg? En dan bedoel ik niet alleen afwisseling qua buitenrijden etc., maar ook afwisseling in het rijden in de bak. Veel tempowisselingen, veel wendingen, hou het leuk en spannend!

Nulla tenaci invia est via

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 15:05

schoentje schreef:
Je pony is niet voor je been zeg je.
Als hij tegen je been in komt geef hem dan meteen een schop en blijf schoppen totdat hij weer naar voren gaat. Als je nl met de zweep gaat meppen, en hij luisterd daar dan naar, dat betekend nog niet dat hij voor het been is, maar eerder voor de zweep. je kunt gerust een keer grotere sporen gebruiken om hem gehoorzaam te maken (laat de boze reacties maar komen), als je die daarna maar weer verwisseld voor je kleintjes.
Je pony heeft duidelijk geen gespekt voor je, en dat moet hij maar gewoon krijgen...


misschien een beetje offtopic, maar hier ben ik het dus niet mee eens! Als mijn pony niet reageert op een heel kleine kuitdruk, pak ik mijn teugels in een hand en geef haar een knal. Ze moet gewoon reageren op dat ene hele kleine kuithulpje! Dat hoef ik dan bij haar ook maar 1 keer te doen, en dan weet ze het wel weer! Als ik dan heel lichtmet m'n kuit druk reageert ze perfect! Dus dan is ze niet voor de zweep maar gewoon voor m'n been.. ik moest haar er alleen weer even aan helpen herrineren met m'n zweep...

maar nu weer ontopic:
het lijkt erop dat je paard gewoon dwars en lui is, maar dat kan iknatuurlijk niet goed beoordelen via internet, vooral omdat ze het eerst niet deed, kan het best iets lichamelijks zijn! wees voorzichtig met meteen een lange zweep, grote sporen etc. Al zeg ik niet dat, dat fout kan zijn! het kan je prima helpen als ze lui of dwars is, maar zodra het iets lichamelijks is maak je het met die hulpmiddelen alleen maar erger.
succes ermee!

(L)

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-03-03 19:35

Sjuimpje schreef:
Ik geloof ook niet dat grotere sporen of langere zweep hier een oplossing zou kunnen bieden,
dit diertje sluit zich schijnbaar af en dan kan je er een veeprikker op zetten zonder dat ze nog een voet verzetten.

Ik denk ook dat het probleem bij jou vandaan komt, kijk eens in de buurt of je niet ergens anders een ker een les kan rijden, en frisse kijk op de zaak doet vaak wonderen.



Inderdaad, ze sluit zich juist af en ik rijd zoiezo in de les met d'r. Met hele korte spoortjes die ik eerst meer gebruikte om te sturen als ze ging scheuren, maar die ik nu dus serieus moet gaan gebruiken. En ik schop d'r liever niet zomaar de bak door, niet dat ik dit niet al heb geprobeert, maar juist daar gaat ze tegen. Zodra ik meer ga drijven gaat ze schuin op de hoefslag staan en ik drijf echt niet met m'n ene been meer dan met m'n andere. Het is gewoon puur dwarsigheid en ze weet dat ze een tik krijgt, vaak staat ze daar namelijk al helemaal klaar voor (bokt al voor de zweep d'r raak, en verzet werkelijk GEEN pas). Dankzij die zweep en het bokken kan ze gewoon blijven staan waar ze staat, en daarom wil ik van dat meppen met die zweep af...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:41

minka"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Ik geloof ook niet dat grotere sporen of langere zweep hier een oplossing zou kunnen bieden,
dit diertje sluit zich schijnbaar af en dan kan je er een veeprikker op zetten zonder dat ze nog een voet verzetten.

Ik denk ook dat het probleem bij jou vandaan komt, kijk eens in de buurt of je niet ergens anders een ker een les kan rijden, en frisse kijk op de zaak doet vaak wonderen.



Inderdaad, ze sluit zich juist af en ik rijd zoiezo in de les met d'r. Met hele korte spoortjes die ik eerst meer gebruikte om te sturen als ze ging scheuren, maar die ik nu dus serieus moet gaan gebruiken. En ik schop d'r liever niet zomaar de bak door, niet dat ik dit niet al heb geprobeert, maar juist daar gaat ze tegen. Zodra ik meer ga drijven gaat ze schuin op de hoefslag staan en ik drijf echt niet met m'n ene been meer dan met m'n andere. Het is gewoon puur dwarsigheid en ze weet dat ze een tik krijgt, vaak staat ze daar namelijk al helemaal klaar voor (bokt al voor de zweep d'r raak, en verzet werkelijk GEEN pas). Dankzij die zweep en het bokken kan ze gewoon blijven staan waar ze staat, en daarom wil ik van dat meppen met die zweep af...
[/quote]

Dit is zooo herkenbaar. dit had ik vorige maand en nu sinds anderhalve week kan ik weer normaal de bak door. Bij haar was het puur onzekerheid echt. Ga gewoon even terug naar de basis alleen het voorwaards neerwaards pas als dat goed gaat ga je weer kleine stukjes oppakken... belonen als het goed gaat en gewoon weer opnieuw proberen als het niet goed gaat. Wat voor een paard is het trouwens?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 19:45

Weet je Marca accepteert een slag met de zweep echt. Als ze fout is mag ik haar best straffen. Maar als ik de zweep gebruik terwijl ze het niet begrijpt gaat ze dus echt apathisch voor zich uit staren en reageert helemaal nergens meer op. Ik ben opgehouden met lessen omdat mijn instrukteur vond dat ik maar harder moest slaan als ze zo deed. Ik vond van niet en nu gaat het beter

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-03-03 17:37

gijsenkim"]
[quote="minka"][quote="Sjuimpje schreef:
Ik geloof ook niet dat grotere sporen of langere zweep hier een oplossing zou kunnen bieden,
dit diertje sluit zich schijnbaar af en dan kan je er een veeprikker op zetten zonder dat ze nog een voet verzetten.

Ik denk ook dat het probleem bij jou vandaan komt, kijk eens in de buurt of je niet ergens anders een ker een les kan rijden, en frisse kijk op de zaak doet vaak wonderen.



Inderdaad, ze sluit zich juist af en ik rijd zoiezo in de les met d'r. Met hele korte spoortjes die ik eerst meer gebruikte om te sturen als ze ging scheuren, maar die ik nu dus serieus moet gaan gebruiken. En ik schop d'r liever niet zomaar de bak door, niet dat ik dit niet al heb geprobeert, maar juist daar gaat ze tegen. Zodra ik meer ga drijven gaat ze schuin op de hoefslag staan en ik drijf echt niet met m'n ene been meer dan met m'n andere. Het is gewoon puur dwarsigheid en ze weet dat ze een tik krijgt, vaak staat ze daar namelijk al helemaal klaar voor (bokt al voor de zweep d'r raak, en verzet werkelijk GEEN pas). Dankzij die zweep en het bokken kan ze gewoon blijven staan waar ze staat, en daarom wil ik van dat meppen met die zweep af...
[/quote]

Dit is zooo herkenbaar. dit had ik vorige maand en nu sinds anderhalve week kan ik weer normaal de bak door. Bij haar was het puur onzekerheid echt. Ga gewoon even terug naar de basis alleen het voorwaards neerwaards pas als dat goed gaat ga je weer kleine stukjes oppakken... belonen als het goed gaat en gewoon weer opnieuw proberen als het niet goed gaat. Wat voor een paard is het trouwens?
[/quote]


Het is een Welsh K (een tamelijk hete! *LOL* ) En ze is inmiddels al weer 14 jaar


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers