Zemelen voeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Zemelen voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 09:33

Op een dressuurstal waar ik vroeger werkte kregen de paarden elke avond een schep natte zemelen te eten.
Ik vraag me af wat daar goed aan is. Wat voor een voedingswaarde zit er in zemelen??? Zitten er eiwitten in en vitaminen en mineralen of is het alleen buikvulling.
Kan het kwaad om het elke dag te voeren???
Kortom: heeft het een toegevoegde waarde in het rantsoen?
Iemand die zemelen voert?


KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:41

Dat werd denk ik gedaan om de darmflora op gang te houden. Verder zit er geen enkele voedingswaarde aan.

Ik ben gewoon ik en heb soms een eigen mening, met eigen ervaringen en belevenissen, wil niet zeggen dat het daarom de waarheid is.

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:42

bij ons op stal krijgen de paarden biks van hoge kwaliteit
tussen de middag krijgen ze half biks, half zemelen
dit alleen als buikvulling er zit in principe niks in
het is wel goed voor de darmstimulering

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 10:02

Ik had al zo'n idee dat er niet veel in zou zitten. Maar dat het goed is om de darmflora op gang te houden dat is natuurlijk wel interessant.
Ik heb een paardje met een verteringsprobleem, ik ga hem eens wat zemelen te eten geven als extraatje. Het ziet er altijd zo onsmakelijk uit maar op een of andere manier vinden ze het super lekker???
Thanks voor de reacties en ik ga denk ik eens een zakje zemelen halen... Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:54

In zemelen zit wel veel vitamine B als ik het goed heb, ik zal thuis eens in het groene boekje kijken want volgens mij zit er ook redelijk veel vet in.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 11:11

Het zou heel fijn als je eens even wil kijken wat de 'voedingswaarde' is van zemelen. Ben heel benieuwd. Mijn paard met zijn verteringsprobleem mag ook wel wat dikker worden. Het zou mooi zijn als ik hem zemelen kan bijvoeren als daar inderdaad ook veel vet in zit.
Effe Off Topic: je hebt een hele gave hengst... bijna net zo gaaf als de mijne Knipoog

Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38575
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:16

In zemelen zit o.a. fosfor, dat is bv belangrijk voor drachtige merries voor botopbouw van de Merrie en het Veulen.

Verder mag je dosering zemelen niet hoger liggen dan 1 derde van zijn totale maaltijd.

Ben je een Bokker of een Jokker....


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 15:38

Ik geef Imker een volle voerschep per dag en dat maak ik lekker soppig.
Verder staat hij op 1,25 kg krachtvoer en verder nog het nodige ruwvoer in de vorm van Lucerne en hooi + appelen

Toos paardloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 15:56

Even een uittreksel:
Zemelen bevatten rijkelijk vitaminen uit het B-complex en zijn daarom zeer waardevol. Bovendien hebben ze een stimulerende werking op de darmactiviteit. Door het vrij hoge zetmeelgehalte worden paarden die zemelen gevoerd krijgen nogal gauw dik.
(.....)
Dagelijks moet niet meer dan een halve kilo zemelen per rijpaard worden gevoerd. Er betstaat anders een risico op klontvorming in de darman en bovendien passen teveel zemelen slecht in de mineralenhuishouding (een hoog fosfor- en manesiumgehalte tegenover in verhouding weinig calcium). Te veel zemelen maken de paarden niet alleen vet maar ook kortademig.

Tarwezemelen bevatten:
13.3% water
86.7% droge stof
daarvan
51.8% overige koolhydraten
14.4%ruw eiwit
11.1% ruwe celstof
3.9% ruw vet
5.5% asbestanddelen



Goed, was dus duidelijk voorbeeld van wel de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt Bloos Wist dat er vit B inzat en dat ze er vet van worden.
Ik geef het mijn hengstje nu tijdelijk ook, hoewel hij op zich genoeg brok krijgt, heeft hij weer een groeispurt en ik krijg er nauwelijks vlees op.
Nu krijgt hij dagelijks naast zijn gewone porties brok, 2 scheppen luzerne, 1 schep mais, een slobber van 1 schep zemelen en 1/2 schep lijnmeel, en nu tijdelijk een supplement. Nu na 3 weken zie je zijn ribben steeds minder...
Je snapt dat er een partijtje jaloerse paarden naast staan *LOL*

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 15:56

Imker: geef jij dat dan aan je paard als buikvulling of echt als onderdeel van het krachtvoer rantsoen?
Mijn paard staat op 3kg krachtvoer en staat licht in het werk wegens een blessure. Ik wil hem nu elke dag een dikke schep zemelen geven als buikvulling. Hij mag nog niet op de wei en zo heeft hij toch zijn buikje vol zonder dat ik bang moet zijn dat ik hem over voer.


ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:06

Ik zou dan eerder zijn portie ruwvoer verdelen of meerdere voerbeurten en de hoeveelheid wat verhogen.
Zemelen zijn zo weg dus slaat de verveling ook snel toe.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:21

Ik heb altijd geleerd dat als je zemelen voert dat je altijd nat moet maken (ik doe 1 schep zemelen op een halve liter water). Hierdoor loopt je geen risiko op klontvorming c.q. koliek.
En je moet bij meer dan 1 kg zemelen altijd kalk bijgeven voor de juiste verhouding. Voor je teveel kalk dan gaan ze grond/zand eten en moet je dus minderen.

Citaat:
Te veel zemelen maken de paarden niet alleen vet maar ook kortademig.

Wat is 'te veel' in dit geval. Ik heb een merrie met COPD (verminderde longcapaciteit) en die is er zeker niet kortademig van geworden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:24

Ik neem aan meer als de aanbevolen halve kilo die in het boek staat,
verder heb ik het stuk over hoe slobber van te maken weggelaten, heb vanmorgen al zoveel getypt had nu niet zoveel zin meer en het leek me zo logisch...
Er stond dat je het altij dmoet nat maken evt met melasse.

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:28

Onderstaand verhaal heb ik ook op http://paarden.nedforum.nl geplaatst, het is toegespitst op een vraag die daar gesteld werd, maar er is voor iedereen wel de nodige informatie uit te halen:

Bekende vraag, zijn zemelen nu wel of niet goed voor mijn paard? Ik zal proberen er wat duidelijkheid in de scheppen.

Zemelen, maar ook de meeste granen zoals haver en gerst hebben een totaal verkeerde fosfor calcium verhouding voor paarden. In het totale rantsoen van je paard zou de verhouding moeten zijn 1 deel fosfor (P) tegen 1,4 tot 2 delen Ca(lcium).
Calcium en fosfor zijn voor je paard niet alleen van belang voor de beenderen, maar ook voor de kwaliteit van spieren en pezen. Calcium beïnvloed het proces van het samentrekken van de spieren positief. Zeker bij sportpaarden verdient de verhouding ca / P de juiste aandacht. Paarden zullen sneller ziek worden door een gebrek aan calcium en fosfor, dan door een gebrek aan een ander mineraal.

Gevaar voor bontontkalking is er niet direct. Bij een opgroeiend veulen kun je botproblemen krijgen (ook op latere leeftijd a.g.v. slechte voeding van het veulen) bij een verkeerde ca / P voeding. Bij een volwassen paard gaat het onderhoud, kortom het vervangen van lichaamsmolekulen, bij de beenderen maar heel geleidelijk zodat je niet direct hinder ondervindt in de zin van botontkalking.

Zoals je al begrijpt ben ik er geen voorstander van om apart zemelen of granen bij te voeren. Ook het voeren van droge graanmixen raad ik af. Wil je het toch doen dan mag het naar mijn smaak maximaal 25% van het krachtvoer rantsoen zijn.

Wat betreft de vitamine’s in zemelen. Dit zijn voornamelijk die van het vitamine B-complex. Deze kunnen inderdaad een rol spelen bij de verharing, glans v.d. vacht. Dit is ook de voornaamste reden dat er nog veel zemelen bij paarden worden gevoerd. Zemelen zijn daarnaast rijk aan ruwe celstof en prikkelen, activeren, de darmen. De stoppende werking van zemelen lijkt me toeval, De ruwe celstof uit de zemelen wordt grotendeels in de blinde darm omgezet en kan dus in de endeldarm geen sponsfunctie meer vervullen. Misschien dat door de zemelen de darm zo geactiveerd wordt dat ze het vocht er beter uit halen, maar dan is er dus sprake van een indirect effect.

Een ander nadeel aan zemelen is dat zemelen eigenlijk de buitenzijde van de tarwekorrel zijn, en dat tarwe de laatste jaren steeds negatiever in beeld komt vanwege de hoge concentraties mycotoxinen. Dit zijn gifstofjes van schimmels. De concentraties van Nederlandse tarwe zijn voor ons zelfs aanleiding om nog maar heel beperkt inlandse tarwe te verwerken in diervoeders. (In onze paardenvoeders zitten om andere redenen sowieso al geen tarwe meer). De Mycotoxinen zitten juist op de buitenzijde van de korrel en dus in nog grotere concentraties op de zemelen. De gevolgen van mycotoxinen zijn nog niet geheel duidelijk maar kunnen heel divers zijn; van kankerverwekkend tot vruchtbaarheidsstoornissen. Ik heb er ooit een artikel over geschreven, als iemand geïnteresseerd is, wil ik het wel publiceren.

To the point:
Als je paard nog in de groei is, of je sport er zeer intensief mee dan zou ik het gebruik van zemelen gewoon staken. Als het om een volwassen paard gaat met een recreatieve activiteit (tot 1 uur per dag) dan kun je zonder noodmaatregelen te nemen, zemelen blijven bijvoeren tot maximaal 25% van de totale krachtvoergift. Als je meer zemelen voert of voeren moet, dan moet je wel in de richting van extra Ca en P gaan denken. Maar is het dan niet zo dat het ene supplement het ander gaat corrigeren? Bovendien komen er meer nutriënten scheef te liggen bij het voeren van veel zemelen.

----------
Ter aanvulling over het vet worden van paarden van zemelen. Paarden worden doorgaans niet vet van de vetten in voeders, maar van de koolhydraten!!!!! Vetten worden volledig afgebroken en zonodig uitgescheiden. producten die rijk zijn aan koolhydraten zogen voor vette paarden, zemelen, granen, maar ook kuilvoer en snijmais zijn hier voorbeelden van.

Wil je spieren (vlees) op een paard krijgen dan moet je een voer verstrekken met relatief laag koolhydraten, en met daarnaast een compleet aminozurenpatroon (alle essentiele aminozuren voor het paard). Dit betekent dat het paard alle bouwstoffen voor spieren continue aangevoerd krijgt via de voeding en daardoor makkelijk spieren kunnen vormen. (beweging is daarbij echter wel een voorwaarde).


Succes!

met vriendelijke groeten,

Fyto Horse,
August

Ook een vrijblijvend voederadvies? Ga naar www.garvo.nl/fytohorse (direct mailen mag ook! fyto@garvo.nl)

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 16:36

He Fyto Horse. Ik heb je bericht met belangstelling gelezen! Ik wist niet dat er nog zoveel pro's en tegens betreft het voeren waren. Maar ik kan opmaken uit je verhaal dat je wel moet zorgen dat de verhouding Ca aen P wel goed moet zijn. Maar in principe halen ze dat weer uit het gewone krachtvoer, dus mits je niet teveel voert kan het wel een positieve invloed hebben op de 'vetaanzet' van een paard! Misschien kan ik hem beter een halve kilo geven ipv een hele???

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:41

Bedankt August, niet commercieel getint maar gewoon waar het op staat! ik had namelijk al een vooroordeel klaar liggen toen ik zag dat je gereageerd had Bloos

Ik voer dus nooit over langere periodes zemelen, en in dit geval gaat het dus ook niet om een paard wat meer spieren moet krijgen (nog geen 3 jarige hengst). Hij staat ook nog nauwelijks in het werk. Die lage koolhydraatwaardes zijn toch juist zeer geschikt voor sportpaarden?

(moet wel zeggen dat hij nog veeeel leuker is als die van Zwelgje hoor! Knipoog )

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:49

Zwelgje schreef:
Imker: geef jij dat dan aan je paard als buikvulling of echt als onderdeel van het krachtvoer rantsoen?
Mijn paard staat op 3kg krachtvoer en staat licht in het werk wegens een blessure. Ik wil hem nu elke dag een dikke schep zemelen geven als buikvulling. Hij mag nog niet op de wei en zo heeft hij toch zijn buikje vol zonder dat ik bang moet zijn dat ik hem over voer.


Ik geef het puur als buikvulling. Eerst voerde ik slobber, maar daar werd Imker erg vet van. Zemelen zijn veel minder rijk aan voedingswaarde, dus ben ik daarop overgeschakeld. En aan Imker merk ik dat hij minder vet wordt en dat hij het net zo lekker vind als de slobber.

Imker krijgt het 's avonds voordat ik naar bed ga, met een plakje hooi, dan zit zijn buikje vol tot de volgende ochtend.

Toos paardloos

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:49

Zwelgje schreef:
He Fyto Horse. Ik heb je bericht met belangstelling gelezen! Ik wist niet dat er nog zoveel pro's en tegens betreft het voeren waren. Maar ik kan opmaken uit je verhaal dat je wel moet zorgen dat de verhouding Ca aen P wel goed moet zijn. Maar in principe halen ze dat weer uit het gewone krachtvoer, dus mits je niet teveel voert kan het wel een positieve invloed hebben op de 'vetaanzet' van een paard! Misschien kan ik hem beter een halve kilo geven ipv een hele???


Inderdaad de Ca / P verhouding is totaal scheef in zemelen en granen. In ruwvoer is het redelijk normaal en in krachtvoer is het doorgaans een beetje scheef naar de andere kant. Zolang de hoeveelheid zemelen niet groter is dan 25% van de totale hoeveelheid krachtvoer hoef je je geen zorgen over de Ca / P verhouding te maken.

Voor vetaanzet kunnen zemelen inderdaad wel iets betekenen. Maar voor een sportpaard heb je spieren nodig en geen vet....

Succes.

Fyto Horse,
August

Ook een vrijblijvend voederadvies? Ga naar www.garvo.nl/fytohorse (direct mailen mag ook! fyto@garvo.nl)

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:54

Sjuimpje schreef:
Bedankt August, niet commercieel getint maar gewoon waar het op staat! ik had namelijk al een vooroordeel klaar liggen toen ik zag dat je gereageerd had Bloos

Ik voer dus nooit over langere periodes zemelen, en in dit geval gaat het dus ook niet om een paard wat meer spieren moet krijgen (nog geen 3 jarige hengst). Hij staat ook nog nauwelijks in het werk. Die lage koolhydraatwaardes zijn toch juist zeer geschikt voor sportpaarden?

(moet wel zeggen dat hij nog veeeel leuker is als die van Zwelgje hoor! Knipoog )


Ik probeer het altijd zo objectief mogelijk te brengen, mijn ervaring is dat het dan ge-accepteerd wordt wat ik vertel. Maar als de deur op een kiertje staat maak ook nog weleens een kleine commerciele uitstap.

Laag koolhydraten is zeker geschikt voor paarden in duursporten. Voor paarden in de springsport is het minder belangrijk.
Maar voor de duidelijkheid zemelen zijn wel koolhydraatrijk.

groeten,
fyto Horse,
August

Ook een vrijblijvend voederadvies? Ga naar www.garvo.nl/fytohorse (direct mailen mag ook! fyto@garvo.nl)

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:11

bij ons wordt er bij de warme hap altijd zemelen gevoerd en om de ag ofzo ook in het middageten krijgen ze om gewoon te zorgen dat ze geen verstoppings krijgen enzo, blijft de mest een beetje loperig

Oh those blue eyes,
All they ever did was tell a million lies

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 19:55

AAAAAAAAAACCHHH help! Ik heb dit topic met veel interesse bekeken en kom tot de conclusie dat ik Lars verkeerd voer! Hij krijgt 's avonds een halve kilo zemelen met vitamines en 's ochtends een handje Stimix. Hij krijgt de zemelen omdat hij al dik wordt van het kijken naar eten. Nu lees ik dus dat het geen goede keuze is geweest om dit te voeren, althans dat maak ik eruit op

Heel erg off-topic - wie weet wat ik dan moet voeren?

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 20:21

Ach Fjorden worden wel vaker van de lucht al dik Haha!
Afhankelijk van het werk dat hij verricht kun je hem basisbix bijvoeren, maar als je een goede kwaliteit hooi hebt, dan is waarschijnlijk af en toe een vitaminecocktail al voldoende.

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:13

IlsjePilsje schreef:
AAAAAAAAAACCHHH help! Ik heb dit topic met veel interesse bekeken en kom tot de conclusie dat ik Lars verkeerd voer! Hij krijgt 's avonds een halve kilo zemelen met vitamines en 's ochtends een handje Stimix. Hij krijgt de zemelen omdat hij al dik wordt van het kijken naar eten. Nu lees ik dus dat het geen goede keuze is geweest om dit te voeren, althans dat maak ik eruit op

Heel erg off-topic - wie weet wat ik dan moet voeren?


vaak wordt gedacht dat paarden vet worden van vet in het voer. Maar noem mij eens eens paardenvoer waar veel vet in zit? Nee, de paarden worden vet van zaken waar heel veel snel opneembare koolhydraten inzitten. Als je je paard veel granen, kuilvoer, zemelen of snijmais voert, dan bestaat de kans dat de 'overdosis' aan koolhydraten wordt omgezet in lichaamsvet. Terwijl vetten in voeders als brandstof worden gebruik en een teveel via de mest wordt uitgescheiden.
Als je paard weinig beweging krijgt is het voeren van voeders met veel koolhydraten dus af te raden. Als je een sober dier in conditie wilt houden kun je best hooi voeren i.p.v. kuil (kuil bevat veel meer makkelijk opneembare koolhydraten), het liefst stro in de box (anders klein plakje stro bijvoeren), en daarnaast krachtvoer om te voorzien in de behoefte aan vitamine en mineralen. Dit krachtvoer moet dan zowel een laag eiwitgehalte (<10%) als ook een laag koolhydraten (<35%) gehalte bevatten. Inherent hieraan is vaak dat deze voeders vet als energiebron hebben (> 6%)

Binnen het assortiment van Fyto Horse is Fyto Form geschikt om sobere dieren in conditie te houden zonder dat ze vet worden.

Succes!

Fyto Horse,
August

Ook een vrijblijvend voederadvies? Ga naar www.garvo.nl/fytohorse (direct mailen mag ook! fyto@garvo.nl)

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:06

Nou vraag ik mij af of ik het wel goed doe. Ik voer ook zemelen voor buikvulling. Mijn paard heeft een half jaar stil gestaan en staat toch al ongeveer 2 maanden op 1 schep zemelen per dag met daar door heen een 1/2 schep musli. Verder krijgt hij sinds kort ook weer een 1 kilo biks.
Doe ik het dan wel goed??

Narigheid overkomt je, maar lijden is een keuze!!!

FytoHorse
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 13:13

Marlinde schreef:
Nou vraag ik mij af of ik het wel goed doe. Ik voer ook zemelen voor buikvulling. Mijn paard heeft een half jaar stil gestaan en staat toch al ongeveer 2 maanden op 1 schep zemelen per dag met daar door heen een 1/2 schep musli. Verder krijgt hij sinds kort ook weer een 1 kilo biks.
Doe ik het dan wel goed??


Mijn advies is dat maximaal 25% van het krachtvoer uit zemelen en /of granen mag bestaan. Een halve schep muesli met een kilo brokken is ca. 1,5kg. De schep zemelen mag dan dus maximaal 500gram wegen, ik denk dat dat wel ongeveer klopt, en dat je je dus nu geen zorgen hoeft te maken. Wil je actief de sport in met je paard dan verdient de verhouding en de hoeveelheid calcium /fosfor meer aandacht en dan kun je naar mijn idee beter van de zemelen af stappen.

Het is dus een misverstand dat zemelen alleen maar vulling geven, ze zijn bijvoorbeeld wel rijk aan koolhydraten.

succes!

Fyto Horse,
August

Ook een vrijblijvend voederadvies? Ga naar www.garvo.nl/fytohorse (direct mailen mag ook! fyto@garvo.nl)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot, Ubermetrics en 21 bezoekers