heeft hij zich verslikt oid?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

heeft hij zich verslikt oid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 16:53

Mijn paard had gisteren een zeer wazige actie.
Hij was hooi aan het eten en opeens begon hij een paar keer achter elkaar te flemen. Vervolgens bleef ie doodstil staan. Aangezien hij nogal koliekgevoelig is, was ik meteen gealarmeerd. Hoewel het 23.30 was bleef ik toch maar even wachten.
Weer flemen en vervolgens hoorde ik allerlei rommelende geluiden uit zijn hals (slokdarm? luchtpijp?) komen. Gevolgd door een soort oprispingen Verward en dan weer flemen. Ik stond er als verstijfd naar te staren, alsof ik water zag branden. Frusty Maar ja, wat moet je doen? 'M op zijn ruggetje kloppen? Knipoog
Ik stond in dubio of ik de veearts moest gaan bellen, want hij stond al 10 minuten zo raar te doen. Maar ja, om midden in de nacht meteen te bellen....
Ondertussen zag ik een dikke prop zijn hals afzakken, dus ik vermoed dat hij niet goed gekauwd heeft ofzo Verward . Hij begon ook wat te schrapen met zijn voorbeen en toen opeens was het over en ging hij verder met eten. Na een half uurtje ben ik voor de zekerheid weer gaan kijken, maar hij was in orde.
Ik vond het echt raar. Echt eng was het ook niet, maar ik weet dat ze niet kunnen overgeven, dus ik was toch een beetje bang dat er iets vastzat oid.
Kent iemand dit?

Cowgirl

Berichten: 23740
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:00

Ik denk dat hij last had van een slokdarm verstopping.
Kan inderdaad komen door te snel eten en niet goed kauwen.
Heb je zijn gebit al eens laten controleren? Als ze haken hebben kunnen zo zowieso niet goed kauwen en daarbij dus een verhoogde kans op slokdarm verstopping.

Gelukkig voor jou is het toch vanzelf naar beneden geleden, bij mijn haflinger was dat toen niet het geval(4 jaar geleden ofzo) en toen heeft de DA de boel door moeten 'prikken"' , spoelen"

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 17:03

Zoiets dacht ik dus al!
Hij is vorig jaar bij de paardentandarts geweest.
Binnenkort moet ik er weer een bellen voor een paar andere paarden, dus dan zal ik hem meteen weer na laten kijken.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:06

Brrr wat een rare gewaarwording moet dat zijn geweest! Gelukkig is het weer over gegaan! Ik hoop voor je dat je de oorzaak (wie weet idd wel tanden) kunt aanpakken!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:10

Dit kan ook voorkomen als ze teveel brood ineens krijgen of als ze heel gulzig eten. Ipv op zn rug te kloppen kun je langs de onderkant van zn hals (over zn slokdarm dus) stevig naar beneden wrijven (beetje wazig uitgelegd Verward)
Zo wrijf je als het ware de verstopping naar beneden.
(Als het langer duurt/ernstiger wordt, compleet met neusuitvloeiing endergelijke, dan gewoon de DA bellen!)