Steigeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-01 13:51

Wat doen jullie als het paard waar je op rijd steigert zodra het zich wat meer moet inspannen?
Het paard kan hetgeen wat van hem gevraagd wordt wel aan, maar is een grote acteur en heel slim.
Hij heeft waarschijnlijk geleerd Boos! dat men niets extra's meer vraagt van hem als hij heeft gesteigerd.
Graag reacties...


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 15:04

een paard kan alleen stilstaand steigeren, dus het is zaak om het dier voorwaarts te houden. zodra jij de eerste aanzet voelt dat hij wil steigeren, (als hij dus terug komt in tempo) drijf jij hem vooruit. als hij niet naar je kuit luistert, mag je gerust zweep of sporen gebruiken en hard! Steigeren is namelijk het gevaarlijkste wat een paard kan doen, hij kan immers achteroverklappen en dank om jij eronder te liggen.
Ben je te laat en het paard is al omhoog gekomen, dan kun je hem naar 1 kant omtrekken, door je gewicht naar 1 kant te gooie en tegelijk zijn hoofd die kant op te trekken. Blijf met je gewicht echter wel goed naar voren! Zodra hij weer op de grond is of zelfs al naar beneden terugvalt, onmiddelijk de sporen er in, en naar voren drijven!

Tim
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-01 20:49

wat je ook kunt doen, is hem longeren met de pessoa teugel. Hiermee kun je hem erg diep laten lopen. (dit is om ze ultiem te kunnen laten ontspannen, dat ze goed "over de rug lopen")
Hier moeten ze in het begin zeer hard voor werken, dan heb je kans dat hij gaat steigeren, en dan moet je hem juist achterover/ omtrekken. Als dit een paar keer is gebeurd, houdt ie zich wel koest. Let wel op met de longeerlijn, dat deze niet tussen zijn benen komt te zitten, zorg ook dat je minimaal met zijn 2en bent.
Dit klinkt hard, maar het is beter dan dat jij ooit een ongeluk krijgt door zijn steigeren!!!

Visit www.toppaarden.nl, deze site is nog in aanbouw, maar neem gerust een kijkje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 00:50

achterover trekken aan de longe is een goed idee, maar dan liever zonder hulpteugel. Het paard kan dan makkelijker opstaan en verwondt zichzelf in ieder geval niet aan het tuig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 10:41

Sommige paarden zijn wel onder de indruk wanneer je ze een keertje omtrekt maar de echte doorzettersc Extreme duivel deert dat niet zo.
Als je zo'n echte Extreme duivel hebt ga dan na het omtrekken eventjes op zijn hals zitten. 5 minuutjes is genoeg, hij kan dan niet meer opstaan en zal zich bijzonder vernederd voelen.
Het beste is toch altijd nog om het probleem rijtechnisch op te lossen. Zoek samen met je instructeur uit waarom en wanneer het paard gaat steigeren en probeer je paard voor te zijn op dat punt.
Ik ga er trouwens wel vanuit dat het paard lichamelijk helemaal in orde is en dat hij puur steigert om zich niet te hoeven onderwerpen aan de ruiter. Helaas steigeren paarden vaak omdat er dingen van ze worden gevraagd die ze lichamlijk niet aan kunnen. Het is dus heel belangrijk dat je eerst alle lichamelijke oorzaken uitsluit.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 11:38

even over dat voorwaarts drijven: dat maakt vaak de boel nog wat erger! tenminste.. bij mijn pony dan, zij probeert ook nog wel eens te steigeren als ze onder haarwerk uit wil komen, gelukkig is dat niet vaak maarhet gebeurt, het begint dan met dreigen weetejwel, beetje omhoog komen van voren enzo, en als ik dan flink aan ga zitte drijven heeft zij echt zoiets van: ja DAHAG zo werkt dat niet, en hoppa dan komt ze nog veeel erger omhoog, dus je kan het beste snel een wending in draaien ofzo en dan drijven, want dan kan ze gewoon weg niet omhoog komen!

"Some memories are best forgotten"

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 12:29

Ik wilde toch nog even reageren over dat omtrekken. Het is misschien een beetje overbodig om te schrijven, jullie weten dat natuurlijk ook, maar wees daar aub heel heel voorzichtig mee....
En doe het zonder hulpteugels zodat hij zich zo min mogelijk kan bezeren. Persoonlijk zou ik dit pas als allerallerlaatste optie gebruiken, het lijkt mij een klein beetje link.

Tim
Berichten: 12
Geregistreerd: 10-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 13:18

DIe pessoa teugel, zit strak langs het paardelichaam. Als het paard steigert is het vrijwel onmogelijk dat de pony in de knoei raakt met de Pessoa teugel. Ik heb dit steigeren al met 3 pony's gehad, en ik heb het met allemaal op deze manier kunnen oplossen.

Visit www.toppaarden.nl, deze site is nog in aanbouw, maar neem gerust een kijkje.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-01 14:40

Er wordt nu gepraat over het paard omtrekken aan de longe, maar het probleem doet zich voor als het paard onder de man is en hij juist iets extra's moet doen. En het is niet dat hij het niet kan, hij kan het wel.

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 18:26

Ik ken dit probleem ook.
Ik heb toen elke keer als hij van de grond kwam mijn pony een klap tussen zijn oren gegeven. Daardoor wordt hij voorzichtiger omdat een paard of pony nou een maal niet graag zijn kop stoot op ergens hard tegen aan komtmet zijn hoofd.
Het stukje tussen zijn oren is wel het gevoeligste plekje van de hersens, dus wees voorzichtig. Als je heel hard slaat kan hij bewusteloos raken en dat willen we niet.
Deze oplossing werkt alleen als hij met zijn voorbenen in de lucht is.
Even tegen de rest. Als jullie je paard omtrekken en er nog nooit iets gebeurd hebben jullie echt vreselijke mazzel.
Ik heb namelijk gezien dat iemand dat ook deed zonder iets eraan( alleen een hoofdstel) en dat paard brak zijn rug. Einde paardenleven dus.
Ik wil jullie niet bang maken ofzo maar er kan bij het omtrekken veel fout gaan
Succes iedereen
Carla

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 18:33

He er schiet me iets te binnen. Ik heb het alleen maar gehoord, zal haast wel een fabeltje zijn.
Ik hoorde dus, dat als je paard steigert je een ei tussen zijn oren moet stuk slaan.
Zelfde effect als hierboven door carla beschreven, alleen denkt het paard dat zijn hoofd bloed. Verward

Zelf lijkt het me iets vergezocht, maar weet ik veel.. misschien heeft iemand ookwel een zoiet gehoord?

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 18:52

Ik denk dat het verzonnen is want zover4 ik weet kan een paard niet redeneren ,dus zal hij bij iets nats op zijn hoofd niet denken aan bloed.
Carla

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:02

Hihihi, zo had ik dus ook gedacht. Het schoot me zo opeens binnen en ik dacht ik kwak het maar ffies neer. (Ben ik nu ook het doen.. hmm misschien moet ik maar eens minder gaan typen!)

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-01 19:20

Hoi Carla,
ik moet eerlijk zeggen dat jou methode mij ook fijner lijkt.
Op deze manier lijkt mij dat het paard toch nog vertrouwen in je blijft houden. Pling En dat is tch ook wel prettig als je net bezig bent om een band met je paard op te bouwen.

Dat van dat ei heb ik ook gehoord, maar dan met een kapot plastic flesje dat water lekt als je het paard er een tik mee geeft.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:25

ei lijkt me ook heel ingewikikeld moet je eerst de hele tijd gaan rijden met een ei in je hand en wachten tot ze gaat steigeren en dan kapot slaan. ik denk niet eens dat je daar aandenkt als je paard steigert. ik heb een keer op een steigerend paard gezeten. en ze staat zo vlug dat je alleen maar denkt. mee naar voren je zou der een tik op der hoofd moeten geven hoorde ik ook achteraf. net alsof er een plafond zit en ze niet hoger kan. maar echt veel weet i er niet van. en ik wil t ook niet weten ook! ik rij liever op een paard dat 4 benen op de grond heeft

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:27

Ik denk dat die dingen maar bij een paar paarden werkt.
Maar alles valt te proberen toch.
En inderdaad , dat omtrekken is niet echt goed voor je band met je paard. Zo wordt hij alleen maar bang.
Succes
Carla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 19:33

Die van mij doet het als ze achterwaarts moet en mevrouwtje vindt van niet... Ik trek haar om naar 1 kant (ze kan akelig hoog) en schop haar vervolgens naar voren. als ik haar een klap met m'n teugels geef, wordt het alleen maar erger. Voorwaarts houden is het enige dat je kunt doen, en als het paard het al doet, omtrekken naar 1 kant en daarna naar voren schoppen.
Overigens heb ik wel vaker van de truc met het ei danwel zakje water gehoord, en het werkt bij verschillende paarden wel. je moet het echter wel met een flinke klap tussen z'n oren kapotslaan, zodat 'ie echt denkt dat 'ie flink z'n harses heeft gestoten.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 21:02

Dat had mijn paard ook, steigeren zodra je wat meer vroeg...t is echt super link, hij was namelijk ook achterovergeklapt (ahum met ruiter). Maar hij is daar zelf zo van geschrokken, dat hij dat niet meer doet...veel heb je niet aan mij, maar ja, anderen hebben al nuttige tips gegeven. Veel succes verder!

Galactica Wadim X Gemini

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-01 22:10

naar voren schoppen zo hard mogelijk. Het boeit niet hoe.
Zet hem gewoon aan het werk. dat hij geen kans heeft om te stijgeren. maar het is klote met die etterbakken!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 10:05

Nou Tim als die 3 paarden het gered hebben om aan de pessoa om te gaan en gewoon probleemloos op te staan, dan heb je hele knappe paarden.
Wat ik niet snap is hoe jij dit soort ideeen kunt opperen. Er zit erg veel risico aan vast en we willen toch niet dat mensen dat zomaar even gaan proberen. Alleen de hele handige ervaren mensen kunnen dit soort maatregelen nemen en de meesten van ons beschikken niet over zoveel ervaring.
Wat steigeren betreft: cofnronteer het paard heel slim met zijn eigen gedrag. Zodra hij wil, trek je m opzij, hij is dan zodanig uit evenwicht dat hij zijn best moet doen om te blijven staan. Probeer dat zo lang mogelijk zo te houden totdat je het verzoek krijgt of hij weer mag lopen. Dan pas ga je weer stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 12:02

Citaat:
Op 2001-03-12 10:05, schreef Lovely:

Wat steigeren betreft: cofnronteer het paard heel slim met zijn eigen gedrag. Zodra hij wil, trek je m opzij, hij is dan zodanig uit evenwicht dat hij zijn best moet doen om te blijven staan. Probeer dat zo lang mogelijk zo te houden totdat je het verzoek krijgt of hij weer mag lopen. Dan pas ga je weer stappen.



Lov, dus jij schopt het paard niet vooruit, maar wacht tot hij zelf weer naar voren of achteren wil ipv omhoog? Loop je dan niet het risico dat 'ie blijft steigeren? Ik heb het er nl. niet zo op, dus schop haar naar voren zodat ze niet nog een keer omhoog komt. Duurt dat in de praktijk lang voordat ze graag weer naar voren of achteren willen? Grtz, Sonja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 14:32

Onlangs zag ik nog een paard heel mooi voor het blok gezet. De ruiter greep op tijd in door het hoofd opzij te 'trekken' op het moment dat ie omhoog wilde komen. Paard ging dus niet omhoog en stond met 4 benen wijd-uit met zijn hoofd opzij zwaar voor schut bij zichzelf. Diertje moest echt opletten om niet om te vallen. De ruiter hield dit even vast totdat hij wat zekerder stond en op een bepaald moment gingen de oren van dat paard wel op genade. Dan mag ie wegstappen.
Daarna heeft hij volgens mij niet meer gesteigerd.
Paar weken geleden viel er nog iemand 2 keer achterover af in 3 minuten tijd, paard is een vaste steigeraar zeg maar.
Het was een niet zo botte maar wel zeer standvastige actie met een goed resultaat. Je moet natuurlijk wel snel zijn hoofd opzij halen en daar hoef je niet aardig in te zijn, maar verder is het heel aardig.

Carla
Berichten: 29
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 17:34

Ik snap niet wat jullie hebben met dat opzij trekken enzo.
Misschien werkt het wel maar, je paard kan jou dan toch op een gegeven moment niet meer vertrouwen. Elke keer als hij iets doet wat blijkbaar niet mag ( steigeren) vraag je een onmogelijke en onterechte reactie. paarden in het los gaan mekaar toch ook niet omtrekken als het gedrag van de ander hun niet bevalt.
Carla.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 18:04

paarden in het los delen rake klappen uit. Kan ook hoor.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-01 19:19

Dat opzij trekken lijkt me een stuk beter als dat om trekken. Zoals ik het begrepen heb, moet je je paard ook niet meer opzij trekken als ie al helemaal hoog in de lucht is, ofwel?
Gelukkig heb ik een paard wat (bijna) nooit steigert. Alleen voor een plotseling opvliegende fazant komt ze soms wat omhoog van schrik, maar ja, daar schrik ik zelf ook altijd vna!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers