Vraagje over tempocontrole

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Vraagje over tempocontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 17:34

(nog) een klein probleempje :
M'n pont loopt altijd erg vlot,dan probeer ik haar op te vangen,en ze reageert ook,maar vanaf ik m'n hand weer ontspan versnelt ze terug.Dus vang ik weer op,maar dan doet ze gewoon hetzelfde.Ik kan zo in het oneindige doorgaan maar ze loopt pas langzamer als ze doodmoe is,maar dan kan ik gelijk weer gaan uitstappen,dus ja....
Heeft er iemand tips en/of advies?

[edit] titel aangepast [/edit]


bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 17:35

met pont bedoel ik dus ponY
typfoutje dus Knipoog

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:02

niet zo met de teugels gaan werken. ze lijkt lichtgevoelig. probeer het met je zit. ga je groot en zwaar maken. span je bips op en ga echt gaan zwaar zitten. dit hoef je maar te denken en je doet het al. veel voltes rijden, kleine ook, en wat langere teugel. ze mag best vlot draven. als je ze wat meer loslaat komt ze ook makkelijker terug.
kan zijn dat dit niet helpt bij je pony, maar valt te proberen Lachen succes.
(ohja iets veranderen in je bericht kan door rechtsboven op wijzigen te klikken)

Enya - Daya :-)

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 18:15

lichtgevoelig...hmh,neen,niet echt,maar ze reageert niet goed op haar bit.Ik heb aan m'n instructrice gevraagt of ik zou veranderen,maar ze zei dat ik dit beter niet doe.Als ik ze langere teugel geef crost ze gewoon weg,maar dat werken met die zit en voltes maken lijkt me een goed id.Ik probeer het morgen Knipoog
En wat dat vlot draven betreft,ik vraag geen verzamelde draf ofzo,maar er zijn grenzen.Ik bedoel,zoals ze nu soms loopt zou ze het (bij wijze van spreken) in de drafrennen niet zo slecht doen.

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

Brendahorseslover

Berichten: 545
Geregistreerd: 16-01-02
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 20:18

Langzamer lichtrijden dan het tempo van je pony, dan moet ze wel terugkomen.

Druk druk druk... Knipoog

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-03-03 20:34

Goed id Haha!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:25

maar zorgen dat je niet gaat bonken wel...
nu je't zegt brendahorselover, heb ik ook al moeten doen Lachen

Enya - Daya :-)

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:28

Niet te lang aanhouden met je hand.
Dus ophouding en bij reactie GELIJK ontspannen.
Dendert ze weer weg, dan weer hetzelfde.
Op die manier leert ze op den duur wat er van haar verlangt wordt dat dit voor langere periode is en niet alleen wanneer die vervelende druk in haar mond is.
En.. benen aan de pony houden, met je zit werken en inderdaad kan langzamer lichtrijden een goede hulp zijn.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:29

Je pony is duidelijk niet ontspannen maar vluchterig. Je moet zorgen dat je pony zich ontspant. Zet je handen niet vast maar probeer je pony steeds even te laten wachten in het tempo door je buitenteugel te gebruiken en daar een ophouding mee te maken (niet je binnenteugel erbij, daar blijf je even vanaf). STeeds doorgaan met je pony laten wachten (d.w.z. even terug laten komen in het tempo) en blijven herhalen, zowel in stap als draf. GEwoon kleine passen laten maken in een rustig tempo. EN pas als je pony daaraan gewend is, kun je met je been er achteraan gaan rijden en de pony voorwaarts rijden. Voorwaarts moet een paard wel zijn maar het voorwaartse moet van JOU komen, op je beenhulpen, niet het initiatief zijn van het paard omdat hij onder je uit wil lopen. Heb hiermee veel geduld, dit heeft wel weken tijd nodig. Overigens, beloon het goede; op het moment dat de pony terugkomt op jouw hulp aangeven dat hij goed bezig is.

De hond is de betere mens

vamp

Berichten: 3861
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: waar de zon schijnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 11:49

ik heb op een manege paard gereden, en hij is ook suuuper snel.
mijn instructrice zegt dat je de hele tijd ophoudingen moet maken, achterover zitten en het helpt niets.
ik vond het zelfs een beetje eng in galop, want daar ging hij erg mee hangen.
nu reed ik een week geleden weer op hem, en inplaats van ophoudingen maken heb ik hem telkens stil laten staan, en lang ingestapt.
na een kwartier heb ik hem snel laten gaan, nog iets sneller dan hij normaal ging.
en dat was ineens leuk!
ook in galop, gewoon lekker hard gesjeesd, en omdat het beestje snel is en snel wil, zat hij ook lekker in zijn vel.
hij luisterde ook ineens goed, en ik kon hem stil laten staan, draven, galoperen, stappen, etc.
vooral omdat ik hem sneller liet stappen dan hij wilde, en niet knede met de vingers, luisterde hij echt fantastisch!
misschien helpt dit bij jou ook.
dus: sneller laten gaan dan hij wil, en stoppen en dan weer snel gaan...
succes ermee!

spoekie

Berichten: 2405
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 20:19

Wij hebben een pony op stal staan..die als je voor de 1e keer aandraaft het eerste halfrondje keihard gaat..ik rijd haar terug met mijn zit want als ik haar met de teugel wil terugrijden wordt het alleen maar erger (wordt ze superopgefokt).....daarna blijft ze rustig elke keer met aandraven in die keer rijden.

OIk ben soms een beetje raar...Maar wel lekker!O

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 01:18

guanacotje schreef:
(nog) een klein probleempje :
M'n pont loopt altijd erg vlot,dan probeer ik haar op te vangen,en ze reageert ook,maar vanaf ik m'n hand weer ontspan versnelt ze terug.Dus vang ik weer op,maar dan doet ze gewoon hetzelfde.Ik kan zo in het oneindige doorgaan maar ze loopt pas langzamer als ze doodmoe is,maar dan kan ik gelijk weer gaan uitstappen,dus ja....
Heeft er iemand tips en/of advies?


op de teugels rijden werkt eigenlijk alleen maar tegen je. je pony wordt hard in de mond en steeds sterker. je kan beter heel veel wendingen rijden en (halve)ophoudingen maken. maar niet vergeten je been te houden. je pony loopt nu onder je uit. dat wil zeggen jou pony rijd jou in plaats van jij rijd de pony. vooral veel wendingen maken. weet je wat voorwaarts neerwaarts is? als je dat weet moet je proberen haar zo te rijden maar zorgen dat ze op jou tempo blijft. zover ik kan opmaken ben je daar nog niet klaar voor, maar je kan aan je instructrice vragen of ze jou erbij wilt helpen. je moet in ieder geval zorgen dat jij de baas word en dat je pony dat begrijpt. een pony of paard gaat meestal onder je uit lopen omdat ze het dan makkelijker proberen te maken voor zichzelf. zo hoeven ze minder hard te werken, dat is logisch dat doen wij mensen ook, maar doordat zij het zich makkelijker proberen te maken gaan de spieren vastzitten. de kunst van het paardrijden is juist om het paard te gymnastiseren. dus de spieren los te maken en het dier lekker ontspannen te laten lopen. dit doe je niet door je pony de zin te geven en maar wat te laten lopen. als je opstapt moet je zowieso zorgen dat je haar lekker warm stapt en ze ontspannen is. ook in de stap moet ze op JOU tempo lopen. (zelfs aan de hand). als je aandraaft ga je meteen slangevoltes en heel veel keertwendingen rijden. doordat ze de hele tijd wendingen rijd moet ze wel rustig blijven lopen. ze is geconcentreerd op jou hulpen en tegelijkertijd wordt ze er soepel van. daarna moet je heel veel overgangen rijden. de ene na de andere. wel alleen terugwaartse overgangen. dus van draf naar stap een paar passen en naar halt, dan weer stap een paar passen, en weer draf. en zo de hele tijd. dit kun je het beste ook doen in wendingen. door die overgangen word ze attent op jou hulpen. ze gaat dus opletten naar wat JIJ zegt en krijgt de kans niet om haar zin door te drijven. lukt haar dat wel moet je consequent (volhouden dus) blijven rijden. haar geen enkele keer sneller meer laten lopen tot dat jij dat zegt. ik hoop dat het je nu beter lukt en als je het niet begrijpt hoor ik het wel. groetjes. heel veel succes!!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 10:57

euh heb niet alles gelezen wat hier boven stond, dus vergeef me als dit al eens gezegd is:

sneller lopen is dikwijls ook een manier om aan het werk te ontkomen (achterhand komt er minder onder, ze gaan ijlen, hoeken afsnijden,...)

dus wat kan je doen:

- terug rijden op je zit
- schijnovergangen maken (draf, doen alsof je naar stap wil, toch in draf houden)
- en als het écht niet lukt, probeer eens aan de longe! hoe loopt ze daar?

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 11:51

Klein tipje is goed de hoeken inrijden, dan moeten ze vanzelf terugkomen. Als ze echt onder je vandaan wegrennen dan stuur je hem gewoon de hoek in, stopt hij vanzelf.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 12:55

Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn pony. Ik moest van mijn instructrice heel veel figuren rijden, dat ie eigenlijk geen tijd had om onder me uit te lopen, in inderdaad goed de hoeken inrijden. Ook moest ik hem voor zover mogelijk lekker laag rijden, beetje het halsstrekken idee. Het hielp bij mij heel goed, want hij loopt nu in een gewoon tempo, en ik kan normaal been geven.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:43

kattebeest schreef:
euh heb niet alles gelezen wat hier boven stond, dus vergeef me als dit al eens gezegd is:

sneller lopen is dikwijls ook een manier om aan het werk te ontkomen (achterhand komt er minder onder, ze gaan ijlen, hoeken afsnijden,...)

dus wat kan je doen:

- terug rijden op je zit
- schijnovergangen maken (draf, doen alsof je naar stap wil, toch in draf houden)
- en als het écht niet lukt, probeer eens aan de longe! hoe loopt ze daar?


het meeste staat er Haha! maar ik vergeef je hihihi;)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 13:46

Steef schreef:
Klein tipje is goed de hoeken inrijden, dan moeten ze vanzelf terugkomen. Als ze echt onder je vandaan wegrennen dan stuur je hem gewoon de hoek in, stopt hij vanzelf.


ik wil hier ff iets aan toevoegen Haha!
ten eerste, vergeet je binnenbeen ABSOLUUT niet vooral niet in de hoeken.
ten tweede, dat stoppen is niet echt effectief, zo leert ze niks af en mijn pony zag daar de lol wel voor in (ja heb ik vroeger ook wel eens geporbeerd *LOL* ) en liep zo bijna een spiegel van de muur en had zichzelf ook vies kunnen bezeren.. doe ik dus nooit meer!

succes

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 19:29

Okkie1, je moet er ook wel de goede muren voor uitkiezen he:-P
Ook geen lage muren, heb er een gehad, die sprong erover heen;-)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 23:27

hihi ja ik kies nu voor een effectievere oplossing maar heb ik ook eens gehad, met longeren, sprong dat paard zomaar over het schot heen helemaal uit het niets, hij liep gewoon en sprong... schrok me kapot. gelukkig had hij niks pff...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:25

Je moet natuurlijk wel een goede hoek uitkiezen, dus niet eentje waar hij door- of overheen gaat, maar dat leek me vrij logisch....

Faustie

Berichten: 733
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Sint-Antonius Zoersel (Antwerpen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 11:46

IK heb onlangs ook een topic gehad over hoe ik mijn paard onder de ruiter moest houden.
Gisteren ben ik weer gaan rijden, en ik hét trucje gevonden.

(Ik denk dat desiree dit ongeveer gezegd had)
Als ze te snel gaat, gaf ik altijd een halve ophouding in de buitenteugel.
Ik heb haar in het begin zelfs even in contrastelling laten lopen, zo kan ze onmogelijk sneller gaan.
Dan heb ik het dus afgebouwd, tot ik alleen nog maar een klein kneepje in de buitenteugel moest geven.
Misschien dat je hier wat aan hebt, iig succes!

Tomorrow I was nothing, yesterday I'll be.

Kendra

Berichten: 8711
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 13:41

En geef niet te snel op. Ik heb wel eens een half uur alleen maar op tempo gereden. Het is een rijtechnisch probleem (zie alle oplossingen hierboven) maar het vraagt ook konsekwent gedrag van de ruiter. Gaat je paard te hard, ophouding - rustig aan. Volte rijden. Schijnovergang, hoek in, ophoding buitenteugel, enz. enz. En steeds weer. Dus niet na 10 minuten denken, ze bekijkt het maar en even lekker laten racen. Blijven controleren, van het begin tot het eind.
Probleem bij mij is dat ze na ongeveer 20 minuten een 'enge hoek' ontdekt of iets anders, waardoor ze vreselijk vervelend wordt - tja, dan moet ze aan het werk. En zo blijft er altijd wel iets.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 19:27

Aan okkie1:
Wat voorwaarts neerwaarts IS weet ik wel,maar hoe je het doet is een andere zaak. (Misschien wil iemand dit even uitleggen?want uit de vorige toppics hierover ben ik niet echt wijzer geworden)En keertwending hoort ook (nog) niet bij m'n paarden-woordenboek.... Verward

Aan Kattebeest:
Aan de longe is ze een schat van een pony,doet alles wat ik vraag en het lijkt net of het een pony is die nog nooit een stap verkeert heeft gezet.Als die longe eraf is staat ze meestal nog heviger als ervoor.Nogtans,als ik met haar over straat rijd kan ik haar gewoon lange teugel laten,ze doet niks,versnelt niet (behalve dan als we bijna terug thuis zijn Tong uitsteken )

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:36

wat ook kan helpen om beter de hoeken in te rijden. rijdt door, alsof er geen hoek is.

mss omdat ze zo snel is dat je te vroeg je hoek neemt, loop meer door!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 17:11

[quote="guanacotje"]Aan okkie1:
Wat voorwaarts neerwaarts IS weet ik wel,maar hoe je het doet is een andere zaak. (Misschien wil iemand dit even uitleggen?want uit de vorige toppics hierover ben ik niet echt wijzer geworden)En keertwending hoort ook (nog) niet bij m'n paarden-woordenboek.... Verward


er is al een topic, speciaal over voorwaarts neerwaarts, misschien kun je daar eens kijken.. groetjes succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DDD3, mingming en 12 bezoekers