Wat houdt het predikaat model in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Wat houdt het predikaat model in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 22:17

Kan iemand me vertellen wat het predikaat model ook alweer inhoudt?
Ik kwam het tegen op het stamboekpapier van mijn paard, maar weet niet meer wat het inhoudt...Bloos

Preferent was toch drie nakomelingen ster of twee keur? (bij het NRPS)

lieke2
Berichten: 2129
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:42

preferent is inderdaad op de nakomelingen, drie stuks ofwel ster of 2e bezichtiging. Twee keur weet ik zo niet.(kwpn)
Model is volgens mij niet bekend bij het kwpn.

paulanda
Berichten: 2180
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: heerhugowaard(n-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:00

jawel hoor dat is volgens mij een predikaat van vroeger dacht dat het predikaat was voor oudere merrie's die na meerdere veulens op de aarde gezet te hebben er nog heel best uitzagen,jammer dat dit niet meer bestaat.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:07

Van de site van het KWPN:

Predikaten, die thans niet meer gebruikt worden:

Kroon:
hoogste predikaat voor een merrie op exterieur in combinatie met een verrichtings-proef, in het vroegere V.L.N.-gebied

Kern:
onderscheiding voor merries van minstens 13 jaar oud, die een groot aantal veulens gebracht hebben en daarbij gaaf en vitaal gebleven zijn

Model:
hoogste onderscheiding voor een merrie op exterieur in het vroegere N.W.P.-gebied.


In de huidige stamboekvoering worden de onderstaande predikaten gebruikt:

Ster:
onderscheiding voor een merrie of hengst op exterieur en op beweging en/of springkwaliteiten

Keur:
voor merries is dit een onderscheiding op exterieur en prestatie; voor hengsten een predikaat voor gunstige fokresultaten

Preferent:
een predikaat, dat de hele historie door in gebruik is geweest en zowel voor hengsten als merries geldt als hoogste predikaat gebaseerd op fokresultaten

Prestatie:
voor merries waarvan ten minste 3 kinderen een vastgesteld niveau in de sport of IBOP hebben bereikt.

Elite:
voor keurmerries die aan de voorwaarden van KWPN röntgenologisch onderzoek hebben voldaan

Sport:
- voor rijpaardmerries die Z+5 winstpunten zijn geklasseerd in springen, dressuur of samengestelde wedstrijd
- voor tuigpaardmerries die een winsom van min € 1350,- in het enkelspan hebben behaald.
- Voor Gelderse merries: M+5 winstpunten in springen, dressuur, samengestelde menwedstrijd of mennen of: in een internationale twee- of vierspanwedstrijd minimaal drie keer zijn uitgebracht en ingezet zijn in alle onderdelen van de wedstrijd.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 00:36

marijeR schreef:
Model:
hoogste onderscheiding voor een merrie op exterieur in het vroegere N.W.P.-gebied.



Dankjewel *LOL* het gaat inderdaad om een NWP-merrie in de derde generatie van mijn paardje, dat is dus ook wel even geleden Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 00:45

Goh leuk weer te zien, had er naar gezocht, maar kon even niet op bokt. Ik weet nog dat er mensen boos waren toen de keur werd ingesteld. Het lijkt wel een kaas riepen ze ha ha

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:28

sarabande schreef:
Goh leuk weer te zien, had er naar gezocht, maar kon even niet op bokt. Ik weet nog dat er mensen boos waren toen de keur werd ingesteld. Het lijkt wel een kaas riepen ze ha ha


klopt, ik vond trouwens zelf de wijziging in 1996 nog veel erger - het stelt steeds minder voor.