Ahorn (v. Nimmerdor) ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Ahorn (v. Nimmerdor) ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 16:11

Hallo

Wie kan er mij wat meer vertellen over Ahorn en zijn nakomelingen?
Met wel bloed boekt hij aansprekende paarden?
En hoe zijn ze gebouwd?


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 17:49

Hoi hoi,

Ahorn is de opa van mijn paardje, en een ander paardje hier Lachen (V.M.) één van de nakomelingen is dus Arione. Ik weet niet veel van hem. Alleen dat het spring bloed is en hij vermoedelijk bij de Heer J. Rombouts dekt of gestald staat/stond. Het is een Hannoveraner.
V(ader). is H. Alme Z
M(oeder). Heureka H.

Meer weet ik er niet van. Moet je anders eens in het boekje van Nederlandse dekhengsten of het VB. (veulenboek) van Hannoveraners zoeken. Succes, groetjes

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:51

Daar gaan we weer... Gaaaap
Er staat toch in de titel van NIMMERDOR...

Niet Ahorn Z, maar de gewone Ahorn van Van de Lageweg die helaas is gestorven...

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:20

Inderdaad, is vaak verwarring over. Had ik net al getypt maar mijn computer gaf er even de brui aan. Overnieuw dus.
Ik heb ook een Ahorn ( mijne is Ahorn x Porter) en ik ben er zeer te spreken over. En ook andere mensen die ik ken zijn dat. De paarden die ik ken met deze afstamming hebben allemaal een superkarakter en kunnen geweldig springen. De mijne is daarnaast ook nog eens goed in dressuur en crossen... (maar misschien ben ik een iestsie pietsie bevooroordeeld...Lachen.
Nimmerdor is natuurlijk niet voor niets hengst van de eeuw geworden.
Hieronder probeer ik even een dekadvertentie van twintig jaar terug te plaatsen en een foto van Ahorn.
Afbeelding
Afbeelding

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 02:04

Dank je, mooie foto's!

En idd helaas is Ahorn veel te vroeg gestorven!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:37

vanda's schreef:
Daar gaan we weer... Gaaaap
Er staat toch in de titel van NIMMERDOR...

Niet Ahorn Z, maar de gewone Ahorn van Van de Lageweg die helaas is gestorven...


sorry hoor probeerde alleen te helpen Scheve mond Verward

Angeliek
Berichten: 4948
Geregistreerd: 20-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:32

Ahorn:

Farm
Vader: Nimmerdor
Ramona

Ladykiller xx
Moeder: M.Hyazinthe
Alpenblume

Meer weet ik ook niet...

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:49

Mijn sam is een zoon van Kelvin (Flemming X Ahorn)

Dit is Kelvin
Afbeelding
Afbeelding


Dit is sam
Afbeelding

Ik vind Sam echt een super paard, maar weet niet in hoeverre dit de invloed van Ahorn is!

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:52

Ohorn
Afbeelding
OHORN Ahorn - Nimmerdor - Irco Polo - 1996
Bruin, stokmaat 170 cm.

Ohorn werd 2 e bij het Europees Kampioenschap 2000 in Brussel met vrij springen.
Ohorn’s vader is de preferentehengst Ahorn, behaalde het hoogste niveau als

Olympic Ahorn.

Ohorn werd 3 e in de finale van de hengstenkeuring 1999.

Ohorn komt uit een stam van sportpaarden, twee volle broers
van Ohorn lopen Grand Prix; High Five en Jeremy

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:54

Afbeelding
Ahorn X Lavall II (Holst)

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:59

Afbeelding
ahorn X indoctro

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:08

Goedgekeurde zonen:

FURORE 87.42, STB, 08 FEBRUARI 1987, 1.62 m. BRUIN
v. AHORN PREF, v. NIMMERDOR PREF
m. SJALOMA KEUR PREF PREST
v. LUCKY BOY XX PREF, m. ELOMA KEUR PREF PREST
mv. WAGNER -- RADBOUD

Fok./Eig.: S. VAN DELLEN PARKWG 9 9865 VN OPENDE

VERR. 87.42: S.7,5 D.6,5 G.7 RP.7 SPR.8 VS.7,5 Tp.7,5 K.9 ST.9 TR.9


HATTRICK 89.3102, STB, 16 APRIL 1989, 1.67 m. BRUIN
v. AHORN PREF, v. NIMMERDOR PREF
m. BIJLOMA STER PREF PREST
v. L.RONALD, m. SJALOMA KEUR PREF PREST
mv. LUCKY BOY XX PREF -- WAGNER

Fokker: M. HUISMAN, DALFSEN
Eig.: W. VAN DE LAGEWEG BEARSTERDK 14 9025 BR BEERS FR

VERR. 89.3102: S.7 D.6,5 G.7 RP.7 SPR.8,5 VS.7,5 Tp.7 K.9 ST.9 TR.9


MATTERHORN 94.10785, STB, 14 JUNI 1994, 1.68 m. LICHTBRUIN

v. AHORN PREF, v. NIMMERDOR PREF
m. ELYSETTE KEUR
v. G.RAMIRO Z PREF, m. PAEREL KEUR PREF
mv. ERDBALL XX PREF -- WOLDKONING

Fokker: A. NOORDHOF-NIEBORG, KROPSWOLDE
Eig.: W. VAN DE LAGEWEG BEARSTERDK 14 9025 BR BEERS FR


OHORN 96.05847, STB, 11 APRIL 1996, 1.71 m. BRUIN zie bewaarboek

v. AHORN PREF, v. NIMMERDOR PREF
m. BO STER PREST
v. IRCO POLO, m. TITANIA
mv. NATUREL KEUR -- GAME PARK XX

Fokker: J. JANSE, MARKNESSE
Eig.: W. VAN DE LAGEWEG BEARSTERDK 14 9025 BR BEERS FR

VERR. 96.05847: S.6,5 D.7 G.7,5 GDP.7 ASP.7,5 STN.7,5 SVE.8 GSP.7,5

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 23:21

Heel erg bedankt Sam Sam!!

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:38

Heb je een ahorn op het oog?

fokfanaat

Berichten: 20206
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:41

OHORN 96.05847 STB
Cat.no. 3
KWPN HK'99: 11 april 1996, bruin
Stokmaat: 1.70 m
Pijpomvang: 21,5 cm
V: Ahorn keur
M: Bo ster prest
MV: Irco Polo
Fokker: J. Janse te Marknesse
Eigenaar: W. van de Lageweg, Bearsterdijk 14, 9025 BR Beers Fr

Behaalde punten bij de verschillende verrichtingen
Dressuur Springen
stap draf galop aanleg afdruk techn. vermogen aanleg
6,5 7 7,5 7 7,5 7,5 8 7,5


Onderzoekrapport/voorjaarstest:
Ohorn toonde zich een betrouwbare hengst met ruim voldoende basisgangen met een goed gebruik van het achterbeen en als gevolg van de schoudervrijheid een beperkte ruimte. Als springpaard toonde de hengst ruim voldoende afdruk en ruim voldoende bascule. De beentech-niek is ruim voldoende, maar de sprong zou beter afgewerkt moeten worden. Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal.
Onderzoekrapport/najaarstest:
Ohorn is een eerlijke, betrouwbare hengst. Hij heeft ruim voldoende tot veel bereidheid om te werken en laat zich goed bewerken. De stap is tactmatig met een goed gebruik van het achterbeen, maar de hengst zou meer schoudervrijheid moeten hebben. In draf en galop heeft de hengst voldoende ruimte en souplesse. Het achterbeen wordt heel goed ondergebracht en de hengst laat zich goed sluiten. Als dressuurpaard heeft Ohorn ruim voldoende aanleg en hij geeft zijn ruiter een goed gevoel. Als springpaard beschikt Ohorn over ruim voldoende afdruk. De voorbeentechniek is goed. Ohorn heeft een goede bascule, maar zou de sprong achter beter moeten afmaken. Ohorn lijkt voorzichtig en toont over veel vermogen te beschikken. Als springpaard heeft Ohorn veel aanleg en hij geeft zijn ruiter een goed gevoel. Op stal en in de omgang gedraagt de hengst zich normaal. Rapport van de
bezichtiging in 1999 van
de moeder:

Merrie : Bo 83.2463 ster prest Stb

Protocol:
Bo is een voldoende ontwikkelde merrie die goed in het rechthoeksmodel staat. Het hoofd is sprekend en goed gevormd. De nek is goed van lengte. De hals is lang en heeft een goede bespiering. De schoft is hoog. De schouder is voldoende van lengte en zou iets schuiner gelegen mogen zijn. De rug is goed van lengte, maar iets diep; de lendenen zijn goed van lengte en bespiering. De croupe is goed van lengte en helling en is goed bespierd. Het voorbeen is onderstandig. Het achterbeen is goed gesteld. De voeten zijn voldoende gevormd; de merrie is week gekoot. Het beenwerk is hard en droog. De stap is goed van ruimte. De draf is voldoende van ruimte, met een goede afdruk en souplesse. De merrie draaft opvallend makkelijk. Stokmaat: 1.64 m

Veterinair rapport/voorjaarstest:
Op 21 april 1999 is een kwartierscheur in de hoornwand-kroonrand aan de binnenzijde van de rechter voorhoef ontstaan. Ondanks intensieve behandeling bleef de pijnlijkheid bestaan. Op 3 mei 1999 moest hierdoor het verrichtingsonderzoek worden afgebroken. Het onderzoek is uitgevoerd van 18 maart t/m 4 mei 1999.
Veterinair rapport/najaarstest:
Bij aanlevering was de hengst gevoelig aan de voorbenen. Deze klachten zijn zonder medicatie geheel verdwenen. Eind september waren er verschijnselen van een bacteriële ontsteking aanwezig. Met behulp van antibiotica zijn de klachten geheel verdwenen. Het onderzoek is uitgevoerd van 9 september t/m 17 november 1999.


Ahorn keur Nimmerdor pref Farn pref
Ramonaa ster
M.Hyazinthe keur pref prest Ladykiller xx
Alpenblume
Bo ster prest Irco Polo Marco Polo pref
Lottie model pref prest
Titania Naturel
Ophelia


Afbeelding
Afbeelding

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 23:41

Nee we willen een Tin Rocco x laertes laten dekken door Ahorn, maar ik ben benieuwd naar zijn nakomellingen.
(laten dekken kan niet meer Lachen, maar diepvries sperma gebruiken).

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 08:57

Tja, ik kan alleen voor mezelf spreken (en voor een paar andere mensen) maar Ahorn nakomelingen hebben bij mij een streepje voor. (Net zo trouwens als Voltaire nakomelingen...Lachen) Die die ik ken zijn veelzijdig, kunnen super springen maar staan ook hun mannetje/vrouwtje in de dressuur en zoals ik al gezegd heb, allemaal superkarakters. Sterk achterbeen en mooie hals. Maar ik spreek hier dus alleen uit onze eigen ervaring. Ik vind het eigenlijk best jammer dat Jump geen merrie is, anders had ik er zeker een veulen bij gefokt (hij is nog ster ook... niet dat je daar bij een ruin iets aan hebt, maar ja, streelt toch je ijdelheid he).

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:00

Ik wist trouwens niet dat er nog diepvriessperma beschikbaar was van hem. Vertel daar eens meer over?

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

mariska

Berichten: 613
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Maasland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:46

Ik heb ook wel wat ervaring met een Ahorn. Wij hebben er zelf een veulen van gefokt (die is inmiddels ook al 10..) Maar het valt mij niet helemaal mee. Het is echt een prachtig paard om te zien en hij kan echt super springen, maar LUI..... Hij is echt vreselijk lui. Hij vindt dressuur echt helemaal niet leuk en daardoor is hij nog moeilijker te rijden. (Als je al zucht staat hij al stil...) Met springen is hij wel wat feller. Hij is verder wel heeel lief hoor en als je een springpaard wil, kan je het allicht proberen! (ps onze merrie waarmee we gefokt hebben was zelf absoluut niet lui)



Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 12:22

Ja precies deze merrie is ook absoluut niet lui.
En hoe het precies met het sperma zit weet ik niet, de eigenaar gaat binnenkort contact opnemen met VDL.
Maar we hebben zelf ook een Ahorn merrie uit een Joost, die is helaas niet meer geschikt voor de sport, maar die had een werklust niet normaal.
En die kon geweldig mooi springen.

Maar hoe is het exterieur van jullie paarden?

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 18:31

Jumper is groot (1.75). Rechthoekmodel. Het grote is wel in verhouding, voor foto's kun je in mijn profiel kijken, daar staan er een paar van Jump.
Hij heeft een enorme lange hals (ik moet altijd bij een nieuw hoofdstel de teugels laten verlengen...). Stevig beenwerk, wel hard en droog. Hij staat met een voorbeen iets toontredend en de achterbenen staan heel iets frans. Waarschijnlijk niet al te erg voor kenners want hij is een ster-ruin. Hij heeft een heel mooi en sprekend hoofd, wat wel in verhouding is met zijn grootte. En iedereen valt altijd meteen op zijn mooie ogen Lachen.
Verder een vrij lange rug. Hij kan fantastisch lopen, waarschijnlijk vooral vanwege zijn sterke achterhand. Heeft ook een goed voorbeen, mooie actie (zeggen zij die er verstand van hebben :-0.
En hij is dus absoluut niet lui. Ik moet vooral niet te veel been geven anders spuit ie weg. Bovendien gaat hij altijd door, ook als hij niet lekker is of zo, dat moet ik goed in de gaten houden. Hij is absoluut niet kleinzerig of een aansteller wat dat betreft. Als het moet gebeuren op concours, dan is ie er ook.

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 18:50

Hee wat grappig, vooral in dat laatste stukje herken ik Nathalie Lachen

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 18:17

Ik heb een bijna 8-jarige merrie van Ahorn (AhornxFormateurxLucky Boyxx)(foto's in m'n profiel).

Ik heb haar 5 jaar geleden gekocht om mee te gaan dressuren, vanwege haar mooie sterke beweging.
Daar had ze echter een gruwelijke hekel aan en dan werd ze inderdaad dus ook gewoon ontzettend lui en slecht voor het been!
Toen ben ik ook met haar gaan springen en haar veel meer afwisseling gaan geven (veel buiten rijden, 1x in de week springen en sinds kort loopt ze ook aangespannen).
Sinds ze die afwisseling krijgt, is ze een stuk verbeterd. Ze is absoluut niet lui meer met dressuren en met springen is ze zelf heet en trekt ze echt op de sprong aan (ze heeft trouwens heel veel springvermogen).
Ze loopt nu M1 dressuur, ondanks dat we nog heel veel andere dingen doen (of misschien wel dankzij Haha! ).

Ze is wel duidelijk een laatbloeier, geen idee of dat bij Ahorn vandaan komt, of van moeders zijde.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:08

Heb net even de foto's van je paardje bekeken. Wat een leuke! Ze heeft echt een Ahorn koppie vind ik. Weet niet hoe ik dat uit moet leggen maar die hebben allemaal een hoofd met uitstraling vind ik. En mooie ogen he Lachen. Dat laatste heb ik dus nu even niet. Ben gisteren van mijn fantastisch springende Ahorn afgevallen Boos!. Zie er nu dat uit als een enge heks met blauw oog,wang en lip want er stond een springstaander in de weg...

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:10

O ja, en dat van die afwisseling herken ik ook. Jump heeft er ook een gruwelijke hekel aan om alleen maar elke dag in die bak te lopen. Hij is niet lui, dan ook niet, maar ik merk gewoon aan hem dat ie dat niet leuk vind. Hij is het best in zijn hum als ik veel afwissel ( en ikzelf trouwens ook dus dat komt goed uit...)

Jumper 15-05-1991 - 15-07-2007 in mijn hart voor altijd
Maar Sanchez en ik maken een nieuw begin, al M1 + 0 Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fro, gewoonmarie, XXleonieXX en 51 bezoekers