Hoe breng je afwisseling in het longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-01 16:35

Het longeren met Bolivia gaat best goed. Ze ontspant en vindt het volgens mij leuk om te doen. Ik wil er graag wat afwisseling in brengen maar ik weet niet zo goed hoe. Ik heb het boek van Lammert Haanstra wel en hij heeft het over de cirkel vergroten en verkleinen en dat doe ik ook.

En nog een vraagje, galopperen jullie aan de longe? Ik heb het idee dat dat niet zoveel nut heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 16:58

Alleen als je echt de ruimte hebt. Ik werk regelmatig met de pessoa en dan is het wel fijn hoor. Verder ben ik heel veel met overgangen bezig tijdens het longeren. Ik longeer elk paard ong. 2x per week.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 17:16

Heb gehoord dat je de duur van het longeren regelmatig moet veranderen. De ene dag ff het paard laten uitrazen, de andere dan wat langer draven, eerder voor wat conditie, enz.

Waarom mag je hem alleen longeren, heeft hij iets voorgehad of is hij nog jong ofzo? Heb niet gevolgd...

alleszins veel succes, ciao

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:01

Je kan ook met dubbele longe doen, dan kan je af en toe een stukje sturen of aan de longe van hand veranderen, zonder hem naar binnen te laten komen.
Misschien wat balkjes op de volte, dat kan het rondjes lopen ook wat "breken".

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 18:13

Ik laat Sevin altijd even galopperen aan de longe. Vindt hij zelf altijd lekker, maar het is ook goed om de stemhulpen te oefenen.

homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 23:55

Ik laat m'n paard ook altijd galopperen aan de longe.
Normaal gesproken longeer ik altijd met longeersingel en bijzetteugels, maar ik laat m'n paard eerst altijd even uitrazen zonder de bijzetteugels vast te zetten.
Verder veel afwisseling met overgangen, en leren om hem op stemhulpen te laten reageren.
Soms zet ik hem iets hoger bij om wat meer oprichting te krijgen.
Een sprongetje maken aan de longe gaat ook prima, dan wel de bijzetteugels losmaken anders krijgt je paard constant rukken in z'n mond bij de landing, en dan zal 'ie niet lekker ontspannen springen Boos! .
Een serie van 5 of 6 balkjes op de grond doet het ook altijd goed, dan kun je de bijzetteugels gewoon aanhouden !
Succes !!!

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 07:53

wissel de hulpteugels eens af,dan eens en bijzet eraan,of dan eens de dubbele longe of dan eens de pessoa(als je diehebt)verder kun je balkjes in de cirkel leggen en wat ik altijd doe met longeren:eerst laat ik tink 5 minuten zonder iets gewoon lopen als ze wil galopperen dan galoppeert ze en als ze keihard wil draven dan draaft ze en als ze iets warm is en rustiger dan pas hang ik mijn hulpteugels eraan.dan gaan we werken,oefenen stappen -draven.veel overgangen (worden ze sterk van)en aan het eind(na een kwartiertje dus intensief)haal ik de hulpteugels er weer af en laat haar nog even rustig draven en uitstappen met lange hals......

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 08:39

Ik werk eerst los zonder hulpteugel en daarna gaat die eraan.
Galloperen doe ik ook aan de longe dat doe je toch ook als je rijd???
Ik longeer om met hem te werken en afwisseling te brengen in het werk ook in de galop moet ie aan het werk.
Ik probeer ook met longeren dingen te verbeteren zodat het voor mij met het rijden weer makkelijker wordt.
Ik weet niet of je in de bak longeerd? Ik maak tijdens mijn longeren ook veel tempo wisselingen.
en ik loop door de hele bak probeer dus soms ook 'm recht te krijgen en dan door zelf mee te lopen een middendraf mooi recht te houden.
Het balkjes lopen wordt ookal genoemd
groetjes

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 12:22

Even uit het boek van Lammert Haanstra:
'Pessoa: geschikt om iets verder doorgereden paarden mee te longeren' Ik wil dit graag proberen, maar vind Bolivia niet 'iets verder doorgereden'. Maar dat was Tink toch ook niet? Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Over die galop: ik meende me te herinneren dat hij dat weinig deed, maar dat is niet waar. Ik heb het even nagelezen en hij gebruikt de galop om het paard te impulseren (pfoe)

Met die balkjes ga ik doen. Ik longeer in een longeerpen die naar beneden toe afloopt, dus ik sta zelf op het laagste punt en Bolivia loopt een beetje schuin (niet heel erg, maar volgens mij maakt dat het wel zwaarder).

Bedankt voor al jullie advies!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 14:53

Je kunt als je een grote bak hebt (Waar geen zooi in ligt) gewoon stukken meelopen en op een andere plek gaan longeren. Heel veel variatie houden in de plek waar je staat en ook rechte stukken.
Ik vind longeren bloedsaai dus ik denk dat de paarden het ook niet echt leuk vinden als ze constant op hetzelfde rondje moeten lopen.
Steef

xandra
Berichten: 114
Geregistreerd: 03-06-01
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 15:23

Ik longeer altijd voordat ik ga rijden en krijg hier veel commentaar op.

Ik vind het gewoon lekkerder om op erop te stappen als ze al warm is in haar spieren..Ik longeer ongeveer 20 minuten met bijzet. Het ligt aan hoe ze is, hoe ik haar longeer. Veel overgangen en tempowisselingen en alles op stemcommando. Als ik er dan op stap is ze weer aan mij gewend en gaat het rijden een stuk makkelijker.

Verder longeer ik omdat mijn enkel niet echt meewerkt. Als ik eerst 20 minuten moet losrijden, gaat mijn enkel protesteren. Dus eigenlijk doe ik het ook uit nood.

Als ik gewoon longeer werk ik aan de moeilijke dingen. Eerst loswerken over haar hele lijf en dan de zijgangen. Verder goed de achterhand eronder en buiging vragen. Kleine voltes en grote voltes door middel van wijken. Veel stap-galop en galop-stap overgangen.

Groetjes Sandra

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 20:34

ik heb tinkerbell juíst gelongeert met pessoa toen ze nog helemaal niets kende.en vanaf dag 1 dat ze in het tuig loopt loopt ze netjes nageeflijk over de rug spieren.en ik weet zeker dat het door die pessoa teugel komt dat ze op die manier gelijk de juiste manier geleerd heeft om te 'werken'en door onspanning nageeflijkheid verkegen.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 20:42

sanderijn, hoe oud was je toen je tink ging longeren met pessoa?? Haha!