Doorrijden met drachtig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Doorrijden met drachtig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 19:28

Even een vraagje:

Hoe lang zouden jullie doorrijden met een merrie die drachtig is?
Vingers aflikken Knipoog Tong uitsteken Haha! Misselijk Pling Cool Verward Schijnheilig Lachen Scheve mond *LOL* Nerd

Unieke neusriemonderleggers!
Webwinkel:http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/ydnewcreations/
Facebook:http://www.facebook.com/neusriemonderleggers/
Jimte fan Fjildsicht. Maurits x Beart. M2+3


sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:47

Dat ligt helemaal aan wat de merrie zelf kan en wil. Als ze er geen problemen over maakt kan je gewoon doorgaan met hetgeen je deed, dus niet iets heel anders. Als de merrie zich echt gaat verzetten zou ik het afbouwen en na het veulenen opnieuw oppakken, dat kan dan al vrij snel en het veulen is er zo aan gewend om even alleen te staan.

Men kan alleen discussiƫren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:54

Zolang als het kan, ik merk aan mijn merrie nu al dat dat niet lang zal zijn. Ze is nu net iets meer dan 7 maanden drachtig en begint al te bijten met aansingelen, ze dijt ook al erg uit.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:00

Ik ben ongeveer twee en halve maand voor het veulenen gestopt met dressuren, Ik maak nu in de laatste weken nog wel bosritjes.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane


Lielle

Berichten: 66251
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 09:52

kijk eens op De Kraamstal, daar is deze vraag al zeer regelmatig gesteld. Ik ben overigens met Raimaer gestopt met echt dressuur op 9 maanden en met rijden (heb nog een tijdje wat dressuur in stap gedaan) sinds twee weken (= 10 maanden). Maar ze was wel een getrqaind paard, dat scheelt ook.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:22

Ik heb van de week een boek gekregen waar enorm veel nuttige info in staat, het is bij Divoza te koop, iets van "van veulen tot volwassen paard" met die merrie met haar neus bij d'r net geboren veulen in het stro. Geweldg boek, kan ikiedereen aanraden!

Maar goed, daarin stond dus een verhaal over een merrie waarvan men niet wist dat ze drachtig was, en die is dus echt gewoon doorgetraind, tot vrij laat. Dat veulen heeft door al die spiermassa zich niet optimaal kunnen ontwikkelen en kwam er vrij vervouwen uit na een zware bevalling.
Doorrijden is dus helemaal niet altijd goed! Vanaf maand 9, echt alleen nog maar vrijblijvende stapritjes....!

Ik heb mijn eigen merrie [naam verwijderd] al sinds de 8 maanden geen arbeid meer gegeven. Ze wilde gewoon niet meer door de bocht, en bovendien zat het weer ook telkens niet mee (vorst). Toen ze dus eenmaal stil stond, heb ik het maar zo gelaten. Bovendien is [naam verwijderd] het type dat zichzelf wel fit houdt, door voor het hek te gaan ijsberen dat ze naar binnen wil.
Mijn merrie ziet er nu, ze is over 4 dagen op 320 dagen dracht, nog steeds gewoon geweldig goed uit, mooi rond nog in de bespiering, en het vlees zit ook nog steeds op de bovenlijn.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:18

Doorrijden en de merrie in beweging houden. DAn blijft ze soepel en dan zal de bevalling gemakkelijker doen verlopen. MAar verwacht geen lengtebuiging meer en de achterhand er keurig onder, want de dikke buik zit in de weg. En vraag minder van zo'n merrie: de groei van de vrucht ontneemt haar al veel energie waardoor haar conditie slechter wordt. Dus met mate. En voel haar grenzen tijdig aan.

De hond is de betere mens

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 22:56

Juul moet in mei veulenen en ik heb dit weekend voor het laatst echt met haar gereden. Het zadel ligt er niet lekker meer op en ze valt soms erg naar binnen en ik weet dan niet of dit door de dracht komt of dat ik wel moet eisen dat ze een volte netjes rond loopt.
Ze komt wel iedere dag naar buiten en als mijn vriend thuis is haalt hij haar op en zet hij haar bij onze paarden in de bak, dan beweegt ze meer dan als ze alleen staat.

Fewspot hengst Kaleido's Don Pedro ter dekking http://stalkaleido.nl
Kaleido's Don Pedro in the picture [ITP] Appaloosa sprookjes hengst

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-03 12:23

Ik ben nu voorlopig gestopt met ponyclub les met m'n paard. Ik maak alleen nog rustige buitenritjes.

Ze is uitgerekend op 9 mei dit jaar.

Unieke neusriemonderleggers!
Webwinkel:http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/ydnewcreations/
Facebook:http://www.facebook.com/neusriemonderleggers/
Jimte fan Fjildsicht. Maurits x Beart. M2+3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 bezoekers