beginner of open?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

beginner of open?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 10:38

O god! Misschien ga ik binnen een paar maandjes een eerste wedstrijdje rijden.
Hoe zit het precies met de regelementen van de WRAN?
Ik rijd een paardje dat niet van mezelf is, het is een breeding stock.
Mag ik dan in de beginners klasse starten of niet?


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:46

Ja, zolang je niet meer dan € 75,- per maand ervoor krijgt (muv stalling, wedstrijdkosten etc) rekent de WRAN dit tot 'eigen paard' en mag je gewoon bij de beginners starten. Of je moet een lease contract hebben voor minimaal 6 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:55

Volgens mij gaat het om een bijrijdpaard waarvoor geld betaald wordt ipv ontvangen. Moet je dat leasecontract dan laten zien als je bij de beginners wilt starten, bij aanmelding, net als je entingsboekje/paspoort ofzo?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:57

Ik heb het nog speciaal opgezocht omdat ik waarschijnlijk ook een paard van een ander ga rijden. Ik zal het stukje even kopieren en hier neer ploppen.
WRAN:

Beginners zijn amateurs die nog niet voldoende wedstrijdpunten hebben verdiend om de amateurstatus te verkrijgen.

Amateurs zijn personen die geen paarden en/of ruiters africhten, trainen of corrigeren, of daarvoor niet meer dan € 75 per maand als vergoeding (exclusief reisvergoeding) ontvangen.

. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).
Laatst bijgewerkt door cornelie op 10-03-03 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 11:05

Ja, Sonja, klopt. Ik moet er gewoon voor betalen Haha!

Paintje

Berichten: 988
Geregistreerd: 13-08-01
Woonplaats: Saencity ;o)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:10

308. Onder een “eigen paard” wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer staat, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden. Een paard dat op naam van een bedrijf, maatschap, rechtspersoon, of op meerdere namen staat wordt niet aangemerkt als een “eigen paard”.
In de beginnersklasse wordt tevens als “eigen paard” aangemerkt een paard dat noch in het huidige, noch in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de Amateur en/of Open klasse erkend door een westerngeorienteerde organisatie (WRAN, EWU, AQHA, ApHC, NRHA, FEWI, etc).

Freeform classic te koop
Wijsheid is: alleen praten als je de stilte kunt verbeteren.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:12

Oftewel, maak voor alle zekerheid een lease contract, dan mag je sowieso amateur starten. Aangezien je waarschijnlijk nog geen? punten behaald hebt mag je dan ook gewoon bij de beginners starten. Als je het helemaal zeker wilt weten kan je gewoon even mailen of bellen naar de WRAN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:13

Maar moet je dan een leasecontract oid kunnen overleggen bij inschrijving of aanmelding?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:16

Dat zou ik niet weten. Misschien is het net zoals het entingsboekje, dat moet je ook ten alle tijde kunnen laten zien op een wedstrijd. Als ik ga starten zal ik ook in elk geval telkens een kopie meesturen met de inschrijvingsformulieren.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:12

In de beginners heb ik er nooit problemen van gehad dat ik op mijn lespaard heb gereden. Toen ik over moest naar de amateurss begonnen ze te zeuren en toen hebben we een leasecontraktje gemaakt.

Euh,...?? Tsjah,...

rhynstoner
Berichten: 146
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:49

nee ik heb ook geen probleem gehad, en het paard stond toch op een andere naam! (de eigenaar van de ranch waar ik stond( en er is ook helemaal niks bijgezegt of dat ik moest betalen toen met inschrijven ofzo

feel the power of Nimbo! Knipoog

Freckles
Berichten: 613
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:41

De WRAN gaat denk ik de zelfde regels volgen als de rassen verenigingen.


cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 07:57

Als ze dat zouden doen dan wordt het wel heel streng allemaal en kan je dus moeilijk met een verzorgpaard oid wran wedstrijden rijden. Tja, of je moet meteen open starten maar of dat nou in alle gevallen zo bevorderlijk is voor de sport. Overigens snap ik niet waarom de wran en de andere rasverenigingen er eigenlijk zo moeilijk over doen als het paard niet van jezelf is.

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 12:29

Nou, ik heb dus even een email gestuurd naar iemand van de WRAN.
Nu blijkt dus dat ik alleen in de Open mag starten.
Eigenlijk is het aan de ene kant niet zo eerlijk. Ik ben ook maar een beginner en wil dus graag bij de beginners starten.
Stel je voor dat je als beginner in de Open moet starten.
Daar sla je toch een flater? Boos!
Maar goed regels zijn regels......

Dus of die wedstrijden er ooit voor mij komen... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 12:30

Waarom moet je in de Open dan??? Is het paard onlangs nog uitgebracht ofzo? Je kunt toch een leaseovereenkomstje maken met de eigenaar?

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 12:40

De beste man heeft het daar helemaal niet over gehad. Lips are sealed
Vreemd....
Als dat het hete hangijzer is dan heb ik het zo geregeld.

Misschien krijg ik nog een boekje met alle regels van de WRAN, ben net lid geworden dan kan ik het daar in lezen.

Ben benieuwd.
Heeft toevallig iemand een voorbeeld of tips voor een Lease contract?

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:02

Soms weet iemand van een vereniging ook niet altijd het complete reglement uit zijn/haar hoofd!! Dus toch even goed de regels induiken en anders even die passages doormailen en er advies over vragen. Zoals ik het lees zou het wel mogen. Maar ja, tzt probeer ik het wel gewoon uit en dan zie ik wel of en wat er van komt Knipoog

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:14

Ik ben 2 jaar terug ook gestart op een paardje van iemand anders in de beginners, totaal geen problemen. En op het inschrijfformulier toch echt een andere naam bij eigenaar van het paard. Cornelie zoals jij het leest begrijp ik het ook hoor. Alleen mag het paard waarop je start dus niet geplaatst zijn geweest.
Echter als je uit de beginners moet/gaat dan moet je naar de open, of een lease contract hebben.
Dus volgens mij kan je gewoon beginners starten missquarter

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 13:20

Het paard is ook nooit gestart geweest, heeft dus geen punten en moet ook nog beginnen.

Bedankt voor de reakties in ieder geval!



Ik zal nog eens informeren bij de WRAN.
Als ik wat weet zal ik het ook vermelden voor de volgende patient die hier opstuit.

DubbelFun

Berichten: 88469
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:20

Ik heb de indruk dat de regels wat strenger worden gehanteerd tegenwoordig, dus: better be safe than sorrow Haha!

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 13:37

Ik heb inmiddels toch maar even gebeld.

Nu is het dus duidelijk: start je een WRAN wedstrijd op een paard van iemand anders, met of zonder lease contract, met of zonder punten, moet je starten in de Open Klasse.

Jammer dat je als "bijrijder" niet de kans krijgt om ook te starten in de beginners. Tenslotte moet iedereen onderaan beginnen, eigen paard of niet.

Nou ja, als jullie dus een stumper voorbij ziet komen: Dan ben ik het hahaha Haha!

Sadie

Berichten: 996
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:43

Ik ben met stomheid geslagen

En dan hoor je straks weer mensen aan de kant klagen over het niveau Lips are sealed Dit is niet tegen jouw gericht hoor missquarter. In iedergeval veel plezier met je paardje en gewoon starten

(Mag ik weten wie je gesproken hebt? per Pb?!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:47

Heeeeeeeeeeel vreemd.... Ik wilde Leonardo eerst een paar keer rijden voordat Dick 'm uit gaat brengen, maar dan ben ik dus veroordeeld tot de Open, en mag ik meteen met m'n eigen paardje geen beginners meer starten omdat ik al eens Open gestart heb.....
Stom zeg.....

missquarter
Berichten: 276
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 13:48

Nee weet ik hoor, je hebt gelijk Sadie.
Tuurlijk rijdt er allemaal ervaring mee dan.
Je voelt je dan toch ook niet op je gemak, als je als enige beginner er tussen moet starten.
Kijk, wat komt het nou voor dat er nog meer bijrijders gaan starten?
Niet veel. Waarschijnlijk ben ik de enige.
Nou dat voel je je ook voor banketstaaf rijden hoor!
Dus ik weet nog niet of ik wel zo moedig ben om het te doen.
Ik zal even kijken, had het telnr van internet.

cl@udia

Berichten: 229
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Bredoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 14:30

maar is de WRAN niet voor alle rassen?
en dus ook de papierloze paarden?
hoe willen ze dat dan gaan controleren allemaal Verward
of moet je in dat geval een paardenpaspoort laten zien?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Karintich en 12 bezoekers