Schelden met ziektes. Wat vinden jullie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Schelden met ziektes. Wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 19:18

Ik vind het dus niet kunnen dat mensen schelden met (dodelijke) ziektes als kanker etc. (ik schrijf het hier dus wel op, maar dan ter illustratie). Daar kan je mensen erg mee kwetsen!
Net als een woord als mongool o.i.d Stel dat je broertje, zusje of kind Down-syndroom heeft?
Ik vind het super onnadenkend als mensen met zulke woorden schelden. Ik ben benieuwd hoe jullie daarover denken.


sl0wm0ti0n
Berichten: 2812
Geregistreerd: 25-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:23

Mij kan het niet zo veel schelen. Meestal is het niet persoonlijk bedoeld maar gewoon als algemeen scheldwoord dus trek ik me het ook niet zoveel aan. Er zijn veel mensen in mijn omgeving overleden aan kanker, en ik probeer echt dat woord niet te gebruiken, maar soms, in bepaalde situaties Schijnheilig dan floept het er ook zomaar uit. (Waarna ik me dan wel verontschuldig hoor.) Maar dat mensen er niet tegen kunnen kan ik best begrijpen, zeker als het gevoelig ligt..

(ff wat toegevoegd)

Soms irriteer ik me er wel aan wanneer mensen dat woord als standaard scheld woord bij elke foute actie gebruiken. Dat is ook weer een beetje overdreven, en ondoordacht...

sunshine

Berichten: 12056
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:30

Tsja soms floept het er zo uit bij mij.
Ik heb het liever ook niet.

Wie helpt mij mee Blacky te vinden? Hij zou in Drenthe hebben gestaan!
Pandijks Orion 17-05-1990 ...The day when I stop loving you, is the day when I close my eyes, forever..ik mis je nog steeds iedere dag ;(

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:33

Ik vind het absoluut niet nodig om zulke woorden voor het schelden te gebruiken. Ik ben echt geen heilig boontje Schijnheilig en kan heus wel eens te keer gaan, maar zulk soort woorden gebruik ik echt niet! Ik kan me daar best aan storen. Mensen die deze woorden daar regelmatig wel voor gebruiken zullen waarschijnlijk(en natuurlijk gelukkig) nog maar weinig mee gemaakt hebben. We zullen maar zeggen; ze weten niet beter.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:39

Je moet het woord gewoon niet zo serieus opvatten als het als scheldwoord wordt bedoelt. Ik probeer het zo min mogelijk te gebruiken, maar ik weet dat het toch niet meer weggaat en het zal altijd gebruikt blijven worden door de mensen, het zit erin gebakken.

wenny

Berichten: 7670
Geregistreerd: 06-03-03
Woonplaats: Hoekschewaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:43

nou ik had laatst op msn iemand en ik stond op afwezig omdat mijn pc dag en nacht aan staat was ik dus gewoon naar me paard gegaan ging ze toch zomaar schelden tegen me omdat ik niet antwoorden maar jah ik ken natuurlijk niet antwoorden als ik e echt niet ben dus ik kom terug van stal kijk op me beeldscherm staan dar toch worden ik wist niet eens dat die worden uit een meisje van 13 konde komen Boos!

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:43

Bij mij moet je oppassen als je zegt kanker wijf ofzo!
Want mijn moeder is daar aan overleden.
Ik vind het erg als mensen schelden met ziektes.

Doe maar gek, alles is al zo "normaal"

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:15

Ik doe het wel vooral paasei (de paasei *LOL* ) zeg ik vaak, maar soms ook kankerzooi ofzo meestal niet naar personen dat woord. Meestal zeg ik bij ook gewoon paasei wijf en slet tegen elkaar zonder dat we het menen, idd niet te serieus opvatten.

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 20:16

Je moet zulke scheldwoorden in de meeste gevallen niet zo serieus opvatten. Degenen die het zegt vindt het vaak ook een vreselijke ziekte. Maar het is gewoon ooit een scheldwoord geworden. Zie het er maar eens uit te krijgen.


Ik probeer zelf dat zulk woorden ook zo min mogelijk te gebruiken. Soms floept het eruit, maar dan alleen maar als ik echt woedend ben.

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Chantalll

Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:06

Ik vind het ook absoluut niet kunnen Boos!
Maar jah je kan het toch niet verhelpen ..

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:24

Ik kan me er ook wel eens kwaad over maken. Ik ben zelf ook niet heilig, maar schelden met ziektes of bijvoorbeeld homo, vind ik echt niet kunnen. Mongool vind ik nog wel kunnen, omdat ze benaming mongool voor iemand met het syndroom van down eigenlijk nergens op slaat. Een mongool is namelijk gewoon een inwoner van het land Mongoliƫ.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:27

Het boeit me niet. Mijn schoonmoe is niet zo lang geleden overleden aan kanker. Ik gebruk het woordt zelf ook wel eens ookal heeft het voor mezelf dan een raar bijsmaakje.

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0


Nerdo
Berichten: 7
Geregistreerd: 10-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:38

Je zegt het vanzelf maar je bedoelt het niet zo... Koe
En je denkt er niet over na, omdat iedereen het zegt!!!

Greetz AJ Frusty

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:23

Ik hou er niet van en ik zal het zelf ook niet roepen.
Ook al is het zo niet bedoeld, je kunt er mensen behoorlijk mee kwetsen. Daarnaast vind ik schelden zowiezo niet zo nodig.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:30

Tessebes schreef:
Mongool vind ik nog wel kunnen, omdat ze benaming mongool voor iemand met het syndroom van down eigenlijk nergens op slaat. Een mongool is namelijk gewoon een inwoner van het land Mongoliƫ.


Ik vind mongool weer niet kunnen, maar personen met het syndroom van Down schijnen op inwoners van Mongoliƫ te lijken, ik vind zelf van niet maar ja, dus daar komt het vandaan.
Ik hou er niet van om ziektes te smijten, het risico is te groot om iemand er mee te kunnen kwetsen. Mijn tante had het, en iedereen kent wel iemand persoonlijk die kanker heeft of heeft gehad, en dan is dat toch niet leuk. Iets anders vind ik kolere (cholera, dat is hier zo ongeveer uitgestorven) en paasei, dat komt ook niet zo vaak meer voor. En aangezien ik niet meer met christelijke vloeken kan komen (zit op een christelijke school en woon met ze samen), moet ik toch wat anders "neutraals" bedenken. Ik vloek ook vaak in t Frans, valt niet zo op.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:42

Mij interesseert het niet. Ik ben zeker geen heilig boontje Schijnheilig en ook woorden als mongool verlaten mijn mond weleens. Mijn bijnaam is overigens Corky...zegt ook weer wat *LOL*
Ik denk dat het maar net is wat je gewend bent. Ik woon in Rotterdam, misschien zegt dat genoeg.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Charaz

Berichten: 24276
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:54

eerst deed ik het wel, maar ben er mee opgehouden toen ik doorhad waar ik mee bezig was. Vind het echt niet kunnen en mij hoor je ook niet schelden met kanker, mongool etc. Mijn scheldwoorden: Rhododendron (moesten wij in de 1e doen was altijd vet lachen), Doorgeroeste spijkers, hoerending. Iedereen ook helemaal in een deuk als ik aan het schelden ben.

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:14

Ik vind t echt vreselijk. Zoals jullie 't ook zeggen: niet te serieus opvatten. Dat is wel waar, maar niet altijd even makkelijk! De moeder van mijn beste vriendin is overleden aan kanker. Ze was een 2e moeder voor me. Dit is echt niet leuk, dus als mensen schelden met kanker wijs ik ze er toch op!

*geen onderschrift*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Nancy, Anoukjuuuhh, AnoukS_, Blue_flower, Eliana, Eretria, eva1969, GoogleAdsense, Googlebot, GrapeshotBot, IASCrawler, limagirl, Lipydo, Melanie_D, Niki_, Niwla, Pieneappel, Polarize, rocky_1995, silvericathy, YandexBot en 225 bezoekers