parketvloer - lakken of oliën en de kosten ervan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

parketvloer - lakken of oliën en de kosten ervan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 14:19

In ons toekomstige huis ligt een massief eiken parketvloer.
Die vloer laten we liggen en we willen de vloer op laten schuren en dan laten lakken of oliën. Hebben jullie daar evaring mee? En hoe is het onderhoud van een geoliede vloer?

Als jullie het ook gedaan hebben weten jullie dan ongeveer wat het kost per vierkante meter?

Alvast bedankt!

:evaw:


irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:30

Ik heb onze beuken vloer laten olieen toen we 2 jaar geleden dit huis kochten.
Persoonlijk vind ik olie iets mooier dan lak, omdat het wat matter is en de natuurlijke uitstraling van het hout meer behouden blijft.
Dat kostte toen 1600 gulden, onze woonkamer is 60 vierkante meter dus reken maar uit Haha!
Nadeel van olieen is dat het eigenlijk ieder jaar moet gebeuren. Wij hebben het nog steeds niet gedaan omdat we binnenkort gaan verbouwen en dan wordt de woonkamer vergroot en moet er (helaas) dus een nieuwe vloer in.
De vloer begint nu echt wel kaal te worden. Er wordt bij ons wel intensief gebruik gemaakt van de vloer, dat scheelt natuurlijk ook wel. We wonen er met 2 kinderen, hond en kat, dus elke dag wordt er wel weer zand naar binnen gesleept Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 14:43

Dan was jij toch iets goedkoper uit dan de prijzen die ik tot nu toe tegen ben gekomen (internet Haha!) Het goedkoopste wat ik heb gezien, wat er wel betrouwbaar uitziet is € 16,- per vierkante meter.
Het nadeel van olien heb je bij lakken ook, want dat moet je ook minimaal 1 keer per jaar in de was zetten. dus dan maakt het niet uit of je lakt of olied.
Wel balen dat je er nu een nieuwe vloer in moet gooien, heeft je oude vloer al een nieuwe bestemming?

:evaw:

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:44

Hoe is die vloer nu? Een geoliede vloer kun je in principe niet lakken. Dat is tevens het voordeel, je hoeft hem niet te schuren, met enige regelmaat olie erop, klaar.
Een gelakte vloer moet je met enige regelmaat schuren en lakken. Meestal een maal per een of twee jaar, afhankelijk van het gebruik en de houtsoort.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 14:50

De vloer is nu gelakt. Dat laten we afschuren en dan moeten we dus kiezen wat er terug op moet, vandaar dat ik even een 'voor en nadelen' inventarisatie doe Haha!.
ps. het opschuren gebeurt bij mijn ouders thuis ongeveer om de 5 jaar.

:evaw:

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:06

Op mijn werk (horeca) is de houten vloer gelakt met jachtlak. Wat ze ook voor houten schepen gebruiken. Die lak is echt keihard! Vloer krijgt heel wat te verduren, veel meer dan in een gemiddeld huis, maar hij wordt maar eens in de 3 jaar ofzo opnieuw gelakt.

Nulla tenaci invia est via

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:12

Sjimmy schreef:
Wel balen dat je er nu een nieuwe vloer in moet gooien, heeft je oude vloer al een nieuwe bestemming?


Onze oude vloer (13 jaar) ligt verlijmd en verspijkerd. Als we die eruit hebben laten halen, is er niet veel meer van over ben ik bang Haha!

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:03

Ppff laat hem aub lakken!!
Wij hadden een super mooie Kambala (sterkte/duurste hout) vloer. Met lak (als ik me niet vergis). Door onze o-zo-lieve honden zag de vloer er na 2 jaar verschrikkelijk uit (allemaal krassen). Mijn ouders besloten de vloer te schuren en dan te olien. Zo zou de vloer mat blijven (iig niet zo glimmend als met lak) en zouden de krassen veel minder zichtbaar zijn.
Helaas is dit een onwijs slechte keuze geweest. Ondertussen heeft mijn pa hem 3/4 keer geolied en nogsteeds ziet de vloer er verschrikkelijk uit. Overal kale vage plekken (vooral waar je veel loopt). Diegen die dit ons aangesmeerd heeft blijft vol overtuiging zeggen dat het mooi blijft als we maar vaak genoeg olien (en het hout dus niet meer op kan nemen) maar we hebben er voort een hard hoofd in...
Succes ermee

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:18

Onze parket is met boenwas behandeld. Dit moet je 1 à 2 maal per jaar herhalen. Wij hebben hiervoor gekozen, omdat we drie honden hebben en zo minder krassen ziet dan bij lakken. Nadeel is dat parket niet tegen vocht bestand is. Na twee jaar ziet de vloer er nog prima uit.
Een geoliede vloer is iets beter bestand tegen vocht, maar weet niet hoe vloer er na tijd uitziet.
Een gelakte vloer vind ik persoonlijk niet mooi: het resultaat is te glanzend, en je hebt er vlug krassen op. Vocht is hier echter geen probleem.
Over prijzen heb ik geen idee.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:41

Onze nieuwe vloer is ge olied.
Hij is prachtig geworden, de kleur wordt er heel diep van en krijgt niet zo'n glans. Als je een kras krijgt (of vlek) dan kun je dat weer behandelen met die olie, dan valt het veel minder op.

Ik weet dus nog niet hoe het blijft, hij ligt pas vanaf november ofzo.
Wat een prijzen trouwens joh!
Dat zal toch niet al te duur zijn, zo'n vloer opschuren?
Het olien hebben wij zelf gedaan, je krijgt een beetje zere knien en je wordt een beetje suf van het geurtje van die olie, maar het heeft wel geloond!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:53

Niet lakken hoor!
Zeker niet als het eiken is!
Niets zo mooi als een eikenhouten vloer in de boenwas, 2 keer per jaar op je knietjes en het leeft! Wij hadden overigens ook honden en geen probleem hoor. Mijn oom en tante hebben het huis waarin die vloer lag overgekocht en het pas laten schuren (lag de vloer er al 15 jaar in) maar dat was meer omdat ze hem wat te donker vonden worden.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 10:42

Is oliën gelijk aan het in de was zetten? OF geeft dat echt een totaal ander resultaat? (Anders hebben we nog een keuze).

:evaw:

lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:50

Olien is niet hetzelfde als in de was zetten! maar hoe je het verschil ziet en wat hiervan de verschillen zijn, weet ik niet exact. wij hebben een frans eiken geborstelde vloer (ja kom er maar eens op) die in de was staat. mocht er olie op zitten en je gaat er met was overheen, dan kan je je vloer wel wegbrengen! ( of was het nu als er was op zit en je doet er olie overheen?! Verward ). In ieder geval leeft een vloer heel erg als je hem in de was hebt. Ook dit is hondenpotenbestendig, krassen zie je nauwelijks tot niet.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 13:13

Toen we dit huis kochten lag er een oude vloer in van zo'n 80 jaar. Helemaal afgeleefd en in de lak (wsch vroeger in de was). We wilden hem laten liggen (wel opknappen) omdat hij echt onwijs mooi en kunstig gelegd was. Toen ging iemand in de kruipruimte en bleken alle balken verrot. En dat betekende dus dat alle balken eruit moesten en vervangen. Dan kun je de parketvloer (eiken visgraat) niet laten zitten natuurlijk... Dus nieuwe balken en nieuwe parketvloer. Omdat we inmiddels een stuk een soort kastelen balken hadden die in de was gingen hebben we (mijn ouders dan, ik was 13/14) in de woonkamer dus ook was-parket gelegd. 2x per jaar moet het in de was gezet (speciaal machientje en was voor aangeschaft) en je mag er geen water op gooien (het gelijk opdoeken, als het er te lang ligt moet je schuren omdat het een zwarte vlek wordt). Persoonlijk vind ik het mooier, die andere vloer was afgeleefd en deze ziet er na 7/8 jaar nog heel nieuw uit. Nu is dat natuuurlijk sowieso iets anders dan 80 jaar, maar ik vind het echt heel schitterend. Bij de kastelen vloer (lange planken) hebben we altijd veel last van werking (door het weer trekken ze in elkaar of zetten ze uit, trekken ze krom oid, heel lelijk), maar bij de parketvloer zie je er nauwelijks iets aan. We hebben 's winters dan ook het hele huis vol met verdampers om dat tegen te gaan (lage luchtvochtigheid betekent kromtrekken en krimpen). Het is misschien wel wat onderhoudsintensiever, maar ik vind het echt prachtig. En die was ook, lekker met je sokken overheen glijden, geweldig!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie