Nieuwe dingen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-01 16:07

Zoals sommigen van jullie (misschien) weten gaan mijn paardjes (Tinka en Dinti, tinker en minifrutsel) per 1 september verhuizen. Ze staan nu in Drenthe bij mijn ouders en staan daar buiten met de mogelijkheid naar binnen te gaan wanneer ze willen. Ik heb ze dus ook nooit dekens enzo om (Tinka soms na het rijden, of douchen, en dinti toen ze een beetje ziekjes was). Nu gaan ze dus naar een pensionstalling. De afspraak is dat ze hier 's zomers dag en nacht buiten komen te staan (zonder schuilstal) en 's winters in een box. Mijn vraag aan jullie: moet ik nu met dekens enzo aan de gang? Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ook met scheren heb ik geen idee, lijkt me niet handig als ze een wintervacht krijgt en dan in de winter binnenstaat?? Kortom alle hulp is welkom...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 16:20

Als ze 's zomers dag en nacht buiten staat, en in de winter naar binnen gaat lijkt het mij dat de natuur zijn werk wel doet en jij niet moeilijk hoeft te doen met dekens e.d.
Lachen
Alleen als ze in de winter eigenlijk op stal staat en af en toe toch (dus zonder wintervacht) naar buiten gaat, zou ik een dek op doen als ik jou was.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 18:07

Mijn paard loopt 's zomers ook dag en nacht in de wei en staat 's winters op stal zonder staldeken. Ik heb nooit problemen gehad en zoals Cody zegt zal de natuur zijn werk wel doen. Alleen denk ik er toch over om van de winter een dekentje op te gaan leggen, anders wordt het zo'n haarbal en dat staat niet zo netjes bij de wedstrijden.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 13:53

In de zomer staat mijn paard ook op de wei, wel alleen overdag. 's Nachts gaat ze op stal omdat ze anders TE dik wordt, ze heeft er nogal aanleg voor! Vorig jaar is voor het eerst in de winter naar de manège gegaan en als ze dit jaar terug gaat heb ik mij voorgenomen om ongeveer vanaf half september een deken op te leggen, omdat het verharen tegen te gaan. Ze gaat wel pas vanaf december-januari naar de manège. Vorige winter heeft ze daar toch heel wat afgezweet in haar stalletje en ook tijdens het rijden is het niet zo aangenaam dat ze drijfnat wordt.
Maar ik denk niet dat het een echt probleem vormt als je geen deken oplegt. Ik zou wel een zweetdeken meenemen! Het is gewoon een kwestie van zelf ondervinden, denk ik!

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-01 20:09

Dank voor jullie reacties, waar het mij vooral om gaat is dat ze tot ongeveer begin oktober buiten staan (als het regenseizoen Verward ) dit jaar niet eerder begint tenminste! Is het dan niet zo dat ze al een hele wintervacht aan het kweken zijn, en dan idd daar in stal later last van krijgen?