Van stal naar land?Welke overgang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Van stal naar land?Welke overgang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 17:15

Hoe doen jullie dat met jullie paarden?
Hoe bouwen jullie het op?

Gooi je ze er hele dagen gelijk op of begin je met een paar uurtjes per dag?

Alvast bedankt ..groetjes

keep calm, I'm engaged!!! <3


Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:11

Die van ons staan al overdag en als het lekker weer wordt mogen ze een nachtje en dan steeds vaker. Iig nooit in 1 keer van stal op het land dag en nacht, dat is vragen om problemen in de meeste gevallen.

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 19:20

Ik begin nu met een paar uurtjes per dag en dat steeds meer opbouwen. Als je ze in een keer een hele dag op de wei laat staan heb je kans dat ze koliek of iets dergelijks krijgen. Het beste is dus eerst een paar uurtjes en dat langzaam opbouwen!

..If I only could make a deal with God, and get him to swop our places..

Kia: the power to surprise Knipoog Clown

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 19:29

bedankt voor de antwoorden,ben nl. nog even in twijfel voor die kleine smurf ..Maar ik denk dat ik m savonds een paar uurtjes buiten zet om te beginnen..

keep calm, I'm engaged!!! <3

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:56

Wij bouwen het ook op,oa om hoefbevangenheid en dat soort dingen te voorkomen.Ik zou ook niet weten waarom je ze in 1x op het land zou zetten,t is geen moeite om het op te bouwen,en je kunt er veel ellende mee voorkomen.Van hoefbevangenheid bv kunnen ze heel lang last houden.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:00

ik heb ze overdag buiten en van de week ook een paar keer snachts. het zijn trouwens haflingers. maar zaterdag regende en waaide het zo, toen heb ik ze maar weer binnen gezet. vannacht staan ze buiten

prompter

Berichten: 10914
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:03

Bij ons op stal valt er niks op te bouwen, ze gaan van stal (wel buiten in paddocks) hup 8 uur per dag het hoge gras in. Ik ben nu al bezig met elke dag een poosje aan de hand laten grazen, en dat bouw ik op tot een paar uur per week, Tot nu toe gaat het gelukkig steeds goed... en de eerste dag dat ze in het land staan neem ik 's middags vrij om Danny een paar uur eerder naar binnen te halen.

Extremely rare and Beyond Compare

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:37

Toen ik Dikke de eerste zomer had, heeft hij binnen 10 dagen 2 keer een koliek gehad Verdrietig ! Ik kwam erachter, dat mijn toenmalige bijrijdster hem gewoon veel te lang heeft laten grazen Scheve mond ...
Wat het aangrazen betreft, ben ik een ontzettende zeikerd Knipoog ; ik begin met 3 dagen lang, 10 min. Dan 3 dagen een kwartier, daarna 3 dagen een half uur, 3 dagen 3 kwartier, 3 dagen een uur en dan mag hij per 3 dagen een half uur langer, net zolang totdat we bij ong. 4 uur zijn aangekomen! Dan mag hij de hele dag Pling !
Ik ben dus ruim een maand bezig met aangrazen Haha! ! Overdreven ?? Misschien wel Knipoog , maar ja, liever zo als weer die kolieken Verdrietig !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Gaia

Berichten: 1465
Geregistreerd: 13-01-02
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:00

Ik ben daar nu ook over aan het nadenken. Het land waar Rhona in komt te staan komende zomer is een eindje van stal af. Het is te ver om even iedere dag op en neer te lopen.
Heeft er iemand ideeën hoe ik het dan op kan bouwen?
Ik heb haar wel de hele winter regelmatig laten grazen. Bij stal is er maar een heel klein stukje land, wat gedeeld moet worden met de andere paarden.

manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:21

Lindy schreef:
Ik zou ook niet weten waarom je ze in 1x op het land zou zetten,t is geen moeite om het op te bouwen,en je kunt er veel ellende mee voorkomen.


Bijvoorbeeld omdat er niet iedere pensionstal land aanwezig is.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:00

Inderdaad, wij hebben geen land bij onze pensionstal en vorig jaar moesten we ze dus naar het land lopen, verder moesten we dan én land én stal betalen, beetje dubbelop. We hebben ze op een kaal land gegooit, maar dit jaar gaan we wel opbouwen.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


manic

Berichten: 6983
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:11

Ditto voor mijn paardje...

Hardvoer verminderen, overgang naar kuil (veel eiwit!), werk verminderen (deed hij toen zowieso eigenlijk al niet) en grazen, grazen, grazen.

Dit jaar gaat hij gelukkig eerst een maandje naar een pensionstal waar ze het opbouwen en dan zet ik hem daarna bij familie neer.

Dubbelop betalen ken ik ja... 135 euro voor mijn gewone stal en dan komt er nog eens 230 bij voor die andere stal.... maarja, dan heb ik er in ieder geval een goed gevoel over (ik ga nl. zelf op vakantie).

Als ik de keuze had zou ik idd eerst een paar uurtjes doen en -nooit- er in een keer op gooien. Eventueel zou het mischien een optie zijn om een klein gedeelte van het land af te zetten voor de eerste week ofzo, zodat het paard zich niet helemaal ziek eet.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:04

magned gaat eerst een uurtje
en dan om de 2 dagen een uurtje extra
met heel mooi weer mag ze 's nachts buiten
dus ik bouw het op

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:49

Vanaf 2 februari stond Levi overdags buiten op een schraal weiland, en vanaf 1 maart dag en nacht op dat zelfde weiland (word wel bijgevoerd).

Vanaf 3 mei gaat hij de begrazing op en dan staat hij een jaar lang dag en nacht buiten.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:55

We laten eerst Marilyn een half uurtje op de loolaan eten, dan gaat ze naar de wei dan gaat ze eerst halve dag en dan na ongeveer 4 weken ofzo dag en nacht.

22 Januari verwachten we ons kleintje

Vanes

Berichten: 3164
Geregistreerd: 06-12-02
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:57

Wij op stal bouwen het altijd op ivm de ei-witten.
Nu gaat het nog wel er zit nu weinig in het gras maar over een maand
is het weer ei-wit rijk, dan beginnen we met een half uur per dag en dan om de twee dagen langer.
Maar ik zou persoonlijk nooit in een keer op het land gaan, als je paard er niet tegen kan dan kan hij/zij koliek krijgen.
Groetjes.

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:59

Sterre schreef:
Toen ik Dikke de eerste zomer had, heeft hij binnen 10 dagen 2 keer een koliek gehad Verdrietig ! Ik kwam erachter, dat mijn toenmalige bijrijdster hem gewoon veel te lang heeft laten grazen Scheve mond ...
Wat het aangrazen betreft, ben ik een ontzettende zeikerd Knipoog ; ik begin met 3 dagen lang, 10 min. Dan 3 dagen een kwartier, daarna 3 dagen een half uur, 3 dagen 3 kwartier, 3 dagen een uur en dan mag hij per 3 dagen een half uur langer, net zolang totdat we bij ong. 4 uur zijn aangekomen! Dan mag hij de hele dag Pling !
Ik ben dus ruim een maand bezig met aangrazen Haha! ! Overdreven ?? Misschien wel Knipoog , maar ja, liever zo als weer die kolieken Verdrietig !


Nee hoor helemaal niet overdreven. Zo doen wij het op de boerderij allemaal. Maar ons land is wel op hetzelfde terrein. Stal open, stukje over en ze kunnen het land op. Al zouden we ergens anders moeten weiden, dan zou ik het ook niet echt weten


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 44 bezoekers