te klein caviaatje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

te klein caviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 12:22

Mijn zus heeft dit weekend twee cavia zeugjes gekocht bij een fokker. Omdat mijn zus er twee wilde en hij een zeugje had (die hij niet zelf wilde houden voor de fok), heeft hij voor haar een tweede gehaald bij familie die ook cavia's fokt. Dit tweede caviaatje is alleen veel te klein en waarschijnlijk zo bij de moeder weggeplukt. Mijn zus heeft zich op dat moment laten ompraten door de fokker die vond dat het best wel al kon. Later heeft ze hem nog gebeld maar hij wil het beestje niet terugnemen.

Molly (zo is ze genoemd) heeft gisteren wel brood met melk gegeten en brinta. Groen of droogvoer raakt ze nog niet aan. Wie heeft er goede tips hoe ze dit beestje nu het beste kan verzorgen?


Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:31

Jeetje, wat een klootzak...

Anders ga je even bij de dierenarts lang? Die weet er vast wel raad mee...
Wat misschien helpt is yogurt met rosvise (of hoe schrijf je dat?). Dat moet ik mijn cavia ook geven, die net is geopereerd.
Toch zou ik echt eerst naar de dierenarts gaan. Veel succes!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:34

Hoi,
Ik denk ik dat ze het beste contact op kan nemen met de dierenarts. Die weet er toch het meeste van. Ik hoop echt dat het beestje het redt!!!
Oja, wel bij de andere cavia in de kooi doen, dan kan ze daar lekker tegenaan liggen voor de warmte.

Groetjes Marianne

:D

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 12:34

Ze kan vanavond bij de dierenarts terecht, maar wil het beestje wel graag tot vanavond in leven houden. Ze zit samen met de ander.
Laatst bijgewerkt door dimmelim op 10-03-03 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:34

ga naar de dierenwinkel en vraag om melkpoeder voor kittens. Dit maak je volgens de gebruiksaanwijzing klaar met lauw water, en dan met een pipetje of spuitje geven (zonder naald Haha!)
Geef haar ruim voldoende hooi zodat ze lekker weg kan kruipen.
Enig idee hoe oud ze zou zijn?

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 12:37

stef schreef:
Enig idee hoe oud ze zou zijn?


Nee, (ik heb haar zelf ook niet gezien) Hoe kan je dat (dmv gewicht?) bepalen?

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:40

ik heb nu jonkies zitten van een week oud, die zijn zo'n 7 cm in lengte (gok ik)
Ik denk wel dat je het via gewicht zou kunnen bepalen, maar dat zou ik op moeten zoeken, en ik moet gaan werken dus ik kan je verder niet helpen.

Gooi het hier eens neer
http://forum.cavia.info/index.php

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 12:42

stef schreef:
ik heb nu jonkies zitten van een week oud, die zijn zo'n 7 cm in lengte (gok ik)
Ik denk wel dat je het via gewicht zou kunnen bepalen, maar dat zou ik op moeten zoeken, en ik moet gaan werken dus ik kan je verder niet helpen.

Gooi het hier eens neer
http://forum.cavia.info/index.php


Dank je wel!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:54

Wat raar, want cavia's die eten al hooi en groenvoer als ze een paar dagen oud zijn, geloof ik. Anders een beetje havermoet geven, worden ze groot van!

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:57

Shaienne schreef:
Wat raar, want cavia's die eten al hooi en groenvoer als ze een paar dagen oud zijn, geloof ik.


Klopt ook wel, ze eten dan wel ruwvoer en brokken, maar ja...een cavia drinkt nog melk bij de moeder tot ze 4/5 weken oud zijn. Die moedermelk hebben ze gewoon nodig. (Hoewel ik bij ons in de dierenwinkel ook vaak veeeeel te kleine caviaatjes zie hoor)

:D

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 15:48

Olvarit voor de jongste zuigeling, beetje aanlengen met water zodat het opzuigbaar is door een spuit (zonder naald) en dan 1 ml per keer. Dit ongeveer om het half uur proberen te geven. Ik deed dat bij mijn konijntje en die knapte er goed van op. Ik gebruikte degene met wortelsmaak, geen idee alleen of cavia's dat ook lusten. Dit was trouwens op advies van een gerenomeerd DA.

Succes!

Taart naar eigen ontwerp? www.yourcake.nl / Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel :D
A fool-proof method for sculpting an elephant: first, get a huge block of cake; then you cut away everything that doesn't look like an elephant...

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 16:40

Het gaat gelukkig goed met de kleine. Ze heeft bambix met roosvicee gehad, (daar ging ze volgens mijn zus helemaal met haar koppie in)knabbelt ook wat hooi en droogvoer en rent door het hok.

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 16:47

Dat klinkt goed!
Hopen dat het zo blijft, en hij gewoon opgroeit bij jullie Lachen



Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 12:27

de meeste fokkers halen met een leeftijd van drie weken de jongen al bij de moeder weg, maar het kan ook zijn dat deze met de hand gevoed is en dat ze dit er niet bij vermeld hebben. Als dat zo is blijft het jong al automatisch achter in groei. Maar gewoon kunstmelk (ja klinkt kalverachtig Haha! ) aanmaken en voeren en bij de ander laten. Hopelijk werpt die ander zich op als surogaatmama. Succes

Enne stef bedankt voor de tip..... ik wist niet eens dat er een caviaforum was Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 124 bezoekers