Help! Mijn broer heeft wrsch hepatitis A/ malaria

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Help! Mijn broer heeft wrsch hepatitis A/ malaria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-03 16:17

Mijn broertje zit sinds enkele weken in Australie voor stage. Voordat hij naar Australie ging was hij eerst 1 week in Indonesie. Daar heeft hij eerst even vakantie gevierd. Eenmaal in Australie aangekomen kreeg hij enorm last van diarree, misselijkheid en verminderde eetlust. Ook heeft hij koorts gehad en hij is al 4 kilo afgevallen (en hij was al slank). De klachten blijven aanhouden (naast de enorme heimwee die hij ook nog eens heeft) en hij is gisteren bij een arts geweest voor nader onderzoek. Er is een kans dat hij dus een tropische infectieziekte heeft (hepatitis A/ tyfus/ malaria). Maandag krijgt hij de uitslag. Mijn ouders, zijn vriendin en ik zitten natuurlijk best wel id stress, maar het is vooral heel erg sneu voor hem. Hij heeft zooo lang uitgekeken naar zijn half jaar Australie en dan nu dit.... Verdrietig Ik hoop maar dat het niets ernstigs is.

Maar mijn vraag: wie heeft er ervaring met tropische infectieziekten en herkennen jullie deze symptomen?

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:25


Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 16:49

Wat balen zeg!! Denk je een leuk buitenlands avontuur tegemoet te gaan en dan krijg je dit....
Wat ik wel weet is dat Hepatitis A vanzelf over gaat na een tijdje. Je gaat er niet dood aan, maar vervelend is het wel. Malaria schijnt iets gevaarlijker te zijn, en van tyfus weet ik niks af....

Ik hoop maar dta het meevalt, dat je broer snel geneest en dat hij dan alsnog kan genieten van zijn Australiƫ-tijd!!!

Amanda_T
Berichten: 5950
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:27

Ik ken zelf niks af van deze ziektes.
Maar ik kan me voorstellen hoe jullie je voelen.
Zo machteloos......
Ik hoop dat je broer snel weer beter is.

Even off-topic dit is mijn Party!! 1000ste Party!! berichtje

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:44

He gadver, balen zeg! Ik hoop maar dat hij gauw weer opknapt als ze weten wat het is en gaan behandelen... en even off topic; waar in Australie zit je broer? Ik zit over 4 weken ook in Australie Lachen

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 18:57

mijn vader heeft hepatitis A. B en C in zn bloed zitten, A gat vanzelf over, B blijft in je bloed, en C staat gelijk aan geelzucht geloof ik, maar die heeft het opgelopen dmv besmette bloedtransfusies enz jaren geleden in frankrijk,hepatitis C heeft ie jaar of 12 geleden in nederland opgelopen ivm stollingsmedicijn op basis van menselijk bloed/stollings-stof, toen was hepatitis C nog niet bekend... hij heeft homofilie(dan stolt je bloed niet, als hij zich bv hard stoot wordt dat geen blauwe plek, maar moet ie zich meteen inspuiten met Factor 8 zodat de bloedvaten zich kunnen herstellen, ook bv een gewone wond komt niet goed een korstje op, nu is het zelfs zo erg dat ie zich 3x per week moet inspuiten ook terwijl ie zich niet heeft gestoten ofzo, verder weet ik t niet helemaal precies hoe het zit, is iig beetje lastig uitleggen)

maargoed, hepatitis is natuurlijk vervelend, maar mn vader loopt er al jaren mee rond, ik geloof dat ze wel alle3 in je bloed achterblijven? want ik mag bv als ik mn vader help met spuiten absoluut niet in contact komen met die naald ivm besmettingsgevaar, en C was nu weer actief aan t worden en daarvoor staat ie nu onder controle bij een arts

maar veel sterkte want het is extra vervelend omdat hij zo ver weg zit!

Siempie

Berichten: 30293
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 20:01

Heeft hij geen inentingen gehad dan? Zeker als je naar Azie gaat lijkt me dat niet overbodig??

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 21:29

Van www.lonelyplanet.com

Hepatitis
Hepatitis is a general term for inflammation of the liver. It is a common disease worldwide. The symptoms are fever, chills, headache, fatigue, feelings of weakness and aches and pains, followed by loss of appetite, nausea, vomiting, abdominal pain, dark urine, light-coloured faeces, jaundiced (yellow) skin and the whites of the eyes may turn yellow.
Hepatitis A is transmitted by contaminated food and drinking water. The disease poses a real threat to the western traveller. You should seek medical advice, but there is not much you can do apart from resting, drinking lots of fluids, eating lightly and avoiding fatty foods. People who have had hepatitis should avoid alcohol for some time after the illness, as the liver needs time to recover.

Malaria
This serious and potentially fatal disease is spread by mosquito bites. If you are travelling in endemic areas it is extremely important to avoid mosquito bites and to take tablets to prevent this disease. Symptoms range from fever, chills and sweating, headache, diarrhoea and abdominal pains to a vague feeling of ill-health. Seek medical help immediately if malaria is suspected. Without treatment malaria can rapidly become more serious and can be fatal.
If medical care is not available, malaria tablets can be used for treatment. You need to use a malaria tablet which is different to the one you were taking when you contracted malaria. The treatment dosages are mefloquine (two 250mg tablets and a further two six hours later), fansidar (single dose of three tablets). If you were previously taking mefloquine then other alternatives are halofantrine (three doses of two 250mg tablets every six hours) or quinine sulphate (600mg every six hours). There is a greater risk of side effects with these dosages than in normal use.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:23

Hier een oud-tropenbewoner en ervaringsdeskundige Knipoog Het klinkt voor mij niet als malaria, meer als tyfus (mn vanwege de diarree). Het kan ook 'gewoon' dysenterie zijn. Malaria heeft een incubatietijd van ong 14 dagen, van hepatitis zou ik het zo niet weten.

Oveirgens is ondanks de oorlogsverhalen malaria prima te behandelen, alleen moet je de kuur wel goed afmaken en herhalen. Ik zou me niet al te veel zorgen maken eerlijk gezged, zeker in Australie is de gezondsheidszorg prima, en weten ze ook voldoende van tropische ziekten af.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:50

Ik denk aan de buiktyfus. Als het goed is had hij zich hiervoor moeten enten? Kost niet veel en je kan veilig rondbanjeren door de tropen. Kijk overal waar er een hygiene probleem is of kans op slechter water of slecht eten, dan moet je gewoon geent worden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:55

nee, tegen buiktyfus kun je niet enten.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:23

Lielle schreef:
nee, tegen buiktyfus kun je niet enten.


Wel hoor, vorig jaar nog gedaan. Je kan kiezen tussen enten of pillen. Het blijft 1 jaar geldig.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:01

Prima schreef:
Ik denk aan de buiktyfus. Als het goed is had hij zich hiervoor moeten enten? Kost niet veel en je kan veilig rondbanjeren door de tropen.


Tegen buiktyfus kan je je wel laten inenten, maar ik geloof dat het maar in 60% van de gevallen helpt. Maw: als je je laat inenten, is de kans nog behoorlijk groot dat je buiktyfus krijgt... Dus veel mensen laten zich niet enten om deze reden.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 13:04

dat was ook wat ze mij vertelden. Cholera wordt helemaal niet meer tegen geƫnt.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:06

MarianneR"]
[quote="Prima schreef:
Ik denk aan de buiktyfus. Als het goed is had hij zich hiervoor moeten enten? Kost niet veel en je kan veilig rondbanjeren door de tropen.


Tegen buiktyfus kan je je wel laten inenten, maar ik geloof dat het maar in 60% van de gevallen helpt. Maw: als je je laat inenten, is de kans nog behoorlijk groot dat je buiktyfus krijgt... Dus veel mensen laten zich niet enten om deze reden.
[/quote]

Dat wist ik weer niet. Hangt het dan wellicht samen met de hoeveelheid bacterie die je binnenkrijgt, dat ze zeggen dat het maar in 60% van de gevallen helpt?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:25

LCI protocol buiktyfus

http://www.infectieziekten.info/standaa ... ?pagid=211

2.5 Immuniteit
Immuniteit tegen S. typhi vereist zowel een humorale als een cellulaire immuunrespons. Hoewel de meeste personen langdurig immuun zijn na het doormaken van buiktyfus kan re-infectie voorkomen en is dan vaak geassocieerd met het vroegtijdig toedienen van antibiotica tijdens de (eerste) infectie (Mand00).
De mate van immuniteit na vaccinatie is onduidelijk, zeker bij personen afkomstig uit gebieden waar buiktyfus niet endemisch voorkomt. In een meta-analyse van studies naar de effectiviteit van vaccins tegen buiktyfus werd een cumulatieve driejaars-efficacy voor het oude, niet meer leverbare whole cell vaccin van 73% en voor de beide thans in Nederland beschikbare typen buiktyfusvaccin van 50-55% berekend (Eng98). De bescherming na vaccinatie is dus kortdurend en onvolledig. Bij ingestie van een grote infectiedosis kan de bescherming onvoldoende zijn.


Hepatitis A: http://www.infectieziekten.info/standaa ... ?pagid=235
Malaria: http://www.infectieziekten.info/standaa ... ?pagid=251

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-03 23:51

Bedankt voor alle tips en links! Hij heeft inmiddels de uitslag en het is onduidelijk wat hij heeft.......dus geen hepatitis, geen tyfus, geen malaria......maar nog steeds ziek! Huilen Ze denken nu aan een 'traveller bug', een parasiet dus. Hij is nu gestart met antibiotica (meteen 4 pillen tegelijk!!) en ik hoop echt dat dat snel helpt, want anders zien we het somber in en moet hij wrsch terug naar Nederland.

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 23:55

Ik duim hoor!!!