Grote hengst/kleine merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Grote hengst/kleine merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 03:57

Ik zit er over te denken mijn NRPS merrie (1.47, groeit nog iets) te laten dekken door een KWPN hengst van 1.70m.
Nou weet ik dat het in de baarmoeder en bij de bevalling weinig kwaad kan aangezien het veulen zich aan de moeder aanpast, maar ik ben een beetje bang voor het eindresultaat.. korte beentjes op een groot lijf, een megahoofd oid..

Heeft iemand ervaringen met dit soort dekkingen? Horrorverhalen over vreselijke gedrochten én successtory's over prachtige middenmaatjes zijn welkom Haha!

(ik ben er nog lang niet uit hoor, eerst eens kijken of ik wel een veulen wil en of de hengst buiten de maat geschikt is)

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 09:09

Het zal geen enkel probleem opleveren. De grootte van het veulen zal in de baarmoeder vooral bepaald worden door de moeder. Het veulen zal buiten de baarmoeder nog een heel stuk gaan groeien; tenminste als die hengst ook grote veulens geeft. Er zijn hengsten van 1.70 zelf, die pony-veulens geven...
Ik vind de 23 cm. stokmaat verschil niet schokkend.
In theory moet een shetland pony veulens kunnen krijgen van shire-paarden, maar dat vind ik wel heel extreem. Maar dit moet kunnen, ik zou er niet over twijfelen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 09:36

mijn shetmerrie van 85 cm is gedekt door een hengst van 105 cm, nou ik hou mijn hart vast.
Ze moet nog 2 maanden, maar als ik die omvang zie baart het me toch zorgen.

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 09:54

Ik ken zat gevallen hiervan. De geboorte gaat meestal wel goed. Je moet alleen wel opletten dat je een hengst zoekt die qua exterieur goed bij Fleurtje past.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:31

Ja, Mijn merrie (1.48) was door Bachelor NH (1.70)gedekt.! Er kwam een groot veulen uit! Mijn merrie had best wel moeite gehad met de bevalling! Ze had pijn en de bekken waren verschoven! Maar dat is allemaal goed gekomen! Het kan denk geen kwaad! Toen ze drachtig was was ze enorm dik! Ze stond op ploffen en ze moest nog een maand!
Maar het kan denk niet veel kwaad? Ik weet niet of ze nog meer veulens heeft gehad?

http://www.stalmaasdijk.nl
When freedom is just a ride over the hill

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 12:44

Ja, Fleur heeft vorig jaar een veulentje gehad, neem aan dat dat ook wel iets scheelt.
Waren de bekken van jouw merrie verschoven omdat het zo'n groot veulen was, rooslover? Dan vind ik het toch wel een beetje eng..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:46

rooslover schreef:
Ja, Mijn merrie (1.48) was door Bachelor NH (1.70)gedekt.! Er kwam een groot veulen uit! Mijn merrie had best wel moeite gehad met de bevalling! Ze had pijn en de bekken waren verschoven! Maar dat is allemaal goed gekomen! Het kan denk geen kwaad! Toen ze drachtig was was ze enorm dik! Ze stond op ploffen en ze moest nog een maand!
Maar het kan denk niet veel kwaad? Ik weet niet of ze nog meer veulens heeft gehad?


De stabiliteit van het bekken heeft niets te maken met de maat van het veulen, maar meer met de conditie van de moeder. Heb je doorgereden en gewerkt tot het allerlaatste moment? Of ben je eerder gestopt?

Je suis Charlie.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 12:52

Cassidy schreef:
De stabiliteit van het bekken heeft niets te maken met de maat van het veulen, maar meer met de conditie van de moeder. Heb je doorgereden en gewerkt tot het allerlaatste moment? Of ben je eerder gestopt?


Is doorrijden beter of minder goed voor het veulen?
Ik heb altijd gedacht dat zo lang mogelijk in beweging houden goed is voor merrie en veulen, zo lang je maar rekening houdt met de beperkingen.

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 12:54

Ja, zo lang mogelijk doorrijden is goed voor de merrie. Komt ze ook makkelijker door de bevalling. In de natuur moet de merrie ook in beweging blijven, en zelfs op de allerlaatste dag nog een sprintje kunnen trekken als er een roofdier achter de kudde aanzit.

Beweging is alleen maar goed.

Je suis Charlie.

reina

Berichten: 637
Geregistreerd: 03-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 13:03

Ik denk inderdaad niet dat Fleur problemen zal hebben met de bevalling, ze heeft immers al eerder een veulen gehad.
Helaas zijn de voorbeelden die ik ken, nou niet echt om over naar huis te schrijven.. Binky van ponykamp kwam uit een kleine moeder en eerlijk is eerlijk, nou niet bepaald het mooiste paard dat ik ken.. Schijnheilig Maar ik weet dan ook niet wie de vader is en zijn moeder is ook niet de mooiste!
Maarre, mag ik weten welke hengst je in gedachten had? Haha! (en wat ga je met het veulen doen?)

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 13:30

Bij een dermate vergroting is de kans op gebreken ook heel groot. Ook is helemaal niet zeker dat het veulen idd groot zal worden. Het is beter om zo'n maatvergroting in kleinere stappen te doen, dus een hengst die b.v. 10 cm groter is en als dat gelukt is dan weer verder. Maar dat kost tijd en veel onzekerheden.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 13:36

sarabande schreef:
Bij een dermate vergroting is de kans op gebreken ook heel groot.

Wat voor gebreken? Ik dacht aan beenproblemen (moeder met kleine dunne beentjes, vader groter.. soort spookbeeld van trekpaard op luciferhoutjes Scheve mond ) Nog meer risico's? Heeft iemand voorbeelden?

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Theun
Berichten: 78
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 13:36

Harvey Smith vertelde mij in 1963, dat wil je geen problemen krijgen in een fokkerij qua vergroting je voor elke generatie 5 cm cq vergroten of verkleinen moet, dat komt dus aardig bij jouw redenering uit Sarabande, want ik heb volle broers en zussen gezien van 1.45cm en 1.70cm. Ook voor de nafok is geleidelijk aan de beste methode.

Wie het verleden niet eert, is de toekomt niet weert.

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:05

Ik denk dat het ook belangrijk is om te weten of de hengt groot fokt.

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 15:08

Vergrotingsfactor volgens het KWPN is 0.82

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 15:21

Ik wil mijn NRPS-merrie dit jaar voor het eerst laten dekken en ze is nu ongeveer 1,57(was van de zomer ruim 1.55, maar ik nog flink gegroeid). Ik heb een hengst op de nominatie staan van 1.65 en de tweede keus is 1.71(maar dat is een dressuurpaard...Knipoog )

Ik vind het verschil wel wat groot, maar meestal gaat het wel goed. Ik heb er alleen wel een paar uit zulke ouders gezien met een hoofd wat niet helemaal in verhouding was met het lichaam...Haha!

Wat voor bloed zit er eigenlijk achter je merrie en welke hengst heb je in gedachten Verward

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


serenta

Berichten: 2271
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:39

Ik heb in friesland gezien dat een welsh a van ong 1.20-1.25 gedekt werd door een fries (daar op het bedrijf liepen al verschilende kinderen van de welshxeen fries met een hoogte van rond de 1.40-1.45) dus het lijkt mij dat het veulen zich aan past aan de ruimte zie het heeft. Wat ik wel zou doen is het niet gelijk de eerste keer en als ze nog 3 zijn bijvoorbeeld. Die welsh hebben ze als 4 en 5 jarige eerst laten dekken door een welsh B en daarna een fell ofzo

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:51

Ken je pony niet maar zie ik er niet zo veel problemen in. Vroeger liep er hier een pony van 136 van Jasper. (zelf int. springpaard) uit een moeder van 147. Pony was dus echt een ukkie gebleven maar sprong wel als een groot paard. Pony is Levade kampioen geweest terwijl ie tegen de D-pony's op moest springen.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 23:06

Jasper verkleinde sterk ook bij rijpaarden. Dat was de belangrijkste reden dat dit superspringpaard zo weinig dekte

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:12

Ik vind het verschil eerlijk gezegd wel wat te groot. Trouwens, waarom kies je dan niet liever een NRPS hengst zoals Ferrolan? Dan zit je in het zelfde stamboek.

De hond is de betere mens

gomir

Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 10:18

Desiree schreef:
Ik vind het verschil eerlijk gezegd wel wat te groot. Trouwens, waarom kies je dan niet liever een NRPS hengst zoals Ferrolan? Dan zit je in het zelfde stamboek.


Grappig, Ik heb voor mijn NRPSmerrie ook naar Ferrolan gekeken voor dit jaar *LOL* Maar ik heb besloten om een geheel springgefokte hengst te proberen Haha! Ferro's kunnen ook wel springen, maar worden toch als dressuurpaard gezien en mijn merrie is ook springgefokt Haha!

Misschien volgende keer Ferrolan als mijn merrie goed drachtig wordt en een knap veulen geeft Lachen

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:19

maar Ferrolan komt toch uit een ramiro moeder of heb ik het mis? Als ramiro geen springbloed geeft weet ik het niet meer. Je zou met Ferrolan een leuke allrounder kunnen fokken. Ferro zelf kwam van een springende hengst; Ulft.

De hond is de betere mens

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:22

Kan geen kwaad hoor! Het veulen groeit idd het grootste gedeelte buiten de baarmoeder (hahaha klinkt wel erg raar )

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 11:29

Met het risico dat Sarabrande nu af gaat haken Knipoog Het gaat om Kroonjuweel.

Hij staat bij ons op stal, en ik vind m ontzettend leuk. Mooie bouw, prachtige bewegingen.. en een dochter waar ik weg van ben.
MAAR.. ik kan hem wel heel leuk vinden, feit blijft dat hij bij mijn merrie moet passen.. ik blijf dus nog even twijfelen.

Zijn afstamming: BelisarxRoemer
Mijn merrie: JuravelxBaccarat

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 11:46

batje schreef:

Zijn afstamming: BelisarxRoemer
Mijn merrie: JuravelxBaccarat

maar dit is toch niet springen gefokt?

De hond is de betere mens


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: elfje72 en 47 bezoekers