Hoe afleren knieen klemmen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoe afleren knieen klemmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-03 23:05

Ik heb 17 jaar geleerd om vooral mijn knieen stevig aan te knijpen. Maar nu de laatste 2 jaar probeer ik dat af te leren maar dat gaat niet zo makkelijk. Iemand een tip?
Zonder beugels klem ik nog mijn nknieen, misschien zelfs wel meer dus dat werkt niet. Ik probeer er nu goed op te letten dat ik het niet doe maar een goed tip kan geen kwaad.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 00:24

Tja zitlessen aan de longe en een instructeur die er constant wat van zegt.... (zucht) zou het anders ook niet weten. Misschien eens met een ander zadel rijden waar je minder op kunt klemmen maar dat kan ik zo ook niet beoordelen. Fouten die er ingeslopen zijn kun je wel afleren alleen duurt het tig keer zo lang om ze af te leren als ze aan te leren....

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 10:33

lastig probleem ,vooral omdat je al 2 jaar bezig bent het af te leren
maar ik zou idd ook aan longelessen gaan denken
echt heel ontspannen zitten, je benen optrekken, rondjes draaien op je paard,achterste voren zitten, gewoon allemaal gekke dingen om je evenwicht beter te leren houden
want als je goed in evenwicht zit zul je ook minder klemmen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 14:27

Op een paard rijden dan hier gigantisch op reageert Lachen
Moeilijk, als je het al 17 jaar doet ishet lastig weer af te leren, idd iemand die er op let en er constant wat van zegt, is denk ik de enige manier.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:02

Probeer tijdens het rijden je hele lijf te ontspannen. Laat alles los en laat je lekker meevoeren. Misschien lukt dit eerst maar 2 passen. Als je een maal hebt gevoeld hoe het gevoel moet zijn moet je proberen dat goede gevoel steds weer op te zoeken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:07

Probeer eens op een westernzadel te gaan rijden...je zit automatisch heel anders, misschien klem je daar dan minder in...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 16:54

Jippie schreef:
Probeer tijdens het rijden je hele lijf te ontspannen. Laat alles los en laat je lekker meevoeren. Misschien lukt dit eerst maar 2 passen. Als je een maal hebt gevoeld hoe het gevoel moet zijn moet je proberen dat goede gevoel steds weer op te zoeken.

Dit probeer ik inderdaad zelf ook en het is al een stuk minder geworden. Het is ook niet zo dat ik constant klem maar op momenten dat ik iets moet doen wat ik moeilijk vind of als ik uit balans dreig te raken klem ik mijn knieen en daarmee trek ik ook mijn benen op.
Maar ik zal nog meer proberen om steeds weer terug te gaan naar mijn balans en mijn been af proberen te laten hangen en op mijn zitbeenknobbels te zitten ipv dan mijn knieen aan te klemmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 18:47

Misschien kan het helpen als iemand je aan de longe neemt. Het enige dat je dan hoeft te doen is je ogen te sluiten tijdens het rijden zodat je je alleen concentreerd op wat je voelt. Als je erg visueel bent ingesteld wil dat nog wel een helpen.

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 22:28

Ik deed dat ook heel erg. Van de instructrice moesten we aan het eind van de les 10 minuten zonde beugels rijden. En dan zei ze heel de tijd dat k helemaal moest ontspannen en me benen lang moest houden enzo.
Ik werd er echt gek van, maar het heeft wle geholpen!!

bartvk

Berichten: 35
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-03 23:43

moeilijk geval Verward

je moet namelijk iets af leren waar je lichaam en spieren aan gewend zijn.
het is belangrijkdat je je benen gaat ontspannen, en dat lukt meestal het best door ze lang te maken (zonder beugels)
maar het belangrijkste is je eigen wil ,je moet er gewoon constant aan blijven denken (ik wil me knieen los ,ik wil me knieen los)als een instructeur dat telkens moet herhalen ben je er niet geconsentreerd mee bezig ,is heel moeilijk een houding correctie,maar blijf vol houden op de duur gaat het lukken *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 10:17

wat ik heb bedacht heb is dat ik een letter in de bak neem en steeds als ik daar langs rij moet denken aan mijn benen. Denk dat ik de B maar neem. Dat heb ik ook gedaan om mijn ellebogen beter op de plaats te houden. Door een letter te bepalen denk ik er vaker aan.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 13:08

heb dat probleem ook nog gehad; gewoon goed op je beugels steunen en hoog op en neer gaan. zoveel mogelijk op letten dat je niet gaat klemmen met je knieen

sprinter
Berichten: 37
Geregistreerd: 24-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 10:39

Het kan ook helpen omeen keer een voltigesingel op je paard te leggen, en hem dan door iemand anders te laten longeren. Als je dan het idee kijgt dat je scheef zakt of gaat vallen, kun je de handvaten vastpakken. Op die manier kun je die reflex om met je benen te klemmen afleren. Zeker als je al 2 jaar aan het proberen bent om los te laten en het lukt nog niet, is dit misschien de moeite waard. Je moet dan ook weer gaan proberen om de handvaten steeds los te laten, maar je daaraan vastgrijpen is nog geen automatisme, dus dat leer je makkelijker af. *LOL* Bovendien heb je die handvaten niet als je gewoon gaat rijden, dus je hoeft niet bang te zijn dat je de ene verkeerde gewoonte inwisselt voor een andere.
Als het ergens in de buurt mogelijk is, is het denk ik heel goed om een tijdje te gaan voltigeren. Dat is heel goed voor je balans en voor een onafhankelijke zit, en ook nog erg leuk! Knipoog

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 14:50

Wat bij mij goed helpt is visualiseren dat mijn hakken helemaal tot aan de grond doorzakken. Je verlengt je been in je visualisatie dus door tot aan de grond. Dat doe je met een ontspannen been, anders haal je de grond nooit. Knipoog
Dan moet je je been wel lang maken en kan je niet meer klemmen. Ik denk wel dat hier enige ervaring met visualiseren nodig is, maar meteen een goede oefening om dat aan te leren, voor het geval je dat nog niet kan.
Het helpt in zoveel andere dingen ook namelijk.
Visualiseer een goede schouderbinnenwaarts voor je hem inzet, en hij zal meteen vele malen beter zijn dan daarvoor.
Nee ik snap ook wel dat het ziet zaligmakend is, (voor ik heel bokt over me heen krijg), als ik een passage visualiseer vertrekt Jesper duidelijk meer vanaf het achterbeen in de overgang stap/draf, maar krijg ik dus geen passage!!! Kan ook niet, is hij helemaal niet sterk genoeg voor.
Je proef voor een wedstrijd visualiseren is ook een hele leuke en nuttige!

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 14:56

Zitlessen nemen en zonder zadel gaan rijden!

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-03 14:41

ik denk dat als je je benen lang maakt dat je al een heel eind bent. groetjes

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:26

wat ik wel eens tegen mijn leerlingen zeg: je krijgt een zaterdagkrant van mij die stop ik tussen het zadel en je knieen na de les wil ik hem heel terug hebben en hem nog kunnen lezen! wat ook werkt:
je krijgt van mij 2 piepkleine kuikentjes die hebben het koud, je stopt ze tussen je zadel en je benen, hou ze warm, maar knijp ze niet dood! Party!! wie weet helpt dit ook bij jou??
(ja ik weet het, het zijn rare aanwijzingen ik heb er nog veel meer, maar ze werken vaak wel!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:54

Dijenheffen!
Aan de longe en omhoog met die dijen! Je kunt niet anders dan goed op je kont zitten dan en je knieƫn zijn automatisch helemaal los.

ponymeid1
Berichten: 11472
Geregistreerd: 16-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 08:31

Ik heb geen idee wat je zou moeten doen, ik denk gewoon er goed bij na blijven denken, en het proberen niet te vergeten.
Wat ik me wel afvraag, wat is visueliseren.. Verward (of zoiets)