[LO] Longeren met hulpteugels is dwingen :?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

[LO] Longeren met hulpteugels is dwingen :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 15:59

Toen ik Amadeus nog deed heb ik hem 1 keer met touwtjes gelongeerd. Hij liep hier erg lekker mee en als ik hem langer had gedaan had ik de touwtjes er zeker vaker bijgepakt.
Nou zag iemand van stal dat ik hem zo longeerde (touwtjes vanaf zijkant longeersingel, naar het bit en dan tussen de benen) en die was het er helemaal niet mee eens, want met die touwtjes dwong je hem in een houding en zou een paard dus nooit kunnen ontspannen (ik zal binnenkort even wat stills maken van de video die mijn vader heeft gemaakt)
Ik was het hier niet mee eens, volgens mij is het een goede methode van training en kan een paard best wel ontspannen met touwtjes, maar ik vraag me toch af wat jullie mening hierover is...

On and on the rain will fall, like tears from the stars...
When you're lost, hurt, tired and lonely something beautiful will come your way


Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:09

Volgens mij is het wel een goede methode, in dat boek van Lammert Haanstra wordt het ook zo gedaan.

Een paard wordt denk ik niet gedwongen. Als hij het echt niet wil, dan houd ie wel zn kop omhoog, toch?

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:56

Denk AUB aan [LO] voorin de titel!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:09

Ik denk dat het een bepaalde manier van dwingen toch zeker wel is. Als hij niet zo loopt als dat jij het wenst dan krijgt hij een bijzonder onplezierig gevoel in zijn mond. Met communicatie heeft het in ieder geval niets meer te maken.

Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 17:19

kim schreef:
Met communicatie heeft het in ieder geval niets meer te maken.


Hoe bedoel je dat? Even chargerend: ik sta in het midden en vraag: 'Lief paard, wil je je hoofd naar beneden doen en je rug gebruiken? Dan wordt het nl echt werken ipv rondslingeren.' En het paard denkt: toedeloe, ik ren mn rondjes en mag weer naar stal.'

Bij longeren kun je touwtjes, maar ook bijvoorbeeld chambon, gogue of pessoa gebruiken als uitnodiging voor het paard om zich te ontspannen en zn rug te gebruiken. De hulpteugels zijn daarbij een suggestie die het paard kan opvolgen.
Ik bedoel hierbij dus niet dat het paard met zn kop tussen zn poten wordt gebonden en geen pas meer kan verzetten.
Hulpteugels bij het longeren kunnen zo werken als een aanvullende training op het rijden. Bij het rijden vraag je immers voor een groot gedeelte hetzelfde.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 18:16

Denk dat ze uberhaupt liever in de wei staan als dat ze rondjes aan een lange lijn moeten rennen Verward


kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:53

Omdat je dwingt, dat is net zoals dat ik jou bij je haren op je knieen duw, dat is geen vragen dat is dwingen.

kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 09:22

het is wel de bedoeling dat je weet waar je mee bezig bent.
eerst goed informatie lezen voordat je begint.
ik longeer mijn paard met een pessoateugel
maar wel zo dat hij de ruimte kan vinden om zijn hoofd te bewegen.
het is met geen enkele bijzethulp de bedoeling dat je een paard in een bepaalde houding dwingt.
als je aan het rijden bent zet je je handen toch ook niet vast.

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 09:37

Ik denk dat je eerst misschien met je instructrice moet overleggen, hoe jij je paardje het beste kunt longeren, en wat voor hulpteugels je daar het beste voor kan gebruiken.
En verder de meningen over goed longeren blijven altijd erg verdeelt, dat zal ook zo blijven, dat zie je ook wel aande reacties op dit topic.

Wat ik wel vind is dat het paard een uitnodiging moet krijgen om te gaan inbuigen en dus niet zo strak wordt vast gezet, dat ie moet!!
Maar ook daar zullen mensen wel weer anders over denken.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:22

kim"]
Omdat je dwingt, dat is net zoals dat ik jou bij je haren op je knieen duw, dat is geen vragen dat is dwingen.

kim
[/quote]

[quote="Apple schreef:
Bij longeren kun je touwtjes, maar ook bijvoorbeeld chambon, gogue of pessoa gebruiken als uitnodiging voor het paard om zich te ontspannen en zn rug te gebruiken. De hulpteugels zijn daarbij een suggestie die het paard kan opvolgen.
Ik bedoel hierbij dus niet dat het paard met zn kop tussen zn poten wordt gebonden en geen pas meer kan verzetten.


Lachen . Ik had in deze ook bijvoorbeeld SAKKIA kunnen quoten.

Kim, hoe longeer jij dan? Als ik vragen mag?

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:52

Sjuimpje schreef:
Denk dat ze uberhaupt liever in de wei staan als dat ze rondjes aan een lange lijn moeten rennen Verward

iid, je dwingt ze ook rondjes te lopen, je dwingt ze ook bij rijden je op zn rug te houden, je dwingt ze stil te staan enz. Maar een paardje kan wel ontspannen hoor aan de longe met touwtjes.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 18:30

Nou ik longeer zo dat mijn pony nog wel de mogelijkheid heeft het hoofd een keer omhoog te brengen.
Soms vergeten mensen ook, dat vooral bij jonge paarden ook tijdens het longeren even de hals gestrekt moet worden. Het voelt namelijk niet prettig als een spier die nog niet zo goed onwikkeld is wel de hele tijd aangespannen wordt. Ook dat kan voor een bepaalde ontspanning zorgen.
Verder longeer ik altijd met een slof. Laag van de longeersingel door het bit tussen de voorbenen door, wil het een keer een dag niet als het eigenlijk zou moeten, verander ik het een keer.
Ik wissel ook veel van hand. Ze hebben zeker op beide kanten 2 keer gelopen.
Ik maak heel veel tempo wisselingen, waarbij ik het bekangrijk vind dat de reactie van achter, bij het meer voorwaarts gaan duidelijk te zien is.

En verder heeft met dat dwingen sjuimpje helemaal gelijk, als mijn pony bij mij aan de longe verkeerd wil , zet ik haar als straf wel eens kort bij, daat het daarna goed en ontspant ze weer, mag ze weer langer. Ik heb daarna nooit weer last van geklier.

Sommige mensen straffen met de zweep, dat is voor mij geen optie omdat mijn pony vreselijk bang is voor de zweep. Ik heb hem er nou wel bij, maar ik doe er nog niks mee, ze moet echt nog leren dat heht niet eng is. Zodra ik er wat mee doe ik ze helemaal gek. Maar het gaat al veel beter als eerst en later zal ik ook kunnen corrigeren met de zweep, maar daar is ze nou echt nog niet aan toe.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:15

vergeet niet dat door een paard vast te zetten je hem in een bepaalde houding duwt. Je kan zoals Sakkia al zei ook vragen...en dat is een wezenlijk verschil.
Natuurlijk onderwerpen we een paard met alles wat we doen, daar komen we gewoon niet omheen hoe erg je je best ook zal doen met bijvoorbeeld natural horsemanship. het blijft zo dat jij bepaald wat er gebeurd. Hoogste vormen van dressuur word dat alleen maar meer en meer, elke pas word gecontroleerd, maar als je goed oplet hoe die mensen rijden zie je dat er geen druk aan te pas komt maar communicatie, ik wil dit jij wil dat....laten we daar is over gaan praten. Die gesprekken gan meestal gewoon heel vriendelijk, soms iets minder...
Met touwtjes vraag je niks meer, je communiceerd ook niet meer. Je zet ze gewoon vast.

Ik longeer mijn paardje los, gewoon wat roundpen werk. Hij komt vanzelf naar beneden in de ontspanning.

kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:57

daarom longeer ik met dubbele lijnen.
ik kan op deze manier op vele manieren inwerken.
Ik kan hem korter nemen , langer maken , naar buiten stellen en zijn hoofd iets naar binnen vragen.

Met rijden gebruik je ook de buitenteugel op de volte , dat kan ik nu ook.
als ik mijn paard aan bijzet laat lopen kan ik nooit die buiten teugel vragen .
vroeger deed ik wel eens een bijzet tegel maar dat was er altijd wel een die losser hing, nu met dubbele lijnen heb ik dat niet meer.

en mijn paard loopt super ontspannen en is mede hierdoor ook enorm verbetert in alle 3 de gangen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:11

Ik longeer meestal met elasiek.
Dan kan ze altijd nog der hoofd omhoog doen en word ze niet echt ''gedwongen''.

HARDCORE
DE HARDE KERN
DE ONDERGROND

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 11:18

Ik vind hoe jij longeert helemaal niet dwingend ! ik longeer zelf ook zo !! mijn pony is heel erg hitsig en door lekker naarbenedeen te lopen let ze meer op mij EN gebruikt ze dr spieren beter !! ik merk dat zehet zelf helemaal niet erg vind want ze briest veel meerals dat ik haar longeer zonder hulpteugeltje!!

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 16:22

Ik vind het wel een vorm van dwingen. Het paard doet vaak zijn hoofd wel omlaag, maar van rug gebruiken is dan vaak nog helemaal geen sprake. Hij loopt met zij hals mooi rond en veel mensen denken dan:"He, hij loopt aan de teugel!" Ik vind dit niet goed. Ook worden de hulpteugels vaak op de verkeerde manier gebruikt. Ik longeer ze liever los. Als je een paard goed rijdt, komt hij namelijk zelf die fijne houding opzoeken. Ook aan de longe!! Met de neus over de grond. Dat is pas ontspanning en ruggebruik! Mijn paard is nog niet geroutineerd, maar zoekt al best redelijk, het paard van m'n vriendein komt in drie gangen ontspannen met zijn neus over de grond.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 17:48

luna_cockie schreef:
Ik longeer meestal met elasiek.
Dan kan ze altijd nog der hoofd omhoog doen en word ze niet echt ''gedwongen''.


Zo longeer ik ook wat vinden jullie ervan?

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:24

Nou, ik longeer sonds ook net als jacksel en ik merk dat hij dan idd gaat denken van 'ja DAAAAAAG tis goed met jou!' en hij gaat proberen naar de uitgang te rennen omdat hij niet wil werken, en dan moet ik juist doorzetten.
Maar in het begin doe ik er geen touwtjes bij en aan het einde ook niet. Ik wil gewoon dat hij netjes loopt als ik hem longeer, anders kan ik hem net zo goed in de bak losgooien (doe ik al vaak genoeg). En ik doe meestal niet langer dan een 15 minuten. Dan is het klaar en ik zet hem niet strak, gewoon dat hij lekker loopt en zijn achterbenen gebruikt.
groetjes
celinde

keep your head up

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 19:46

Ik zet mijn paard ook regelmatig aan de longe. En ja, dan zet ik er ook een hulpteugel aan. Ik heb er diverse. Ik hang er maar net aan, wat ik denk dat op dat moment het belangrijkste is voor de ontwikkeling van mijn paard.
Met die hulpteugels nodig ik mijn paard uit om zijn lichaam op een goede manier te gebruiken. En ik heb daar heel veel profeit van tijdens het rijden. Ik heb mijn paard nu een aantal keren met slof gelongeerd en hij is weer stukken vooruit gegaan. Het viel mijn instructrice zelfs op dat hij in de afgelopen weken veen beter is gaan lopen.

Maar je moet natuurlijk wel weten hoe je met de diverse hulpteugels moet werken, anders loop je het risico dat je meer kapotmaakt dan je lief is.

vuilnisbakje

Berichten: 63
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:47

longeer mijn pony een keer per week en dan meestal bijgezet met touwtjes. Ik weet wat ze kan en wat ik dus kan vragen. Als ze echt niet wil dan komt ze wel in rotest tegen die touwtjes, dat kan ze namelijk echt wel, echter dat doet zxe niet, ze accepteerd het bit gaat ontspannen lopen.

elastieken vind ik niet goed,want dar waar je paard druk nodig heeft geeft het elastiek mee en daar wara d hupteugel los moet zijn geeft het elastiek nog steeds druk.

JollyHumpy
Berichten: 1954
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:35

Ik ben het wel met vuilnisbakje eens !! Zo zit mijn paardje ook een beetje inelkaar !! als ze dr rug niet hoeft te gebruiken doet ze dat ook liever niet ( kan ze niet goed om zig heen kijken......) maar als ze een heel los h.t. heeft kan ze niet omhoog en dan geeft ze zich als het ware over en ze vind het duidelijk prettig ! Dus misschien is een hulpt. wel dwingend maar is het ook echt ERG en ROTTIG voor het paard ? nee ik denk het niet !!! maarja iedereen heeft wel weer een andere manier van denken toch ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:40

Ik heb eigenlijk een hekel aan longeren, ik kan namelijk veel meer als ik erop zit, maar dit terzijde. Als je longeren met touwtjes op een nette manier gedaan dwingen noemt, houd dan aub helemaal op met rijden, koop Groningen en gooi daar je paard in en ga er lekker naar zitten kijken. (vrij naar Emiel Voest)

Je kunt een paard met touwtjes in een houding dwingen die hij fysiek niet kan verwerken, en dan ben je niet zo handig bezig. Je bereikt dan ook niets met je training.

Bij alle training, of dat nou onder de man of aan de hand is moet je je eerst afvragen wat het doel van je training is. Je kunt puur op gehoorzaamheid trainen, daar valt voor mij freestyle training dus onder, maar ik doe het ook als ik met mijn dressuurpaard een dag onder de man puur op reactie op mijn hulpen gefocust ben, en hem fysiek in feite maar heel weinig belast.

Bij "fysieke" training kun je een onderscheid maken tussen training op uithoudingsvermogen en training op spieropbouw. (opbouw van pezen en banden zie ik voor het gemak even over het hoofd) Vaak maak je een combinatie van die 2, maar de eventing- en enduranceruiters zullen de uithoudingsvermogingstraining meer benadrukken dan een springruiter bijvoorbeeld.

Om spieren op te bouwen en uithoudingsvermogen te kweken moet je je paard steeds een klein stukje over de rand van zijn kunnen duwen, maar binnen een zodanige marge dat hij genoeg kan herstellen, en die hersteltijd moet hij ook krijgen. Op die manier komt er altijd een beetje "dwang" bij de training kijken. Als jij de marathon wilt gaan schaatsen moet je jezelf ook door grenzen duwen. Verschil met een paard is dat een paard zich dit niet uit zichzelf op legt. Daarom is het zo belangrijk dat jij als trainer het welzijn van je paard nauwkeurig in de gaten houd, is hij wel happy genoeg en heeft hij geen last van (opkomende) blessures? Niet ieder paard accepteert de training even makkelijk. Men zegt niet voor niets dat een goed dressuurpaard zich eigenlijk een beetje moet willen laten pesten.

Je moet dus, ook aan de longe, steeds een punt opzoeken waar je paard lichamelijk uitgedaagt wordt zonder dat je hem overbelast. In welke houding je hem "dwingt" verschilt dus van paard tot paard, en hangt af van welke spiergroepen je wilt trainen. Een beetje inzicht in de anatomie van een paard en de hulp van een ervaren persoon kan je goed op weg helpen bij het effectief longeren.

N.a.v. bovenstaand verhaal betwijfel ik dus het nut van bijzetten op een manier waarbij het paard uit zichzelf naar een ontspannende houding terug kan gaan (Kimmie)

Dan_ielle

Berichten: 46
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:00

Met Zep eens...
Een paard heeft een overlevingsinstinct, geen SPORTinstinct. Wil je met je paard de sport in, dan dwing je altijd. En ook recreatief rijden is voor een paard al geen primaire levensbehoefte meer, dus ook al een vorm van dwang. Ik longeer vaak met touwtjes, en probeer goed naar mijn merrie te kijken om zo haar grenzen te ontdekken. En dan verleggen we die elke keer een stukje. En het gigantische voordeel daarvan is, dat ze haar (rug)spieren beter ontwikkelt, waardoor ze de ruiter weer beter kan dragen, en haar balans onder de man kan vinden. Alleen 'los slingeren' zal haar niet echt helpen met die ontwikkeling...

Groetjes Danielle

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:10

Als je hulpteugels bij het longeren goed gebruikt, is het "vragen" en geen "dwingen".

Bij het gebruik van touwtjes werkt het zo dat als het paard zijn hoofd in de juiste positie brengt de druk wegvalt. Je vraagt hem dus naar die positie en als hij reageert wordt hij beloond omdat er geen druk meer is. Waneer hij zijn hoofd vervolgens weer omhoog brengt dan neemt de druk weer toe.

Eigenlijk precies hetzelfde wat je doet als je gewoon aan het rijden bent Schijnheilig

strak óf kittig htg-kersje :? _O-

:# Z1+1 :#


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 3 bezoekers