Waaraan moet een goeie pensionstalling voldoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-01 20:02

Een kennis van me is van plan een pensionstal te gaan beginnen. Tenminste hij heeft het land en zoekt iemand om het te gaan uitvoeren, als alles mag van big brother:de gemeente!

Nou is mijn vraag; wat vinden jullie belangrijk voor een pension, welke faciliteiten bijvoorbeeld, wat voor type boxen, prijzen etc.
Ik wil een beetje inventariseren welke dingen belangrijk worden gevonden.


Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 20:39

Aha, ik -pensionstalzeurdoos- heb ik de eer om de eerste te zijn. Even een aantal puntjes.
* De pensionhouder moet -vind ik - in ieder geval voldoende kennis van en inzicht in het WELZIJN van de paarden hebben [aha!]
* Afspraken dienen ALTIJD nagekomen te worden bv. betreffende VOER-tijden/beurten!
* Regelmatige weidegang/losgooi
* Binnen en buitenboxen [type maakt denk ik niet zoveel uit, als het maar schoon, droog, ruim en veilig is.
* Evt. paddock met loopstal
* Longeerkraal (en)
* Veiligheid en welzijn van de paarden staat voorop!
* Een ruime poetsplaats [dus niet met 3 paarden op 1 vierkante meter]
* Normale lockers voor de spullen
* Spuitplaats
* Solarium [ping ping]
* Stapmolen [ping ping]
* En natuurlijk de niet te vergeten
BUITENBAK die ook in de winter met -10 C te rijden is, MET licht!
* Toiletten/keukentje voor de pensiongasten
* Erf van een goede pensionstal is netjes en schoon, dus bv. geen rondslingerende stukken ijzer/hekwerken
* Bijhouden van een "logboek" voor pensiongasten of mededelingenbord dat ook wordt BIJgehouden. RODDELS zijn dan niet nodig!
* Vaste vee-arts/hoefsmid (die ook regelmatig komt)
* En de prijs voor dit paradijs? Als je voor 350,- in de blubber staat met een buitenbak die niet te rijden is, is het te duur. Als al het bovengenoemde aanwezig is, is het te goedkoop! Heel veel hangt natuurlijk ook af van de regio waar je in zit.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 20:40

Ik vind dat een goede pensionstalling tenminste een goede buitenbak moet hebben, met verlichting. En weidegang, ik denk dat dat voor veel mensen heel belangrijk is. Verder mooie ruime licht boxen (rond de 3x3m). Indien mogelijk met automatische drinkbak(ik ken stallen die ze niet hebben en met emmertjes werknen, maar is niet aan te bevelen Frusty ). Goeie wasplaats is ook heel prettig.
Verdere faciliteiten zijn natuurlijk mooi meegenomen, zoals binnenbak, longeerbak enzo, maar dat kan later nog.

En wat de prijzen betreft, het verschilt nogal per regio, hier in het oosten in het meestal een stuk goedkoper dan in het westen bijvoorbeeld. Wij betalen hier voor een ruime box, binnen-en buitenbak, afspuitplaats, geen weidegang (kan wel maar dat moet je zelf regelen) 200 gulden p.m., ecxl. Inclusief kom je dan rond de 350 p.m.

Ik hoop dat ik een beetje meegeholpen heb, veel succes ermee Haha!


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 21:13

boxen minimaal 3 x 3
liefst met bovendeur die je kan openen zodat je paard over de deur kan kijken.voldoende goede ventilatie frisse lucht(= 1 van de belangrijkste dingen op stal)
een goede bak met een goede bodem
genoeg weidegrond zodat de paarden niet op kale grond in de winter staan of in de blubber
een betegeld erf
warm en koud waterafspuitplaats
longeerbak
goede toiletten voor de pensiongasten
nette stallen(netjes geveegd worden enzo en goed onderhouden)
prijzen tussen 200 voor pony's en 400 a 500 voor paarden en evt half pension of vol pension keuze
een officieel zwart op wit contract
een pensioneigenaar met verstand van paarden
gezamelijk ontwormen

das echt het belangrijkste

owja een tip:laat hem eerst alle faciliteiten voor elkaar krijgen voordat er uberhaupt klanten komen!

_________________
zorgen zijn voor later,genieten is voor nu



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sanderijn op 2001-07-21 21:28 ]</font>

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 23:06

Kijk op mijn HP. Zo is onze pensionstal *LOL*

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-01 23:22

als ik kijk naar wat ik zelf graag op een pension stal zou willen hebben valt het wel mee denk ik.
-ruime schone en lichte boxen eventueel zelf mesten zodat je zelf je paard goed in de gaten kan houden. Voordeel ervan is dat je zelf nooit gezeur kunt krijgen dat je niet goed uitmest. Die zeikerds lopen er tussen!
-Goede buitenbak
-spuitplaats met min. koudwater
-Afsluitbare zadelkamer met ruime kasten waar ook westernzadels in passen!!!!
-weidegang zomers en s'winters, of s'winters in paddocks.in groepjes voor de sociale contacten!!!! heel belangrijk
-Plee
Eventueel zelf voeren, bedoel ik mee zelf kopen maar dat je het klaar zet en dat dat dan gegeven wordt
- daarnaast vind ik het prettig om goed met de pensionhouder te kunnen praten over problemen enz enz. Als ik een keer ziek ben dat ze dan mijn paard willen mesten en voeren.
Het moet een veilig gevoel geven als je op vakantie wilt.
-iedereen gelijktijdig ontwormen en inenten.
Nou dit waren wel de hoofdregels, ben ik moeilijk?
Okay een erf hoort ook netjes te zijn geen taxus wagens op het pad!!! zoals op mijn vorige stal Extreme duivel

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 06:38

Ik ben het helemaal met Cowgirl eens. De rest is denk ik luxe, stapmolen ed, vind ik zelf niet nodig, binnenbak, heerlijk, maar niet nodig voor het (geestelijk) welzijn van mijn paard.
Ik denk dat cowgirl de echt nodige dingen genoemd heeft. Vooral het gezamelijk enten en ontwormen vind ik erg belangrijk, en natuurlijk het goede contact met de betrouwbare!! pensionhouder, zodat problemen snel opgelost kunnen worden en je je paard met een gerust hart achterlaat als je naar huis gaat.

Navragen is beter dan afvragen.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 09:07

Ik zelf ben niet veel eisend vind ik.
Mijn paard moet een ruime box hebben ( nu 4 X 5)elke dag afgemest en goed in het stro.
Hoe de box eruit ziet boeit me totaal niet zolang ie maar veilig en droog is!
Elke dag weidegang en dan niet 2 uurtjes maar echt de hele dag.
als het in de winter iets minder is kan ik daar mee leven maar dan toch elke dag een paar uur naar buiten.
Verder goed voer en hooi/kuilgras wat op ongeveer vaste tijden wordt gegeven en niet wordt overgeslagen.
Verder een stalhouder die zich aan afspraken houd en iemand war je als je op vakantie gaat ook met een gerust hart je paard bij achterlaat.
een must is ook een verlichtebak van min. 20 x 40.
maakt niet uit of ie nat ofzo is zolang er maar te rijden is zonder kans op beenbreuken uitglijden en peesblesures.

alle extra's zijn mee genomen maar die heb ik nu ook niet en ik betaal 250,-
mooi meegenomen is als het aan de rand van het bos zou liggen.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 20:21

Hoi luitjes!
Als ik kijk naar die prijzen van jullie, heb ik spijt dat ik in 't Gooi woon Huilen !
Wat ik heel prettig vind van de stal waar ik naar toe ga:
- vaste voertijden (koliekgevoelige pony)
- buitenbak 20x60 en verlicht
- eb/vloed systeem bak dus altijd perfect (zo'n systeem kost ong. f55.000!!!)
- ruime, schone, frisse stal ZONDER tocht
- gedraineerde paddocks
- veel weiland
- verwarmde kantine + toiletten
- je paard wordt in het weiland gezet
- ontwormen doen zij, allemaal tegelijk

En natuurlijk gezellige mensen *LOL* ! Leuk idee om een pensionstal te beginnen, maar verkijk je er niet aan. Dat heeft mijn pensionhouder ook gedaan, hij dacht even snel geld verdienen en draait verlies.
Succes!

Poetic Dante Lunar 1.51 m en dus officieel E-pony!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 20:52

De anderen hebben het meeste al wel opgenoemd, maar wat voor mij belangrijk (blijkt) te zijn is dat de pensioneigenaar ook verstand van paarden heeft, zodat ie weet wat ie moet doen bij calamiteiten. Ieder paard heeft wel eens een ongelukje en kan zich daarbij flink bezeren, de pensioneigenaar moet dan weten wat hij moet doen. Oftewel hij belt eerst de eigenaar van het paard, ofwel eerst de veearts. Bovendien moet de pensioneigenaar zich aan afspraken daaromtrent goed houden.

Oh ja, een pensioneigenaar moet weten hoe hij een paard uit de sloot moet halen (sorry, persoonlijke comment).
De pensioneigenaar is degene die kan zorgen dat de paarden veilig staan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 20:59

Een pensionstal moet altijd facileiten hebben om te kunnen rijden, als er geen binnenbak is, dan een gedraineerde buitenbak. Daarnaast hebben paarden het zeker 3x daags nodig om gevoerd te worden op zo regelmatig mogelijke tijden. Dat moet een stalhouder ook kunnen bieden. een andere behoefte die paarden hebben: dagelijkse weidegang, al is het maar 2 uur. Uiteraard moeten de stallen schoon zijn, minstens een keer per week volledig verschoond worden en tussendoor opstrooien. Nog iets belangrijks; de stalhouder moet van paarden houden en ook van mensen. En niet alleen van het geld dat binnenkomt.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-01 21:21

voor mij is t belangrijkste. dat ze naar buiten kan. dus de wei in. als je dan een dag niet kan dan maakt het niet uit.
een kast die opslot kan tot je beschikkeng hebben. anders blijf je maar slepen.
ruime stallen.
afspuit plaats is ook noodzakelijk.
of ik zelf voer of dat er gevoerd word maakt weinig uit. zolang het maar regelmatig gebeurt.
de eigenaar moet verstand hebben van paarden en ook in jou straatje denken als er iets gebeurd (dus niet zoals bij lovely de brandweer pas een half uur te laat bellen)
ook vind ik het belangrijk dat het er gezellig is. als ik ergens zou staan waar mn potje leervet (zoals bij laura) onder mn neus word weg gejat. ja dat zou ik dus echt niet pikken.
dus als stalhouder alleen mensen laten staan die jezelf vertrouwd en niet jan en alleman laten stallen.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 12:09

Ik vind het belangrijk dat het welzijn van de paarden voorop staat en dat het allemaal zo veilig mogelijk is. Ook is het fijn als er een goede bak is. Wij hebben thuis een pensionstal, dus ik heb niet echt eisen.
Wij hebben dit zo'n beetje:

-Goede 20x40m all-weather buitenbak
-Veel weidegang
-Ruime 3x3m boxen voor de paarden
-Ruime 4x5m boxen voor ponys die samen in 1
stal staan.
-Afsluitbare zadelkamer.
-Kluisjes en kasten voor de klanten.
-Kantine met keuken en verwarming.
-Toiletten.
-Mogelijkheid tot nemen van lessen.
-Netjes terrein.

Tip voor die kennis van je: Denk goed na over waar je aan begint en stel en aantal huisregels vast om problemen zo veel mogelijk te voorkomen.

Cowgirl

Berichten: 23736
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 15:54

De gezelligheid is altijd maar afwachten.
Op de luxere pension stallen zul je wat sneller van die kakkers tegen komen als bij een boer.
Je moet maar afwachten of je als western ruiter geaccepteerd wordt door dressuur ruiters en andersom.
Op mijn vorige stal was het heel gezellig totdat ik besloot om weg te gaan (wegens diverse redenen die ik hier moeilijk kan opschrijven)Degen met wie ik altijd vrij goed kon opschieten en waarmee ik heel vaak naar wedstrijden enz enz toe ging heeft me de laatste week iets geflikt wat dus echt hard aan kwam. De pension houder moest van anderen horen (omdat ik zo'n beetje doorgeflipt was door wat ze flikte)dat ik wegging. Uiteindelijk heb ik het zelf ook nog gezegd en de rest van de week heeft hij niks meer tegen me gezegd, op de laatste dag kon er ook geen woord meer van af. 3 jaar lang heb ik daar met 2 paarden gestaan, geholpen en altijd gezellig geweest en dan doen ze zo.
Dus uiteindelijk gaat het toch om het geld.
Deze stal staat nu op 1 na helemaal leeg terwijl we er met zijn 9 stonden.
ja hoe ga je nu met mensen om he.
ja als het aan mij ligt weet ik het niet meer,waar ik nu sta ga ik gewoon mijn gangetje maar voor ik weer een beetje vertrouwen in een stal ga krijgen ben ik wel een paar maanden verder denk ik.
Dus het is altijd maar afwachten waar je komt dan kan de accomodatie nog zo mooi zijn het zijn uiteindelijk toch de mensen die je doen blijven of niet. Want paardrijden is tenslotte toch een hobby en geen kwelling om iedere dag naar je paard te moeten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-01 16:38

Citaat:
Op 2001-07-22 15:54, schreef Cowgirl:
De gezelligheid is altijd maar afwachten.
Op de luxere pension stallen zul je wat sneller van die kakkers tegen komen als bij een boer.


Je kunt de stal waar je staat net zo gezellig maken als je zelf wilt, maar dan moet je je daar wel voor inzetten. Over die boer vind ik wel een beetje afgezaagd en makkelijk over gedacht. Mijn vader is ook "boer" (zeg liever veehouder) en wij hebben toevallig ook kakkers op stal.

Barbara

Berichten: 437
Geregistreerd: 27-02-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 11:37

Ik vind zelf dat ik wel op een bijna ideale pensionstal sta. De paarden staan in mooie open boxen, dus van onderen hout en na ongeveer 1,70 tralies dus ze kunnen met de neuzen tegen elkaar aan. In de winter gaan ze 's morgens in groepjes in de paddock of in de stapmolen. Zomers staan ze van 8 tot half 5 in de wei (tenzij die zeiknat is dan gaan ze in de paddock)Als de paarden naar buiten zijn mest de eigenaar met een hulp de stallen uit. Hij wil niet dat iederen dat zelf doet want dan krijg je een zooitje op het erf plus dat hij dan waarschijnlijk erg snel door z'n stro heen is. De paarden krjgen hooi en worden gevoerd. Als je eigen voer heb betaal je minder per maand. Dat hoef je dan alleen maar ff klaar te zetten. Verder hebben we een grote rijbak, stapmolen poetsplaats, solarium, wc en kantine waar de koffie en thee gratis is voor blikjes drinken betaal je. We hebben een grote lijst hangen waar je op kan zien wat je nog moet betalen aan drankjes, inentingen, wormenkuur en wortelen. Inentingen ieder half jaar en wormenkuren worden om de 2 maanden gedaan. Ik hoef er zelf niet aan te denken. Erg handig. Nou dat was het.
greotjes
Barbara en Max

Dieren zijn dieren, mensen die zich gedragen als dieren zijn beesten!!

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 11:45

Stallen van min. 3 x 3meter. Stro of zaagsel (mag tegen meerprijs). Aparte zadelkasten. Wasplaats met koud en warm water. Gedraineerde buitenbak. Weidegang. Prijs hiervoor lijkt me redelijk 400 gulden incl. stallen uitmesten en voeren (2 x per dag brok en 2 x per dag hooi/kuil).

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:56

Citaat:
Op 2001-07-20 21:13, schreef sanderijn:
genoeg weidegrond zodat de paarden niet op kale grond in de winter staan of in de blubber


Mag ik even, in de winter groeit er zowat geen gras, dus het is mij een raadsel hoe jij je paarden in de winter op een volle wei neerzet....

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 20:14

Bedankt voor jullie reacties.
Als ik dit zo lees, dan is de pensionstalling waar ik nu met mijn Fjord sta zo gek nog niet Lachen . Ruime buitenboxen, iedere dag naar buiten. Ruime eigen zadelkamer achter de stal. Verlichte buitenbak, spuitplaats met koud en warm water en trailer en kar mogen gratis gestald worden. Ik betaal trouwens 375,- per maand. Dit is incl. hooi en stro, maar excl. voer. Voer, ontwormen en inenten worden door de eigenaar geregeld en later verrekend. Tijdens mijn vakantie mest de eigenaar de stal uit. *LOL*

Degene waarvoor ik dit vroeg is trouwens nog steeds aan het denken wat hij precies wil.
In ieder geval iets met paarden. Eerste optie die we nu gaan uitzoeken is een pensionstal.

Overigens is hij alleen maar eigenaar van de grond etc.
Als er daadwerkelijk een pensionstal wordt gerealiseerd,wordt daarvoor personeel aangetrokken, dus wie weet over een tijdje een vacature voor een bedrijfsleider
Kom maar op met die sollicitaties Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 18:02

Weet die kennis van je nou al wat ie wil?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Daimo, GoogleAdsense, IASCrawler, Rainer en 64 bezoekers