zweefdraf

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

zweefdraf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-03-03 18:17

in vele dressuurpaarden wordt een zogenaamde 'zweefdraf' ingereden.

wat vind jij daarvan?

zo eentje die terplaatse effe blijft hangen, maar wel die beentjes heft en strekt alvorens ze lichtvoetig neer te zetten.

mooi? goed? voorbeeld van verzameling? enkel show? ....?


enid

Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:21

ik vind het wel mooi en het lijkt me wel lekker zo rijden

Lachen


Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:23

Ehm... daar moet ik even over nadenken hoor Haha! ...
Ik denk, als dat paard een actieve achterhand heeft, voren los is, zijn spieren warm en soepel zijn. Hij regelmatig voorwaarts neerwaarts (<-- ja ben ik een echte fan van, van VWNW Knipoog ) wordt gereden en netjes onder de ruiter loopt, goed voor het been is en ontspannen (dus geen geforceerde draf) loopt zal het wel goed zijn Lachen groetjes

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 18:24

kort gezegd. als hij loopt op een manier dat het zijn spieren ontspannen en soepel houdt, het dus een in een gang loopt ten goede van hem niet ten goede van de punten voor de ruiter ben ik het ermee eens. Het moet iig niet geforceerd zijn.

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 20:09

Ik denk dat je hier de passage bedoelt.Dat is echt het toppunt van goed rijden vind ik. Zit super. Heb het eens mogen voelen op een paard wat dat heel goed kon. Helemaal verliefd op de gang, nu zelf nog leren.
Is echt super moeilijk.

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 21:16

er is een tijdje geleden een clinic geweest in Ermelo voor instructeurs door Ellen Bontje en Johan Hamminga, Ellen Bontje zei meerdere malen dat ze vaak paarden tegen komt die met een soort zweefdraf gereden worden en wat zij Hollands draven noemt! zulke paarden zijn niet voorwaarts en niet aan de hulpen (zij noemde het juryverneukers....) heel veel mensen vinden het prachtig om te zien maar eigenlijk is het dus niet goed! (tenzij het een echt gereden passage is natuurlijk!)

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 22:30

als hij niet daalt in de achterhand, dus daar niet extra aan het werk gaat, is het helemaal niks.
Heeft dan niks met extra verzameling of uiteindelijk passage te maken.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-03 23:33

Zweefdraf betekent traag achterbeen en dat is heel wat anders als een actief dragend achterbeen zoals in passage of piaf. Niet wenselijk dus al ziet het er voor een leek wel heel mooi uit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 02:26

Voor zover ik weet en altijd meegekregen heb is een zweefdraf (net als annegti al zegt) niets anders dan een vertraagde manier van draven. Het heeft niets met verzameling te maken omdat een verzameld paard nu eenmaal niet trager wordt in zijn beweging. Een zweefdraf is dus helemaal niets anders dan een maniertje van een paard en is geen uiting van verzameling of gedragenheid, in tegendeel.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 08:13

En zo lekker zit het helemaal niet,
het paard is niet voor het been dus je hebt gewoon het gevoel dat je op een trage trapzak zit.

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 08:24

Nou vaak is het dat het paard van nature al zweeft zoals Natal. Maar ik vind het mooi en fijn rijden

So close,
no matter how far.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 08:33

Dan zweeft het paard niet, het paard heeft dan veer en elasticiteit...
Ik heb ook zo'n paard met veer, ipv het stimuleren moet je hem snel maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 09:03

Ik heb dit topic eventjes doorgelezen en ik begrijp nu wat er onder een zweefdraf wordt verstaan. In de ring is het [terecht] absolut niet gewenst.
Maar feit is wel dat veel mensen een zweefdraf juist zien als als iets goeds omdat traag en uit elkaar gevallen wordt verward met ruim en krachtig. Paarden die van nature een zweefdraf hebben zijn amper bij elkaar te rijden.
Een snel achterbeen kun je wel langzaam maken een traag achterbeen krijg je niet zo maar snel.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 09:56

Probeer een paard dat zo draaft maar eens snel voorwaarts en weer terug te rijden. Dat zal nog niet meevallen.
Paarden in zo'n zweefdrafje zijn niet voor het been.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 10:56

Ik heb een keer geschreven bij een jury die iemand in de M moest beoordelen. Dat meisje deed niets anders dan dat paard in een soort zweefdraf laten lopen door aan het bit te hangen en hakken er in te zetten. leek nergens naar: paard niet voorwaarts, gespannen en een wegedrukte rug. Het was een soort vertraagde draf , waardoor het wel leek als of hij heel 'lichtvoetig' liep. Die heeft dus standaard op alle onderdelen een 4 gekregen met de mededeling dat het paard in een arbeidsdraf moest lopen.
Vond ik een erg goede jury Haha!

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 12:44

Ah als er dat wordt bedoelt met "zweefdraf" lijkt het me niet zo'n geweldig iets. Heb ik inderdaad wel eens gezien, zag er leuk uit, maar als je verder kijkt is het iets heel raars. Net een slowmotion iets. Lijkt me vermoeiend rijden.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 13:55

even duidelijk: met de zweefdraf bedoel ik niet de passage natuurlijk!

maar zoals rhijnauwen het zei.

waarom een paard zo'n zweefdraf aanleren? om punten te scoren bij de jury? schandalig dat je dààr punten voor krijgt.

dat maakt me soms kattig.

een paard dat netjes, met een actieve achterhand ronddraaft krijgt dan minder dan eentje die met zo'n zweefdraffie rondgaat!

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 14:02

kan iemand mij uitleggen hoe dat er dan uitziet, of moet je het in het echt zien? Ik zie ook altijd wel dat paarden "anders" kunnen draven maar ken de termen niet echt.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-03 14:12

nou, euh foto's => beetje moeilijk. je moet het echt zien vind ik

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 16:50

kattebeest schreef:
waarom een paard zo'n zweefdraf aanleren? om punten te scoren bij de jury?


Ik zie nog wel eens paarden die van zichzelf zo traag en uit elkaar lopen terwijl de eigenaar misschien denkt dat het paard giga bewegignen heeft. Krijg dat er maar eens uit!!!

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 17:24

Maar een trage achterhand hoeft niet per definitie een zweefdraf te veroorzaken.
Ik denk dat de zweefdraf meer te maken heeft met het vermogen van de voorhand dan met de draagkracht van de achterhand.

Maarja als het er maar leuk uitziet wordt er al gauw niet meer op de activiteit van de achterhand gelet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 22:55

De zweefdraf waarvan ik denk dat jij bedoelt is een trage draf, heb je niets aan, wat Sjuim als zei: Trage trapzak!!! Zo paard is alleen te rijden door hem sneller en flitsender in het achterbeen te maken.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-03-03 15:25

jippie heeft daar nog zo'n punt.

je kan der veel punten mee scoren, eigenaars zien het graag.

waar gaat dat naartoe hé?

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-03 16:55

Er is een verschil tussen een zweefdraf en je paard actief in de benen rijden. Dat ie dus in feite extra draaft.
Daarvoor moet hij sterk genoeg zijn in de achterhand en absoluut op het achterbeen zijn. Dan heb je dus een dragende achterhand ipv een stuwende.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers